Noniin, öljyt tarkistettu ja eipä sinne paljoa mennyt. Muutama desi. Vika jatkuilee edelleen kyllä hyvin ärsyttvästi, satunnaisia luistoja ja paikaltaan lähdettäessä arpoo vaihdetta pienen tärinän kanssa silmään. Ei viitsi edes paikalta lähdössä nykästä lämää tiskiin.
Nokka-akselin asentotunnistimen vikakoodin saa nykyään aina välillä nollattuakin, mutta vika silti päällä. Ja se tässä mielenkiintoista onkin että normiajossa toimii kuin unelma, häiriöitä ainoastaan noissa "erikoistilanteissa." Mitäs tässä nyt kannattais ruveta ekana tutkimaan kun ei millään jaksaisi uskoa että itse laatikko on soosina... :think
Laatikko antaa häiriöiden jälkeen aina samat tarinat "too much slip" ja se joku "gear check" error vaihdettaessa 1-2. Veikkaan että jälkimmäinen on se joka tulee tärinän kanssa liikkeelle lähdöissä kun kaasua antaa äkkinäisesti ja reippaasti... ei herramunjee ku alkaa jo käymään mielenrauhan päälle!
Sulla on siis leviämässä oleva bensakoneen ZF laatikko. Nämä taitaa olla aika harvinaisuuksia kyllä. Mitä tulee nokan tunnistimeen, niin eikö se kannattais vaihtaa uuteen? Kalliista osasta ei ole kyllä kyse.
Perjantaina tuli vaihdatettua E39 540 ZF:n steppi lootaan öljyt. Rupesi toimimaan kyllä paremmin, vaihdot lämpimällä lootalla pehmeni, ei mieti enää kun laittaa D:n tai R:n päälle ja kaasu pohjassa lähtö paikaltaan nopeampi, ei luista vaan hyökkää terävämmin liikkeelle jopa revittäen 265 leveällä kesäkumilla
Esson öljyt laittettiin lootaan ja sitä meni n.8 litraa. Koko homma maksoi 290e sisältäen työt, öljyt, suodatin ja öljypohjan tiivisteen. Oli näköjään vielä alkuperäinen vm-96 suodatin paikallaan joten varmasti eka kerta kuin tohon lootaan vaihdettu öljyt ja kyllä mun mielestä kannatti.
Täällä tehtiin tämä sama homma (528iA zf-steppi -97 300tkm).
Valvolinen öljyllä(10ltr/99€ motonet), orkkis tiivisteellä ja suodattimella (35€) + porakonepumppu (n.20€). Itse vaihdettuna(kesto n 4 tuntia pukkien päällä).
Huuhtelun tein siten että, huuhtelin löpöä noin 5-7ltr jäähdyttimen läpi kahteen suuntaan ja sen jälkeen huuhtelin jäähdyttimen vielä öljyllä(tuli gaggaa paaaaljon). Suodattimen päivämäärän mukaan ei ole tähänkään vaihdettu aiemmin. Magneeteissa normikuonaa ilman metallisirua eikä öljy haissut palaneelle.
Oireet olivat seuraavanlaiset ennen vaihtoa...
Auto hankittu, kerkisi olemaan n 2 viikkoa. Mentiin "jääradalle" sai mailaa kohtuullisesti jonka jälkeen rupesi tekemään seuraavaa.
Normaalista ajosta pysähtyessä yrittää rynnätä erittäin voimakkaasti ja meinaa sammua. Teki tuota satunnaisesti sen jäärata reissun jälkeen n. viikon ajan.
Sitten muuan marmorin asentajaguru sanoi et vaihda öljyt.
Vaihdoin öljyt ja nyt ongelma on ollut kateissa jo pari viikkoa.
Valvolinen öljyt siksi että, jos ja kun loota ei ois toiminut niin ois mennyt kalliit rasvat hukkaan. Nyt voi sit hyvillä mielillä vaihtaa kunnon öljyt ja tulee lootakin pestyä kunnolla.
....Huuhtelun tein siten että, huuhtelin löpöä noin 5-7ltr jäähdyttimen läpi kahteen suuntaan ja sen jälkeen huuhtelin jäähdyttimen vielä öljyllä(tuli gaggaa paaaaljon).
Mikäli tosiaan öljyt vaihdetaan ensimmäisen kerran vasta tuossa 300tkm:n kohdalla ja hiemankin homma on hakusessa, niin ongelmia on kovin helposti tiedossa.
Eli tuo varsinkin lauhduttimen+putkiston huuhtelu PITÄÄ tehdä todella huolellisesti ja nimenomaan myös "vastakarvaan" jotta järjestelmään sedimentoitunut kuona saadaan oikeasti irtoamaan.
Kaikki sieltä ei tule näin paljon ajetun ensivaihdetun kohdalla kuitenkaan, mutta kaikki se lähtee mikä sieltä lähtee käytössä yhtenä klimppinä.
Eli se mitä sinne jää, purkautuu kiertoon pikku hiljaa samalla kun laatikon sisäpintojen sopukoihin jäänyt kuona sekin lähtee kiertoon, mutta jonka uusi suodatin sitten hoitaa kyllä pois kierrosta.
Vaihtoa paljon ajettuun ulkopuolisella siis teetettäessä kannattaa todella varmistua että homma tehdään vähintään näin kuin tässä.
Mikäli tosiaan öljyt vaihdetaan ensimmäisen kerran vasta tuossa 300tkm:n kohdalla ja hiemankin homma on hakusessa, niin ongelmia on kovin helposti tiedossa.
Eli tuo varsinkin lauhduttimen+putkiston huuhtelu PITÄÄ tehdä todella huolellisesti ja nimenomaan myös "vastakarvaan" jotta järjestelmään sedimentoitunut kuona saadaan oikeasti irtoamaan.
Kaikki sieltä ei tule näin paljon ajetun ensivaihdetun kohdalla kuitenkaan, mutta kaikki se lähtee mikä sieltä lähtee käytössä yhtenä klimppinä.
Eli se mitä sinne jää, purkautuu kiertoon pikku hiljaa samalla kun laatikon sisäpintojen sopukoihin jäänyt kuona sekin lähtee kiertoon, mutta jonka uusi suodatin sitten hoitaa kyllä pois kierrosta.
Vaihtoa paljon ajettuun ulkopuolisella siis teetettäessä kannattaa todella varmistua että homma tehdään vähintään näin kuin tässä.
Aloitin huuhtelun nimenomaan vastakarvaan ja siinä vaiheessa kun ei tullut likaista öljyä ulos vaihdoin "huuhtelusuuntaa" huuhtelin taas hetken ja taas vaihdoin "huuhtelusuuntaa". Kuitenkin siten että viimeinen suunta oli "oikea kiertosuunta"
Sulla on siis leviämässä oleva bensakoneen ZF laatikko. Nämä taitaa olla aika harvinaisuuksia kyllä. Mitä tulee nokan tunnistimeen, niin eikö se kannattais vaihtaa uuteen? Kalliista osasta ei ole kyllä kyse.
Tero
Nokka-akselin asentotunnistin ei anna enää vikakoodia, ja jos antaa niin ainoastaan hetkellisesti ja saa pitkäksi aikaa nollattua. Vikakoodi oli 18_NWA error, olikos tämä nyt sitten imu vai pako? Olisiko autossa tai laatikossa mitään vielä tehtävissä ennen laatikon irroitusta? Joku anturi tms? Tuskin se öljyn ja suodattimenkaan vaihto enää tuohon auttaa...
Tätä lukeneena olen itse tullut siihen tulokseen että pitäneen huollattaa laatikko keväällä kun otan auton tallista.
Aattelin että kannattaa varmaankin huuhdelluttaa laatikko vaikka onkin mustakilpinen, kun öljynvaihtoa ei varmaankaan ole tehty aiemmin.. (ZF5HP18 -92 140tkm)
Laatikko toiminut muuten kuin ajatus
Mikä on muuten ollut huoltovälinä noissa mustakilpisissä alunperin..?
Mitäs muita paikkoja suositellaan kuin powermaticia pääkaupunkiseudulla?
Tätä lukeneena olen itse tullut siihen tulokseen että pitäneen huollattaa laatikko keväällä kun otan auton tallista.
Aattelin että kannattaa varmaankin huuhdelluttaa laatikko vaikka onkin mustakilpinen, kun öljynvaihtoa ei varmaankaan ole tehty aiemmin.. (ZF5HP18 -92 140tkm)
Laatikko toiminut muuten kuin ajatus
Mikä on muuten ollut huoltovälinä noissa mustakilpisissä alunperin..?
Mitäs muita paikkoja suositellaan kuin powermaticia pääkaupunkiseudulla?
Tämä on sitten se "surullisen kuuluisa" ZF joka tilttaa jo öljynvaihdon ajatuksesta ja josta sattuneesta syystä näitä ei sitten ole ehjänä takuupurkuosana missään. Ainoa vaihtoehto vikatapauksessa on sitten täysremontti, joka auton hintaan suhteutettuna on kustannuksiltaan täysin sietämätön.
Itse en tähän menisi missään tapauksessa ronkkimaan, vaikka mustakilpinen se onkin. En varsinkaan enään tässä vaiheessa mikäli öljyjä ei ole missään kohtaa vielä tämän 18-vuoden elinkaaren aikana vaihdettu.
Nimittäin juuri näissä tuo sedimentoitunut kytkinlevyistä peräisin oleva massa on jo osin kovettunut/"kalkkeutunut" putkiin ja laatikon sisäosiin, jolloin se ei lähde sieltä millään pelkällä huuhtelulla.
Sitten muutaman sadan seuraavan kilometrin ajan se kaikki lähtee kiertoon varsin tiiviinä kovina kokkareina ja taas on Suomessa yksi automaattiaskinen
vm.-92 e36 vähemmän.
Eli näissä tuo "paskashokki" on sen laatuinen että se jopa tukkii!!!!....lauhutinputken. Tässä tuo öljynvaihto on TÄYSIN tarpeeton riski jota ei minun mielestä enään kannata ottaa. Laatikon kulumisesta johtuvaan ongelmaan meno ei enään lopu ennen paalausta.
Tämä on sitten se "surullisen kuuluisa" ZF joka tilttaa jo öljynvaihdon ajatuksesta ja josta sattuneesta syystä näitä ei sitten ole ehjänä takuupurkuosana missään. Ainoa vaihtoehto vikatapauksessa on sitten täysremontti, joka auton hintaan suhteutettuna on kustannuksiltaan täysin sietämätön.
Itse en tähän menisi missään tapauksessa ronkkimaan, vaikka mustakilpinen se onkin. En varsinkaan enään tässä vaiheessa mikäli öljyjä ei ole missään kohtaa vielä tämän 18-vuoden elinkaaren aikana vaihdettu.
Nimittäin juuri näissä tuo sedimentoitunut kytkinlevyistä peräisin oleva massa on jo osin kovettunut/"kalkkeutunut" putkiin ja laatikon sisäosiin, jolloin se ei lähde sieltä millään pelkällä huuhtelulla.
Sitten muutaman sadan seuraavan kilometrin ajan se kaikki lähtee kiertoon varsin tiiviinä kovina kokkareina ja taas on Suomessa yksi automaattiaskinen
vm.-92 e36 vähemmän.
Eli näissä tuo "paskashokki" on sen laatuinen että se jopa tukkii!!!!....lauhutinputken. Tässä tuo öljynvaihto on TÄYSIN tarpeeton riski jota ei minun mielestä enään kannata ottaa. Laatikon kulumisesta johtuvaan ongelmaan meno ei enään lopu ennen paalausta.
Tämä oli hyvää tietoa, olin kyllä joskus aikoinaan lukenut että jotkut vanhat ZF tykkää pahaa öljynvaihdosta mutta en sitten tätä ollut yhdistänyt tuohon omaan askiini, onneksi tuli vielä kysyttyä täältä
Tosiaan tämän talven miettinyt että huollatanko vai en, taitaa sitten jäädä huollattamatta. Kesäautoksihan tuo jää niin eiköhän tuolla askilla jonkun aikaa ajella.
Kuinkas paljon kilometrejä tämmöinen aski yleensä kestää keskimäärin, tavallisella käytöllä?
Miten, kannattaako tarkistaa öljyntaso ja voiko sinne lisätä uutta öljyä jos sattuisi olemaan vajautta.
Vai onko vain parempi antaa olla ja ajella kun tuo aski nyt kuitenkin toimii virheettömästi..?
Tämä oli hyvää tietoa, olin kyllä joskus aikoinaan lukenut että jotkut vanhat ZF tykkää pahaa öljynvaihdosta mutta en sitten tätä ollut yhdistänyt tuohon omaan askiini, onneksi tuli vielä kysyttyä täältä
Tosiaan tämän talven miettinyt että huollatanko vai en, taitaa sitten jäädä huollattamatta. Kesäautoksihan tuo jää niin eiköhän tuolla askilla jonkun aikaa ajella.
Kuinkas paljon kilometrejä tämmöinen aski yleensä kestää keskimäärin, tavallisella käytöllä?
Miten, kannattaako tarkistaa öljyntaso ja voiko sinne lisätä uutta öljyä jos sattuisi olemaan vajautta.
Vai onko vain parempi antaa olla ja ajella kun tuo aski nyt kuitenkin toimii virheettömästi..?
Tässä kohtaa pätee nyt sanonta: Ehjää ei kannata lähteä korjaamaaan.
Uutta öljyä sinne voi toki lisätä, mutta todella pienissä erissä mikäli vajausta on merkittävästi.
Jo 1/2-litraa uutta öljyä saa helposti tuon sedimentin jonkin verran liukenemaan, joten tarvitteassa itse en kerralla lisäisi kuin desin/kahden annoksia kerrallaan.
Mikäli kilometrit ovat oikeasti nuo ilmoitetut, kestää ko.laatikko varmasti sen mitä se kestäisi onnistuneellakin öljynvaihdolla.
Automaattiöljyissä ei ole mitään niin vahvoja peseviä lisäaineita (öljyn laadusta riippuen ei välttämättä mitään), jotka saisivat aikaan minkäänlaista ”sedimentin” liukenemista. Jos vaihteiston öljynmäärä on liian vähäinen, sen voi täyttää kerralla oikeaksi. Ei todellakaan tarvita mitään pelleilyä desimitoilla.
Automaattiöljyissä ei ole mitään niin vahvoja peseviä lisäaineita (öljyn laadusta riippuen ei välttämättä mitään), jotka saisivat aikaan minkäänlaista ”sedimentin” liukenemista. Jos vaihteiston öljynmäärä on liian vähäinen, sen voi täyttää kerralla oikeaksi. Ei todellakaan tarvita mitään pelleilyä desimitoilla.
Siitä sitten vain. Juster tämänkin kun selvästi näyttää tietävän.
Comment