M60 kysymyksiä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by naukkis View PostTaitaa olla niin että alumiini vs alumiinipinnat leikkaavat kiinni rasituksessa eli männässä pitää olla jokin muu materiaali kuin alumiini paikoissa joka hankaa sylinteriä vasten.
Tää pinnoite helmoissa ihmetyttää. Ei näy mitään, joissakin jopa sorvin jäljet vähän laimenneet, eli kulumista tapahtunut, mutta pytty ehjä. Ohutta on pinnoite. Vanosmännässä oli selvä pinnoite helmoissa mutta sekin kulunut osin pois ja näytti hyvin perinteiseltä männän kitkanpienennys pinnalta.
Ja naukkis mitä kirjoitit tossa ylempänä ni samaa mieltä ollaan.
Leave a comment:
-
Taitaa olla niin että alumiini vs alumiinipinnat leikkaavat kiinni rasituksessa eli männässä pitää olla jokin muu materiaali kuin alumiini paikoissa joka hankaa sylinteriä vasten.Originally posted by pope_ View PostNikasiliin käy helpommin. Tai samat männät alusiliinkin käy, mutta helmassa pitää sitten olla joku alusiliin käyvä pinnoite ja männänrenkaat alusilille sopivat.
Leave a comment:
-
Todennäköistä, se alusili sylinteri ei kestä juuri mitään eli jos männänrengas leikkaa niin sylinteri on ihan romuna.Originally posted by Urpo_rotta View PostLisätutkimuksien perusteella kuskinpuoli on AIVAN ROMUNA, mutta apukuskinpuolella on vain pari pientä naarmua, ihan ylhäällä, lisäksi on viivoja, jotka ei sormella tunnu, noiden viivojen takia katsoin aiemmin että kaikki pytyt ihan paskana. Tämä nyt viittaa siihen että bensa huuhteli öljyn pois, kun boksi veti niin rikkaalle kun mahdollista tuon kuskinpuolen.
Eiku lohko poraukseen ja Nikasil pinnoitukseen, eihän se ole edes kovin kallista pl se että ei taida Suomessa pinnoittaa mikään firma eli joutuu blokia lähettelemään ulkomaille.
BMW:hän sai hirveän kasan paskaa niskaan Nikasilista kun jenkeissä bensassa oli niin paljon rikkiä että Nikasil liukeni sylintereistä pois jonka takia siirtyivät noihin Alusileihin, mutta alusil sylinteri on alumiinisylinteri jossa on vähän piikiteitä parantamassa voitelua joten ei kauhean harrastelijaystävällinen vaihtoehto siinä mielessä että mitä tahansa ikinä meneekin pieleen sylinterit on ensimmäisenä paskana.
Leave a comment:
-
Lisätutkimuksien perusteella kuskinpuoli on AIVAN ROMUNA, mutta apukuskinpuolella on vain pari pientä naarmua, ihan ylhäällä, lisäksi on viivoja, jotka ei sormella tunnu, noiden viivojen takia katsoin aiemmin että kaikki pytyt ihan paskana. Tämä nyt viittaa siihen että bensa huuhteli öljyn pois, kun boksi veti niin rikkaalle kun mahdollista tuon kuskinpuolen.Originally posted by Urpo_rotta View PostJoo, levällään on. Kaikissa pytyissä imu ja pakopuolella naarmut, kuskinpuolella selvästi pahempi tuho.
mäntiä en ole vielä irrottanu että en osaa sanoa miltä ne näyttää. Ma osia kiinni uuteen alakertaan, kokeillaan josko nyt onnistuis.
Leave a comment:
-
Joo, levällään on. Kaikissa pytyissä imu ja pakopuolella naarmut, kuskinpuolella selvästi pahempi tuho.Originally posted by ike24 View PostOnko sulla se kone jo levällään? Oliko jälet samanlaisia kuin mulla?
mäntiä en ole vielä irrottanu että en osaa sanoa miltä ne näyttää. Ma osia kiinni uuteen alakertaan, kokeillaan josko nyt onnistuis.
Leave a comment:
-
Nikasiliin käy helpommin. Tai samat männät alusiliinkin käy, mutta helmassa pitää sitten olla joku alusiliin käyvä pinnoite ja männänrenkaat alusilille sopivat.Originally posted by bemmeri View PostKumminko päin tuo oli. Eli kumpaan lohkotyyppiin on helpommin saatavilla aftermarket mäntiä, jos haluaa vaikka korkeemmat puristukset tms.. Muistaakseni täältä tai joltain toiselta foorumilta, tms. luin että jompaankumpaan on hankala saada mäntiä ja toiseen saa. Eli nikasiliin vai alusiliin?
Leave a comment:
-
Joo, tämä on hyvä, pitääpä tarkistaa kun pääsen hallille että mitä numeroita lohkoista löytyy.Originally posted by 2bar..ahhh View PostM60B30:
· 1 725 970 - Nikasil
· 1 741 212 - Nikasil
· 1 745 871 - Alusil
M60B40:
· 1 725 963 - Nikasil
· 1 742 998 - Nikasil
· 1 745 872 - Alusil
Engine block with piston
11 11 1 745 584
+Info
• L
Automatic
ALUSIL
to Sep '98 1
89.4 lb
$0.00
11 11 1 745 584
+Info
Manual
ALUSIL
to Sep '98 1
89.4 lb
$0.00
11 11 1 439 769
+Info
• L
Automatic
ALUSIL
from Sep '98 1
78.3 lb
$4,043.50
11 11 1 745 585
+Info
R •
Automatic
ALUSIL
✖
to Sep '98 1
87.7 lb
$0.00
11 11 1 439 771 i
+Info
R •
Automatic
ALUSIL
11 00 1 745 575
+Info
R •
Automatic
448S1 - ALUSIL
to Sep '97 1
311.7 lb
$0.00
11 00 9 070 780 i
+Info
• L
Automatic
448S1 - ALUSIL
from Sep '97 to Sep '98 1
311.7 lb
$9,876.78
11 00 9 070 780
+Info
Manual
448S1 - ALUSIL
from Sep '97 to Sep '98 1
311.7 lb
$9,8
näähän on ihan numeroituja juttuja ja löytyy netistä ku kaivaa pikkasen.
Leave a comment:
-
Kumminko päin tuo oli. Eli kumpaan lohkotyyppiin on helpommin saatavilla aftermarket mäntiä, jos haluaa vaikka korkeemmat puristukset tms.. Muistaakseni täältä tai joltain toiselta foorumilta, tms. luin että jompaankumpaan on hankala saada mäntiä ja toiseen saa. Eli nikasiliin vai alusiliin?
Leave a comment:
-
M60B30:
· 1 725 970 - Nikasil
· 1 741 212 - Nikasil
· 1 745 871 - Alusil
M60B40:
· 1 725 963 - Nikasil
· 1 742 998 - Nikasil
· 1 745 872 - Alusil
Engine block with piston
11 11 1 745 584
+Info
• L
Automatic
ALUSIL
to Sep '98 1
89.4 lb
$0.00
11 11 1 745 584
+Info
Manual
ALUSIL
to Sep '98 1
89.4 lb
$0.00
11 11 1 439 769
+Info
• L
Automatic
ALUSIL
from Sep '98 1
78.3 lb
$4,043.50
11 11 1 745 585
+Info
R •
Automatic
ALUSIL
✖
to Sep '98 1
87.7 lb
$0.00
11 11 1 439 771 i
+Info
R •
Automatic
ALUSIL
11 00 1 745 575
+Info
R •
Automatic
448S1 - ALUSIL
to Sep '97 1
311.7 lb
$0.00
11 00 9 070 780 i
+Info
• L
Automatic
448S1 - ALUSIL
from Sep '97 to Sep '98 1
311.7 lb
$9,876.78
11 00 9 070 780
+Info
Manual
448S1 - ALUSIL
from Sep '97 to Sep '98 1
311.7 lb
$9,8
näähän on ihan numeroituja juttuja ja löytyy netistä ku kaivaa pikkasen.
Leave a comment:
-
Itsellä oli mielessä osanumeroiden perusteella olla 100% varma, että en ole laittanut nicasil mäntää alusil lohkoon. Ulkonäollisesti asia on kyllä selvä, ovathan ne kuitenkin aika erinäköisiä.Originally posted by naukkis View PostAlusil on tuollainen alumiinin vivahtava, nikasilit yleensä näyttävät terässylintereiltä.
Mitä täällä oli kuvia paskoista sylintereistä niin olivat alusiliä, sylinterin alumiini on sulanut, nikasil on pinnoite eli vasta pinnoitten irrottua alumiini paljastuu alta.
Nikasilit on tosi kovia pinnoitteita, monesti kun 2-tahtarissa mäntä leipoi huolella näytti äkkiseltään sylinteri toivottomalta mutta itse pinnoite oli kuitenkin yleensä ihan ehjä kun vaan putsasi siihen sulaneen alumiinin pois, alusili käytännössähän on taas on alumiinia.....
Nikasilin ainoa heikkous taitaa olla se rikki eli jos pystyy valitsemaan alusil ja nikasil lohkojen välillä niin ei sitä joudu edes miettimään. Varsinkin jos aikomus on käyttää E85:sta, alusilissä sylinterin alumiini on pinnoittamattomana esillä ja viina saattaa sitä vahingoittaa.
Erikoista on se, että osassa alusil lohkoista on nähtävissä pienenpienet hoonijäljet, osassa ei ole muuta kuin tasasen harmaa pinta. (kuulemma ei pitäisi olla hoonijälkeä ensinkään, koneistamo arveli, että lohkoja on voinut tehdä parikin eri, valmistajaa, ja siksi hiukan eri näköisiä) Mutta ero on selkeä nicasiliin, siinähän on melko perinteinen hoonaus.Last edited by Urpo_rotta; 20-07-2014, 02:29.
Leave a comment:
-
Alusil on tuollainen alumiinin vivahtava, nikasilit yleensä näyttävät terässylintereiltä.Originally posted by Urpo_rotta View PostE: nettilähteen perusteella kaikki m62 olisi alusil, mutta se ei pidä paikkaansa.
Mitä täällä oli kuvia paskoista sylintereistä niin olivat alusiliä, sylinterin alumiini on sulanut, nikasil on pinnoite eli vasta pinnoitten irrottua alumiini paljastuu alta.
Nikasilit on tosi kovia pinnoitteita, monesti kun 2-tahtarissa mäntä leipoi huolella näytti äkkiseltään sylinteri toivottomalta mutta itse pinnoite oli kuitenkin yleensä ihan ehjä kun vaan putsasi siihen sulaneen alumiinin pois, alusili käytännössähän on taas on alumiinia.....
Nikasilin ainoa heikkous taitaa olla se rikki eli jos pystyy valitsemaan alusil ja nikasil lohkojen välillä niin ei sitä joudu edes miettimään. Varsinkin jos aikomus on käyttää E85:sta, alusilissä sylinterin alumiini on pinnoittamattomana esillä ja viina saattaa sitä vahingoittaa.Last edited by naukkis; 19-07-2014, 23:04.
Leave a comment:
-
Ei tässä nyt niin alkeelliseen virheeseen olla sorruttu.Originally posted by naukkis View PostNikasil ja Alusil lohkojen männät eivät ole vaihtokelpoisia keskenään, eli siis niissä on muutakin eroa materiaaleissa kuin tuo kokoero.....
Onkos kellään tiedossa osanumeroita joilla voi tunnistaa nicasil ja alusil lohkot. Mulla on pari numeroo, nicasil m62 lohkoille. Mut ei alusilille. Nuo omat ei ainkaan nicasilia mun tietojen perusteella ole.
E: nettilähteen perusteella kaikki m62 olisi alusil, mutta se ei pidä paikkaansa.
Leave a comment:
-
Nikasil ja Alusil lohkojen männät eivät ole vaihtokelpoisia keskenään, eli siis niissä on muutakin eroa materiaaleissa kuin tuo kokoero.....Originally posted by Urpo_rotta View PostOlikos ikellä samasta koneesta männät ja lohko? Itsellä ei ollut, vaan vanos lohko ja non vanos männät, männät oli päältä löytyvän merkinnän perusteella, 0.004mm alkuperäisiä pienemmät, silloin kyselin ja tuumailin että ei haittaa koska ero on noinpäin. Porsi alta tunnin ihan samanlailla kun sulla, kaikki pytyt. Kuskinpuoli paljon pahemmin ku apukuskin. Ja ei missään tapauksessa keittänyt tai muuten käynyt kuumana. ELLEI SITTEN jostain kumman syystä ole jäähdytysjärjestelmä ilmautunut huonosti, tätä en pidä kovinkaan todennäköisenä.
Apukuskinpuoli oli käynyt lambdasohlauksen seurauksena älyttömän rikkaalla, siis oikeestaan ihan hukkunut.
Mun projektitopikista voi käydä kattomassa lisää pohdiskeluja asiasta.
Ihmetyttää kyllä tää koko juttu.
Leave a comment:
Leave a comment: