Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11111
    • Oulu

    Jep kokemus on osoittanu et nuo athenat kannattaa jälkikiristää kovilla pulteilla. Aina on ollu useampi pultti löysällä. Eli pari lämpösykliä ja kiristelee vielä kertaalleen. M5x myllyissä onnistuu ainakin nokkia irrottamatta.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Takalo_kari
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 1359
      • tku

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Jep kokemus on osoittanu et nuo athenat kannattaa jälkikiristää kovilla pulteilla. Aina on ollu useampi pultti löysällä. Eli pari lämpösykliä ja kiristelee vielä kertaalleen. M5x myllyissä onnistuu ainakin nokkia irrottamatta.
      sitten kiristetään.
      pitää tehdä tuo tosiaan lämpimällä koneella Saarisen mukaan..

      Originally posted by TinoTK View Post
      Tuntuu vähän turhilta nuo sun kysymykset kun et kuuntele, niitä kenellä noita pahveja on ollut ja on noita kiristellyt itse.
      Monella on myös vuotanut alkuun nuo pahvit, jonka takia niitä on myös jälkikirrattu.

      Athenan omasta pdf:ästä luettua: After warm up, if no leaks are found, it may be necessary
      to re-torque the cylinder head studs/bolts. Check with the
      manufacturer’s instructions.

      Kyllä kuuntelen, mutta suhtaudun hyvin suurella varauksella internetin kirjoittelijoihin, kuten tiedetään, täällä on monen moista experttiä linjoilla..
      Last edited by Takalo_kari; 26-04-2022, 11:48.
      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
      Kiitos ajastasi? :think

      Comment

      • MH motorsport
        BTCF Member
        • Sep 2011
        • 2301
        • Turku

        Originally posted by naukkis View Post
        Niin perinteinen hyvin suunniteltu erilinen hukkaportti on tarkoitus laittaa melkein 180 astetta erisuuntaan kuin pakokaasuvirtaus mahdollisimman kauas turbiinista - tarkoituksena on vuotaa syntyvä vastapaine pois ja jättää pakokaasun liike-energia pyörittämään turbiinia jolloin saadaan maksimaalinen teho pakokaasuista ulos mahdollisimman vähäisellä vastapaineella. Ihan merkittävä ero saavutettavissa vs pakopesään integroitu hukkis jossa kummatkin asiat on pakostikin aikalailla toisessa ääripäässä. Toki tälläisessä hukkaportin asettelussa ahdot karkaa jos hukkis on liian pieni.
        Älä pahalla ota mutta tämä on täydellinen esimerkki huonoimmasta mahdollisesta vaihtoehdosta. Se kaikki kaasu virtaa ahtimelle kun se on kiinni. Ei tule käytännössä toimimaan mitenkään.

        Ja mitä koviin pultteihin tulee niin tottakai pitää aina jälkikiristää. Venyvien pulttien idea on juuri se että päästään jälkikiristyksestä eroon mitä vanhoissa moottoreissa oli kovilla pulteilla.
        Autopalvelu MH-motor
        Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
        Maxxecu myynti ja asennus
        www.mh-motor.fi
        0503218217
        Kulkineet:
        E6 2000 touring
        E6 2002 touring
        E30 318is ///Mtechnic 2
        E34 ///M5 nürburgring
        E34 S62b50 turbo dct
        E39 523i ///Msport
        F30 320d

        Comment

        • Matuh
          BTCF Member
          • Apr 2013
          • 3702
          • Kouvola

          Originally posted by TinoTK View Post
          Marty Staggs, Turbosmart USA: The ideal location for the wastegate is as close to the turbine housing as possible, and in a manner that provides a good flow path into the wastegate.
          If this is not possible, the next best location is at (or just after) the exhaust collector and again, in a manner that provides good flow into the wastegate.

          Mut nää on jotain jenkki juntteja.
          Ja jenkit on todistetusti pelkkiä idiootteja.
          E36 328i M50B30 turbo
          Skoda vRS
          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

          Comment

          • SanMiguel
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 1035
            • Kirkkonummi

            Originally posted by A.I View Post
            pitää tehdä tuo tosiaan lämpimällä koneella Saarisen mukaan..
            Tähän on varmaan olemassa syy miksi? :think
            Kuullostaa kyllä vähintäänkin oudolle ja jos vähänkään yrittää ynnäillä yhteen lämpölaajenemisia tai sen tapaisia herättää entistä enemmän ihmetystä..

            Ja pikkasen kun googlettaa sanoo ARP ohjeistus seuraavasti:

            If you follow the ARP installation instructions, there should be no need to do a re-torque. However, it may be necessary under certain circumstances if the gasket manufacturer’s instructions require it, particularly if a fire ring has been installed. ARP recommends not doing a re-torque on a hot engine.

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              Kansi on nyt jälkikiristetty. -4 ratapäivää ajettu ja tiellä 500km on saanu oikeasti kovaa kenkää, tosin ei koskaan kylmänä.

              Kuten Pasi sanoo, tulee arpit jälkikiristää.
              Käytin koneen kuumaksi ja otin kopan pois, ja kiristin kaikkia yhtään löytämättä valmistajan ohjeen mukaan 75ft-lbs momenttiin.
              lähes jokainen meni kireämälle, yksi meni jopa puoli kierrosta..


              Kannen kiristys onnistuu nokat paikallaan seuraavin ehdoin:
              3/8" jatko
              ARP pulteille 12-kulmainen hylsy jonka ulkohalkaisia 16.9mm tai kapeampi.

              Kiitos Pasille ja muille neuvoista.


              Last edited by Takalo_kari; 27-04-2022, 12:47.
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • Vinki
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1048
                • Seinäjoki

                En yhtäkkiä löytäny searchille kunnollista tietoa; Mitä eroja on m50b25 ja m50b20 vanoskoneiden kansilla? Ei nyt oo vielä tärpänny 25:sen kannen etsinnät, ja yks m50b20 pannu makais ladossa lähes täydellisenä 🤔
                F31 320i

                e36 325tic

                e30 330tic

                Comment

                • Exami
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 986
                  • Hyvinkää, Tuusula

                  Originally posted by Vinki View Post
                  En yhtäkkiä löytäny searchille kunnollista tietoa; Mitä eroja on m50b25 ja m50b20 vanoskoneiden kansilla? Ei nyt oo vielä tärpänny 25:sen kannen etsinnät, ja yks m50b20 pannu makais ladossa lähes täydellisenä ��
                  venat taitaa olla erikokoset kansissa, ainakin jossain b20 kansissa oli pienemmät venttiilit...
                  sigpic
                  Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11111
                    • Oulu

                    Originally posted by Vinki View Post
                    En yhtäkkiä löytäny searchille kunnollista tietoa; Mitä eroja on m50b25 ja m50b20 vanoskoneiden kansilla? Ei nyt oo vielä tärpänny 25:sen kannen etsinnät, ja yks m50b20 pannu makais ladossa lähes täydellisenä 🤔
                    Kaikissa b20 koneissa on pienemmät venttiilit ja kanavat.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • naikou
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2010
                      • 1728
                      • vihti

                      Eikös b20 ole myös pienemmällä porauksella eli palotila pienenee myös ts. puristussuhde nousee. Mites tuollaisen kannen seinämävahvuudet, onko pelivaraa että voi modata esim. isommat venttiilit ja muotoilla kanavat?
                      E39 523i Turbo

                      Comment

                      • cook
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 373
                        • Piilossa

                        Kuulalaakeri ahtimelle vesikierto.

                        Mistä olette toteuttaneet tuon? Kokeilin googlettaa, mutta ei oikein tullut muuta kuin kaasuläpän kierto, mutta m54 ei taida olla ollenkaan tuota vaihtoehtoa?

                        Comment

                        • Juho_
                          BTCF Member
                          • Jul 2016
                          • 1065
                          • Suomi

                          Originally posted by naikou View Post
                          Eikös b20 ole myös pienemmällä porauksella eli palotila pienenee myös ts. puristussuhde nousee. Mites tuollaisen kannen seinämävahvuudet, onko pelivaraa että voi modata esim. isommat venttiilit ja muotoilla kanavat?
                          Voi.
                          0 likes, 0 comments - juhon_moottoripaja on April 5, 2021: "M50B20TU"


                          Ei näköjään ollu kuvia tallessa siitä kun on jo isommat seetit laitettu ja koneistettu imuseetit plus kanava-/palotilatyöt tehty vähän valmiimmaks...mutta iha sopivasti varoja m52b20tu hatussakin.
                          Vaikka siinä vielä herkemmin puhkeaa kanavat mitä m50/m52 (non-vanos / sinkku vanos).

                          Vaatii isommat seetit jos haluaa esim >2,5l ottaa venttiilit.
                          YouTube
                          Instagram // Juhon Moottoripaja

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2551
                            • .

                            Riittäisikö kaksilitraisen kannessa alkuperäisen imuseetin varat työstää se 31,4mm venttiilille? Sellaisia olisi olemassa suoraan sopivan mittaisina 6mm varrella. Menisi hieman pienemmällä budjetilla, jos ei tartte alkaa seetirenkaita vaihtamaan.
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            • Juho_
                              BTCF Member
                              • Jul 2016
                              • 1065
                              • Suomi

                              En muista 100% varmasti, mut taisi olla 31mm seeti 2 litrasessa imupuolella.
                              YouTube
                              Instagram // Juhon Moottoripaja

                              Comment

                              • naikou
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 1728
                                • vihti

                                Originally posted by cook View Post
                                Kuulalaakeri ahtimelle vesikierto.

                                Mistä olette toteuttaneet tuon? Kokeilin googlettaa, mutta ei oikein tullut muuta kuin kaasuläpän kierto, mutta m54 ei taida olla ollenkaan tuota vaihtoehtoa?
                                Kaasuläpän kierrosta ne on yleensä otettu, kannattaa tutkia sitä tyyliä miten m52 kaasuläpän vesikierto on toteutettu, voipi ola et m54 tapauksessa pystyy toteuttaa samalla tavalla
                                E39 523i Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎