-----
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M50-turbo keskustelua osista 2019
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Juppe View PostNo sitä just. Se myötöraja oli syystä tai toisesta tullut vastaan jo ihan ohjeen mukaisessa kiristyksessä. Ei ollut nesteitä pultinrei'issä, vaan jotain siinä pultissa oli päin persettä. Muut olivat kiristyneet ihan normaalisti. Myös uusi tilalle vaihdettu pultti kiristyi normaalisti. Halusin vain varmistua, että kaikki olis kunnossa, kun pultit oli tiukassa. Tää venynyt pultti olis jäänyt löytymättä, ellei niitä olis käynyt jotenkin läpi. Mä oon kahdesti törmännyt tämmöseen pulttiin. Momentti tietty semmoseen asentoon, että pulttia ei pitäisi saada liikkeelle, mikäli se on kiristynyt eds suurinpiirtein oikein.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostNo hemmetti miten tän nyt selittäis. Kaikki muut pultit oli tiukasti kii niin kuin pitikin, eivätkä kääntyneet mihinkään, mutta yks pultti lähti helposti kääntymään kiristyksen jälkeen. Eihän se nyt ole millään muotoa tavallista, että hetki sitten kirrattu pultti alkaa kääntyä jo kauan ennen sitä pistettä, mihin se kirrattiin. Lähti pyörimään ihan liian heposti ja oli venähtänyt pahasti. Paljon enemmän kun vanhat jo paikalla olleet pultit, enkä mä sitä paljoa siitä kiristänyt, kun totesin sen pyörivän liian helposti. Ruuvasin vaan pois ja laitoin ehjän tilalle. Mulle riitti tieto, että ainakaan 75Nm voimalla ei pultin kuulu kääntyä. Se missä kireydessäne sitten lopulta ovat, on ihan yks lysti, pääasia oli varmistua siitä, ettei seassa ole viallista pulttia. Ei mulla ollut aikomustakaan noita alkaa kääntämään mometilla. Se tieto riitti, että ovat tietyn kireyden yläpuolella. Kun kaksi astekääntöä on tehty, ei mikään ehjä kannenpultti oo kovin löysässä, jos ovat ehjät.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostKyllä se taisi olla. Molemmat vialliset olleet Victor Reintz merkkisiä. Elringit meni asiallisesti kii, mutta nekin sitten pettivät jonkin ajan kuluttua. Arpeilla menty nyt yli 15tkm ilman murheita ja voimaakin on tällä hetkellä enemmän. Ne asteiden käännöt venypulteilla meni ihan iisisti verrattuna arp:n pinnapulttien muttereiden 120Nm kiristys momenttiin. Niitä sai repiä jo ihan tosissaan tiukkaan. Vaikka clamping force olis sama (voiko olla?), Niin hemmetisti kovempaa noita piti kääntää. Perstuntumallakin ihan älytön ero.
Edit: Hienokierre ja 120Nm niin puristus on AIVAN älytönE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
ARP:lta tuli mallistoon M50 koneeseen CA625 mallin pultit, onko kellään viellä niitä käytössä? tai tullut ongelmia viellä edes noiden perus arppien kanssa?
itellä ollu nyt "10.5" puristuksilla maksimi paineet 1.8bar luokkaa, vesitilan paine vedoissa käyny .9bar yläkierroksilla... normaali kuumapaine ruuhka-ajoissa pyöriny .5-.7 luokkaa, vissiin vesipumppu pyörii sen verran vikkelää tuolla 8k korvilla et tuottaa vähän enempi painetta.. pikku lisä viellä siit ati damperista et laitteet pyörii muutama % kovempaa...
mutta itteä kiinnostais noi CA625 tikut... muistakaahan sit tossa clamping forcessa voidaan mennä myös yli, jos yli kiristät kannen lohkoon, se voi aiheuttaa omat ongelmat ja vetää kannen vinoon ja tiivistys huononee.. mutta pultin lujuudella voidaan saavuttaa että kannen clamp on ok jopa pienemmällä momentilla, mutta paine tilanteessa pultti ei anna periks..Last edited by Exami; 13-06-2020, 01:28.sigpic
Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)
Comment
-
-
Originally posted by peltju36 View PostArpeihin liittyen jälkikiristys asiaa. Yritän etsiä tietoa mut en yhtäkkiä löytänyt.
Eli kuinka jälkikiristys tehdään ja missä vaiheessa? Riittääkö ekan lämmityskäyttöön jälkeen vain tsekkaus et ovat sen 105nm. Copperring on tiivisteenä.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by Supra^ View PostEn tiedä mitä tsekkauksella tarkoitat, mutta yksi kerrallaan löysäksi ja takaisin momenttiin. Lepokitka kun on aina liikekitkaa suurempi, niin ei voi millään jo kiristetyn putin momenttia todeta, niinkuin tässä on keskusteltu.
Asiasta kukkaruukkuun... Paljonko porukalla pyörii kummalla kelillä CLT? Yli 95 kaupungissa?E36 328i M50B30 turbo
Skoda vRS
Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu
EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91
Comment
-
-
93-98 pyörii normi lämmöt ainakin alulohkolla.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Supra^ View PostEn tiedä mitä tsekkauksella tarkoitat, mutta yksi kerrallaan löysäksi ja takaisin momenttiin. Lepokitka kun on aina liikekitkaa suurempi, niin ei voi millään jo kiristetyn putin momenttia todeta, niinkuin tässä on keskusteltu.
Comment
-
-
Löysäksi ja takas momenttiin vedin omani. Ihan vaan silläkin jos olis athenan ulosvuotamisen saanu loppuun, mutta ei edelleen kusee hiukan jäähdytinnestettä pihalle. Ja mulla lämmöt pyörii samassa kun pazilla rautalohkolla. Heti jos käyttää paikallaan pidempään niin kipuaa kyllä päälle sadan. Toi nestekierto on kyllä todella hämärä m50 koneessa kun nostaa lämmöt noin korkeella vaikka syylärissä olis 70 asteista tarjolla ja sähkönen lisävesipumppu surraa. Heti kun antaa kierroksia ja mekaaninen pumppu alkaa pyöriä kovempaa, lämmöt lähtee laskeen. Eri kohdassa kantta/lohkoa lämmöthän voi olla vielä paljon korkeammatkin kun ei olen kuin tuo yksi anturi yhdessä kohtaa kantta. Urheilumielessä vois laittaa toisen anturin kannen takaosaan ja vertailla lämpöjä.e46 330i cabriolet
e91 320d
e36 328 törpö
Comment
-
-
Tuli ylläolevasta keskustelusta mieleen, että onko kukaan kokeillut reilusti matalamman lämpötilan termaria käyttää? Vaikka luokkaa 75°c
Teoriassa siitä on hieman tehollista hyötyä, ja kesäautossa haitat lienisivät olemattomat.
Ahdetussa luotettavuuskin saattaisi parantua hivenenE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Comment