memebuy23buy

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • rawpower
    replied
    Originally posted by rikutherock View Post
    • 530d E60:stä lainaa jäljellä 16.000 euroa, ajettu 172.000 km ja vuoden 2003 malli
    • koneen korjauskustannusarvio 5.500 - 6.000 euroa, josta Laakkonen luvannut korvata 2.500 €
    • Nyt sain tänään Laakkoselta laina-auton (BMW 318i vuosimalli 06 ja ajettu 72.000 km) ajalle 23.12- 02.01.2012 ja joulun välipäivien aikana pitäis yrittää miettiä, että minkälaiseen vaihtokauppan päästäisiin
    • Tämänpäiväisen laina-autoajon perusteella olisin valmis kyllä tekemään vaihdon tuohon 318i:hin. Toi 318i tuntuu autona mulle riittävä ihan hyvin, vaikka onhan siinä nyt karmee tehoero verrattuna tuohon 530:een
    • Nyt olis hyvä kuulla muilta asiantutijoilta tällä foorumilla, että mitä ehdottaisitte diiliksi, ku tiedätte nämä parametrit? Eli, jos lähdetään siitä, että 530d jää Laakkoselle ja kauppaan sotketaan mukaan tuo konerikkoasia sekä tämän 318i:n vaihtoarvo. Kaikki hyvät kommentit ovat nyt enmmän kuin tervetulleita.
    Oliko tässä mallissa jo ne vahvistetut läpät? Jos on niin bmw:n mukaan niiden ei pitäisi mennä koneeseen ja tästä johtuen vaatisin todellakin joko koneen korjausta bmw piikkiin tai sitten kokonaan uuden koneen ja siihen ehkä korkeintaan maksaisit itse asennuksen.

    Leave a comment:


  • rikutherock
    replied
    Tästä kokonaisuudest pitäis hieroa seuraava vaihtokauppa

    Originally posted by rikutherock View Post
    Auto on vuosimallia 2003 ja se on E60 SEDAN
    • 530d E60:stä lainaa jäljellä 16.000 euroa, ajettu 172.000 km ja vuoden 2003 malli
    • koneen korjauskustannusarvio 5.500 - 6.000 euroa, josta Laakkonen luvannut korvata 2.500 €
    • Nyt sain tänään Laakkoselta laina-auton (BMW 318i vuosimalli 06 ja ajettu 72.000 km) ajalle 23.12- 02.01.2012 ja joulun välipäivien aikana pitäis yrittää miettiä, että minkälaiseen vaihtokauppan päästäisiin
    • Tämänpäiväisen laina-autoajon perusteella olisin valmis kyllä tekemään vaihdon tuohon 318i:hin. Toi 318i tuntuu autona mulle riittävä ihan hyvin, vaikka onhan siinä nyt karmee tehoero verrattuna tuohon 530:een
    • Nyt olis hyvä kuulla muilta asiantutijoilta tällä foorumilla, että mitä ehdottaisitte diiliksi, ku tiedätte nämä parametrit? Eli, jos lähdetään siitä, että 530d jää Laakkoselle ja kauppaan sotketaan mukaan tuo konerikkoasia sekä tämän 318i:n vaihtoarvo. Kaikki hyvät kommentit ovat nyt enmmän kuin tervetulleita.

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Täyttä korvausta vaan. Jos eivät saa korjattua ja tulee uus kone tulee niin siitä kannattaa maksaa jonkin verran (esim. työn osuus) koska kuluttajariitalautakunta on aikaisemmin ollut sitä mieltä että kun autosta tulee korjauksen jälkeen parempi = uusi kone nostaa sen arvoa niin sellaista ei ilmaiseksi tarvi saada asiakkaan.

    Leave a comment:


  • rikutherock
    replied
    Vastaus

    Originally posted by MajorDrake View Post
    E39 vai E6x? Tai vuosimalli?

    Itse en tyytyisi ainakaan E6x kohdalla mihinkään muuhun kuin täyteen korvaukseen kun kerran BMW:n edustaja on julkisesti kertonut että ongelma ei koske näitä uudempia autoja...
    Auto on vuosimallia 2003 ja se on E60 SEDAN

    Leave a comment:


  • rawpower
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    E39 vai E6x? Tai vuosimalli?

    Itse en tyytyisi ainakaan E6x kohdalla mihinkään muuhun kuin täyteen korvaukseen kun kerran BMW:n edustaja on julkisesti kertonut että ongelma ei koske näitä uudempia autoja...
    Samaa mieltä jos autona E6x. Kun vein auton marmorille läppien poistoon sanoivat moneen kertaan, että näistä uusista ei ne "vahvistetut" läpät lähde irti. Halusin kuitenkin läpät pois ja ottivathan ne.

    Miten lie jos oisin uskonut merkkihuoltoa ja sit vaikka nyt 4kk myöhemmin yksi läppä löytyisikin sitten koneesta ja olisi koneremontti edessä. Kuka korvaisi? Menisikö bmw piikkiin vai omasta taskusta kaikki?

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by rikutherock View Post
    Moi Mikko. Mulle tuli nyt 530d Bemarissa, eli läppä meni imusarjan kautta
    palotilaan jättäen jälkiä mäntää
    E39 vai E6x? Tai vuosimalli?

    Itse en tyytyisi ainakaan E6x kohdalla mihinkään muuhun kuin täyteen korvaukseen kun kerran BMW:n edustaja on julkisesti kertonut että ongelma ei koske näitä uudempia autoja...

    Leave a comment:


  • rikutherock
    replied
    Imsarjaventtiiliongelm tuli mullekin juuri!!

    Originally posted by mikkoman72 View Post
    EDIT: BMW on "lopullisesti" kieltäytynyt kaikesta vastuustaan perusteinaan "läpissä/akselissa ei ole mitään vikaa, takuu ummessa, tuhoutunutta konetta ei ole korjattu Laakkosella" jne. Eli asiaa lähdetään nyt hoitamaan viranomaisreittejä, kun ei muuten mene jakeluun.

    EDIT2: Kuluttajariitalautakunta on antanut BMW läppäasiassa ensimmäisen päätöksen (2188/33/2008), joka on - aivan odotetusti - samaan ideaan perustuva kuin aiemmat jakoketju-/hihnapäätökset eli "moottorin tulee kestää sen, mitä on kohtuullista odottaa moottorin kestävän". Päätös ei luonnollisesti ota lainkaan kantaa yhden tapauksen perusteella siihen, että kyseessä olisi rakennevika vaan ainoastaan siihen, että moottori ei ole kestänyt sitä, mitä sen pitäisi kestää. Juuri siksi kaikki vauriotapaukset on kartoitettava ja pyrittävä osoitettamaan, että akseli on murtunut aina samasta kohtaa, riippumatta ajomäärästä, -tyylistä tai koneen mallista.

    * MISTÄ ON KYSYMYS *

    Kuten olemme saaneet täältä foormumiltakin lukea, niin imusarjan läppiä irtoilee tiettyjen n. vuoden 2000 jälkeen valmistettujen koneiden sisään ja tuhot ovat käytännössä aina suuria (tai todella suuria). Vahingot ovat useimmiten luokkaa 12.000 - 17.000 euroa!

    Onko sinun autossasi läpät imusarjassa? Tarkista asia tästä:



    BMW toteaa vahingon kärsineiden vaatimuksiin kulujen korvaamisesta suunnilleen: "On ikävää kuulla autonne moottorin vauriosta, mutta emme korvaa, koska sitä ja tätä jne". Perusteluina on käytetty mm.

    "takuu on ummessa"
    "olet itse toiminnallasi aiheuttanut vaurion"
    "(merkkihuolletulla) koneella on ajettu jo 200tkm"

    ja ehkä parhaana kaikista:

    "koska korjasitte moottorinne 4.000 eurolla, ettekä vaihtamalla koneen 14.000 eurolla BMW:n korjaamolla, emme korvaa".

    Tähänastisista BMW:n perusteluista saa sen käsityksen, että BMW:n mielestä on hyväksyttävää, että BMW:n kone voi kestää vain 70-200tkm, jonka jälkeen se on tuhoutunut. Pidän tätä suorastaan käsittämättömänä, koska olen kuvitellut BMW:n olevan erittäin tarkka maineestaan ja laadústaan. Kysyttäessä, onko BMW:n koneen hyväksyttävää tuhoutua 70-200tkm jälkeen, en ole saanut vastausta neljänkään kysymiskerran jälkeen.

    Itselläni kilahti kone imusarjan läpän hulahdettua koneen sisään ja olen vaatinut korvausta BMW:ltä akselissa jo uutena olleen rakenne-/valmistusvirheen perusteella, tuloksetta.

    * ASIAAN LIITTYVÄT FAKTAT *

    1) Imusarjan läppien akselissa on tämän hetkisen tiedon valossa mitä ilmeisimmin ollut virhe jo uutena (suunnitteluvirhe, kestämätön kohteeseensa). Tämä ilmenee siitä, että akseleita on mennyt poikki täysin ajomäärästä ja -tyylistä riippumatta (70-220tkm) eli kyseessä EI ole kuluman aiheuttama vika, minkä itse kukin voi päätellä em. ajomääristä. Tämä käy ilmi myös siitä, että akselit ovat saatujen tietojen mukaan murtuneet aina samasta kohtaa.

    2) BMW ei edes ole väittänyt tapahtunutta "sattumaksi" tai "yksittäistapaukseksi". Tämäkin väite olisi kestämätön, koska pelkästään tältäkin foorumilta löytyy todella monta vahingon kärsinyttä. Uskon, että vaurioiden määrä tulee vain kasvamaan. Se toki on sattumaa, *kenen* kohdalle vaurio osuu ja *milloin* se osuu, mutta mistään muutamasta yksittäistapauksesta ei ole kysymys. Sama ilmenee ulkomaisilta foorumeilta - koneita hajoaa ja BMW kiistää mitään vikaa olevan.

    3) BMW on saatujen tietojen perusteella tehnyt muutoksia osaan myöhemmin. Olen kysynyt BMW Suomelta, miksi osaa on muutettu, jos siinä ei ollut mitään vikaa. Vastaus oli: "normaalia tuotekehitystä, ei tarkoita sitä, että on vikaa". Väite olisi uskottavampi, jos vaurioita ei syntyisi...

    4) Osan rikkoutumiseen tai rikkoutumattomuuteen ei voi vaikuttaa itse mitenkään. Paitsi poistamalla läpät. Tätäkään ei 99% auton omistajista älyä tehdä, koska tietoa tästä vaurioriskistä ei ole. Ja vaikka älyäisikin, jää läppien poistamisen kustannus (500-800 euroa ellei osaa tehdä sitä itse) omistajan maksettavaksi. Tätä tietoa tulee kaikkien meidän pyrkiä levittämään, jotta saadaan mahdollisimman moni konevaurio torjuttua. Vaikka tämä olisi kyllä BMW:n tehtävä.

    5) Osan rikkoutuminen aiheuttaa aina suuren vaurion, koska vieras esine kannen ja männän välissä ei tee hyvää koneelle. Useassa tapauksessa koneen korjaus ei edes kannata, vaan eteen tulee uuden koneen hankinta. Kustannukset ovat tällä hetkellä saamieni tietojen mukaan vaihdelleet välillä 3.800 - 22.000 euroa!

    6) Osan tulisi kestää oletettava auton elinikä (eikä luokkaa 70-200tkm). Tämä ilmenee siitä, että imusarja ei ole huolto-ohjelmassa (eikä se ole sitä ilmeisesti millään muullakaan automerkillä). Asiaan on suoraan verrattavissa esim. jakoketju. Jos sitä ei ole merkitty huolto-ohjelmaan vaihdettavaksi, niin ei sitä myöskään tarvitse vaihtaa. Jos osasta OLISI annettu vaihtosuositus, niin silloinkin sen tulisi kestää vaihtoväli. Tästä asiasta on jo tehty linjanveto kuluttajaviranomaisen päätöksissä.

    7) BMW on antanut saatujen tietojen mukaan korjaamoille suosituksen (normaalin huolto-ohjelman ulkopuolella, jälkikäteen) vaihtaa imusarja 100tkm välein. Myös tämä osoittaa, että BMW tietää virheestä ja pyrkii torjumaan vastuutaan asiassa siten, että kun asiakkaalle on ilmoitettu "vaihtosuosituksesta", niin on asiakkaan ongelma jos ei imusarjaa vaihda ja kone sitten tuhoutuu. Olen kysynyt BMW Suomelta, "miksi imusarjan vaihtosuositus on annettu, jos osassa ei ole mitään vikaa".

    En ole saanut vastausta kolmen kysymiskerran jälkeenkään.

    8) Olen kysynyt BMW Suomelta "Onko normaalia ja hyväksyttävää, että BMW:n kone kestää - sattumanvaraisesti valikoituen - 30-220tkm, minkä jälkeen se on käytännössä tuhoutunut".

    En ole saanut vastausta kolmen kysymiskerran jälkeenkään.

    * MITÄ MINUN PITÄÄ TEHDÄ, JOS KONEENI ON JO VAURIOITUNUT JA HALUAN SIITÄ KORVAUKSEN, MUTTA BMW KIELTÄYTYY VASTUUSTAAN? *

    Kaikki halukkaat vaurion kärsineet ilmoittautukoon allekirjoittaneelle mukaan ryhmään, jonka kanssa tarkastellaan mahdollisuutta saada kuluttaja-asiamies nostamaan ryhmäkanne BMW Suomea vastaan tai muulla tavoin ohjata BMW Suomi kantamaan vastuunsa asiassa.

    Todettakoon, että ryhmäkanne on kuluttajalle kuluriskin suhteen täysin riskitön ja sitä ajaa kuluttaja-asiamies kaikkien ryhmään liityneiden puolesta, mikäli kuluttaja-asiamies päättää nostaa kanteen. Mikäli asiassa saadaan tätä kautta myönteinen päätös, saavat kaikki ryhmään kuuluvat korvauksen vaurioistaan tuomioistuimen tuomion mukaisesti. Lisäksi tämä päätös luo pohjan tuleville korvausvaatimuksille, mutta tällöin kukin joutuu itse hakemaan oikeuden kautta korvaukset omalla riskillään ja rahoillaan, ellei BMW Suomi hyväksy kuluttajariitalautakunnan päätöstä.

    Tässä vaiheessa kuitenkin kootaan vain ne henkilöt, jotka ovat kärsineet vaurion ja haluavat tutkia mahdollisuutta ryhmäkanteeseen. Kun tarpeeksi monta halukasta on koossa, kartoitamme vaurioiden määrät, laadut ja viemme asian tarvittaessa kuluttaja-asiamiehelle tutkittavaksi.

    EDIT2: Jo nyt on kuusi vahingon kärsinyttä ilmoittautunut.

    Toivon teltä *kaikkea* mahdollista tietoa aiheesta (vaikka ette olisi osallistumassa ryhmäkanneryhmään). Esim.

    - Voiko kone vaurioitua siten, että voimansiirto lukitsisi takapyörät? Tämä vaihtoehto olisi erittäin vaarallinen liikenteessä! Joka tapauksessa, esim. ohitustilanteessa, tehojen yht'äkkinen katoaminen / suuri nykäisy liikenteessä on myös vaarallista.
    - miten osaa on muutettu myöhemmin (EDIT: saatujen tietojen mukaan akselin paksuutta on kasvatettu 4 -> 4,5mm siitä kohdasta, mistä murtumat ovat tapahtuneet)
    - kokemuksia riidoista BMW:n kanssa tästä aiheesta (EDIT: Kaikille annettu sama tyhjänpäiväisillä perusteluilla varustettu kieltäytyminen, joillekin tuoreemmille tapauksille luvattu varaosat/osa varaosien hinnasta eli käytännössä ei juuri mitään)
    - paljonko autollanne oli ajettu, kun kone tuhoutui (EDIT: 70-220tkm)
    - paljon korjaus maksoi (EDIT: 4-22k€)
    - mikä vuosimalli, mikä kone (EDIT: 2001-2007)
    - jne

    Älkää "suodattako" tietoanne, kaikki vain jakoon! Myös kaikki ideat, näkemykset ja kommentit otetaan vastaan. Jos saadaan myönteinen päätös asialle, niin siitä on iloa kaikille saman vaurion kärsineille.

    Mikko

    P.S.: Näinhän se *pitäisi* hoitaa:

    http://www.autoliitto.fi/@Bin/302539...utsut_2008.pdf (1. sivu: Audilla samantyyppinen vika, jossa osa voi imeytyä koneeseen ja tuhota sen kokonaan. Audi antoi takaisinkutsun.)
    Moi Mikko. Mulle tuli nyt 530d Bemarissa, eli läppä meni imusarjan kautta
    palotilaan jättäen jälkiä mäntään ja kanteen ja taivuttanu imuventtiilit ja auto kävi vain 5:llä sylinterillä. Laakkoselta soitettiin tänään ja vian laajuutta oli tutkittu sen verran, että ehdottavat koneen viemistä Koneistamolle Keravalle ja arvioivat korjauskustannuksen liikkuvan 5.500 - 6.000 euron välillä ja sanoivat, että voisivat tulla vastaan 2.500 eurolla. Silti vielä osittain epävarmaa, että pystyykö Koneistamo korjaamaan vian. Pääsin tuttavan kautta nyt tälle palstalle, joka on selvästi osoittanut sen, että kyseessähän on selvä tyyppivika. Mikä tämän koko selvityksesi viimeisin tilanne on, kun olet asiaa selvitellyt? Mielellään liityn siihen Kuluttajakanteen nostamisporukkaan mukaan. Soita mulle puh. 040-541 6213. t. Riku

    Leave a comment:


  • Latelammas
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Siinä samallahan sen hehkureleen olisi vaihtanut kun imusarja oli poissa.
    Hehkurele on siellä imusarjan alla piilossa lohkon kyljessä kiini.
    Kun olisi osannut varautua tuohon etukäteen, niin olisi voinut toimittaa sen releen ja olisi vaihdettu muun rempan yhteydessä. Vaan kun Autokeskus ei ollut lukenut autosta vikakoodeja vaan oli suoraan alkanut etsimään vikaa mekaanisen äänen ja tehonpuutteen perusteella...voi video...

    Siinäpä sitten seuraavaa etappi hoidettavaksi ennen kunnon pakkasien tuloa...

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Siinä samallahan sen hehkureleen olisi vaihtanut kun imusarja oli poissa.
    Hehkurele on siellä imusarjan alla piilossa lohkon kyljessä kiini.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    hehkurele

    Originally posted by Latelammas View Post
    No niin, Bimmeri nielee taas asvalttia uuden Garret'in kera ja samassa operaatiossa Harinen poisti koneesta surullisen kuuluisat imusarjan läpät. Eli laitettakoon nyt vielä seuraavaalle epätietoiselle selkeästi haettavaksi tiedoksi, että moottorityypissä M47/T2 on imusarjan läpät.

    Testerissä löytyi sitten yksi uusi virheilmoitus koskien hehkutusta. Koneeseen on vaihdettu viime keväänä uudet hehkutulpat yhden aamun käyntiin lähtemättömyyden jälkeen. Kone käynnistyy edelleen nollan vaiheilla ja siitä alaspäin "ryskyttäen", ikäänkuin kävisi hetken kolmella pytyllä. Voisiko olla niiden hehkujen ohjausyksikkö sökönä? Ainakin "kaikkitietävässä" Autokeskuksessa sanoivat, että hehkutulppien vaihdon yhteydessä vaihdetaan ohjausyksikkö samalla. Missähän tuo ohjausyksikkö majailee, onko helposti itse vaihdettavissa?:think
    M47TU ja TU2 koneissa vasemman moottorin kiinnitys korvallisen juuressa. Alakautta vaihdettavissa.
    Hehkuista sen verta että BERU GE 102 tyyppinen hehku original asennuksena
    ja todettu että ainoa joka kestää/toimii. Tarvikkeestakin saa ao. hehkua noin 22€/kpl hintaan. Bosch yms. kynttilät maksavat n. 12€/kpl joten kummatkohan sinne laitetaan JOS asiakas ei ole vaatimassa/esittämässä näkemystään.

    Leave a comment:


  • Latelammas
    replied
    Ennenkuin kukaan ehtii ripittämään, kävin esittämässä tuon saman kysymyksen sellaisessa ketjussa, johon se oikeasti kuuluu..eli E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia.

    Leave a comment:


  • Latelammas
    replied
    No niin, Bimmeri nielee taas asvalttia uuden Garret'in kera ja samassa operaatiossa Harinen poisti koneesta surullisen kuuluisat imusarjan läpät. Eli laitettakoon nyt vielä seuraavaalle epätietoiselle selkeästi haettavaksi tiedoksi, että moottorityypissä M47/T2 on imusarjan läpät.

    Testerissä löytyi sitten yksi uusi virheilmoitus koskien hehkutusta. Koneeseen on vaihdettu viime keväänä uudet hehkutulpat yhden aamun käyntiin lähtemättömyyden jälkeen. Kone käynnistyy edelleen nollan vaiheilla ja siitä alaspäin "ryskyttäen", ikäänkuin kävisi hetken kolmella pytyllä. Voisiko olla niiden hehkujen ohjausyksikkö sökönä? Ainakin "kaikkitietävässä" Autokeskuksessa sanoivat, että hehkutulppien vaihdon yhteydessä vaihdetaan ohjausyksikkö samalla. Missähän tuo ohjausyksikkö majailee, onko helposti itse vaihdettavissa?:think

    Leave a comment:


  • hengari
    replied
    Originally posted by Latelammas View Post
    Kuinka oleellisesta rakenteellisesta erosta puhutaan, kun verrataan nimenomaan sitä imusarjaa? Onko tuo M47/T2 tyyppi vika-alttiimpi ja täten suositeltavaa viedä läppien poistoon? Jos tuolla pienellä toimenpiteellä saan nukkua yöni rauhassa, niin olkoon sitten niin. Koska koneesta joka tapauksessa menee jo turbo vaihtoon, en ota enää sitä riskiä että läpät tuhoaisivat koneen jossain vaiheessa.

    Edelleen vastausta vailla, kuka osaava tekisi sen Hämeenlinnan seudulla?
    Pahoittelen aivopieruani. Onnistuin jotenkin lukeen tuon N47. Eli M47 koneesta ehdottomasti läpät mäkeen N47 kastrointiakin joku voisi suositella, itse en ottanut, vaikka onhan noitakin menny rikki.

    Leave a comment:


  • Latelammas
    replied
    Originally posted by TFV View Post
    No SPETKE ,joka oli yksi kysymyksiisi vastanneista.
    Kiitos, itseasiassa Spetke oli jo ehtinyt laittamaan privaa...pitänee ottaa yhteyttä ahtimen vaihdon jälkeen.

    Leave a comment:


  • TFV
    replied
    Originally posted by Latelammas View Post
    Kuinka oleellisesta rakenteellisesta erosta puhutaan, kun verrataan nimenomaan sitä imusarjaa? Onko tuo M47/T2 tyyppi vika-alttiimpi ja täten suositeltavaa viedä läppien poistoon? Jos tuolla pienellä toimenpiteellä saan nukkua yöni rauhassa, niin olkoon sitten niin. Koska koneesta joka tapauksessa menee jo turbo vaihtoon, en ota enää sitä riskiä että läpät tuhoaisivat koneen jossain vaiheessa.

    Edelleen vastausta vailla, kuka osaava tekisi sen Hämeenlinnan seudulla?
    No SPETKE ,joka oli yksi kysymyksiisi vastanneista.

    Leave a comment:

Working...
X