Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2532
    • .

    Mitä sulla on siis ajatuksena rakentaa? Ilmeisesti kuitenkin m50 turboa, koska tässä topikissa nyt ollaan.

    Pidempi kanki vähentää männän sivuttaisvoimia ja saattaa ehkä antaa pari heppaa lisää tehoa. Ei mikään merkittävä asia kuitenkaan niin kuin jotkut ehkä vielä nykyään ajattelevat. Bemarin s50 ja s54 koneet ovat erittäin lyhyillä kiertokangilla suhteessa iskunpituuteen ja silti ovat kohtuu ylävireisiä. Vireystila on enemmän riippuvainen nokka-akselista kuin kiertokankien pituudesta.

    Pitkä kiertokanki nurjahtaa helpommin mitä lyhyt kanki. Ainakin se Bemarin vakio 145mm pitkä kanki on melko hoikan näköinen.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1665
      • vihti

      Originally posted by Freak View Post
      Mitä sulla on siis ajatuksena rakentaa? Ilmeisesti kuitenkin m50 turboa, koska tässä topikissa nyt ollaan.

      Mulla on tällä hetkellä melko vakio m52b25 turbolla, m50tu kiertokanget on ainoat ”viriosat” koneen sisällä, se on nyt lokakuuhun asti ainakin ajossa ja talvella aattelin laittaa konetta, tarkoitus olisi vähän nostaa staattista puristussuhdetta noilla männillä, nokat hiontaan todennäköisesti ja tottakai kiertokangetkin jotkut oikeat viripalikat eikä mitään toisen koneen vakio-osia.
      E39 523i Turbo

      Comment

      • Freak
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 2532
        • .

        Originally posted by naikou View Post
        Mulla on tällä hetkellä melko vakio m52b25 turbolla, m50tu kiertokanget on ainoat ”viriosat” koneen sisällä, se on nyt lokakuuhun asti ainakin ajossa ja talvella aattelin laittaa konetta, tarkoitus olisi vähän nostaa staattista puristussuhdetta noilla männillä, nokat hiontaan todennäköisesti ja tottakai kiertokangetkin jotkut oikeat viripalikat eikä mitään toisen koneen vakio-osia.
        Ok. Oliko m52b25 ja m50tub25 koneiden kangilla suurikin ero? Hyvä keino nostaa puristuksia on vaihtaa tietysti kampiakseli. 2,8 litrainen moottori 2,5 litraisen männillä nostaa kivasti puristussuhdetta. Vai oliko ideana nimenomaan tehdä tehot kierroksilla pienemmästä tilavuudesta?
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1665
          • vihti

          Ei mitään hirveitä oo ero M50 vs. M52 vakio kangilla mutta selvästi paksummat M50 koneessa.

          Ja joo ehkä vähän suunnitelmissa olisi tehdä kierroskone kun tosiaan vakiota matalampi puristuskorkeus männässä ja pidempi veivi sekä korkeampi puristussuhde niin nuo kyllä tukisi sitä ajatusta että kiekkarajotin voisi olla 8000 mutta ei ole kyllä kokemusta miten venttiilikoneisto jaksaa noilla kierroksilla, vaparina ilmeisesti viel jotenkin mutta ylipaine moottorissa ainakin jouset vaihtoon?
          E39 523i Turbo

          Comment

          • L P
            BTCF Member
            • Oct 2010
            • 145
            • Helsinki

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Niin ohjauksena speeduino? Siinä triggerikulma on ATDC ja megassa BTDC. Laskenallinen oikea triggerikulma on 276 m50 triggeripyörälle, mutta riippuen monesta tekijästä se voi siitä aavistuksen heittää kun kattoo lampulla tarkasti kohdalleen.

            Tuntuu kyllä mahdottomalta, että perusajoitus olisi ollut 60 astetta ennakkoa. Lähteekö tämmönen kone sellaisella ennakolla edes käyntiin? Tyhjäkäynnillä ennakkohan on ollut jotai. 60+20... 80 astetta??


            Mitä mä nyt en ymmärrä? Eikö tuon pitäisi pelata sekä tolla 264-asetuksella että 84:llä, kun hukkakipinä? Mun mielestä 84:lla ei edes startannut.
            Last edited by L P; 01-08-2022, 10:59.

            Comment

            • L P
              BTCF Member
              • Oct 2010
              • 145
              • Helsinki

              Noh nyt tuntuu rokkaavan. Kävin läppärin kanssa ajamalla säätämässä ja nätisti vetää maltillisilla ennakoilla. Täyskaasukiihdytyksessä saattaa pätkästä jossain 4500rpm hujakoilla. Mistä tommonen saattaisi johtua?

              Comment

              • Matuh
                BTCF Member
                • Apr 2013
                • 3701
                • Kouvola

                Originally posted by L P View Post
                Noh nyt tuntuu rokkaavan. Kävin läppärin kanssa ajamalla säätämässä ja nätisti vetää maltillisilla ennakoilla. Täyskaasukiihdytyksessä saattaa pätkästä jossain 4500rpm hujakoilla. Mistä tommonen saattaisi johtua?
                Stokkipuola? Ja Jeesuksen vanhat? Mites tulpan Kärkiväli?
                E36 328i M50B30 turbo
                Skoda vRS
                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                Comment

                • L P
                  BTCF Member
                  • Oct 2010
                  • 145
                  • Helsinki

                  Originally posted by Matuh View Post
                  Stokkipuola? Ja Jeesuksen vanhat? Mites tulpan Kärkiväli?

                  Uudet Boschin vakiopuolat ja BCPR7ES vakio kärkivälillä.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5249
                    • Pirkkala

                    Laita kärkiväli 0,5mm ja katso auttaako mitään
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • MH motorsport
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 2300
                      • Turku

                      Originally posted by jmp2002 View Post
                      S50 öljynsuodattimen jalka, missä asteessa aukiaa termostaatti öljyjäähylle?
                      Satkun nurkilla. Vanhemmiten termostaatti alkaa jumittaa auki ja öljynlämmöt liian alhaalla. Saa kyllä herkisteltyä ne vanhatkin useimmiten kuntoon.
                      Autopalvelu MH-motor
                      Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                      Maxxecu myynti ja asennus
                      www.mh-motor.fi
                      0503218217
                      Kulkineet:
                      E6 2000 touring
                      E6 2002 touring
                      E30 318is ///Mtechnic 2
                      E34 ///M5 nürburgring
                      E34 S62b50 turbo dct
                      E39 523i ///Msport
                      F30 320d

                      Comment

                      • aaape
                        BTCF Member
                        • Aug 2009
                        • 615
                        • Muaninka

                        Originally posted by L P View Post
                        Noh nyt tuntuu rokkaavan. Kävin läppärin kanssa ajamalla säätämässä ja nätisti vetää maltillisilla ennakoilla. Täyskaasukiihdytyksessä saattaa pätkästä jossain 4500rpm hujakoilla. Mistä tommonen saattaisi johtua?
                        Kytkeytyykö vanos pois päältä just tuossa 4500 kohalla? Joku viikko takaperin facebookissa oli jossain ryhmässä samaa ongelmaa että pätkäs just sillä kohtaa kun vanos kytkeytyy pois. En löytäny enää keskustelua oliko siihen löytyny mitään ratkasua. Ja speeduino oli siinäkin ohjauksena
                        e36 328i turbo (95)
                        vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                        e30 316 (m30)(87) projekti

                        EX.
                        e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11071
                          • Oulu

                          Originally posted by aaape View Post
                          Kytkeytyykö vanos pois päältä just tuossa 4500 kohalla? Joku viikko takaperin facebookissa oli jossain ryhmässä samaa ongelmaa että pätkäs just sillä kohtaa kun vanos kytkeytyy pois. En löytäny enää keskustelua oliko siihen löytyny mitään ratkasua. Ja speeduino oli siinäkin ohjauksena
                          Siinä oli syynä että käytettiin non-vanos triggeripyörää vanoksen kanssa. Ongelma siinä on, että nokan signaalin triggeri piste liikkuu TDC:n yli vanoksen liikkuessa, eli ruiskutuksen (ja sytkän, mutta ei koska hukkakipinä) tahdistus hyppii 360 astetta vanoksen liikkuessa. Vanoksen kanssa on käytettävä vanos koneen triggeripyörää tästä syystä jolla ko. tapauksessa ongelmakin katos. Joskus itekkin tuli törmättyä samaan ongelmaan megan kanssa vanos retrofitin kanssa.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5249
                            • Pirkkala

                            Voiko liian pieni ennakko ahdoilla aiheuttaa jotakin negatiivista ahdoilla? Puhutaan e85 käyttösestä vehkeestä jossa on nyt tuuletusaukko männässä.

                            Syy ei ole vielä oikein selvinnyt

                            Päälle kilon ahdoilla ennakko 9-10 astetta

                            Ja vaikka ykk muka tarkistettiin, oli se silti n. 6 astetta perseellään.
                            Dampperin "0T" oli sen kuusi astetta menny jo ykk ohi, kun ecussa näytti nollaa.

                            Loggaus oli hajoamishetkelläkin päällä, ja laihalle ei menny, eikä menny aikasemmissakaan logeissa mitä tuli otettua.

                            Mäntä suli imuvenan kolon kohdalta männän reunasta. Nakujälkiä oli imupuolella männässä, ei missään muualla, ja ainoastaan tässä 4. Pytyssä.

                            Mutta ennen tätä disasteria meni yksi athena kannentiiviste ja nimenomaan tämä nelospytty porsi.
                            Mutta oli muutama muukin liekkirengas lähtenyt venymään. Tällöin paikallaan oli normaalit 12.9 pultit kannessa, pidettiin syypäänä että niitä ei kiristetty tarpeeksi (89Nm 1x jälkikiristys)

                            Suuttimet oli testatut ja täysin uudet. (lähtee nyt uudelleen testiin)

                            Tehoa kattilassa oli parhaillaan 670hv/800Nm/1,66bar mutta jätettiin n. 1,5bar mikä lienee sitten tehossa hieman vähemmän.

                            Kone oli hiukan alle 3000cc , 2.8 kammella ja 86mm porauksella 40 super holsetti 16 pesällä.

                            Teki kadulla isolla vaihteella 3000rpm 1bar ahtoja

                            Tällä kertaa ei homma menny ihan putkeen.

                            Oisko raadilla ideoita?
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Voiko liian pieni ennakko ahdoilla aiheuttaa jotakin negatiivista ahdoilla? Puhutaan e85 käyttösestä vehkeestä jossa on nyt tuuletusaukko männässä.

                              Syy ei ole vielä oikein selvinnyt

                              Päälle kilon ahdoilla ennakko 9-10 astetta

                              Ja vaikka ykk muka tarkistettiin, oli se silti n. 6 astetta perseellään.
                              Dampperin "0T" oli sen kuusi astetta menny jo ykk ohi, kun ecussa näytti nollaa.

                              Loggaus oli hajoamishetkelläkin päällä, ja laihalle ei menny, eikä menny aikasemmissakaan logeissa mitä tuli otettua.

                              Mäntä suli imuvenan kolon kohdalta männän reunasta. Nakujälkiä oli imupuolella männässä, ei missään muualla, ja ainoastaan tässä 4. Pytyssä.

                              Mutta ennen tätä disasteria meni yksi athena kannentiiviste ja nimenomaan tämä nelospytty porsi.
                              Mutta oli muutama muukin liekkirengas lähtenyt venymään. Tällöin paikallaan oli normaalit 12.9 pultit kannessa, pidettiin syypäänä että niitä ei kiristetty tarpeeksi (89Nm 1x jälkikiristys)

                              Suuttimet oli testatut ja täysin uudet. (lähtee nyt uudelleen testiin)

                              Tehoa kattilassa oli parhaillaan 670hv/800Nm/1,66bar mutta jätettiin n. 1,5bar mikä lienee sitten tehossa hieman vähemmän.

                              Kone oli hiukan alle 3000cc , 2.8 kammella ja 86mm porauksella 40 super holsetti 16 pesällä.

                              Teki kadulla isolla vaihteella 3000rpm 1bar ahtoja

                              Tällä kertaa ei homma menny ihan putkeen.

                              Oisko raadilla ideoita?
                              Pakolämmöt nyt ainakin nousee liian myöhäisellä sytkällä muttei kuulosta aiheuttajalta. Voisko tuo 6 astetta olla yhden hampaan ero eli triggeriasetuksen rising/falling ero.

                              Onko missään vaiheessa katsottu/kokeiltu toista lambda-anturia?
                              Last edited by Supra^; 23-08-2022, 22:44.
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5249
                                • Pirkkala

                                Originally posted by Supra^ View Post
                                Pakolämmöt nyt ainakin nousee liian myöhäisellä sytkällä muttei kuulosta aiheuttajalta. Voisko tuo 6 astetta olla yhden hampaan ero eli triggeriasetuksen rising/falling ero.

                                Onko missään vaiheessa katsottu/kokeiltu toista lambda-anturia?

                                Säätötyö tehtiin säätäjän omalla lambdalla, mutta ite autossa ei oo ollu kiinni kuin tää yks Aem lambda.


                                Jos jollakulla on intoo katella noita logeja niin paiskatkaa vaikka privaa niin voin lähetellä.
                                En oo niitten kaa kauheesti ollu tekemisissä niin jotain on voinu jäädä tajuamatta.

                                Tuo 6 astetta on noin yksi hammas. Rising/falling tooth asetus täytyy kattoo. Kumpiko se pitäs olla?

                                Myös vanoksen toiminta on ihmetyttänyt, se ei penkissä palautunut 4krpm jälkeen perusasentoonsa vaikka näin yritettiin. Se jätettiin pois käytöstä.

                                Outoa on se, että vanoksen asento näkyy logissa hyppäävän perusasennosta toiseen äärilaitaan jossain 5-6krpm tienoilla (ainakin lähes) vaikka solenoidilta on piuha irti.

                                Kyseessä on pnp speeduino. Ite jotenki pitäny että se on joku bugi että näyttää noin mutta mistä minä tiedän vaikka jotenki selittäis tätä ongelmaa.

                                Koko vanos yksikkökin vaihdettiin mutta sama meno jatkui.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎