memebuy23buy

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    4,5- tai 5x10 pelti/puuruuvi on hyvä, ei tarvi alkaa kierteitä tekemään. Tiivisteliimaksi nyt käy mikä tahansa joka siihen tarkoitukseen on tehty, tai vaikka sikaa tms.

    Uudemmissa reikä on isompi (akseli paksumpi) joten em. ratkaisu ei oikein toimi.
    Esim. peltikattoruuvin 4.8 mm luistaa heti läpi.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    4,5- tai 5x10 pelti/puuruuvi on hyvä, ei tarvi alkaa kierteitä tekemään. Tiivisteliimaksi nyt käy mikä tahansa joka siihen tarkoitukseen on tehty, tai vaikka sikaa tms.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Benzi87 View Post
    Eli laitan akselin tilalle ruuvin ja tiivisteliiman.
    Kysymys onkin että mitä tiivisteliimaa olette käyttäneet tiivisteenä?
    En mitään. Olen laittanut siihen peltikattoruuvin rikan jossa on kumitiiviste. Käy kuin nyrkki silmään...

    Pultiksi 25*6 (tai vähän pitempi) pultti ja kierretapilla pyöräyttää kierteet reikään... Sieltä reiästä saattaa tulla jousenpätkä näkyville, revi se irti jos tulee kun pistät pulttia paikalleen tai kun vedät kierretapion pois...

    Leave a comment:


  • Benzi87
    replied
    Toivoisin pikaista vastausta kun olis tänään läppien poisto edessä.
    Jos läpät vielä löytyy kun ei ole varmaa onko läppiä jo poistettu. :think
    Eli laitan akselin tilalle ruuvin ja tiivisteliiman.
    Kysymys onkin että mitä tiivisteliimaa olette käyttäneet tiivisteenä?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by Bullitt View Post
    Tämä mua oikeastaan ihmetyttää enemmän, kuin läppäongelma. Sellaista E61 ei olekkaan, jossa ei takaluukun johtosarjan korjaus olisi edessä jossain vaiheessa. Ihan sama onko se bensa vai dieseli. Kyllähän näitä johtosarjoja muistakin autoista hajoaa, kun luukkua tarpeeksi availlaan, mutta E61 on tässä suhteessa aivan toivoton.
    Samoja kokemuksia, ja musta tuntuu ettei noi korjaukset todellakaan ole edes yhtä pitkäikäisiä kuin alkuperäiset, ellei ole varautunut etukäteen hyvin. Liitoskohdat pitäis viedä hyvän matkaa kauemmas saranakohdasta (eli vaihtaa johtoa enemmänkin kuin vain kolvata päät takas yhteen), hommata tuollaista nitkutusta paremmin kestävää kaapelia (silikonikaapeli?) ja omata vielä tehokas kolvi että saa ne takalasinlämppärinkin piuhat juotettua kunnialla.

    Leave a comment:


  • Bullitt
    replied
    Originally posted by MrHenkka View Post
    lievänä OT:nä pika-avautuminen; läppävammaisia autoja vaivaa moni muukin todellinen suunnittelukukkanen , esim. (ainakin) E61:ssä peräluukun johtosarjan surkea laatu. Läppiin verrattuna johtosarjassa ei ole ainuttakaan liikkuvaa osaa, ei siis pitäisi olla "kulutustavaraa".. jokseenkin noloa merkin imagolle kun johtoja joutuu korjaamaan jatkopätkillä, kolvilla ja kutistesukalla.

    Addressi johonkin bemaria vastaan, täältä tulee heti nimi listaan ja rouvalta toinen nimi. Koirakin voi allekirjoittaa, kärsii sekin kun ei pääse baanalle auton seistessä.


    EDIT. Täysin OT:na pakko kehua ja kumartaa Forumia olemassaolostaan, tämmöiselle ei autoasentajalle kaikki ohjeet mitä täältä löytyy on kullan arvoisia, Kiitos kaikille forumin pemaristeille!
    Tämä mua oikeastaan ihmetyttää enemmän, kuin läppäongelma. Sellaista E61 ei olekkaan, jossa ei takaluukun johtosarjan korjaus olisi edessä jossain vaiheessa. Ihan sama onko se bensa vai dieseli. Kyllähän näitä johtosarjoja muistakin autoista hajoaa, kun luukkua tarpeeksi availlaan, mutta E61 on tässä suhteessa aivan toivoton.

    Leave a comment:


  • ik95sain
    replied
    Originally posted by juhis View Post
    eli samalla oletuksella voin ostaa 9 1/2 vuotta vanhan auton, ihan sama mistä turkkilaisten sivukujalta, ja olettaa, että moottori kestää vähintään 1/2 vuotta? Ja jos ei jostain syystä kestä, niin voin nostaa oikeusjutun auton valmistajaa vastaaan ja vaatia korvauksia?

    Tai mikä osa tässä tapauksessa lasketaan moottoriksi? Korjattavaa voi vaatia apulaitteet laturi ja startti. Tuohon 200 000km ajosuoritteeseen täytyy usein uusia myös vesipumppu, jakopään hihna / ohjurit / kiristäjät (jos on), sytytystulpat ja niin edelleen. Erilaisia anturivikoja on saattanut olla jo useita esim. Erilaiset nokka- ja kampiakselin asentotunnistimet. Ilmamassamittarit on lopussa ja vaatii uusimista. Turbodiesel miehille ei taida olla tuntemattomia ongelmia rikkoutuvat turboahtimet, joita on joutunut hyvinkin useaan autoon vaihtamaan ennen maagista 200 000km rajaa. Bmw harrastajille erilaiset vanos yksikön viat eivät pitäisi olla tuntemattomia. Erilaiset tiivisteet saattavat vuotaa öljyä esim. Imusarjan tiivisteet. Moottorin kiila- tai moniurahihnat ja niiden ohjurit vaatii uusimista.

    Ei jos asiaa ruetaan tarkastelemaan tältä pohjalta, oikeastaan melkein mikä tahansa moottorin ulkopuolinen osa saattaa keretä rikkoontua 200 000km aikana. Joten eipä ole hirveä yllätys, että imusarjassa olevat läpätkin voi homehtua tuolla ajomäärällä, kun moni muukin osa saattaa tulla tiensä päähän. Mielestäni ei ole sinänsä väärin olettaa, että itse perusmoottori kestäisi 200 000km ajomäärän. Mutta ei se kestä sitä ilman huoltamista ja rikkoontuneiden osien uusimista. Jos on tietona, että autossa on joku osa rikki, vaatii huoltoa tai alkaa muuten olla ikänsä puolesta riskialtis, kannattaa se ehdottomasti uusia!

    Eri asia sitten muutaman vuoden ikäiset autot. Näissä on takuu voimassa ja jos jotain rikkoontuu, totta kai valmistaja/maahantuoja/myyjä on velvollinen korvaamaan. Samoin uudehkojen autojen tapauksessa, joissa on takuuaika juuri päättynyt, tämä voi olla kohtuullista.

    Perseestähän tuo imusarjan läppien rakenne on, siitä ei pääse mihinkään. Mutta onhan tässä elämässä käytettyjen autojen ostajalle paljon vaihtoehtoja:

    - poistaa ne imusarjan läpät ja unohtaa koko asian
    - siirtyä luotettavempiin bensamalleihin (kuka käski ostaa sen polttoöljyllä kulkevan aikapommin)
    - siirtyä ajamaan takuunalaisilla autoilla
    - vaihtaa automerkkiä ja tuskailla toisten merkkien ongelmien kanssa (joita myös on)
    - lopettaa yksityisautoilun omalla autolla

    aamen ja piste

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by MrHenkka View Post
    lievänä OT:nä pika-avautuminen; läppävammaisia autoja vaivaa moni muukin todellinen suunnittelukukkanen , esim. (ainakin) E61:ssä peräluukun johtosarjan surkea laatu. Läppiin verrattuna johtosarjassa ei ole ainuttakaan liikkuvaa osaa, ei siis pitäisi olla "kulutustavaraa".. jokseenkin noloa merkin imagolle kun johtoja joutuu korjaamaan jatkopätkillä, kolvilla ja kutistesukalla.
    Paitsi että siinä joutuu taivutukseen koko johtosarja kun luukkua avataan/suljetaan, jos ei ne liikkuisi niin ongelmaahan ei olisi.

    Leave a comment:


  • MrHenkka
    replied
    lievänä OT:nä pika-avautuminen; läppävammaisia autoja vaivaa moni muukin todellinen suunnittelukukkanen , esim. (ainakin) E61:ssä peräluukun johtosarjan surkea laatu. Läppiin verrattuna johtosarjassa ei ole ainuttakaan liikkuvaa osaa, ei siis pitäisi olla "kulutustavaraa".. jokseenkin noloa merkin imagolle kun johtoja joutuu korjaamaan jatkopätkillä, kolvilla ja kutistesukalla.

    Addressi johonkin bemaria vastaan, täältä tulee heti nimi listaan ja rouvalta toinen nimi. Koirakin voi allekirjoittaa, kärsii sekin kun ei pääse baanalle auton seistessä.


    EDIT. Täysin OT:na pakko kehua ja kumartaa Forumia olemassaolostaan, tämmöiselle ei autoasentajalle kaikki ohjeet mitä täältä löytyy on kullan arvoisia, Kiitos kaikille forumin pemaristeille!
    Last edited by MrHenkka; 04-03-2011, 08:33.

    Leave a comment:


  • Anzafin
    replied
    Originally posted by matti.mk View Post
    Unohdin mainita: Kyse vuosimallista 2007
    Noh...
    RealOEM:n mukaan läpät on. RealOEM ei myöskään erottele manuaalille ja automaatille erilaisia imusarjoja.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by matti.mk View Post
    Unohdin mainita: Kyse vuosimallista 2007
    Älä turhaan mene mysömään sitä autoa, siinä ei ole läppäongelmaa.

    Leave a comment:


  • matti.mk
    replied
    Originally posted by matti.mk View Post
    Kaveri kysyi Laakkoselta neuvostani E83 3.0d (manuaalista) läpistä, ja Laakkoselta kertoivat että ko auton manuaaliversiossa läppiä ei olisi.

    Miten sen nyt menikään manuaalien kanssa?? Oli kuulemma tieto vielä tuplavarmistettu toiselta kaverilta Laakkosella
    Unohdin mainita: Kyse vuosimallista 2007

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by matti.mk View Post
    Kaveri kysyi Laakkoselta neuvostani E83 3.0d (manuaalista) läpistä, ja Laakkoselta kertoivat että ko auton manuaaliversiossa läppiä ei olisi.

    Miten sen nyt menikään manuaalien kanssa?? Oli kuulemma tieto vielä tuplavarmistettu toiselta kaverilta Laakkosella
    Saattoivatpa olla molemmat väärässä..

    Leave a comment:


  • matti.mk
    replied
    E83 3.0 d manuaalin läpät

    Kaveri kysyi Laakkoselta neuvostani E83 3.0d (manuaalista) läpistä, ja Laakkoselta kertoivat että ko auton manuaaliversiossa läppiä ei olisi.

    Miten sen nyt menikään manuaalien kanssa?? Oli kuulemma tieto vielä tuplavarmistettu toiselta kaverilta Laakkosella

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by poke View Post
    520d 2008 N47-koneella, onko läpät vai ei? ETK mukaan näyttäisi ainakin koko imusarja erilaiselta kun m47/m57 koneissa..
    Eli läpät löytyy kyseisestäkin moottorityypistä. Onko tietoa onko samanlaista kuralaatua kuin noi M47/57 koneitten läpät eli olisiko syytä poistaa?

    Leave a comment:

Working...
X