Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 938
    • Espoo

    Originally posted by teropa View Post
    Kysymys: miten voi loota ottaa siipeensä öljynvaihdosta, joka tehdään huuhtelemalla? Mihin voi jäädä "sakkaa" tai muuta paskaa, joka sitten "lähtee liikkeelle" ja hajottaa laatikon?

    Ei reikä poskessa kysytty, vaan ihan oikeasti. Mikä on se mekanismi, jolla flushaamalla öljyvaihdettu loota porsii?

    Tero
    Itse lauhdutin putkineen voi jäädä sontaiseksi, koska huuhtelu tehdään tietääkseni laatikon lauhdutinletkuliittimistä. Ainakin ne olivat omassani roiskeisia kyseisen operaation jäljiltä. Ja kuulemma stepissä (5hp19) tuo on se paikka, josta se möhnä sitten irtoilee.
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      Pelimies tietysti huuhtelisi öljynjäähdyttimen ennen varsinaista (huuhtelu)öljynvaihtoa. Siihen vain pitäisi olla oma laitteensa, joka kierrättää lämmitettyä öljyä antamalla lyhyitä paineiskuja ja irrottaa kökön jäähdyttimen kennorakenteesta.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        Noniin, tämä kuulostaa jo järkevältä. Eli lauhduttimessa seisova skeida irtoaa kun öljyt vaihdetaan. Eli se lauhdutin pitäisi jollain tapaa saada puhtaaksi ilman, että se paska kerääntyy sieltä laatikkoon uusien öljyjen mukana. Miten?

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by Kentsu View Post
          Varmasti Dexron 3:lla toimii ihan hyvin ja miksipä ei jos tarkoitus vaihdella noita öljyjä jatkossakin. Itse laittaisin sitä Esson "ikiöljyä" mitä tehdas suosittelee, koodia en tietenkään muista mutta search auttanee...

          Edit: tuollahan tuo on ensimmäisellä sivulla
          http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...30&postcount=5
          Olisiko jollain varmaa tietoa, käykö dexron3 sinne vai onko liukunopeuksissa eroja niin paljon, että kitkalevyt menee piloille? Hapokkaan hintaista tuo Esson öljy.

          Jenkki sivustolla tosiaan suosivat normaali vaihtoa, ei flush vaihtoa. Suosivat vaihtamaan öljyt ensin ja hetken päästä öljyt sekä suodattimen. Perkele, kai se jonkun on pakko tätäkin kokeilla, ei kai ne vaihtolaatikot niin kalliita ole...

          Originally posted by Clavurion View Post
          Pelimies tietysti huuhtelisi öljynjäähdyttimen ennen varsinaista (huuhtelu)öljynvaihtoa. Siihen vain pitäisi olla oma laitteensa, joka kierrättää lämmitettyä öljyä antamalla lyhyitä paineiskuja ja irrottaa kökön jäähdyttimen kennorakenteesta.
          Rahamies vaihtaa uuden lauhduttimen, ne kun tahtoo n.200tkm kohdalla vuotaa muutenkin. Tai pesee vanhan vaikka liottimella ja kuumalla vedellä, ei sitä pakko öljyllä ole pestä.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Rahamies vaihtaa uuden lauhduttimen, ne kun tahtoo n.200tkm kohdalla vuotaa muutenkin.
            Ei pöllömpi ajatus.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              Originally posted by Clavurion View Post
              Ei pöllömpi ajatus.
              Eli onko avain onneen: flushing-menetelmällä vaihto + tuliterä lauhdutin ($$$?)



              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Onkos tuo Petro-Canada ATF D3M sopivaa myös tuohon bensa steppiin? Olisi halpaa ainakin.

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  Originally posted by teropa View Post
                  Eli onko avain onneen: flushing-menetelmällä vaihto + tuliterä lauhdutin ($$$?)
                  Ensisijaisesti tuo jäähdytimen huuhtelu on tarkoitettu tehtäväksi tomaatin korjauksien yhteydessä, kun mahdollisesti vauriossa on irronnut enemmän paskaa, joka sitten jämähtää jäähdytimeen. Uuden/kunnostetun laatikon odotettu elinikä on pidempi, kun jäähdytin huuhdellaan.

                  Jos öljyt vaihtaa huuhtelemalla ehjään laatikkoon hyvän sään aikana, siitä jäähdyttimestä ei varmastikaan tarvitse huolestua.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by teropa View Post
                    Noniin, tämä kuulostaa jo järkevältä. Eli lauhduttimessa seisova skeida irtoaa kun öljyt vaihdetaan. Eli se lauhdutin pitäisi jollain tapaa saada puhtaaksi ilman, että se paska kerääntyy sieltä laatikkoon uusien öljyjen mukana. Miten?
                    Jenkeissä tuohon tosiaan oli joku spray, katselin siis taannoin JIM:iltä Kotimekaanikko-ohjelmaa jossa vaihdettiin uusi laatikko ja lauhdutin huuhdeltiin tuolla spraylla. Täytyypä tutkia löytyykö netistä tietoa mitä se oli. Mutta eikös siihen kävisi joku muukin liuotin ja sitten vaan paineilmaa perään ja vielä öljyllä huuhtelu. Toisaalta, jos lauhdutin ei ole kovin kallis, niin minä taidankin ostaa uuden...
                    E39 528iA

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Jenkeissä tuohon tosiaan oli joku spray
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        Mitä mitä, eikö teillä jo ole tallin nurkassa huuhtelulaitteita. KLIK
                        Linkissä muutenkin tarinaa aiheesta.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          Öljynjäähdyttimen huuhteluun tehokas keino on kuuma/lämmin öljy ja siinä mukana ilmakuplia.

                          Eli sama metodi, jolla saa lian liikkeelle öljynvaihdossakin
                          ---

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Jenkeissä tuohon tosiaan oli joku spray, katselin siis taannoin JIM:iltä Kotimekaanikko-ohjelmaa jossa vaihdettiin uusi laatikko ja lauhdutin huuhdeltiin tuolla spraylla. Täytyypä tutkia löytyykö netistä tietoa mitä se oli. Mutta eikös siihen kävisi joku muukin liuotin ja sitten vaan paineilmaa perään ja vielä öljyllä huuhtelu. Toisaalta, jos lauhdutin ei ole kovin kallis, niin minä taidankin ostaa uuden...
                            Siis, tässä kun näitä kolaroituja autoja kootaan myös käytetyillä purkuosilla, joutuu myös noita lauhduttimia vaihtamaan aina silloin tällöin purkuosina.
                            Itse nämä automaatin lauhduttimet puhdistan joka tapauksessa aina. ja niin että ennen paikalleen laittoa moottorinpesuainetta kenno+putket täyteen yön ylitse ja ihan paineella vettä lävitse "vastakarvaan". Paineilmaa ja uutta laatikkoöljyä hieman läpi. Jo pari vuotta vanhoista lauhduttimista tulee sormenpään kokoisia "lima"/sakkaklönttejä jotka ovat kierrossa uusilla pesevillä öljyillä ilman puhdistusta.
                            Siis tuo flushing menetelmälläkään tehty öljyjen vaihto ei suinkaan poista kaikkia mahdollista laatikon sisäkuoriin/uumeniin jäänyttä sakkaa, vaan tuollaisessa kymmenkunta vuotta vanhassa laatikossa on jo aika kiinteää "pikeä" joka lähtee liikkeelle vasta kun 500-1000km on vaihdon jälkeen ajettu.
                            Eli tuo n.1000km:hän on se kriittisin vaihe jos/kun vanhaan laatikkoon vaihdellaan öljyjä, koska kiertoon JOKA TAPAUKSESSA liukenee se kaikki kiinteytynyt/pikeentynyt sakka mitä laatikon+lauhdutinjärjestelmään on kerääntynyt. Tämän sakan mukana lähtee liikkeelle myös kaikki isommat ja pienemmät metallipartikkelit jota laatikossa aina on ja jotka sitten hierovat kierrossa niin kauan kunnes ne lopulta jäävät toivottavasti uusittuun suodattimeen, tai löytävät jonkin uuden paikan asettua paikoilleen(toivottavasti ei siis venttiilikoneisto).
                            Eli tämä "paskashokki" tulee joka tapauksessa viimeistään 1000km:n ajosuoritteella öljyjen vaihdosta, riippumatta siitä miten vaihto on tehty.
                            Toki, mitä aikaisemmassa ja mitä pienemmän ajosuoritteen kohdalla vaihto tehdään, sitä vähemmän tavaraa liukenee kerralla kiertoon ja sitä pienemmät on riskit.
                            Eli tuo flushing menetelmäkään ei poista kaikkia riskejä, mutta toki se niitä pienentää ainakin ns."isompien kokkareiden" kohdalla.

                            Comment

                            • himonussija
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 392
                              • Finland

                              Voikos nuo paskat lähteä kiertoon tai jotain muuta jännää tapahtua jos autolle antaa pitkästä aikaa vähän sandaalia? Ajelin tuossa joku päivä sitten reilun tunnin kaupunkiajoa ja kotiin tullessa ajoin (tottakai) suljettua rataa , jolloin iski yllättävä tarve ajaa jonkun matkaa vajaa 200 lasissa. Kickdownilla työnsin pari kilsaa menemään ihan kunnon kierroksilla. Tuntuu että tuon jälkeen vaihteisto on toiminut pehmeämmin tai sitten olen luulosairas...

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by himonussija View Post
                                Voikos nuo paskat lähteä kiertoon tai jotain muuta jännää tapahtua jos autolle antaa pitkästä aikaa vähän sandaalia? Ajelin tuossa joku päivä sitten reilun tunnin kaupunkiajoa ja kotiin tullessa ajoin (tottakai) suljettua rataa , jolloin iski yllättävä tarve ajaa jonkun matkaa vajaa 200 lasissa. Kickdownilla työnsin pari kilsaa menemään ihan kunnon kierroksilla. Tuntuu että tuon jälkeen vaihteisto on toiminut pehmeämmin tai sitten olen luulosairas...
                                Toki kaikki on mahdollista, mutta kyllä tuo nyt jonkin pesevän elementin mielummin tarvii(uusi öljy tai liottimet), kuin että sieltä eri ajotilanteet saisivat mitään irtoamaan.
                                Olisiko laatikko oppinut elektronisesti jotain?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎