Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by bablo666 View Post
    Jos vaihdan laatikkoon öljyt ihan normaalilla tavalla ja vaihdan öljyt ja suodattimen uudelleen siinä 500-1000km ajon jälkeen, niin eikö se periaatteessa vastaa tuota huuhtelumenetelmää? Laatikko on mallia zf5hp30.
    Sinne vaan ja hyvä tulee, etenkin kun käyttää samaa öljyä.

    Jenkit näyttää suosivan tuota tapaa ja eivät ole kovin innoissaan huuhtelu vaihdosta.

    Last edited by Bmw Master; 26-06-2009, 07:34.

    Comment

    • antteri
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 222
      • Tampere

      Poistettu
      Last edited by antteri; 25-09-2011, 22:17.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by antteri View Post
        En tiedä onko tässä threadissa jo mainittu kun en jaksanut kokonaan lukea, mutta sellainen kysymys, että onko BMW lifetime öljyt (vihreäkilpi) aina väriltään punaiset? Kun ESSO LT 71141 (tai itseasiassa febi bilstein vastaavan luokituksen öljy) näyttäisi olevan tuollaista kellertävää.. onkohan noi silti keskenään yhteensopivat?
        Bmw:n vihreäkilpisessä laatikossa (zf) oleva Esso LT71141 on oliiviöljyn väristä.

        Comment

        • antteri
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 222
          • Tampere

          Poistettu
          Last edited by antteri; 25-09-2011, 22:17.

          Comment

          • Samppae39
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2009
            • 1639
            • Vähäkyrö

            Haittaako se sitte, jos siellä on toisenlaiset öljyt, jos niillä ei yritä ajaa montaa sataa tuhatta?

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by antteri View Post
              No voi helvetti... onkohan mun laatikkoon (vihreäkilpinen) sitten jossain vaiheessa menty vaihtaa öljyt kun siellä näytti kyllä olevan punertavaa sisässä??
              Valvoline maxlife on Esso luokituksen omaavaa ja punaista. Petro canada D3M on myös täysin sopivaa sinne ja punaista.

              Comment

              • O.K.
                Moderator
                • Nov 2003
                • 4854
                • Espoo

                Powermaticilla käyty, tässä omia kokemuksia ja kysymys.

                Ensin kokemukset: nyt vaihtaa paljon pehmeämmin. Ennen oli täyskaasukiihdytyksen jälkeen "potku", kun vaihto isomman pykälän. Nyt sekin menee pehmeästi.

                Sitten ihmettely:
                +/- -valinnalla ja osakaasukiihdytyksellä laatikko tuntuu odottavan 2-3 sekuntia ennen vaihtoa. Reippaammin kiihdytettäessä ei ongelmia.

                Ennen vaihto meni paljon nopeammin. Kiihdytyksessä ainakin omasta mielestäni konetta huudatetaan enemmän kuin ennen. Lähinnä kysymys on siitä, voiko tuo johtua vajaatäytöstä vai onko kyseessä erilaisten öljyjen sekoittama "oppiva" laatikko, joka korjaa tuon käytöksen jonkun ajan kuluessa? Powermaticilla kyllä kertoivat tuntevansa ko. laatikon ja oli jopa toinen 530dA osunut samalle päivälle laatikkoöljynvaihtoon, joten olettaisin, että ovat osanneet ensin käyttää kaikilla vaihteilla ja vasta sitten täyttää lopullisesti öljyn?

                Akku oli irti melkein 24h, kun tein muuta remonttia autoon, joten oppivan laatikon asetukset ovat nollaantuneet, eikö niin? Muutenhan tuo laatikon käytös voisi johtua öljyjen viskositeettieroista tms.
                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                E34 525i

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  Olettaisin kyllä Powermaticin kavereiden osaavan homman homman oikeaoppisesti, mutta kyllähän nuo oireet kuulostavat siltä kuin paineita ei olisi riittävästi. :think
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • 500sarjalainen
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2009
                    • 136
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by O.K. View Post
                    Powermaticilla käyty, tässä omia kokemuksia ja kysymys.

                    Ensin kokemukset: nyt vaihtaa paljon pehmeämmin. Ennen oli täyskaasukiihdytyksen jälkeen "potku", kun vaihto isomman pykälän. Nyt sekin menee pehmeästi.

                    Sitten ihmettely:
                    +/- -valinnalla ja osakaasukiihdytyksellä laatikko tuntuu odottavan 2-3 sekuntia ennen vaihtoa. Reippaammin kiihdytettäessä ei ongelmia.

                    Ennen vaihto meni paljon nopeammin. Kiihdytyksessä ainakin omasta mielestäni konetta huudatetaan enemmän kuin ennen. Lähinnä kysymys on siitä, voiko tuo johtua vajaatäytöstä vai onko kyseessä erilaisten öljyjen sekoittama "oppiva" laatikko, joka korjaa tuon käytöksen jonkun ajan kuluessa? Powermaticilla kyllä kertoivat tuntevansa ko. laatikon ja oli jopa toinen 530dA osunut samalle päivälle laatikkoöljynvaihtoon, joten olettaisin, että ovat osanneet ensin käyttää kaikilla vaihteilla ja vasta sitten täyttää lopullisesti öljyn?

                    Akku oli irti melkein 24h, kun tein muuta remonttia autoon, joten oppivan laatikon asetukset ovat nollaantuneet, eikö niin? Muutenhan tuo laatikon käytös voisi johtua öljyjen viskositeettieroista tms.
                    Olitko kenties eilenaamulla Powermaticilla sillä tummanharmaalla 530D touringilla? Jos olit niin mun auto oli siellä jo hallissa odottelemassa öljynvaihtoa.

                    Ja itsellä tuo öljynvaihto tuntuu onnistuneen hyvin. Tosin tuolla stepillä en ole kummemmin edes koittanut hämmentää öljynvaihdon jälkeen.

                    Ei varmaan olisi pahitteeksi koittaa nollata ne laatikon asetukset oikein piuhan päässä. En ole varma nollaantuuko ne akukengän irrotuksella.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by O.K. View Post

                      Akku oli irti melkein 24h, kun tein muuta remonttia autoon, joten oppivan laatikon asetukset ovat nollaantuneet, eikö niin? Muutenhan tuo laatikon käytös voisi johtua öljyjen viskositeettieroista tms.
                      Laatikkohan ei opi mitään eikä siinä ole mitään oppimismuistia mitä nollata.

                      Kulumista kompensoiva muisti on, mutta sen nollaamisen hyödyt on kyseenalaiset. Piuhan päässä se pitää nollata, kokeile ja kerro kokemukset tännekkin.

                      Comment

                      • O.K.
                        Moderator
                        • Nov 2003
                        • 4854
                        • Espoo

                        Originally posted by 500sarjalainen View Post
                        Olitko kenties eilenaamulla Powermaticilla sillä tummanharmaalla 530D touringilla? Jos olit niin mun auto oli siellä jo hallissa odottelemassa öljynvaihtoa.
                        Jep, minähän se. Jo aikaa varatessa kertoivat, että toinen samanlainen tulossa samalle päivälle.
                        Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                        Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                        E34 525i

                        Comment

                        • O.K.
                          Moderator
                          • Nov 2003
                          • 4854
                          • Espoo

                          Nyt ajettu hiukan lisää ja laatikko vaihtaa yhtä nopeasti kuin ennenkin. Eli on tainnut oppia uuden öljyn ominasuudet. Oon kai vaan hiukan vainoharhainen tässä asiassa, kun olen olukenut nyt tätä ketjua ja kaikkia varoituksia öljynvaihdon vaaroista.

                          Ainoastaan siinä ~45km/h mittarinopeutta pitää pienemmällä pidempään kuin ennen. Se vain tuntuu hassulta, kun on tottunut, että laatikko vaihtaa juuri siinä ja sit voi höllätä kaasua. Nyt pitää kiihdyttää muutama km/h nopeampaan vauhtiin ja vasta sit tulee vaihto. Eiköhän tuohonkin totu...

                          Ja oli ölypohjassa kuulemma ollut hiukan turbiinin metallia (jota tuossa toisessa ei ollut ), joten sitä kuulemma pitää seurata seuraavassa öljynvaihdossa ja jos silloinkin on sitä lisää, niin sitten kannattaa vaihtaa turbiini ja öljypumpun tiivisteet uuteen. Eli siltäkin osin öljynvaihto kannatti, että nyt on vanhat roskat pois öljykierrosta.
                          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                          E34 525i

                          Comment

                          • rasanttu
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 530
                            • Tuusula

                            Nyt vain odottelemaan sitä paskashokkia joka seuraa öljynvaihdosta. Olen odotellut jo kahden auton kanssa sitä eikä ole vielä tullut.
                            Freude am Fahren

                            Comment

                            • O.K.
                              Moderator
                              • Nov 2003
                              • 4854
                              • Espoo

                              Originally posted by O.K. View Post
                              Ainoastaan siinä ~45km/h mittarinopeutta pitää pienemmällä pidempään kuin ennen. Se vain tuntuu hassulta, kun on tottunut, että laatikko vaihtaa juuri siinä ja sit voi höllätä kaasua. Nyt pitää kiihdyttää muutama km/h nopeampaan vauhtiin ja vasta sit tulee vaihto. Eiköhän tuohonkin totu...

                              Ja oli ölypohjassa kuulemma ollut hiukan turbiinin metallia (jota tuossa toisessa ei ollut ), joten sitä kuulemma pitää seurata seuraavassa öljynvaihdossa ja jos silloinkin on sitä lisää, niin sitten kannattaa vaihtaa turbiini ja öljypumpun tiivisteet uuteen. Eli siltäkin osin öljynvaihto kannatti, että nyt on vanhat roskat pois öljykierrosta.
                              On sit tullut turbiini/momentinmuunnin elinkaaren päähän. Tuo kierrosten huudatus tms. johtuu siitä, että turbiini ei lukitu enää lainkaan. Powermaticin pika-arvion mukaan selviää uudella turbiinilla + öljypumpun tiivisteiden vaihdolla. Ilman öljynvaihtoa se olisi vanhoilla paksuilla öljyillä toiminut ehkä vielä jonkin aikaa ennen koko laatikon tuhoa.

                              Eli sinänsä öljynvaihto kannatti, koska nyt paljastui vika, joka olisi voinut lopulta tuhota koko laatikon metallipurun tuhotessa öljypumpun. Ja siis oli ilmeisesti alkuperäiset öljyt, jotka kestivät turbiinia pidempään
                              Last edited by O.K.; 17-07-2009, 12:00.
                              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                              E34 525i

                              Comment

                              • Supa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 7597
                                • Järvenpää

                                Öljyt vaihdettu. ZF 5HP-24.

                                Jepjep. Eli löytyi aikaa vihdoin ja tuli vaihdettua seiskaan öljyt huuhtelemalla.
                                Samalla vaihtoon meni vaihteistoöljyjen lämmönvaihdin ja kuten arvasin, vanha oli tukossa vesipuolelta eikä tämän takia jäähdyttänyt öljyjä kunnolla.
                                Käytetyllä mutta ehjällä lämmönvaihtimella öljyjen lämmöt pysyivät hyvin kurissa.

                                Kuten epäilin, laatikkoon oli jossainvaiheessa vaihdettu öljyt.
                                Suodattimessa oli leimaus vuodesta 2004 ja kuulopuheiden mukaan entiseltä omistajalta, joskus tällöin nämä olisivat vaihdettu jonkun jobbarin toimesta joka auton ruotsista toi.
                                No, ainakin suodatin oli alkuperäismallia, öljyistä en tiedä. Olivat menneet todella ruskeiksi ainakin. Sisällä ei pyörinyt mitään irtomoskaa eikä mihinkään visuaalisesti ollut kerääntyny mitään öljypaskaa.
                                Tasaista tavaraa siis. Magneeteissa oli jonkinverran hienoa muhjua mutta ei mitään sormin havaittavaa metallinpalaa, hyvä näin.







                                Operaatio oli perjaatteessa hyvin simppeli mutta ihmettelyyn näin ekalla keralla meni aika paljon aikaa. Homma tuli alotettua joskus ilta kymmeneltä ja koeajo tuli suoritettua aamuviideltä...
                                Kun laatikossa oli uusi suodatin paikallaan, pistettiin öljypohja takaisin kiinni ja täytettiin lämmönvaihtimen paluuletkusta ensin öljypohja täyteen.
                                Valitettavasti en täpinöissäni huomannut ottaa kuvaa letkujärjestelyistä mutta pumppuna käytettiin 12v kiertovesipumppua joka upotettiin öljyastiaan.
                                Vaikkakin kyseisen pumpun tuotto meinasi olla vähän niukka, riitti se kuitenkin. Pumpun pyörimisnopeutta säädettiin säädettävällä virtalähteellä.
                                Tässä vaiheessa täyttöproppu pidettiin auki jotta täyttönopeutta pystyi tarkkailemaan täyttöaukosta tippuvasta öljystä.
                                Vanhat öljyt tuli toista letkua pitkin jäteöljyastiaan.

                                Operaatiossa käytettiin Petro-Canadan Duradrive MV Synthetic öljyä.
                                20L astia riitti mainiosti huuhteluun. Tason tarkistuksen ja lisäyksen jälkeen öljyä jäi noin 2litraa jäljelle.

                                Ja sitten vaikutukset. Oletin että pientä muutosta tapahtuisi ja ennenkaikkea vaihteisto toimisi kuumana paremmin ehjän lämmönvaihtimen ansiosta. No, muutos oli radikaalimpi mitä odotin. Kun laittaa pykälän silmään paikallaan, ei tunnu nykäsyä enään. Samaten ajaessa vaihdot pehmenivät reilusti. Ainoa mikä on häirinnyt ennen vaihtoa ja häiritsee vieläkin, on se että laatikko on hieman kranttu vaihtamaan pienempää vaihdetta silmään, kaasupedaalia saa pumpata reilusti jos haluaa pienempää järkevästi sisään. Uskoisin että tämä kuitenkin korjaantuu kun päivitän jossainvaiheessa moottorinohjauksen softan, pitäisi parantaa laatikon ja moottorinohjauksen yhteispeliä.

                                Tuolla on loput kuvat mitä tuli otettua. Myös joitain lisäkuvia vielä koneella jos jotakuta kiinostaa. Itse huuhtelun letkuvirityksen puuttuvat.
                                Mutta yhdessä kuvassa näkyvä sininen letku on se mistä laitettiin uutta tavaraa sisään. Joten jos joku pähkäilee mitenpäin tavara letkuissa kulkee, noista voi päätellä. Itelläkin kesti hetken tutkia kumpaan letkuun uutta tavaraa pitää tuupata.

                                Nyt sitten tunnustellaan miten laatikko toimii jatkossa, lauantaina olisi tarkoitus tulla pyörähtämään hyvinkään ajomiittiin, tulee varmaan uudet öljyt ajettua hyvin "sisään".
                                Last edited by Supa; 17-07-2009, 13:57.
                                - E90 320i LCI M-sport -09
                                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎