Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • poke
    replied
    Originally posted by hengari View Post
    Melko huonosti löytyi juttua, tai edes valokuvia netistä N-sarjan moottoreista ja niiden imusarjoista. Imusarjahan on rakenteelta melko paljon erilainen kuin aikaisemmissa, M-sarjan koneissa. kts. alla:
    [ATTACH]93693[/ATTACH]
    [ATTACH]93694[/ATTACH]

    Kaasuläpän (osa 20 yllä) takana näkyi sen verran paskaa että imari päätettiin kuitenkin ottaa irti. Irroitus oli vaivaton operaatio, EGR:n putki oli vähän kiinni.
    [ATTACH]93695[/ATTACH]
    [ATTACH]93697[/ATTACH]

    Olihan tuonne kertynyt sontaa, ei tosin mitenkään kriittisesti.
    [ATTACH]93698[/ATTACH]
    Imusarjan pesemisen jälkeen tutkittiin läppien rakennetta tarkemmin. Ko. koneessahan yksi pitkä neliön muotoinen tanko kulkee koko imusarjan läpi johon läpät on pujoitettu. Vaikuttaa siltä että läpät on asennettu imusarjaan sen ollessa kahdessa osassa valmistusvaiheessa, sillä vaikka akseli oli pois paikoiltaan, eivät läpät olleet irti, vaan ne olivat melko tiukasti kiinni helalla imukanavien välissä.

    Uusi rakenne herätti sen verran luottamusta, että jätin läpät pesun jälkeen toistaiseksi paikoilleen ainakin kunnes näistäkin alkaa kuulua kauhutarinoita (mielestäni yksi tapaus ei tee tyyppivikaa). Päätöstä helpotti se että remappauksella on EGR:n toimintaa rajoitettu, joka myös jätettiin käyttöön. Yksi syy ettei autosta poistettu läppiä tai EGRää kokonaan on DPF jonka regenerointi tapahtuma on ainakin itselle sen verran hämäränpeitossa, etten osaa sanoa edellämainittujen toimintaa sen aikana. Jos omasta koslasta sattuu läpyköitä koneeseen tippumaan, niin lupaan sen raportoida foorumilla, kiva kuitenkin että BMW on korjannut osan jossa ei heidän mielestään ole vikaa.
    Hienoa! Tätä on jo osattu odottaakin. Kiitos kuvauksesta kuvien kera.

    Miten saa helpoiten liittimet irti esim imusarjan päältä? itse joskus kokeilin irroittaa yhtä ja en keksinyt miten saisin sen irti rikkomatta.

    Leave a comment:


  • Anzafin
    replied
    Originally posted by stimbe View Post
    12/2004 vuoden 525D 120kw automaatti. varmistan, onko läppiä?

    Onko 525 koneiden tehoerot vain ohjelmallisia, 120kw ja130kw taitavat aina löytyä?
    Onhan siellä läpät, koneena kun ainakin minun käsittääkseni on vielä tuon ikäisessä sama M57N kuin 530d:ssä.

    - Antti -

    Leave a comment:


  • hengari
    replied
    320dA N47D20A ja läpät

    Melko huonosti löytyi juttua, tai edes valokuvia netistä N-sarjan moottoreista ja niiden imusarjoista. Imusarjahan on rakenteelta melko paljon erilainen kuin aikaisemmissa, M-sarjan koneissa. kts. alla:
    Click image for larger version

Name:	oem.png
Views:	1
Size:	61.4 KB
ID:	4822940
    Click image for larger version

Name:	3d.jpg
Views:	1
Size:	82.6 KB
ID:	4822941

    Kaasuläpän (osa 20 yllä) takana näkyi sen verran paskaa että imari päätettiin kuitenkin ottaa irti. Irroitus oli vaivaton operaatio, EGR:n putki oli vähän kiinni.
    Click image for larger version

Name:	CIMG1023.jpg
Views:	1
Size:	59.1 KB
ID:	4822942
    Click image for larger version

Name:	CIMG1028.jpg
Views:	1
Size:	95.3 KB
ID:	4822943

    Olihan tuonne kertynyt sontaa, ei tosin mitenkään kriittisesti.
    Click image for larger version

Name:	CIMG1030.jpg
Views:	1
Size:	74.9 KB
ID:	4822944
    Imusarjan pesemisen jälkeen tutkittiin läppien rakennetta tarkemmin. Ko. koneessahan yksi pitkä neliön muotoinen tanko kulkee koko imusarjan läpi johon läpät on pujoitettu. Vaikuttaa siltä että läpät on asennettu imusarjaan sen ollessa kahdessa osassa valmistusvaiheessa, sillä vaikka akseli oli pois paikoiltaan, eivät läpät olleet irti, vaan ne olivat melko tiukasti kiinni helalla imukanavien välissä.

    Uusi rakenne herätti sen verran luottamusta, että jätin läpät pesun jälkeen toistaiseksi paikoilleen ainakin kunnes näistäkin alkaa kuulua kauhutarinoita (mielestäni yksi tapaus ei tee tyyppivikaa). Päätöstä helpotti se että remappauksella on EGR:n toimintaa rajoitettu, joka myös jätettiin käyttöön. Yksi syy ettei autosta poistettu läppiä tai EGRää kokonaan on DPF jonka regenerointi tapahtuma on ainakin itselle sen verran hämäränpeitossa, etten osaa sanoa edellämainittujen toimintaa sen aikana. Jos omasta koslasta sattuu läpyköitä koneeseen tippumaan, niin lupaan sen raportoida foorumilla, kiva kuitenkin että BMW on korjannut osan jossa ei heidän mielestään ole vikaa.

    Leave a comment:


  • stimbe
    replied
    12/2004 vuoden 525D 120kw automaatti. varmistan, onko läppiä?

    Onko 525 koneiden tehoerot vain ohjelmallisia, 120kw ja130kw taitavat aina löytyä?

    Leave a comment:


  • tomppah
    replied
    Kukas suorittaa edullisesti läppien poistoa pk-seudulla? Itsellä olisi 120d -05 (M47N2) jossa pitäisi ko. operaatio tehdä. Samalla pitäisi vaihtaa dieselin hehkut. Voipi laittaa PM ja tarjota..

    Suorittaako muuten merkkiliikkeet pyydettäessä läppien poistoa?

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by tarke View Post
    Itsellä yli 400 tuhatta ajettu 530 facelift
    E39 vai uudempi? Kilometreistä päätellen E39.
    Kaverin -02:ssa 530dTA:ssa oli jo 3 läppäakselia poikki kun viime syksynä 230 tkm ajettuna läpät poistettiin...

    Leave a comment:


  • tarke
    replied
    Itsellä yli 400 tuhatta ajettu 530 facelift, yhdessä laskussa oli merkintä imusarjan läpistä ja kysymysmerkki. Olihan ne katsottava ja läpissä ei ollut kyllä mitään vikaa eikä edes kovin paljoa pikeentynytkään. Hassua vaan että kun kuitteja oli jos jonkinlaisia mukana, ei läppiin suoritetuista operaatioista ollut mitään puhetta. Poistin kuitenkin. Ainoastaan alipainepumpulta lähtevä letkunpätkä oli aivan romuna mutta ei kuitenkaan pitänyt mitään meteliä. Uusi tuli sitten tilattua, 16 euroo Saksasta kotiin lähetettynä...kunhan nyt lähettäisivät sen. Tampereella Autokeskuksessa 14 euroa ja Kl:stä 17. No täriseehän tuo ja absin valot vilkkuu joten ei tässä kultaa ole peltilaatikossa ostettu mutta hopeaa, ehkä.

    Minkäslaisia kulutus lukemia muilla on diisseleissä?

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by nupaha View Post
    Moro !

    Onkos nuo imusarjanläpät, jokaisessa dieselkoneessa (E61) ? Itse katselen parasta aikaa yhtä 2008 vuosimallin 520-dieselfarkkua. Mittarissa vähä vajaa 100tkm Eli jos tähän päätyisin, tulisko eteeni tuo imuläppien poisto ?

    Toisekseen, onko tuota facelift-mallin 520d-konetta tehty kahdella eri tehoversiolla/softalla, kun vastaani tulee 120kw ja 130kw-koneita vai onko niissä eri koneet ?

    Kuten kysymyksistä arvaa, en omista Bemaria, mutta olen taas palaamassa vuosien harhailujen jälkeen Bemari-kantaan, mutta täytyy sanoa, että tätä aihetta lukiessani alkaa aina "hirvittämään". :think
    2008 520d:ssä N47-koneella(130kw) on myös läpät, mutta siitä ei minulla ole tietoa pitääkö ko. läpät poistaa. Yritin aiemmin kysellä täältä mutta en saanut siihen vastausta. Itsellä kilsoja tällä hetkellä reilu 140tkm ja ainakin vielä on läpät kestäneet. Ehkä käytän imusarjan irti lähiaikoina ja katson poikkeaako se miten noista M47/M57 sarjan koneista.

    On tehty kahdella eri koneella; 120kw on tyyppiä M47 ja 130kw on tyyppiä N47. Ainakin M47 koneisesta on syytä läpät poistaa.
    Last edited by poke; 20-05-2011, 07:22.

    Leave a comment:


  • nupaha
    replied
    Moro !

    Onkos nuo imusarjanläpät, jokaisessa dieselkoneessa (E61) ? Itse katselen parasta aikaa yhtä 2008 vuosimallin 520-dieselfarkkua. Mittarissa vähä vajaa 100tkm Eli jos tähän päätyisin, tulisko eteeni tuo imuläppien poisto ?

    Toisekseen, onko tuota facelift-mallin 520d-konetta tehty kahdella eri tehoversiolla/softalla, kun vastaani tulee 120kw ja 130kw-koneita vai onko niissä eri koneet ?

    Kuten kysymyksistä arvaa, en omista Bemaria, mutta olen taas palaamassa vuosien harhailujen jälkeen Bemari-kantaan, mutta täytyy sanoa, että tätä aihetta lukiessani alkaa aina "hirvittämään". :think

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by pyssypertti View Post
    Viime kesän hajosi turbo jo edellisen kerran, ajettu oli 157000 km,
    Voi olla yksilövika, johtua ajotavasta (ei jälkikäyttöä) tai huollon puutteesta (ilmansuodatin, öljyt) tai ajomäärä on jotakin muuta kuin mitä mittarista löytyy.

    Originally posted by pyssypertti View Post
    Neljännet jarrulevyt on menossa, kun jarrut alkaa ravistaa kun muutaman kerran jarruttaa kunnolla
    Pyöräntuennassa tai jarrulevyjen laadussa tai asennuksessa on jotakin pahasti vialla.

    Originally posted by pyssypertti View Post
    ja ajettavuushan leveillä, ja ainoilla valmistajan ilmoittamalla vanne/rengas-yhdistelmällä on ihan perseestä.
    Alustassa on siis vikaa.

    Originally posted by pyssypertti View Post
    Katsastukseen altukivarsi koska niveltä ei voinut erikseen vaihtaa maksoi sekin 450,-
    Kieltämättä hyvä tuntipalkka on jollekin kaverille tullut noin satasen osan vaihtamisesta, aikaahan menee noin tunti. Tietysti vikaa voi olla myös osan hankintakanavissa.

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Originally posted by pyssypertti View Post
    Omassa bemarissani (330d, vm 2004) läpsyt imeytyi koneeseen kun oli 197000 km ajettu; mäntä uusiksi, 4 venttiiliä, sylinterin hionta, turbo hajalle. Laskua en ole vielä saanut mutta kaverilla se maksoi 8000,-

    Siis BMW:hän on autona ehdottomasti maailman huonoin, ylihintainen kusetus!

    Pari edellistä autoa (Volvo ja Nissan) kestivät hyvin n.500.000 km ilman suurempia ongelmia

    Vituttaa kun paljon ajavana ostin mielestäni laatumerkin ja koko ajan on ollut vikoja kuin kolmessa Ladassa yhteensä.
    Viime kesän hajosi turbo jo edellisen kerran, ajettu oli 157000 km, syksyllä propelli lähti irti kun, mikähän vitun pyörä missä se on kiinni, halkesi!
    Neljännet jarrulevyt on menossa, kun jarrut alkaa ravistaa kun muutaman kerran jarruttaa kunnolla, tuuletin vikisee kuin rottalauma, ja ajettavuushan leveillä, ja ainoilla valmistajan ilmoittamalla vanne/rengas-yhdistelmällä on ihan perseestä. Katsastukseen altukivarsi koska niveltä ei voinut erikseen vaihtaa maksoi sekin 450,-

    Ostin auton liikeestä vuodenvaihteessa 2007 ja takuukilometrit oli siinä vaiheessa 67000. Voi pitää paikkansa koska uuden bemarin ostaja ei yleensä aja metriäkään omalla vastuulla koska ON YLEISESTI TIEDOSSA ettei rohjo kuitenkaan kestä kuin korkeintaan 100 tuhatta km.

    Terveisin: "on mullakin kaksi kertaa ollut bemari - ensimmäisen ja viimeisen"
    Ymmärrän vuodatuksen kovin hyvin, itselle jo 1000e korjauskulu on melkein katastrofi. Valitettavaa ettei tuosta läppäongelmasta informoida autojen omistajia, vaikka on ollut puhetta 100tkm imusarjan vaihtosuosituksesta.

    Ei se maailman huonoin ole, eikä halvin pitää, on vaan tiettyjä malleja ja yksilöitä, niin kuin kaikilla merkeillä. Tämä ilmeisesti vielä e46, ei mielestäni edes huonossa maineessa.

    Turboja hajoaa muistakin merkeistä, ne VNT Garrett turbot kun on aika yleisiä.
    Vika ei ole jarrulevyissä, vaan etutuennan puslissa, huollon tai kuka levyt nyt vaihtanutkin, osaamattomuutta? Samoin vetely leveillä renkailla, camber kulmat olisi pitänyt muuttaa.

    Leave a comment:


  • Messier
    replied
    Originally posted by pyssypertti View Post
    Omassa bemarissani (330d, vm 2004) läpsyt imeytyi koneeseen kun oli 197000 km ajettu; mäntä uusiksi, 4 venttiiliä, sylinterin hionta, turbo hajalle. Laskua en ole vielä saanut mutta kaverilla se maksoi 8000,-

    Siis BMW:hän on autona ehdottomasti maailman huonoin, ylihintainen kusetus!

    Pari edellistä autoa (Volvo ja Nissan) kestivät hyvin n.500.000 km ilman suurempia ongelmia

    Vituttaa kun paljon ajavana ostin mielestäni laatumerkin ja koko ajan on ollut vikoja kuin kolmessa Ladassa yhteensä.
    Viime kesän hajosi turbo jo edellisen kerran, ajettu oli 157000 km, syksyllä propelli lähti irti kun, mikähän vitun pyörä missä se on kiinni, halkesi!
    Neljännet jarrulevyt on menossa, kun jarrut alkaa ravistaa kun muutaman kerran jarruttaa kunnolla, tuuletin vikisee kuin rottalauma, ja ajettavuushan leveillä, ja ainoilla valmistajan ilmoittamalla vanne/rengas-yhdistelmällä on ihan perseestä. Katsastukseen altukivarsi koska niveltä ei voinut erikseen vaihtaa maksoi sekin 450,-

    Ostin auton liikeestä vuodenvaihteessa 2007 ja takuukilometrit oli siinä vaiheessa 67000. Voi pitää paikkansa koska uuden bemarin ostaja ei yleensä aja metriäkään omalla vastuulla koska ON YLEISESTI TIEDOSSA ettei rohjo kuitenkaan kestä kuin korkeintaan 100 tuhatta km.

    Terveisin: "on mullakin kaksi kertaa ollut bemari - ensimmäisen ja viimeisen"
    Läppien imeytymisen olisit välttänyt poistamalla läpät 67001 km paikkeilla.

    Muut ongelmat kuuluu asiaan noilla metreillä.
    Ajettavuuden saat kuntoon oikeilla renkailla, pyöränkulmilla ja huolletulla alustalla.

    Leave a comment:


  • pyssypertti
    replied
    Omassa bemarissani (330d, vm 2004) läpsyt imeytyi koneeseen kun oli 197000 km ajettu; mäntä uusiksi, 4 venttiiliä, sylinterin hionta, turbo hajalle. Laskua en ole vielä saanut mutta kaverilla se maksoi 8000,-

    Siis BMW:hän on autona ehdottomasti maailman huonoin, ylihintainen kusetus!

    Pari edellistä autoa (Volvo ja Nissan) kestivät hyvin n.500.000 km ilman suurempia ongelmia

    Vituttaa kun paljon ajavana ostin mielestäni laatumerkin ja koko ajan on ollut vikoja kuin kolmessa Ladassa yhteensä.
    Viime kesän hajosi turbo jo edellisen kerran, ajettu oli 157000 km, syksyllä propelli lähti irti kun, mikähän vitun pyörä missä se on kiinni, halkesi!
    Neljännet jarrulevyt on menossa, kun jarrut alkaa ravistaa kun muutaman kerran jarruttaa kunnolla, tuuletin vikisee kuin rottalauma, ja ajettavuushan leveillä, ja ainoilla valmistajan ilmoittamalla vanne/rengas-yhdistelmällä on ihan perseestä. Katsastukseen altukivarsi koska niveltä ei voinut erikseen vaihtaa maksoi sekin 450,-

    Ostin auton liikeestä vuodenvaihteessa 2007 ja takuukilometrit oli siinä vaiheessa 67000. Voi pitää paikkansa koska uuden bemarin ostaja ei yleensä aja metriäkään omalla vastuulla koska ON YLEISESTI TIEDOSSA ettei rohjo kuitenkaan kestä kuin korkeintaan 100 tuhatta km.

    Terveisin: "on mullakin kaksi kertaa ollut bemari - ensimmäisen ja viimeisen"

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Jokkede View Post
    Onkos kuinka moni laittanu noita "blanking plateja" tohon läppien tilalle, että mites on pitäny paineet yms? Mistäs ootte tilaillu vai ootteko ite tehny? Ostosuunnitelmissa ois 330cd -03 jossa taitaa olla vielä nuo läpät kiinni..
    Aika turhaa on joidenkin peiteläppien osto, suorastaan rahan haaskausta...

    Eräällä minun ennen omistamalla autolla on nyt ajettu 100 tkm ilman läppiä,
    peltikattoruuvien rikoilla & 6 mm pulteilla tukittuna.

    Leave a comment:


  • Jokkede
    replied
    Onkos kuinka moni laittanu noita "blanking plateja" tohon läppien tilalle, että mites on pitäny paineet yms? Mistäs ootte tilaillu vai ootteko ite tehny? Ostosuunnitelmissa ois 330cd -03 jossa taitaa olla vielä nuo läpät kiinni..

    Leave a comment:

Working...
X