Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 Turbotus, heikot kohdat jne.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ThemeJ
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Voin kokemuksesta kertoa että turbomoottori särkyy yllättävän äkkiä jos ennakot ja seos on persiillään. Jos tuntuu että kukkaro ei itke vaikka männät ja kannen joutuisi uusimaan niin ei siinä mitään sitten.



    Semmoinen raja josta yli ei saa mennä on nakutuksen kohdalla. Moottorista riippuen tämä alkaa 0.5bar/10-20astetta-1bar/5-15 astetta kohdalla. Nakutuksen alkamiseen vaikuttaa mm. imuilman lämpö, seossuhde ja pakopaine. Moottorin merkillä ei juuri ole väliä vaan palotilan muodolla, paljealueella ja puristussuhteella. Nakutus myös tuhoaa moottorin riippumatta osien merkistä tai kestävyydestä.

    Ja koska on käytössä ohjelmoitava moottorinohjaus niin tuo "25 astetta" ei oikeastaan kerro paskaakaan siitä sytytyskartasta. Jos siitä pitäisi tehdä tarkempi analyysi niin koko kartta pitäisi olla näkyvillä. Muuten homma on yhtä tuuleen huutamista.

    Suosittelen ostamaan Peltorit joihin teet ohuelle letkulle reiän ja laitat letkun kiinni lohkoon. Nakutuksen kyllä kuulee ja jos ei kuule, niin oppii kuulemaan.
    Kiitos, onneks täältä saa tietoakin.
    Nakutus on kyllä tuttu asia ja nyt lähinnä käyn ajamassa penkissä tommosen erinäisen nykimisen poistamisen ja hienosäädön toivossa. Tuo 25 astetta näyttäis olevan mulla kohtuu vallitseva alkupään kuormitusalueella, mutta toki pienenee ylempänä. Muistaakseni joskus kun tuota konetta käynnistelin niin käskettiin pistää ennakko 25 asteeseen niin ainakin käymään lähtee ja nyt kun sitä on tuolla kartassa muuallakin niin kaippa se hyvä on.
    Pakopaine ja ilmanlämpö vaikuttaa suoraa seoksen muodostumiseen eli täytökseen ja sitä kautta nakutukseen eli vääränlaiseen palamiseen, sitä varmaan tarkotit. Mutta kiitos vinkeistä.
    Iltapäivällähän sen näkee menikö rikki vai ei.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Joo ja en ole "ammattisäätäjä" mutta tuskin mitään romua aikaan saan ja vaikka saisinkin niin eiköhän se auto korjattua saada.
    Voin kokemuksesta kertoa että turbomoottori särkyy yllättävän äkkiä jos ennakot ja seos on persiillään. Jos tuntuu että kukkaro ei itke vaikka männät ja kannen joutuisi uusimaan niin ei siinä mitään sitten.

    Originally posted by ThemeJ View Post
    Kysymyshän oli että minkälaisia ennakoita näissä turbo m10 on käytetty ns. huipputehoilla. Eihän sellaista rajaa tietenkään ole minkä yli ei saa mennä, mutta ois suuntaa kiva tietää. Kuulemma nämä vajaaventtiiliset kestää huomattavan määrän ennakkoa?
    Ja ennakkoa on nyt noin 25 astetta joka kierrosluvun ensimmäisellä KUORMITUSALUEELLA eikä joka kierrosluvun tyhjäkäynnillä
    Semmoinen raja josta yli ei saa mennä on nakutuksen kohdalla. Moottorista riippuen tämä alkaa 0.5bar/10-20astetta-1bar/5-15 astetta kohdalla. Nakutuksen alkamiseen vaikuttaa mm. imuilman lämpö, seossuhde ja pakopaine. Moottorin merkillä ei juuri ole väliä vaan palotilan muodolla, paljealueella ja puristussuhteella. Nakutus myös tuhoaa moottorin riippumatta osien merkistä tai kestävyydestä.

    Ja koska on käytössä ohjelmoitava moottorinohjaus niin tuo "25 astetta" ei oikeastaan kerro paskaakaan siitä sytytyskartasta. Jos siitä pitäisi tehdä tarkempi analyysi niin koko kartta pitäisi olla näkyvillä. Muuten homma on yhtä tuuleen huutamista.

    Suosittelen ostamaan Peltorit joihin teet ohuelle letkulle reiän ja laitat letkun kiinni lohkoon. Nakutuksen kyllä kuulee ja jos ei kuule, niin oppii kuulemaan.

    Leave a comment:


  • mortimer
    replied
    Originally posted by Muumi View Post
    No, mikä hyöty tommosella reikäjuustolla on?
    Kevyemmät ?
    Originally posted by Muumi View Post
    Käykä normi M10 lohkon?
    Käy ne.

    Leave a comment:


  • V W
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Ei M10ssä ole noin montaa öljyreikää pukeissakaan :think

    Onko S14:ssa enemmän öljylle porauksia vai mikä vitsi tuossa on?

    Mut siis voihan noistakin olla puolet "turhaan" ihan siksi että on tehty idiottivarmaksi asentaa (ei mee väärinpäin ja tuki reikiä )
    Mikäli en ihan väärin muista,niin ainakin vanhemmissa koneissa on alkuperäisissä laakereissakin enemmän reikiä mitä varaosalikkeiden laakereissa on tullut nähtyä,ei nyt kuitenkaan ihan niin reilusti kuin evon luiskisa.

    Öljyähän noihin reikiin kerääntyy...

    Ja kyllähän noi luiskat iha m10-lohkoihin sopii siinä kuin evon kampurakin.
    Last edited by V W; 01-09-2010, 16:35. Reason: Ai niin...

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Muumi View Post
    No, mikä hyöty tommosella reikäjuustolla on?
    Käykä normi M10 lohkon?
    Ei M10ssä ole noin montaa öljyreikää pukeissakaan :think

    Onko S14:ssa enemmän öljylle porauksia vai mikä vitsi tuossa on?

    Mut siis voihan noistakin olla puolet "turhaan" ihan siksi että on tehty idiottivarmaksi asentaa (ei mee väärinpäin ja tuki reikiä )
    Last edited by petrolhead; 01-09-2010, 12:59.

    Leave a comment:


  • Muumi
    replied
    Originally posted by mortimer View Post
    jep, evo3-lakru p/n# 11211304038
    No, mikä hyöty tommosella reikäjuustolla on?
    Käykä normi M10 lohkon?
    Last edited by Muumi; 01-09-2010, 10:20.

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Originally posted by Tzeimi View Post
    Kyllä siitä nyt sellainen hyöty pitäs olla että voisi miettiä, miten perusasiat vaikuttavat siihen paljonko kone kestää ennakoita Vai meinaatko ettei puristussuhteella, palotilalla, nokan arvoilla, männän nopeudella puhumattakaan pakosarjasta & ahtimesta ei ole mitään merkitystä? M10 on M10 ja jonkun toisen koneen ennakot on ok toisessa koneessa.

    Ei millään pahalla mutta kysymykseesi on mielestäni vaikea vastata - vastaus löytyy vain säätämällä.
    Onhan se kiva kuulla vähän minkälaisia ennakoita nuo koneet kestää. Eikä nyt tarvi alkaa luetteleen mitkä asiat koneen toimintaan vaikuttaa, sen nyt on koulun penkillä oppinu. Ja tuohon sun listaanhan voi lisätä saman tien ilmanpaineen, tulpat, polttoaineen, Jumalan ja pari muuta pappia sekä coriolis ilmiön.
    Kysyinhän vaan että minkälaisia ennakoita porukka on näihin pistäny, en sanonu että oisin omaan mitään kopioimassa. Mullahan tuossa koneessa oli ennakot noin 40astetta jossain vaiheessa. Tämähän tuli siis nokka-akselin asennon muuttamisen seurauksena ei tietääkseni säätäjän toimesta.
    Ja nyt kun huomenna pitäis penkissä moottoria ajella niin kaikki taustatieto on tervetullutta. Ei Suomessa liikaa tietoa tästä "legendaarisesta" m10 turbokestävyydestä ole. Keinut katkee, öljypumppu ei kestä, männät on aina paskat yms juttua kuulee kyllä, mutta eihän sekään sanottu oo että joka koneessa näin kävis. Ja tälläkin foorumilla taitaa olla suurin osa m10 viritykset kokoonpanolla vakio männät, mega ja seo siinä? Ois kiva kuulla lisää näistä m10 turboista

    Leave a comment:


  • mortimer
    replied
    Originally posted by Muumi View Post
    Onko tuossa Mortimerin kuvassa oleva liuska S14 koneen laakeri? Onko ne vakiona noin reikäsiä?
    jep, evo3-lakru p/n# 11211304038

    Leave a comment:


  • Muumi
    replied
    Onko tuossa Mortimerin kuvassa oleva liuska S14 koneen laakeri? Onko ne vakiona noin reikäsiä?
    Last edited by Muumi; 10-01-2011, 20:12.

    Leave a comment:


  • kahvakuula
    replied
    Ok.ymmärsin mitä tarkotit.Joo tais hiukan rytmit ja riimit näi aamusta sekoilla eli tarkotin sillä että "kantoiko" laakeriliuska

    VP: II O II O II O II O II :JAKOPÄÄ

    sylinterin sisäpuoleiselta sivulta vai ulkopuoleiselta. kun mäntää alaspäin painava massa pyrkii tekemään enemmän painetta sylinterinsisäpuoleiselle liuskanosalle jolloin kampi ikäänkun " taipuu " hieman

    Leave a comment:


  • Tzeimi
    replied
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Noh hyvä kun vastailit omilla tiedoilla ja taidoilla, etkä alkanu mitään arvaileen mutta mitään hyötyähän tollasesta vastauksesta ei ole?

    Kysymyshän oli että minkälaisia ennakoita näissä turbo m10 on käytetty ns. huipputehoilla. Eihän sellaista rajaa tietenkään ole minkä yli ei saa mennä, mutta ois suuntaa kiva tietää. Kuulemma nämä vajaaventtiiliset kestää huomattavan määrän ennakkoa?
    Kyllä siitä nyt sellainen hyöty pitäs olla että voisi miettiä, miten perusasiat vaikuttavat siihen paljonko kone kestää ennakoita Vai meinaatko ettei puristussuhteella, palotilalla, nokan arvoilla, männän nopeudella puhumattakaan pakosarjasta & ahtimesta ei ole mitään merkitystä? M10 on M10 ja jonkun toisen koneen ennakot on ok toisessa koneessa.

    Ei millään pahalla mutta kysymykseesi on mielestäni vaikea vastata - vastaus löytyy vain säätämällä.

    Leave a comment:


  • mortimer
    replied
    Originally posted by kahvakuula View Post
    päätymmäiset pesät eivät aivan samassa linjassa kammen kanssa vaan laakerikontakti "nurkista".
    ottiko laakeri sisä vai ulkokehältä sylinterikeskiöstä katsottuna enempi vapaasti pyöritettynä pelkällä kampiakselilla ? koska moottori kuormitettuna momentilla laakerikontaktin paine
    tulee/muuttuu enemmän sylinterin sisälaidoille kun mäntää ajetaan alaspäin
    tuo keinunta tosin riippuu paljonko kuormaa tuodaan alakerralle
    En tajunnut oikein sanaakaan

    Päätymmäiset pukit harittavat alareunasta ulospäin pituussuunnassa, eli kampilinja aavistuksen banaani, molemmat päät ylöspäin näyttäen. Sivusta katsoen ikäänkuin vanhan lehtiharavan piikistö.
    Sivuttain ei heittoa.
    Tämmöinen ominaisuus löytynyt yhdestä käytetystä ja yhdestä tehdasuudesta lohkosta. Siis sekä ajossa olleesta (150tkm++) kuten koekasatusta uudesta alakerrastakin. Ajossa olleessa sama toistui koekasauksessakin uusilla osilla. Päätymmäiset laakerit kiillottuvat vp:n ja hihniksen puolelta alakulmasta, ryhmän puolelta yläkulmasta.
    Onkohan kyseessä joku koneistuksen jälkeinen valun eläminen.

    Joku kuitenkin alkaa kohta vänkäämään ettei ole mahdollista (kuten nangkangien rungotkaan ei voi hajota vuodessa ), kuvassa paikallaan käynyt laakeri todisteeksi. Enemmän pyörittämällä kiillottuu enemmän, näistä ikävä kyllä ei kuvia. Öljyäkin ollut välissä ja paikallaan suora kampi.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Riippuu täysin ko. kokoonpanosta. Ammasäätäjä osaa hakea sytkät kohdilleen - tällänen pitää olla puikottamassa ehdottomasti, muuten tulee romua.[/QUOTE]

    Noh hyvä kun vastailit omilla tiedoilla ja taidoilla, etkä alkanu mitään arvaileen mutta mitään hyötyähän tollasesta vastauksesta ei ole?

    Ja jos nokka-akselin asento on väärä, sekin nostaa lämpöä koneessa ja juurikin tän takia viimeksi huipputeho tuli 4900rpm kohdilla mikä mun mielestä on tommoselle M10 koneelle aika saatanan aikasin. Rajotin on kokeilun takia tällä hetkellä noin 6000rpm eli todellisuudessa huipputeho pitäis tulla jossain 5700-5800rpm moottorinohjauksesta johtuen.

    Originally posted by Muumi View Post
    Sullahan on Tatekki?
    Mitä tarkoitat perusennakolla? Eli sulla on 25 ennakkona joka kierrosluvulla tyhjäkäynnillä, mistä sitten ennakko pienenee kuormituksen kasvaessa?
    Juu kutakuinkin näin, ja ennakon on laitettu penkissä "ammattisäätäjän" toimesta ja muutenkin kartan on tehnyt muu kuin allekirjoittanut. Ja luotto vähän horjunut kyseisen säätäjän hommiin parin huhun takia. Ajattelin käydä ajamassa omin päin penkissä ja tarkkailemassa vähän seoksia sekä ennakoita sekä koneen käyttäytymistä. Joo ja en ole "ammattisäätäjä" mutta tuskin mitään romua aikaan saan ja vaikka saisinkin niin eiköhän se auto korjattua saada.
    Kysymyshän oli että minkälaisia ennakoita näissä turbo m10 on käytetty ns. huipputehoilla. Eihän sellaista rajaa tietenkään ole minkä yli ei saa mennä, mutta ois suuntaa kiva tietää. Kuulemma nämä vajaaventtiiliset kestää huomattavan määrän ennakkoa?
    Ja ennakkoa on nyt noin 25 astetta joka kierrosluvun ensimmäisellä KUORMITUSALUEELLA eikä joka kierrosluvun tyhjäkäynnillä

    Leave a comment:


  • kahvakuula
    replied
    päätymmäiset pesät eivät aivan samassa linjassa kammen kanssa vaan laakerikontakti "nurkista".
    ottiko laakeri sisä vai ulkokehältä sylinterikeskiöstä katsottuna enempi vapaasti pyöritettynä pelkällä kampiakselilla ? koska moottori kuormitettuna momentilla laakerikontaktin paine
    tulee/muuttuu enemmän sylinterin sisälaidoille kun mäntää ajetaan alaspäin
    tuo keinunta tosin riippuu paljonko kuormaa tuodaan alakerralle

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    e30 korjaamokäsikirja tarjoaa 0,02-0,05 mm jos kattoin oikein. Mut jos vastaukset oli tässä niin kiitos.
    "Puhutaanko" nyt siis e30-osista vai NK-osista?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎