Automaatin öljyn kunnon vaikutus toimintaan? e39 530DAt
Yleisestä mielenkiinnosta ajattelin kysellä, josko täältä löytyisi syvällisempää ymmärrystä vm. 2002 530DAt:n laatikon sielunelämästä.
Kysymys on (ainakin toistaiseksi) sikäli positiivinen, että automaatin öljynvaihdon jälkeen (melkein 190.000 ajetut alkuperäiset "ikiöljyt") laatikon toiminta muuttui, enkä oikein ymmärrä miten pelkkä öljynvaihto voi ehjässä laatikossa tehdä moista.
Öljynvaihto tehtiin Powermaticissa huuhtelemalla, öljypohja irroittaen. Vaihtomäärä 12 litraa. Huoltomiehen mukaan vanha öljy oli todella likaista ja jonkin verran oli magneetissa likaa, mutta ei kuulemma mitään hälyyttävää löytynyt.
Kuitenkin uusilla öljyillä huomaa heti muutoksen siinä, että laatikko luistattaa vaihdoissa vähemmän kuin aikaisemmin, ja ylipäätään vaihdot ovat nopeamman tuntuisia ja täsmällisempiä kuin ennen vaihtoa. Vanhoilla öljyillä laatikko tuntui välillä luistattelevan enemmän vaihtojen yhteydessä ennen seuraavan vaihteen kytkeytymistä. Tämä kaikki on tietysti ihan pelkkää perstuntumaa, mutta olen kyllä aika tarkkaan seurannut tilannetta ennen ja jälkeen. Vaikuttaa myös siltä, että kaupunkiajossa luistattelun vähentyminen säästää myös naftaa, tosin vielä on niin vähän kilometrejä alla että ei pysty varmuudella tuota sanomaan.
Eli voiko nyt tosiaan olla niin, että ehjässä laatikossa vanhat öljyt voivat aiheuttaa ylimääräistä luistamista tai laatikon hitaampaa toimintaa?! Ihan äkkiä en tajua, miten tämä voisi olla mahdollista. Vai voiko ylipäätään olla.
Yleisestä mielenkiinnosta ajattelin kysellä, josko täältä löytyisi syvällisempää ymmärrystä vm. 2002 530DAt:n laatikon sielunelämästä.
Kysymys on (ainakin toistaiseksi) sikäli positiivinen, että automaatin öljynvaihdon jälkeen (melkein 190.000 ajetut alkuperäiset "ikiöljyt") laatikon toiminta muuttui, enkä oikein ymmärrä miten pelkkä öljynvaihto voi ehjässä laatikossa tehdä moista.
Öljynvaihto tehtiin Powermaticissa huuhtelemalla, öljypohja irroittaen. Vaihtomäärä 12 litraa. Huoltomiehen mukaan vanha öljy oli todella likaista ja jonkin verran oli magneetissa likaa, mutta ei kuulemma mitään hälyyttävää löytynyt.
Kuitenkin uusilla öljyillä huomaa heti muutoksen siinä, että laatikko luistattaa vaihdoissa vähemmän kuin aikaisemmin, ja ylipäätään vaihdot ovat nopeamman tuntuisia ja täsmällisempiä kuin ennen vaihtoa. Vanhoilla öljyillä laatikko tuntui välillä luistattelevan enemmän vaihtojen yhteydessä ennen seuraavan vaihteen kytkeytymistä. Tämä kaikki on tietysti ihan pelkkää perstuntumaa, mutta olen kyllä aika tarkkaan seurannut tilannetta ennen ja jälkeen. Vaikuttaa myös siltä, että kaupunkiajossa luistattelun vähentyminen säästää myös naftaa, tosin vielä on niin vähän kilometrejä alla että ei pysty varmuudella tuota sanomaan.
Eli voiko nyt tosiaan olla niin, että ehjässä laatikossa vanhat öljyt voivat aiheuttaa ylimääräistä luistamista tai laatikon hitaampaa toimintaa?! Ihan äkkiä en tajua, miten tämä voisi olla mahdollista. Vai voiko ylipäätään olla.
Comment