Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Siankarlo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 133
    • Helsinki

    Automaatin öljyn kunnon vaikutus toimintaan? e39 530DAt

    Yleisestä mielenkiinnosta ajattelin kysellä, josko täältä löytyisi syvällisempää ymmärrystä vm. 2002 530DAt:n laatikon sielunelämästä.

    Kysymys on (ainakin toistaiseksi) sikäli positiivinen, että automaatin öljynvaihdon jälkeen (melkein 190.000 ajetut alkuperäiset "ikiöljyt") laatikon toiminta muuttui, enkä oikein ymmärrä miten pelkkä öljynvaihto voi ehjässä laatikossa tehdä moista.

    Öljynvaihto tehtiin Powermaticissa huuhtelemalla, öljypohja irroittaen. Vaihtomäärä 12 litraa. Huoltomiehen mukaan vanha öljy oli todella likaista ja jonkin verran oli magneetissa likaa, mutta ei kuulemma mitään hälyyttävää löytynyt.

    Kuitenkin uusilla öljyillä huomaa heti muutoksen siinä, että laatikko luistattaa vaihdoissa vähemmän kuin aikaisemmin, ja ylipäätään vaihdot ovat nopeamman tuntuisia ja täsmällisempiä kuin ennen vaihtoa. Vanhoilla öljyillä laatikko tuntui välillä luistattelevan enemmän vaihtojen yhteydessä ennen seuraavan vaihteen kytkeytymistä. Tämä kaikki on tietysti ihan pelkkää perstuntumaa, mutta olen kyllä aika tarkkaan seurannut tilannetta ennen ja jälkeen. Vaikuttaa myös siltä, että kaupunkiajossa luistattelun vähentyminen säästää myös naftaa, tosin vielä on niin vähän kilometrejä alla että ei pysty varmuudella tuota sanomaan.

    Eli voiko nyt tosiaan olla niin, että ehjässä laatikossa vanhat öljyt voivat aiheuttaa ylimääräistä luistamista tai laatikon hitaampaa toimintaa?! Ihan äkkiä en tajua, miten tämä voisi olla mahdollista. Vai voiko ylipäätään olla.
    2012 F11 530DAt Xdrive
    Ex 2002 E39 530DAt

    Comment

    • Vibaa
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 581
      • Vaasa

      Originally posted by Siankarlo View Post
      Yleisestä mielenkiinnosta ajattelin kysellä, josko täältä löytyisi syvällisempää ymmärrystä vm. 2002 530DAt:n laatikon sielunelämästä.

      Kysymys on (ainakin toistaiseksi) sikäli positiivinen, että automaatin öljynvaihdon jälkeen (melkein 190.000 ajetut alkuperäiset "ikiöljyt") laatikon toiminta muuttui, enkä oikein ymmärrä miten pelkkä öljynvaihto voi ehjässä laatikossa tehdä moista.

      Öljynvaihto tehtiin Powermaticissa huuhtelemalla, öljypohja irroittaen. Vaihtomäärä 12 litraa. Huoltomiehen mukaan vanha öljy oli todella likaista ja jonkin verran oli magneetissa likaa, mutta ei kuulemma mitään hälyyttävää löytynyt.

      Kuitenkin uusilla öljyillä huomaa heti muutoksen siinä, että laatikko luistattaa vaihdoissa vähemmän kuin aikaisemmin, ja ylipäätään vaihdot ovat nopeamman tuntuisia ja täsmällisempiä kuin ennen vaihtoa. Vanhoilla öljyillä laatikko tuntui välillä luistattelevan enemmän vaihtojen yhteydessä ennen seuraavan vaihteen kytkeytymistä. Tämä kaikki on tietysti ihan pelkkää perstuntumaa, mutta olen kyllä aika tarkkaan seurannut tilannetta ennen ja jälkeen. Vaikuttaa myös siltä, että kaupunkiajossa luistattelun vähentyminen säästää myös naftaa, tosin vielä on niin vähän kilometrejä alla että ei pysty varmuudella tuota sanomaan.

      Eli voiko nyt tosiaan olla niin, että ehjässä laatikossa vanhat öljyt voivat aiheuttaa ylimääräistä luistamista tai laatikon hitaampaa toimintaa?! Ihan äkkiä en tajua, miten tämä voisi olla mahdollista. Vai voiko ylipäätään olla.
      Ihan selväähän se on että öljyn ominaisuudet heikkenevät huomattavasti tuona aikana, jolloin huomaamasi asiat käyvät toteen
      Itselläni samantapaisia kokemuksia hieman vanhemman askin kanssa (ZF 5HP18).
      sigpic
      E34 530iA

      Comment

      • Siankarlo
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 133
        • Helsinki

        Originally posted by Vibaa View Post
        Ihan selväähän se on että öljyn ominaisuudet heikkenevät huomattavasti tuona aikana, jolloin huomaamasi asiat käyvät toteen
        Itselläni samantapaisia kokemuksia hieman vanhemman askin kanssa (ZF 5HP18).
        Joo, haaveilin vaan että joku osaisi selittää tämän ilmiön ihan vaihteiston mekaanisen/hydraulisen toiminnan kautta.

        Kulutuskin näyttäisi nyt ensimmäisten tuntumien perusteella pudonneen ihan oikeasti. Epätodellista. varmaan kohta räjähtää koko paska.
        2012 F11 530DAt Xdrive
        Ex 2002 E39 530DAt

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          Originally posted by Siankarlo View Post
          Joo, haaveilin vaan että joku osaisi selittää tämän ilmiön ihan vaihteiston mekaanisen/hydraulisen toiminnan kautta.
          Viskositeetti putoaa niin matalaksi että öljy alkaa vuotaa tiivisteistä ja venttiilikoneiston mäntien ohi.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • metelaah
            Newbiemmer
            • Oct 2010
            • 8
            • Riihimäki

            -98 ja 197tkm samoilla laatikon öljyillä, nykii kuumana

            Mä käännyin kanssa Powermaticin puoleen joten saapa nähdä miten vaikuttaa huuhtelu vaihtoihin. Raportoidaan sitten kun auto on taas kasassa.
            Mulla on autossa sellainen ominaisuus että kuumalla koneella kun lähtee ajelemaan niin tasakaasulla, esim. motarilla, auto nykäisee aina vähän väliä mutta ominaisuus häviää useamman kymmenen km:n jälkeen. Aattelin että vois olla tomaatin öljyn jäähdyttimessä paskaa tms. mistä tuo vois johtua. Mitään tuollaiseen vikaan viittaavaa vikakoodia en ole löytänyt :think
            e39 540ia Sedan 01/1998

            Comment

            • metelaah
              Newbiemmer
              • Oct 2010
              • 8
              • Riihimäki

              Nyt on öljyt vaihdettu.

              Eipä juuri mitään eroa. Vanha öljy oli mustaa skeidaa joten vaihto teki varmaan hyvää vaihteistolle. Ainakin on nyt sitten öljymäärä samalla tarkistettu. Toivottavasti kestää nyt pitempään.
              e39 540ia Sedan 01/1998

              Comment

              • adesmarec
                Newbiemmer
                • May 2005
                • 8
                • Järvenpää

                Originally posted by Siankarlo View Post
                Yleisestä mielenkiinnosta ajattelin kysellä, josko täältä löytyisi syvällisempää ymmärrystä vm. 2002 530DAt:n laatikon sielunelämästä.

                Kysymys on (ainakin toistaiseksi) sikäli positiivinen, että automaatin öljynvaihdon jälkeen (melkein 190.000 ajetut alkuperäiset "ikiöljyt") laatikon toiminta muuttui, enkä oikein ymmärrä miten pelkkä öljynvaihto voi ehjässä laatikossa tehdä moista.

                Öljynvaihto tehtiin Powermaticissa huuhtelemalla, öljypohja irroittaen. Vaihtomäärä 12 litraa. Huoltomiehen mukaan vanha öljy oli todella likaista ja jonkin verran oli magneetissa likaa, mutta ei kuulemma mitään hälyyttävää löytynyt.

                Kuitenkin uusilla öljyillä huomaa heti muutoksen siinä, että laatikko luistattaa vaihdoissa vähemmän kuin aikaisemmin, ja ylipäätään vaihdot ovat nopeamman tuntuisia ja täsmällisempiä kuin ennen vaihtoa. Vanhoilla öljyillä laatikko tuntui välillä luistattelevan enemmän vaihtojen yhteydessä ennen seuraavan vaihteen kytkeytymistä. Tämä kaikki on tietysti ihan pelkkää perstuntumaa, mutta olen kyllä aika tarkkaan seurannut tilannetta ennen ja jälkeen. Vaikuttaa myös siltä, että kaupunkiajossa luistattelun vähentyminen säästää myös naftaa, tosin vielä on niin vähän kilometrejä alla että ei pysty varmuudella tuota sanomaan.

                Eli voiko nyt tosiaan olla niin, että ehjässä laatikossa vanhat öljyt voivat aiheuttaa ylimääräistä luistamista tai laatikon hitaampaa toimintaa?! Ihan äkkiä en tajua, miten tämä voisi olla mahdollista. Vai voiko ylipäätään olla.
                Saako udella paljonko Powermaticissa veloitettiin?
                E39 530DA -02 Topas-Blau 364

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2553
                  • Kirkkonummi

                  Originally posted by adesmarec View Post
                  Saako udella paljonko Powermaticissa veloitettiin?
                  Omaan tehtiin huuhteluvaihto, taisi mennä 12L läpi, 380€ sis. suodattimen ja tiivisteen vaihdon. Sama olisi ollut ex-E38:llekin.

                  Ajomäärä 122tkm, öljy likaista mutta ei "mujua" tai mitään hileitä. Mutta n. 20-30tkm lisää, niin se olisi voinut alkaa toimimaan jo laatikkoa vahingoittaen. Hirveän suurta eroa ei huomaa, Tiptronic vaihtaa todella huomaamattomasti, mutta ehkä nyt huomaa vieläkin vähemmän. Joka tapauksessa suosittelen, ei tarvitse 60tkm aikana ajatella asiaa lainkaan. Ja kyllä, ei niitä öljyjä oltu aiemmin vaihdettu, vaikka ollut Suomi-auto, Laakkosen huoltokirjalla jne.
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    Vai että tiptronic... :think
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Vibaa
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 581
                      • Vaasa

                      Rakkaalla lapsella monta nimeä...?
                      sigpic
                      E34 530iA

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Originally posted by Vibaa View Post
                        Joo mutta yks tämän merkin autoissa
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • enins
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2009
                          • 515
                          • Rauma

                          Olen omaan autoon (530 da/E60) suunnitellut vaihteistoöljyn vaihtoa ja etsimällä etsinyt paikkaa mistä saisi öljyä kohtuuhinnalla. Kumma kun jenkeistä löytyy (esim. http://www.thectsc.com/ myy kaikkea vaihteistoihin liittyvää tavaraa), mutta Euroopan puolelta ei löydy oikein mitään.
                          Shell M-1375.4 vastaava öljyä on ainakin Pentosin ATF1 ja ZF Lifeguard6 (taitaa olla juuri tuota Shellin tavaraa). Ketjussa aiemmin mainittu Castrol universal ATF sitä vastoin ei ole korvaava tuote Shellille (eri viskositeetti).

                          Kai nyt Eurooppalaisen valmistajan tavaraa saa Euroopankin alueelta, mutta mistä?

                          Ja keskusteluun vaihtaako öljyjä vai ei, niin ZF:n omassa manuaalissa lukee selvästi 100000 miles/10 year.
                          Autokalusto: 320d f30

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3105

                            Originally posted by enins View Post
                            Olen omaan autoon (530 da/E60) suunnitellut vaihteistoöljyn vaihtoa ja etsimällä etsinyt paikkaa mistä saisi öljyä kohtuuhinnalla. Kumma kun jenkeistä löytyy (esim. http://www.thectsc.com/ myy kaikkea vaihteistoihin liittyvää tavaraa), mutta Euroopan puolelta ei löydy oikein mitään.
                            Shell M-1375.4 vastaava öljyä on ainakin Pentosin ATF1 ja ZF Lifeguard6 (taitaa olla juuri tuota Shellin tavaraa). Ketjussa aiemmin mainittu Castrol universal ATF sitä vastoin ei ole korvaava tuote Shellille (eri viskositeetti).

                            Kai nyt Eurooppalaisen valmistajan tavaraa saa Euroopankin alueelta, mutta mistä?

                            Ja keskusteluun vaihtaako öljyjä vai ei, niin ZF:n omassa manuaalissa lukee selvästi 100000 miles/10 year.

                            Omaan tuli vaihdettua n. 140tkm kohdalla huuhtelemalla. Öljyt ostin tuolloin merkkikaupasta kuten suodattimenkin. Samaa laatikkoahan on myös jaguaarissa, audi A8:ssa jne. Joten öljyä voisi tiedustella esim VAG merkkiliikkeestäkin?
                            Autolla ajettu nyt liki 204tkm ja ei ainakaan vielä ole "paskashokki" laatikkoon iskenyt.
                            Kulkineet/projektit:

                            640D F06
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            • Siankarlo
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2010
                              • 133
                              • Helsinki

                              Originally posted by adesmarec View Post
                              Saako udella paljonko Powermaticissa veloitettiin?
                              Tuo jo mainittu 380 euroa oli hinta. Aikaa meni aamupäivän verran. Asiallisen oloinen paikka.

                              Edit: niin ja minun autoni siis E39 530da, jossa GM:n (ei ZF:n) laatikko "ikiöljyillä". Mitään virallista GM:n suositusta vaihtovälistä en ole nähnyt, mutta vaihdettaessa Powermaticin huoltaja näytti öljypohjaa ja totesi, että mitään hälyyttävää (metallipurua tms) ei löytynyt, mutta öljy alkoi olla hänen mukaansa todella lopussa (185.000 ja 8 vuotta). Samalla totesi, että laatikko on ehjä ja todennäköisesti seuraava hajoava osa on turbiini, jossain vaiheessa.
                              Last edited by Siankarlo; 26-01-2011, 15:21.
                              2012 F11 530DAt Xdrive
                              Ex 2002 E39 530DAt

                              Comment

                              • enins
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2009
                                • 515
                                • Rauma

                                Etsivä löytää, sanotaan. Tämä ei olisi enää pahan hintaista, onko kukaan käyttänyt kyseisen tuotemerkin öljyä?
                                Autokalusto: 320d f30

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎