Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 03R6
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 153
    • Kotka

    Originally posted by kaide80 View Post
    No nyt löyty moottorin lämmöt. Hitaasti nousee ja siihen 75-77 astetta. Hiljasessa vauhdissa putoaa tietenki vielä kylmemmäksi. En tiiä riittääkö lämmöt polttoon, mutta en oo ainakaan mistään huomannut polttotapahtumaa. Voihan olla, että on joku hehku pimeänä ja siksi ei polta. EGR kans menee vissiin vaihtoon.
    Alottaisin termostaateista. Minulla (E61 520d lci) napsuu pakoputki ihan eritavalla ajon jälkeen nyt, kun termarit on vaihdettu ja lämmöt siellä noin 90. Ennen termariremonttia kävi kylmänä 74 - 79. Osat ei ole kalliit ja tarvittaessa ohjeita löytyy esim: http://tis.spaghetticoder.org/e61/

    Comment

    • 535SD
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 1068
      • Lahti

      Originally posted by kaide80 View Post
      No nyt löyty moottorin lämmöt. Hitaasti nousee ja siihen 75-77 astetta. Hiljasessa vauhdissa putoaa tietenki vielä kylmemmäksi. En tiiä riittääkö lämmöt polttoon, mutta en oo ainakaan mistään huomannut polttotapahtumaa. Voihan olla, että on joku hehku pimeänä ja siksi ei polta. EGR kans menee vissiin vaihtoon.
      vaikuttaako muka rikkinäinen hehku jotenkin tuohon poltoon?
      Olleita ja menneitä
      1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

      Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

      Comment

      • mattipuh
        Bimmer Rookie
        • May 2010
        • 150
        • Espoo, Finland

        Omassa otin DPF:n irti ja oli tuhannen tukossa, eli suosittelen puhdistusta.
        vaikutuksia ei vielä todettu kun jäi urakkaa vielä tälle päivälle. Luulisi että vähän kone piristyy..

        Oma i-Drive näytti resetoinnin jälkeen kiltisti sen 200tkm ajoa, eli ei puhtaasti kannata uskoa i-Driven näyttämään. ajelin resetoinnin jälkeen sen 5tkm eikä tuo ole vielä 200tkm tippunut mihinkään.
        Matti
        E61 530DA (2005)

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          Originally posted by Pekka84 View Post
          vaikuttaako muka rikkinäinen hehku jotenkin tuohon poltoon?
          Vaikuttaa, koska ecu laittaa hehkut päälle polton yhteydessä, jotta pakolämmöt nousisi entisestään ja toisaalta saa rasitusta laturin kautta hehkujen kuluttamasta suuresta virta määrästä.
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1366
            • Lempäälä

            mä kyl veikkaisin että hehkun viallisuus vaikuttaa vaan softabugin takia - päästömääräykset jne. niinjoo, omassa autossa oli ennen lastutusta ollut 2 hehkua pimeänä jonkin aikaa, vuoden pari. Kummasti vanha dpf oli kuitenkin vaan ihan hienosti toimiva ilman mitään pesurutiineja.
            Ecun sw on tuntematon, voi olla että on jossain vaiheessa päivitetty.

            hehkujen tuoma "lisälämpö" puhdistussyklin aikana lienee huuhaata (ei sieltä kovin kummosta energiaa nimittäin tule vrt. puhditukseen käytettävä polttoaine), samaten tuo laturihomma kanssa vähän arvelluttaa, tuskinpa on todellinen juttu tommonen veikkaus.
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              Originally posted by repsa View Post
              mä kyl veikkaisin että hehkun viallisuus vaikuttaa vaan softabugin takia - päästömääräykset jne. niinjoo, omassa autossa oli ennen lastutusta ollut 2 hehkua pimeänä jonkin aikaa, vuoden pari. Kummasti vanha dpf oli kuitenkin vaan ihan hienosti toimiva ilman mitään pesurutiineja.
              Ecun sw on tuntematon, voi olla että on jossain vaiheessa päivitetty.

              hehkujen tuoma "lisälämpö" puhdistussyklin aikana lienee huuhaata (ei sieltä kovin kummosta energiaa nimittäin tule vrt. puhditukseen käytettävä polttoaine), samaten tuo laturihomma kanssa vähän arvelluttaa, tuskinpa on todellinen juttu tommonen veikkaus.
              Eikä ollut mikään veikkaus vaan fakta! sama hehkujutska pätee kaikissa merkeissä missä on dpf.
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1366
                • Lempäälä

                noh, ainakaan vag-konsernin autoissa moista toimintoa ei ole, ja samoja edc16/17 ekuja niissäkin käytetään boschin valvonnoilla. :think

                mieti nyt ihan seköntti tai kaks että paljonka hehkuista tulee lämpöenergiaa vrt. ylimääräinen suihkutusmäärä. Ei kovinkaan paljoa ei.

                http://www.cats2u.co.uk/ näemmä tuolta saisi omaan irto-dpf:n 297€ + pk. Ei siis ns. vittuakaan, ei nämä ihan sikakalliita osia enää ole. Harmi vaan kun ei ole enää tarvetta
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  Originally posted by repsa View Post
                  noh, ainakaan vag-konsernin autoissa moista toimintoa ei ole, ja samoja edc16/17 ekuja niissäkin käytetään boschin valvonnoilla. :think

                  mieti nyt ihan seköntti tai kaks että paljonka hehkuista tulee lämpöenergiaa vrt. ylimääräinen suihkutusmäärä. Ei kovinkaan paljoa ei.

                  http://www.cats2u.co.uk/ näemmä tuolta saisi omaan irto-dpf:n 297€ + pk. Ei siis ns. vittuakaan, ei nämä ihan sikakalliita osia enää ole. Harmi vaan kun ei ole enää tarvetta
                  BMW oma testeri sanoo, että hehkut tulee toimia regeneroidessa ja samoin imusarjan läpät suljetaan kun auto tekee tuota regenerointia. Eli kun autoissa on ollut ongelmaa dpf:n kanssa on testeri pyytänyt tarkistamaan hehkut ja että läpät on toiminnassa.

                  Ohjainlaitteen tyypillä ei ole mitään merkitystä, sen sisältämällä softalla on!! Ja suihkutusta myöhäistetään ei lisätä, muissakuin tojotoissa erillisen suuttimen kautta.
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1366
                    • Lempäälä

                    noh, ihan miten haluat. Omaan kokemukseen perustuen ei niiden hehkujen tarvitse olla ehjiä että regenerointi toimii ok.

                    Periaatteessa ja käytännössä softahan sen eron tekeekin, mutta rautaanhan on jo rakennettu sisään peruspalikat dpf-toimintoja varten. Mainitsinkin jo aikaisemmin tuosta että oisko softassa bugia kun moista vaatii joissain autoissa.

                    Polttoaineen suihkutusta joo myöhäistetään, mutta samalla polttoaineen määrä kasvaa.
                    Pitää sen auton kuitenkin saada primääri-energia jostain siihen eteenpäinkulkemiseenkin, ei se sama polttoainemäärä mikä tarvitaan normi-olosuhteissa vaikka 80kmh ajoon riitä sitten dpf-polttoon JA samaan 80kmh ajoon. Energia ei vaan riitä.
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • VolvoTDi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 1576
                      • Tampere - Pori

                      Originally posted by repsa View Post
                      Polttoaineen suihkutusta joo myöhäistetään, mutta samalla polttoaineen määrä kasvaa.
                      Pitää sen auton kuitenkin saada primääri-energia jostain siihen eteenpäinkulkemiseenkin, ei se sama polttoainemäärä mikä tarvitaan normi-olosuhteissa vaikka 80kmh ajoon riitä sitten dpf-polttoon JA samaan 80kmh ajoon. Energia ei vaan riitä.
                      No tuo on kyllä totta, mutta kun puhuttiin regeneroinnista niin se tehdään myöhäistämällä (ei tässä pillku viilata mutta... )

                      Tuossa on jotain juttua dpf (fap kun on ranskis) ja hehku setistä:
                      Diesel engines have a mysterious item known as particulate filters. What does the particulate filter do and does it affect performance.
                      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                      Check:
                      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                      Tampere 044-5867096

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1366
                        • Lempäälä

                        http://wds.spaghetticoder.org/en/zin...1FB47TU012.htm tuolta löytyy vähän e6x 6zyl diesel-maailman hehkutietoutta, hehkuja käytetään :

                        -kylmäkäynnistykseen
                        -vedenlämmön ollessa alle 30C ajon aikana
                        -esilämmitys virtojen ollessa päällä

                        Ja siinäpä ne maininnat onkin, niinkuin muistelinkin.

                        Jos vedenlämpö on kokoajan liian alhainen / lämpenemissykli kestää liian kauan (termostaatti/taatit) niin dieselit ruuttaa pikkasen yleensä savuttamaan, vaikka on kuinka hienoa sumua käytettävissä suihkusuuttimen perästä. >> Partikkelipäästöt lisääntyvät reilusti.

                        Olisiko testerin pyytämä ehjien hehkujen tsekkaus pikemminkin oireen minimointia ja perusedellytysten saamista edes jotenkin kohdalleen (lähtökohtaisesti mahdollisimman vähän savuttava moottori).

                        Tuo pösön datajuttu oli kyl melko ranskalaiselta haiseva, en pidä minkään arvoisena
                        Ei vaan, omituinen juttu mitenkä moista kirjoittavat. Mene ja tiedä, ei se oikeasti kyl kovin kummoisesti energiaa lisää tonne +600 pakolämpöihin muutama hehku nääs nääs.

                        Pikkaisen parempi lukupaketti ois tässä, selkeää tekstiä ja hyvät kuvat :
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          Originally posted by repsa View Post
                          http://wds.spaghetticoder.org/en/zin...1FB47TU012.htm tuolta löytyy vähän e6x 6zyl diesel-maailman hehkutietoutta, hehkuja käytetään :

                          -kylmäkäynnistykseen
                          -vedenlämmön ollessa alle 30C ajon aikana
                          -esilämmitys virtojen ollessa päällä

                          Ja siinäpä ne maininnat onkin, niinkuin muistelinkin.

                          Jos vedenlämpö on kokoajan liian alhainen / lämpenemissykli kestää liian kauan (termostaatti/taatit) niin dieselit ruuttaa pikkasen yleensä savuttamaan, vaikka on kuinka hienoa sumua käytettävissä suihkusuuttimen perästä. >> Partikkelipäästöt lisääntyvät reilusti.

                          Olisiko testerin pyytämä ehjien hehkujen tsekkaus pikemminkin oireen minimointia ja perusedellytysten saamista edes jotenkin kohdalleen (lähtökohtaisesti mahdollisimman vähän savuttava moottori).

                          Tuo pösön datajuttu oli kyl melko ranskalaiselta haiseva, en pidä minkään arvoisena
                          Ei vaan, omituinen juttu mitenkä moista kirjoittavat. Mene ja tiedä, ei se oikeasti kyl kovin kummoisesti energiaa lisää tonne +600 pakolämpöihin muutama hehku nääs nääs.

                          Pikkaisen parempi lukupaketti ois tässä, selkeää tekstiä ja hyvät kuvat :
                          http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_336.pdf


                          Saatta ollakin, että se on noin! Tuo linkki koski volkkarin paskoja ja niissä nyt vilkuttelee hehkuvalo liittyen dpf:ään, vaikka ei se siihen liityisikään... ranskalaisissa ne hehkarit menee päälle kun regeneroi, mutta ne onkin vähän sellassii...
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • repsa
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1366
                            • Lempäälä

                            No, vaikka oiskin volksklonkkeija koskeva, niin periaate hiukkassuodattimen toiminnasta selviää tosi hyvin amatöörillekin kun lukee tuon datalehden. Suosittelen kaikille ketä asia oikeasti Kiinnostaa.

                            Toivottavasti joku sai mielenrauhaa ja vähän enemmän näkemystä asiaan näillä viimeisillä kommenteilla, vaikutti aikaisemmin nettikeskustelu vähän angstiselta että "dpf on paskee, pois pois".

                            dpf ei ole pahuutta suinkaan, pienhiukkaspäästöt lisäävät kuolemaan johtavia keuhkosairauksia + aiheuttavat välittömiä kuolemia. Aikuisten oikeasti ei siis mikään naurun asia.

                            Asia vaan yleisellä tasolla on tietenkin vedetty koskemaan kaikkia - eikä se ole reilua suomalaista taajaman ulkopuolella asuvaa asukasta kohtaan - ei ole tainnut kukaan taajamien ulkopuolella hiukkaspäästöihin kuollut, ainakaan suoraan ei moiseen ole väitettä.

                            Toisaalta, asiaa kun tarpeeksi kelailee, niin jos ei olisi tullut katalysaattoreita, pakotetun kierron huohotusjärjestelmiä jne, niin tämä pallo mitä asutamme olii vielä snadimmin paskemmassa kunnossa. Mallia voinee nykypäivänä tsekata Intiasta tai yleensäottaen Aasian maista.
                            5c jetta 1.2TSI 140/220
                            530e m-sport alpinweiss3 vakio
                            a4 cabi 220/300
                            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                            Comment

                            • rawpower
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2011
                              • 54
                              • Siilinjärvi

                              Missä muuten sijaitsee DPF näissä neliveto malleissa, autona E61 530xda. Onko se auton alla niin kuin näissä takavetoisissa vai koneen lähellä? Ilmeisesti joissakin 3 sarjalaisissa nelivedoissa on ollut koneen lähellä tuo dpf?

                              Kyselen, koska ois tarkoitus poistaa tuo dpf tehon lisäyksen yhteydessä ja ois hyvä tietää onko miten vaikea tehdä varsinkin, jos se on tuolla koneen lähellä?
                              BMW E61 530xda -06

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5419
                                • S:t Karins

                                Originally posted by rawpower View Post
                                Missä muuten sijaitsee DPF näissä neliveto malleissa, autona E61 530xda. Onko se auton alla niin kuin näissä takavetoisissa vai koneen lähellä? Ilmeisesti joissakin 3 sarjalaisissa nelivedoissa on ollut koneen lähellä tuo dpf?
                                Taitaa olla sama kuitenkin kuin takatuuparissa...
                                Eli about näin:
                                erillinen DPF auton alla <- vm. 2007 -> turbon jälkeen kat:n yhteydessä

                                Originally posted by rawpower View Post
                                Kyselen, koska ois tarkoitus poistaa tuo dpf tehon lisäyksen yhteydessä ja ois hyvä tietää onko miten vaikea tehdä varsinkin, jos se on tuolla koneen lähellä?
                                Vaihtoehtoina on korvausputki tai rälläkällä pönttö auki ja sisäkalut vois, hitsaamalla pönttö umpeen.
                                Erillisesä DPF:ssä voi myös helposti porata reiät filtterin läpi.
                                Last edited by Tommix; 30-11-2011, 17:56.
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎