Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Satanus
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 6
    • Kirkkonummi / Finland

    Imusarja ja tehot

    Originally posted by opl21 View Post
    Dynotettu on ennen ja jälkeen....

    Automaatin käyrässä ei pahemmin muutoksia...Sama penkki ja pari kuukautta välissä
    Eli kun läpät nyppi vittuun nin tehot nousi kauttaltaan muutaman hevosen ja väännöt suhteessa saman verran.-->Imusarjan puhdistuksen vaikutusta luultavasti kuitenkin....Mutta mitään häviötä ei ollut havaittavissa millään osa-alueella.Positiiviset kokemukset siis
    Omalla BMW 530 M-Tech Sportilla on nyt kurvattu 170th ja näitä juttuja luettuani poikkesin espoon laakkosen marmoritiskillä utelemassa asiasta.

    Samaa kerrottiin, eli imusarja tulisi vaihtaa. Kundi näytti jopa miten vanha ja uusi imusarja poikkeavat toisistaan. Uudempi on paranneltu versio ja hintaa sillä on 550 EUR. Vaihtaminen onnistuu helposti itse.

    BMW suosittelee imusarjan vaihtamista noin 100th km kohdalla. Kerran. Laakkonen taas 100th km välein. Ilmeisesti heillä kiiluu eurot silmissä.

    Utelin myös sitä, että mitä tapahtuu jos läpät poistaa ja tukkii GPR:n.

    Mekaanikon mukaan alakierrosten vääntö katoaa, eli automaatilla saisi ottaa noin 4-5th kiekkaa ennenkuin auto liikahtaa valoista. Samoin moottorin varoitusvalo palaisi koko ajan ja diagnostiikan puskuri täyttyisi moottorin virheviesteistä. Ja jos näitä virheitä mahtuu diagnostiikan muistiin 255kpl, niin puskurin täytyttyä moottorin virheilmoituksista ei sieltä enää näkisi muita ongelmia.

    Itse aion ostaa uudemman mallisen imusarjan ja lätkäistä sen paikalleen. Ei kiinnostaisi huudattaa isoa diisseliä liikkeelle lähtiessä noin korkeilla kierroksilla.
    Satanus@BMW530Ad M-Sport Touring

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Originally posted by Satanus View Post
      Mekaanikon mukaan alakierrosten vääntö katoaa, eli automaatilla saisi ottaa noin 4-5th kiekkaa ennenkuin auto liikahtaa valoista. Samoin moottorin varoitusvalo palaisi koko ajan ja diagnostiikan puskuri täyttyisi moottorin virheviesteistä. Ja jos näitä virheitä mahtuu diagnostiikan muistiin 255kpl, niin puskurin täytyttyä moottorin virheilmoituksista ei sieltä enää näkisi muita ongelmia.
      Sinua on kusetettu pahemman kerran. Läppien poistumista ei ecu huomaa edes uudemmissa, egr:n poistosta tulee vikakoodi tuon ikäisissä kuin sinulla on avatarin kuvassa, mutta niitä tulee tasan 1kpl eikä sytytä mitään valoja mittaristoon, eikä myöskään vaikuta katsastukseen tai auton toimintaan.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3311
        • Kajjjaani

        Originally posted by Satanus View Post
        Mekaanikon mukaan alakierrosten vääntö katoaa, eli automaatilla saisi ottaa noin 4-5th kiekkaa ennenkuin auto liikahtaa valoista. Samoin moottorin varoitusvalo palaisi koko ajan ja diagnostiikan puskuri täyttyisi moottorin virheviesteistä. Ja jos näitä virheitä mahtuu diagnostiikan muistiin 255kpl, niin puskurin täytyttyä moottorin virheilmoituksista ei sieltä enää näkisi muita ongelmia.
        Vai ei liiku alle 4-5th kiekkaa ja muut viat päälle.

        Myynti kikkoja on kaikenlaisia. Ei vaikuta mitenkään se läppien poisto edes uudemmissa kuin tuo sigun auto jos siitä kyse.
        No jokainen tekee tavallaan.
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7521
          • Jyväshyvä

          Yep, kokemusta E61 530dTA -06 ja 535dTA -05 mallisista joista olen itse poistanut läpät. Läppien poistamista ei huomaa mistään. Ei vaikuta siis mitenkään huomattavasti alavääntöihin ja kumi palaa ainakin viimeksi mainitulla kyllä alle 4 rpm:nkin...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            Originally posted by schwarze View Post
            Lue vielä kerran mitä kirjoitin.
            Lueppas vielä kerran noista linkeistä se, missä viitataan siihen mitä moottorille sa tehdä, eli kohta 5:

            5) Autoon, jonka sen käyttöönottoajankohtana on edellytetty olevan EY- tyyppihyväksytty (käyttöönotto 1.1.1998 alkaen), ei saa asentaa ahdinta, muuttaa moottoria muutoinkaan eikä vaihtaa auton osia siten, etteivät käyttöönottoajankohtana vaaditun EY-tyyppihyväksynnän edellyttämät vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty. Esimerkiksi jarru-, melu-, pakokaasupäästövaatimusten tulee ahtimen tai moottorin vaihdon jälkeen täyttää auton ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset. Vaatimusten täyttymisestä on tarvittaessa annettava kirjallinen vaatimustenmukaisuusselvitys. Selvityksen voi antaa ilmoitettu tutkimuslaitos, auton valmistaja tai valmistajan edustaja.

            Miten tulkitsette tuon lihavoidun, itse tulkitsen sen niin kuin on kirjoitettu.

            Se, että katsastuksessa mitataan vain savutus (jonka jokainen edes jotenkin kunnossa oleva diesel alittaa kevyesti) ei silti muuta sitä, että periaatteessa vm 98 ja uudemmista ei saisi muuttaa mitään, eikö.
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • Simpel
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 405

              Originally posted by Karva View Post
              "Merkkikohtaisesti asetettujen normeja" ei ole olemassa muuten kuin asorptiokertoimen osalta, eikä niitä huomioida katsastuksessa. kuitenkin pakokaasujen puhdistusjärjestelmän komponentit tarkastetaan silmärääräisesti katsastuksessa. Eli mm. huohotus- , pakokaasuntakaisinkierrätys-, katalysaattori-, imu- ym järjestelmiä ei saa muuttaa. Lisäksi ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen rinnastetaan muutenkin moottorinvaihtoon.


              http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkilö-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorin+muuttaminen.htm
              Eipä ole minun katsastusmies koskaan edes konepeltiä nostanut..saati sitten jotain imusarjan alle kurkkaamaan josta se ei kuitenkaan mitään tiedä mitä sielä pitää olla..vai pitääkö ylipäätä..

              Originally posted by Thuppu View Post
              Itellä tais viimeksi katsastuksessa savutusarvoksi tulla 0.01 ja inssi huudatti konetta ja manas kun näistä Bemareista on työn ja tuskan takana saada edes jonkinlaisia arvoja irti. Tiedä sitten mikä oli "vialla"..?
              Aika hyvät..minusta toi 0.36 ei ole kans paha.. 2+ jos olis niin olis huolestuttava..

              Comment

              • Simpel
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2008
                • 405

                Originally posted by jaki View Post
                Lueppas vielä kerran noista linkeistä se, missä viitataan siihen mitä moottorille sa tehdä, eli kohta 5:

                5) Autoon, jonka sen käyttöönottoajankohtana on edellytetty olevan EY- tyyppihyväksytty (käyttöönotto 1.1.1998 alkaen), ei saa asentaa ahdinta, muuttaa moottoria muutoinkaan eikä vaihtaa auton osia siten, etteivät käyttöönottoajankohtana vaaditun EY-tyyppihyväksynnän edellyttämät vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty. Esimerkiksi jarru-, melu-, pakokaasupäästövaatimusten tulee ahtimen tai moottorin vaihdon jälkeen täyttää auton ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset. Vaatimusten täyttymisestä on tarvittaessa annettava kirjallinen vaatimustenmukaisuusselvitys. Selvityksen voi antaa ilmoitettu tutkimuslaitos, auton valmistaja tai valmistajan edustaja.

                Miten tulkitsette tuon lihavoidun, itse tulkitsen sen niin kuin on kirjoitettu.

                Se, että katsastuksessa mitataan vain savutus (jonka jokainen edes jotenkin kunnossa oleva diesel alittaa kevyesti) ei silti muuta sitä, että periaatteessa vm 98 ja uudemmista ei saisi muuttaa mitään, eikö.
                Miten ne ei sitten täyty?
                jos auto mene katsastuksesta läpi niin siinä on sitten kaikki rajojen sisällä, eli täyttää vaatimukset.

                Comment

                • Juhis
                  BTCF Honorary Member
                  • Jul 2002
                  • 19175
                  • -

                  Originally posted by jaki View Post
                  Miten tulkitsette tuon lihavoidun, itse tulkitsen sen niin kuin on kirjoitettu.

                  Se, että katsastuksessa mitataan vain savutus (jonka jokainen edes jotenkin kunnossa oleva diesel alittaa kevyesti) ei silti muuta sitä, että periaatteessa vm 98 ja uudemmista ei saisi muuttaa mitään, eikö.
                  Tuo teksti tarkoittaa kokonaisuudessaan sitä, että esimerkiksi E-normin mukaan mitattuihin pakokaasupäästöihin vaikuttavia muutoksia ei saa tehdä E-hyväksynnän alaiseen autoon. Imusarjan läppien poistaminen tai EGR:n tukkiminen saattaa vaikuttaa auton päästöihin, joten näiden muutoksien tekeminen on periaatteessa laitonta. Vaikka katsastuksessa tehdään pelkkä savutusmittaus, ei sen tai katsastuksen läpäiseminen tarkoita sitä, että auto olisi siitä huolimatta laillinen!

                  Aivan sama asia on turbodiesel auton lastuttaminen tai uudelleen ohjelmointi. Vaikka auto menisi katsastuksen päästömittauksesta läpi, ei auto ole välttämättä päästöiltään tai tehoiltaan enää laillinen = alkuperäisen automallin E-hyväksyntää vastaavassa kunnossa.

                  Eli vaikka auto läpäisee katsastuksen, ei se silti ole kaikilta osilta laillinen.
                  All good things come to those who wait.

                  Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                  Sound Factory Bar & Nightclub

                  Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                  Comment

                  • Satanus
                    Newbiemmer
                    • Apr 2007
                    • 6
                    • Kirkkonummi / Finland

                    Jaa?

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Yep, kokemusta E61 530dTA -06 ja 535dTA -05 mallisista joista olen itse poistanut läpät. Läppien poistamista ei huomaa mistään. Ei vaikuta siis mitenkään huomattavasti alavääntöihin ja kumi palaa ainakin viimeksi mainitulla kyllä alle 4 rpm:nkin...
                    Jaa-a? Miksikähän mekaanikko sitten sanoisi moista? Heillä ei ole mitään sidoksia duunipaikkoihin ja eivät saa bonareita yrityksen tuloksesta, joten heillä ei ole mitään syytä valehdella.

                    Olisiko kellään dynolukemia ja/tai käppyröitä tehoista/väännöistä etc ennen ja jälkeen läppien poiston?
                    Satanus@BMW530Ad M-Sport Touring

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      Originally posted by Satanus View Post

                      Olisiko kellään dynolukemia ja/tai käppyröitä tehoista/väännöistä etc ennen ja jälkeen läppien poiston?
                      Veikkaan, että muutos on todella pieni, jos ollenkaan. Ja kuten joku jo kommentoikin, imusarjan putsaaminen saattaa aiheuttaa jo pienen tehon lisän.

                      PS noista K-arvoista: itsellä Saksassa mitattu 0,00 (nolla), Nyt keväällä 0,017, onko mittauslaitteessa muuten edes noin montaa desimaalia. Kommentoin katsurille, että onkohan mun auto menossa rikki, niin kaveri naureskellen sanoi, että ei edes yrittänyt saada arvoja alas, kun heti näki, että ei ole edes lähellekään rajoja.
                      Last edited by jaki; 22-05-2009, 12:11.
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • Satanus
                        Newbiemmer
                        • Apr 2007
                        • 6
                        • Kirkkonummi / Finland

                        Arvot

                        Originally posted by jaki View Post
                        Veikkaan, että muutos on todella pieni, jos ollenkaan. Ja kuten joku jo kommentoikin, imusarjan putsaaminen saattaa aiheuttaa jo pienen tehon lisän.

                        PS noista K-arvoista: itsellä Saksassa mitattu 0,00 (nolla), Nyt keväällä 0,017, onko mittauslaitteessa muuten edes noin montaa desimaalia. Kommentoin katsurille, että onkohan mun auto menossa rikki, niin kaveri naureskellen sanoi, että ei edes yrittänyt saada arvoja alas, kun heti näki, että ei ole edes lähellekään rajoja.
                        Arvojen pitäisi ymmärtääkseni jäädä alle 4.00. Viime katsastuksessa omat meni 16 ja katsastusmies huudatti konetta hetken ja sai toiseksi arvoksi 7.2 tms ja sitten alle 4, joka sitten kelpasi. Kommentoi vain että karstaa talven jäljiltä.

                        Käytän imusarjaa auki ensiviikolla, kun auto tulee pajalta (automaatti lasahti 2vk sitten. Tärinää ekana pari viikkoa 1700-2000 krs kohdalla ja sitten duunista tullessa syttyi varoitusvalo, tehot katos ja takana olevat hiljensi. Tuli romut ja öljyt laatikosta pihalle.).
                        Satanus@BMW530Ad M-Sport Touring

                        Comment

                        • jussi_r
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1655
                          • Nurmijärvi

                          -----
                          Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:51. Reason: typo
                          M3 Cabrio Individual
                          530d GT xDrive
                          GL420 CDI
                          ZX-12R

                          Comment

                          • ekiaalto
                            Newbiemmer
                            • Jan 2009
                            • 18
                            • Janakkala

                            Keskustelu tuntuu rönsyilevän kiitettävästi. Joskus asiasta, joskus sen vierestä.

                            Omaan autooni asennettiin läppävaurion seurauksena täysin uusi paketti.
                            Moottori, turbo ja katalysaattori.
                            Siihen asennettiin myös uusi imusarja, jossa ei ole läppiä lainkaan. BMW varaosa.

                            Asennus tehtiin BMW:n valtuuttamassa huoltokorjaamossa BMW:n ehtojen mukaan. Sainhan sentään hieman Goodwill'iä, vaikka loppuja haenkin Kuluttajariitalautakunnan kautta.

                            Täytyy muistaa, että e39 malleissa oli eroja imusarjan osalta. Läpät olivat automaatissa ja manuaali oli läpätön. Moottorit identtiset molemmissa.

                            Kysymys 1: Onko manuaalivaihteinen auto muka laiton laiton päästöjensä puolesta?:think
                            Kysymys 2: Miten läpätön, alkuperäinen varaosaimusarja muka muuttaa automaattivaihteisen auton päästöjä?:think


                            Tuntuu, että tällä palstalla käytävä keskustelu kulkee hieman tunnepohjalla. Jokaisella saa tietysti olla omat mielipiteensä, mutta terve järkikin olisi syytä pitää mukana.

                            Tietoa mahdollisesta takaisinkutsusta läppien poistamiseksi ei ollut ainakaan tänään vielä Hämeenlinnan BMW dealerilla.

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              Originally posted by Satanus View Post
                              Jaa-a? Miksikähän mekaanikko sitten sanoisi moista? Heillä ei ole mitään sidoksia duunipaikkoihin ja eivät saa bonareita yrityksen tuloksesta, joten heillä ei ole mitään syytä valehdella.
                              Eikös työsuhde ole aika vahva sidos?

                              Eikös proviisio ole "bonari"?

                              No ei varmaan hän tahallaan väärää tietoa antanut.
                              Olli.

                              Comment

                              • sassi
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2008
                                • 412
                                • Nivala

                                Originally posted by Thuppu View Post
                                Itellä tais viimeksi katsastuksessa savutusarvoksi tulla 0.01 ja inssi huudatti konetta ja manas kun näistä Bemareista on työn ja tuskan takana saada edes jonkinlaisia arvoja irti. Tiedä sitten mikä oli "vialla"..?
                                OT:
                                Sama vika rahikaisella! Edellisen kerran kun kävin katsastamassa, läpät oli jo pois, EGR vielä toiminnassa, sai jonkinlaiset arvot ja sanoi että "..täältä mitään tule..."

                                Nyt kävin katsastamassa eri paikassa (myös EGR disabloitu), ennen katsastukseen menoa kävin vähän "lämmittämässä" ettei noki lähde liikkeelle testin aikana, oli paljon matkaköröttelyä takana... Siellä sitten katsastusmies noitui että "Perkele että näistä 6-sylinterisistä bemareista on hankala saada tuloksia. No ei saatana täältä mitään tule!"
                                --
                                Sassi
                                - F10 530d
                                - KTM 690 Enduro
                                Ex. E90 330d, E46 330d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎