M60 kysymyksiä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TuoAntti
    replied
    Pitäisköhän tuohon 4.6l:seen laittaa normaali 95C termari vai vai kylmempi 85C? :think

    Onko M60 venttiilikopan muttereiden alla olevat kumit kaikki 22kpl samanlaisia?
    RealOEM mukaan vaan yhdenlaista kumia siellä, mutta kappalemäärä X (pikainen laskenta 8+8+3+3).

    Leave a comment:


  • kovaluu330Ci
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Itsellä täysin sama ominaisuus. Syyllinen lienee nokkien ajoitus, joka pielessä venyneen ketjun takia.
    Vika löytyi! Syyllinen oli tukkoon sulanut katalysaattori. toinen katti oli jo tyhjennetty kun oli romut irti ja eipä siinä sillon tullut ajatelleeksi että toinen vois olla tukossa kun ei mitenkään rämissyt kun paukutteli sitäkin. Ohivuoto testikin tehtiin koneelle ja imusarjan takakansi vaihdettiin. Tulipa todettua että kone on tikissä ainakin

    Leave a comment:


  • ike24
    replied
    Kyllä kyllä. Eli joutuu hommaa uuen laatikonohjaus boksin.

    Leave a comment:


  • Morkai
    replied
    Originally posted by ike24 View Post
    Elikkäääs ois tarkotus vaihtaa moottorinohjaus m60. Laatikko 5hp30 mitenkäs nyt tämän kanssa? Eikös ne pelaa osittaiii rinnakkain.
    Jos saat sellasen moottorinohjauksen siihen, joka syöttää can-väylää pitkin tarvittavat tiedot laatikolle, niin eikai siinä mitään. Sanosin, että voi olla kova homma, vaikka tietäs täsmälleen mitä laatikko tarvii.

    Tältä foorumiltakin löytyy yksi miekkonen, joka laittoi M60:n kaveriks megaruutan ja laatikolle oman uuden ohjausboksin. Nimimerkkiä en tähän hätään muista, mutta nappisilmä-Transiitissa se paketti on.

    Leave a comment:


  • ike24
    replied
    Elikkäääs ois tarkotus vaihtaa moottorinohjaus m60. Laatikko 5hp30 mitenkäs nyt tämän kanssa? Eikös ne pelaa osittaiii rinnakkain.

    Leave a comment:


  • Mechanica
    replied
    Originally posted by Morkai View Post
    Varmaan pieni vuoto bensalinjassa ja pääsee tyhjentymään ajan kanssa. Esim. bensanpaineensäätimen O-renkaassa pieni jälki, takaiskuventtiilissä tai joku suutin vuotaa.
    Pumppu uusittu koko pakettina malliin OEM by Bosch (eikä ollu kallis ), vanha pumppu kun huusi kuin kuohittava sika.. Paineensäädintä en tosin samalla vaihtanut..
    Matalat paineethan taas vaikuttaisi käynnistyvyyteen ja paljon muuhunkin muulloinkin kuin seisonnan jälkeen :think

    Ulkoista vuotoa ei ainakaan omaan nenään ole tullut havaintona. Kone kehrää tosiaan nätisti, jos suutin "kusisi" läpi niin sen varmaan huomaisi myös käynnissä?

    Tutkiskellaan, ohan tässä talvi aikaa..

    Leave a comment:


  • Osku
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Mahdollisesti joku tasurin diodi sanonut sopimuksen irti. Helpoin toki testata toisella jännitteensäätäjällä mutta jos ei auta niin koppa auki ja mittaa diodisillan läpi.
    Tota tasaajaa mietin itsekin,tarvii siis tutkia käviskö tohon mahdollisesti M50 laturista säädin,sellaisia kun sattuu olemaan ylimääräsenä muutama

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Osku View Post
    Mitenkäs Tuo M60 laturin toiminta.

    Itellä virrat pois akun jännite 12,2V
    käynnissä 12,45V Kierroksia
    +1200Rpm niin nousee vasta 14,6V

    Auto käynnissä valot päällä ja ilmastointi niin "heittelee" virrat aina kun antaa vähän kierroksia,sama ajossa kun nostaa kaasun niin että kone tippuu t-käynnille,eli ei lataa tyhjäkäynnillä.


    Onko laturista kämähtäny joku säädin kun kävi pien kytkentävirhe apukaapeleiden kanssa ja piuhat meni ristii
    Mahdollisesti joku tasurin diodi sanonut sopimuksen irti. Helpoin toki testata toisella jännitteensäätäjällä mutta jos ei auta niin koppa auki ja mittaa diodisillan läpi.

    Leave a comment:


  • Osku
    replied
    Mitenkäs Tuo M60 laturin toiminta.

    Itellä virrat pois akun jännite 12,2V
    käynnissä 12,45V Kierroksia
    +1200Rpm niin nousee vasta 14,6V

    Auto käynnissä valot päällä ja ilmastointi niin "heittelee" virrat aina kun antaa vähän kierroksia,sama ajossa kun nostaa kaasun niin että kone tippuu t-käynnille,eli ei lataa tyhjäkäynnillä.


    Onko laturista kämähtäny joku säädin kun kävi pien kytkentävirhe apukaapeleiden kanssa ja piuhat meni ristii

    Leave a comment:


  • Morkai
    replied
    Originally posted by Mechanica View Post
    Mites porukan m60 koneet lähtee käyntiin pitkän seisonnan jälkeen ( > 2 viikkoa kylmässä)?
    Oma m60b30 tuntuu vaativan melko paljon pyöritystä ennen kuin käynnistyy (+20 sek) vaikka akku ladatty tätä ennen täyteen lämpimässä.. Sama homma talvisäilytyksen aikana, vajaan kuukauden välein oon käyttäny pannun kuumaksi, nii vaatinu kunnon pyörityksen.

    Vai onko kyseessä vaan kasin ominaisuudet ku jenkkipaskoilla tuntuu olevan kanssa vaatimuksena reipas pyöritys ennen käynnistymistä? Valuuko tuossa ajassa öljykalvo pois sylinterinseinämiltä aiheuttaen puristusten häviämisen / pienenemisen?

    Moottorin peruskunto hyvä, -93' / 300 000 km, kriittiset anturit vaihdettu marmorimallisiin, ja öljynä magnatec 10/40, vaihdettu aina 10 tkm jälkeen ja keväällä ennen ajokauden aloitusta. Lämpimänä ja parin päivän / viikon seisotukselta lähtee laakista käymään kylmiltäänkin, ilman lämmitystä. ..Ja omassa huomassa ollut viimeset 70 000km...
    Varmaan pieni vuoto bensalinjassa ja pääsee tyhjentymään ajan kanssa. Esim. bensanpaineensäätimen O-renkaassa pieni jälki, takaiskuventtiilissä tai joku suutin vuotaa.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Onkos kukaan mittaillut eri sylinteriryhmien kansien paluuvesien lämpötiloja?
    Tuntuu 7-8 pytyt ottavan helpoimmin itseensä jos kovasti rankaisee.

    Itsellä osuu hivenen silmään noi vesikanavien kokoerot ryhmien välillä..
    Tiedä sitten onko kokoerolla kompensoitu mahdollista virtausvastuksen eroa, vai onko vain jäänyt tollaiseksi kun vakioissa 3-4l koneissa ongelmaa ei ole.

    Itse uskon, että eroja lämpötiloissa on ja että ne ovat vielä melko isotkin.

    Onko kukaan törmännyt netissä tai livenä m60/m62 koneen kohdalla, että vedenkierto olisi käännetty?

    Saa esittää mielipiteitä.

    Oheisessa kuvassa kanavat ympäröity punaisella kehällä.

    Tämä kiinnostaa itseäkin, ja itsellä on pyörinyt mielessä että mitenkähän saisi asiaan vaikutettua korvaamalla vesipumppu sähköisellä ja kytkeä se toimimaan portaattomasti sopivaan paikkaan laitetun anturin perusteella, ilman termaria tai sen kanssa siten että systeemissä on jäähdyttimen ohittava termari. Tämä on vaan oma ajatus, en ole koskaan kuullut että näin olisi tehty. Ideana siis saada moottorin vedenkiertoon kovalla kuormituksella lisää vauhtia jolloin luulisin pistemäisten \ paikallisten lämpökuormitusten tasaantuvan.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Onkos kukaan mittaillut eri sylinteriryhmien kansien paluuvesien lämpötiloja?
    Tuntuu 7-8 pytyt ottavan helpoimmin itseensä jos kovasti rankaisee.

    Itsellä osuu hivenen silmään noi vesikanavien kokoerot ryhmien välillä..
    Tiedä sitten onko kokoerolla kompensoitu mahdollista virtausvastuksen eroa, vai onko vain jäänyt tollaiseksi kun vakioissa 3-4l koneissa ongelmaa ei ole.

    Itse uskon, että eroja lämpötiloissa on ja että ne ovat vielä melko isotkin.

    Onko kukaan törmännyt netissä tai livenä m60/m62 koneen kohdalla, että vedenkierto olisi käännetty?

    Saa esittää mielipiteitä.

    Oheisessa kuvassa kanavat ympäröity punaisella kehällä.

    Leave a comment:


  • ike24
    replied
    Nojoo kyllähän nekin ehkä piisaiis mutta mutta.joo nuita vag cop puoliahan ne on käyttäny että vois olla hyvä vaihtoehto.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Eikös vakioilla pärjää aika pitkälle? Jos ei riitä niin sitten yks vaihtoehto vois olla vag cop puolat, niitä ainakin on käytetty tehokkaissa ahdetuissa hyvällä menestyksellä.
    Tai sitten possun (cayenne turbo) puolat. Eivät ole niin herkkiä lämmölle mikä ainakin osaa vaginan puolia vaivaa.
    Joko ZSE012 tai ZSE042.
    Tuolta saa niin possun kun vaginan puolia hyvällä valikoimalla: http://www.q11-shop.de/k/beru/elektr...eile/zundspule

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by ike24 View Post
    Minkähänlaista puolaa kannattaa laittaa alkuperäsen tilalle?? Tuommonen v8 ahdin rojektiin.
    Eikös vakioilla pärjää aika pitkälle? Jos ei riitä niin sitten yks vaihtoehto vois olla vag cop puolat, niitä ainakin on käytetty tehokkaissa ahdetuissa hyvällä menestyksellä.

    Leave a comment:

Working...
X