M60 kysymyksiä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • peto2
    replied
    Originally posted by Mechanica View Post
    Mites porukan m60 koneet lähtee käyntiin pitkän seisonnan jälkeen ( > 2 viikkoa kylmässä)?
    Oma m60b30 tuntuu vaativan melko paljon pyöritystä ennen kuin käynnistyy (+20 sek) vaikka akku ladatty tätä ennen täyteen lämpimässä.. Sama homma talvisäilytyksen aikana, vajaan kuukauden välein oon käyttäny pannun kuumaksi, nii vaatinu kunnon pyörityksen.

    Vai onko kyseessä vaan kasin ominaisuudet ku jenkkipaskoilla tuntuu olevan kanssa vaatimuksena reipas pyöritys ennen käynnistymistä? Valuuko tuossa ajassa öljykalvo pois sylinterinseinämiltä aiheuttaen puristusten häviämisen / pienenemisen?

    Moottorin peruskunto hyvä, -93' / 300 000 km, kriittiset anturit vaihdettu marmorimallisiin, ja öljynä magnatec 10/40, vaihdettu aina 10 tkm jälkeen ja keväällä ennen ajokauden aloitusta. Lämpimänä ja parin päivän / viikon seisotukselta lähtee laakista käymään kylmiltäänkin, ilman lämmitystä. ..Ja omassa huomassa ollut viimeset 70 000km...

    Viime talvena herättelin seikan mottia parin kuukauden pihalla seisomisen jälkeen, öbaut 15 asteen pakkasesta lataamatta akkua joka oli koko ajan autossa kiinni. Kone hörähti tulille aivan yhtä nopeasti kuin kesälläkin, alle sekunnin startilla. Kävi kuitenkin pari sekuntia röpeltäen ennen kuin käynti tasaantui. Mielestäni toimii kuten pitääkin. :think

    Leave a comment:


  • TuoAntti
    replied
    Voisko bensan paineet pudota ja sen takia joutuu pyörittää enempi? Kokeile "hehkuttaa" seuraavalla kerralla kun pitempi seisokki, vai lähteekö näissä bensapumppu pyörimään kun laittaa virrat päälle?

    Leave a comment:


  • Mechanica
    replied
    Mites porukan m60 koneet lähtee käyntiin pitkän seisonnan jälkeen ( > 2 viikkoa kylmässä)?
    Oma m60b30 tuntuu vaativan melko paljon pyöritystä ennen kuin käynnistyy (+20 sek) vaikka akku ladatty tätä ennen täyteen lämpimässä.. Sama homma talvisäilytyksen aikana, vajaan kuukauden välein oon käyttäny pannun kuumaksi, nii vaatinu kunnon pyörityksen.

    Vai onko kyseessä vaan kasin ominaisuudet ku jenkkipaskoilla tuntuu olevan kanssa vaatimuksena reipas pyöritys ennen käynnistymistä? Valuuko tuossa ajassa öljykalvo pois sylinterinseinämiltä aiheuttaen puristusten häviämisen / pienenemisen?

    Moottorin peruskunto hyvä, -93' / 300 000 km, kriittiset anturit vaihdettu marmorimallisiin, ja öljynä magnatec 10/40, vaihdettu aina 10 tkm jälkeen ja keväällä ennen ajokauden aloitusta. Lämpimänä ja parin päivän / viikon seisotukselta lähtee laakista käymään kylmiltäänkin, ilman lämmitystä. ..Ja omassa huomassa ollut viimeset 70 000km...

    Leave a comment:


  • ike24
    replied
    Minkähänlaista puolaa kannattaa laittaa alkuperäsen tilalle?? Tuommonen v8 ahdin rojektiin.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by atte.o View Post
    Kaverin m60 e38 740i:ssa kans erikoinen käyntivika. Käy tyhjäkäyntiä hytkyen ja rikkaalla.

    Vaihdettua / tehtyä

    -Vikakoodit luettu. Ei mitään
    -Savukoe tehty. Ei imuvuotoja
    -Puolat mitattu. Ehjät
    -Tulpat uusittu
    -Kokeiltu ilman:
    -Lambdoja
    -Imm mittaria
    -Ecu lämpötila anturia
    -Nokan anturi mitattu. Ehjä
    -Johtosarjat perkattu
    -Katteja hakattu .Toinesta sisuskaluja irti,mutta pelaa kierroksilla hyvin.
    -Kone maadotettu uudelleen
    -Puolien irroittelu käynnissä vaikuttaa käyntiin.

    Tosiaan kierroksilla pelaa hyvin. ''Tuputtelee'' tasaisesti kummastakin putkesta tyhjäkäynnillä. Auton alla kuunnellessa aivan kuin oikea syl.ryhmä ei kävisi kuin kolmella.

    Onko vaihtoehjoa enään kuin :

    -Suutin
    -Puristukset
    -Jos ecu:sta löytyy ''lastu''

    ?
    Itsellä täysin sama ominaisuus. Syyllinen lienee nokkien ajoitus, joka pielessä venyneen ketjun takia.

    Leave a comment:


  • MH motorsport
    replied
    M60B40

    Öljypumpun ketju pirun löysällä. Kiristetäänkö se kiinnityspulttien alla olevia ruuveja avaamalla vai? Varmaan kun tallille pääsee niin tajuu kun kattoo mutta jos faktatietoa olisi että kuinka kireääle vedän? Pieni sivuttaisliike? Meinaa nyt liikkuu useamman sentin Myös se ketjukoppa puuttuu mutta tuskin se kiristää ketjua.

    Tis löyty venäjäksi ja kääntäjällä toimii ni sieltä löyty kaukki tarvittava momentteja myöten.


    Mutterin sisällä on ruuvi

    Installation:
    Adjust chain deflection (A = 10
    ±
    2 mm) by turning adjustment hex screw in
    the oil pump. Install screw and tighten down.
    Note:
    Use screwdriver insert (bit), Allen key (long version) or similar tools with long hex
    head. In the procedure illustrated in this diagram, the short leg of a standard Allen
    key is shortened to approx. 32 mm.
    If necessary, remove oil pressure control piston.
    Press sleeve downwards with suitable drift.
    Caution!
    High spring pressure.
    Last edited by MH motorsport; 07-11-2013, 12:41.

    Leave a comment:


  • MH motorsport
    replied
    Originally posted by ike24 View Post
    Miten porukka siirtäny huohotuksen pois imusarjasta??
    Letku kerääjäpöntölle jossa ilmansuodatin ja takakanteen peitelevy alumiinilevystä johon tulee nippa bensapaineensäädintä varten. Separaattorin kannestakin saa muokattua kun tukkii kolot.

    Leave a comment:


  • atte.o
    replied
    Kaverin m60 e38 740i:ssa kans erikoinen käyntivika. Käy tyhjäkäyntiä hytkyen ja rikkaalla.

    Vaihdettua / tehtyä

    -Vikakoodit luettu. Ei mitään
    -Savukoe tehty. Ei imuvuotoja
    -Puolat mitattu. Ehjät
    -Tulpat uusittu
    -Kokeiltu ilman:
    -Lambdoja
    -Imm mittaria
    -Ecu lämpötila anturia
    -Nokan anturi mitattu. Ehjä
    -Johtosarjat perkattu
    -Katteja hakattu .Toinesta sisuskaluja irti,mutta pelaa kierroksilla hyvin.
    -Kone maadotettu uudelleen
    -Puolien irroittelu käynnissä vaikuttaa käyntiin.

    Tosiaan kierroksilla pelaa hyvin. ''Tuputtelee'' tasaisesti kummastakin putkesta tyhjäkäynnillä. Auton alla kuunnellessa aivan kuin oikea syl.ryhmä ei kävisi kuin kolmella.

    Onko vaihtoehjoa enään kuin :

    -Suutin
    -Puristukset
    -Jos ecu:sta löytyy ''lastu''

    ?

    Leave a comment:


  • mixxis
    replied
    Originally posted by Morkai View Post
    ... tai maffi on mennyt rikki ...

    edit: Maffivika näissä ilmenee sillälailla, että päästää kaasulta niin sammuu. Maffin piuhan ottaa irti, niin pitäs toimia normaalisti jos vika oli siinä.
    Tämähän se oli. Pitää vielä seurata noita lambdoja, onko ne oikeasti kunnossa.

    Inpa muuten ei löytänyt maf:sta koodia mutta sitten Boschin yleistesterillä kyllä

    Leave a comment:


  • pope
    replied
    Originally posted by ike24 View Post
    Miten porukka siirtäny huohotuksen pois imusarjasta??
    Mä ajattelin tehä huohotuksen venttiilikopista. Imusarjan alta alkup. huohotuksen paikan kai tukin tai vien siitäkin letkun huohotuspönttöön. En nyt tarkkaan muista miten se tötterö siellä jakopäässä menee, mutta sen ajattelin jättää kokonaan pois. Mikäli se nyt jätettävissä on..

    EDIT. Siis toi öljyseparaattori tötterö http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...oil_separator/
    Last edited by pope; 07-11-2013, 00:11.

    Leave a comment:


  • 2bar..ahhh
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Ok. Kyllähän nuo kannattaa samaan konkurssiin vaihtaa...


    Löytyykö jostain netistä M60 moottorin korjaus/asennus ohjetta? Josta ilmenee nokka-akseleiden, yms. asetus, yms.

    Sain alpinalta ohjeen käyttää m60b40 ajoitustyökaluja.


    (en ole itse asentamassa, mutta kiinnostaisi katsella muuten vain... )
    TIS kun ei toimi nii googleen vaan m60b40 timing pdf niin löytyy.

    Leave a comment:


  • TuoAntti
    replied
    Originally posted by 2bar..ahhh View Post
    ketjut ja rattaat yhtä aikaa vaihto. Hankala tälleen foorumilla selitää mut jos kulumaa on hampaissa niin vaihtoon. Jonkun koneen aukassu niin ei oikein kilometreistä voi päätellä et onko vaihon aika vai ei.....
    Ok. Kyllähän nuo kannattaa samaan konkurssiin vaihtaa...


    Löytyykö jostain netistä M60 moottorin korjaus/asennus ohjetta? Josta ilmenee nokka-akseleiden, yms. asetus, yms.

    Sain alpinalta ohjeen käyttää m60b40 ajoitustyökaluja.


    (en ole itse asentamassa, mutta kiinnostaisi katsella muuten vain... )

    Leave a comment:


  • 2bar..ahhh
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Kannattaisiko ketju ja rattaat vaihtaa samalla kun teen kansirempan? Ilmeisesti pelkkää ketjua ei kannata "vanhoille" rattaille vaihtaa, vai kuluuko nuo rattaiden hampaat M60:ssä merkittävästi, jotta uusi ketju rupeaa kulumaan nopeemmin?
    Ketjun kiristin(-t) samalla, mitäs muuta?
    Tuo kampiakselin ratas näyttää olevan Alpinan osanumerolla, ketjut ja ylärattaat normaalista M60:sta. :think

    Kattelin noita osanumeroita, niin myös termostaatti näky olevan Alpinan numerolla. Minkä asteinen termari on M60 moottorissa normaalisti? Osaluettelossa ei näkyny termostaatin lämpöä. (termostaatti vaihdettava, kun tuntuu että lämmöt ei nouse näin kylmällä, kesähelteillä kuitenkin kesti siinä normaalissa hyvin.)

    Kyllähän nuo Alpinan osat saa esim. Pielmeisterin kautta sopivasti, mutta hinnassa saattaa olla eroa normaaliin bmw:n osaan merkittävästi.
    ketjut ja rattaat yhtä aikaa vaihto. Hankala tälleen foorumilla selitää mut jos kulumaa on hampaissa niin vaihtoon. Jonkun koneen aukassu niin ei oikein kilometreistä voi päätellä et onko vaihon aika vai ei.....

    Leave a comment:


  • ike24
    replied
    Miten porukka siirtäny huohotuksen pois imusarjasta??

    Leave a comment:


  • TuoAntti
    replied
    Kannattaisiko ketju ja rattaat vaihtaa samalla kun teen kansirempan? Ilmeisesti pelkkää ketjua ei kannata "vanhoille" rattaille vaihtaa, vai kuluuko nuo rattaiden hampaat M60:ssä merkittävästi, jotta uusi ketju rupeaa kulumaan nopeemmin?
    Ketjun kiristin(-t) samalla, mitäs muuta?
    Tuo kampiakselin ratas näyttää olevan Alpinan osanumerolla, ketjut ja ylärattaat normaalista M60:sta. :think

    Kattelin noita osanumeroita, niin myös termostaatti näky olevan Alpinan numerolla. Minkä asteinen termari on M60 moottorissa normaalisti? Osaluettelossa ei näkyny termostaatin lämpöä. (termostaatti vaihdettava, kun tuntuu että lämmöt ei nouse näin kylmällä, kesähelteillä kuitenkin kesti siinä normaalissa hyvin.)

    Kyllähän nuo Alpinan osat saa esim. Pielmeisterin kautta sopivasti, mutta hinnassa saattaa olla eroa normaaliin bmw:n osaan merkittävästi.

    Leave a comment:

Working...
X