M60 kysymyksiä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jannmann
    replied
    Pinnoite tarvitaan mäntään aina. Se ei ole pelkästään sisäänajoa varten.
    Myös männän renkaat on todella arka paikka. Muoto pitää olla kohdallaan tai raapii pytyt paskaksi.

    Noissa mielenkiintoista tietoa Alusil koneista.

    http://www.mmsonline.com/articles/ne...cylinder-bores



    As you might know, with our ALUSIL Blocks you can't just use any aftermarket piston. The piston skirts needs to be iron-spray coated or they won't last longer than a couple of miles in an ALUSIL block. (Interesting read on that matter, though more about NIKASIL...

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by 2bar..ahhh View Post
    ei kuulosta ollenkaan pahalta. mut miten noissa sit lie männän pinnptteet et kestääkö niitä työstää? ja jos näistä voimaa haluaa niin putket sinne pitää laittaa.
    Mun nv männissä jotka on paikallaan ei ole mitään pinnoitetta, ainakaan näkyvissä. Vanosmännissä helmoissa on, joka kulunut osittain pois, olen siinä käsityksessä että sisäänajo tarvitsee mahdollisesti sen pinnoitteen mutta sen jälkeen ei.

    vanosmännissä renkaat on huomattavasti rimpulammat kuin nv.

    E: Jos löytys semmonen hyvä resepti jolla vakio osien käyttäminen luotettavasti hieman korkeemmilla paineilla olis mahdollista niin nää on suht halpoja patteja räjäytellä, mut meeppä putkittaa ni siinä puhutaan muutamasta tonnista per lohko. Siinäkohtaa männät menis vaihtoon ja vanhoja kankia ei enää olis järkeä käyttää. Ni alakerta alkaa maksamaan aika kasan tuohta.
    Last edited by Urpo_rotta; 30-06-2014, 17:11.

    Leave a comment:


  • 2bar..ahhh
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Tätä kun täälä nyt puidaan, niin olis hyvä tietää että millä paineilla alkaa tommosta jälkeä syntyä. Vai onko tuo syntynyt ihan sisäänajossa pikkupaineilla eli reilusti alle kilolla? Kovin paljon sen yli ainakin itseä hirvittäisi ajaa vakiomännillä.

    mrrk:lla on hajonnut noita 7-8 pytyissä ja vaurion synty on arveltu olevan lämpö, mikäpä muukaan.

    Eli onko tässä nyt kone vaan antautunu liian kovan lämpökuorman seurauksena?

    Minun arvio on, että männällä on vaan lämpötilojen noustessa liian ahdasta, männänrenkaan välys menee nollaan renkaat ahistaa jne.

    kiinnostaisi tietää, että jos mäntien yläpäitä sorvissa hiirenverran pienentäisi, ehkäpä urat väljentäisi ja päittäisvälys sopivasti isommaksi niin miten vaikuttaisi tähän ongelmaan.
    näin toimitaan monessa muussa mosassa.

    Normi männän välys on luokkaa 2-3 satkua vakiona.

    kunnolla kun moottoria rankaistaan alkaa putken ja männän lämpötilaero kasvaa. Jäähdytys huonoin kuskin nurkalla.

    Tällästä. Mitä raati sanoo?
    ei kuulosta ollenkaan pahalta. mut miten noissa sit lie männän pinnptteet et kestääkö niitä työstää? ja jos näistä voimaa haluaa niin putket sinne pitää laittaa.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Tätä kun täälä nyt puidaan, niin olis hyvä tietää että millä paineilla alkaa tommosta jälkeä syntyä. Vai onko tuo syntynyt ihan sisäänajossa pikkupaineilla eli reilusti alle kilolla? Kovin paljon sen yli ainakin itseä hirvittäisi ajaa vakiomännillä.

    mrrk:lla on hajonnut noita 7-8 pytyissä ja vaurion synty on arveltu olevan lämpö, mikäpä muukaan.

    Eli onko tässä nyt kone vaan antautunu liian kovan lämpökuorman seurauksena?

    Minun arvio on, että männällä on vaan lämpötilojen noustessa liian ahdasta, männänrenkaan välys menee nollaan renkaat ahistaa jne.

    kiinnostaisi tietää, että jos mäntien yläpäitä sorvissa hiirenverran pienentäisi, ehkäpä urat väljentäisi ja päittäisvälys sopivasti isommaksi niin miten vaikuttaisi tähän ongelmaan.
    näin toimitaan monessa muussa mosassa.

    Normi männän välys on luokkaa 2-3 satkua vakiona.

    kunnolla kun moottoria rankaistaan alkaa putken ja männän lämpötilaero kasvaa. Jäähdytys huonoin kuskin nurkalla.

    Tällästä. Mitä raati sanoo?

    Leave a comment:


  • 2bar..ahhh
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Renkaat alusiliin sopivat?
    oli sopivat.

    kaikki oli kunnossa kun mittasin.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by ike24 View Post
    Renkaat oli uuudet
    Renkaat alusiliin sopivat?

    Leave a comment:


  • ike24
    replied
    Originally posted by mrrk View Post
    Mikä kuuma tilanne ?

    Patti on ilmeisesti ollut todella kuumana jos 1 bankin puoleltakin on männät rikki.

    Mikä oli männänrenkäitten päittäisvälys? Oliko uudet renkaat?
    Renkaat oli uuudet

    Leave a comment:


  • mrrk
    replied
    Mikä kuuma tilanne ?

    Patti on ilmeisesti ollut todella kuumana jos 1 bankin puoleltakin on männät rikki.

    Mikä oli männänrenkäitten päittäisvälys? Oliko uudet renkaat


    Oliko kansipultit avatessa yhtä piukassa vai reunoissa löysemmällä?
    Last edited by mrrk; 30-06-2014, 09:54.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by 2bar..ahhh View Post
    ei ole putsattu millaan hankaavalla mäntiä.

    suuri todennäköisyys on väärä öljy koneessa ja kuuma tilanne syksyllä koneessa.

    nyt kun tein kansia evox:nn niin ne kannsissa olevat öljyt oli paperilla ihan pyyhittavässä pois. esim valvoline vr1 ja tws ei lähe paperilla vaan vaatii gleeneriä.

    No kuuma on ollut se on varma, mutta jos koneessa on ollut jotain muuta öljyä kuin ranskanperunoiden paistorasvaa, sen jättäisin laskuista. En usko että mitenkään mikään öljy pelastaa\aiheuttaa ton tilanteen.

    Leave a comment:


  • 2bar..ahhh
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Ei hajua, se oli vain teoria. Jotkut nyt hankaa mäntiä helmoista esim teräsvillalla ja liottaa ties missä kemikaalissa.

    Ajoitko muuten e85:lla? Ei ole mahdollista, että liian rikas seos olis huuhdellut pytyt ja kuivuuttaan olis leiponut?
    ei ole putsattu millaan hankaavalla mäntiä.

    suuri todennäköisyys on väärä öljy koneessa ja kuuma tilanne syksyllä koneessa.

    nyt kun tein kansia evox:nn niin ne kannsissa olevat öljyt oli paperilla ihan pyyhittavässä pois. esim valvoline vr1 ja tws ei lähe paperilla vaan vaatii gleeneriä.

    Leave a comment:


  • ike24
    replied
    Eli jooo kuskin puolella tosiaan ne pahrmmat jälet ja kaikki pakopuolella ja vänkärin puolella taaqs imupuolella mutta huomattavasti vähemmä.

    Leave a comment:


  • ike24
    replied
    Originally posted by mrrk View Post
    Onko 2 bank puolella jäljet pahemmat? Ja 7-8 Pytyssä imupuoli?
    Kuskin puolella pahemmat jälet.. katon ton 7-8 imupuolen tänään

    Leave a comment:


  • mrrk
    replied
    Onko 2 bank puolella jäljet pahemmat? Ja 7-8 Pytyssä imupuoli?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by ike24 View Post
    Jaahas ja mistähän tämmönen johtuu? Jokainen lähes samanlainen. M62lohko. No kuva kateissa
    Kakstahtivehkeistä tuttu tilanne, männänrenkaan välys ei ole ollut riittävä käyttölämpötilaan. Eli joko liian pieni päittäisvälys tai liian pieni uravälys männässä renkaalle, nykyäänhän päästömäääräykset vetää toleranssit tuolla todella tiukoille ja vähän koneen kiusaaminen tarkoitettua suuremmalla lämpökuormalla tuottaa helposti tuollaisen tilanteen.

    Tai sitten on naulannut ja männänrenkaiden välit on lytyssä aiheuttaen saman renkaiden jumimisen.

    Leave a comment:


  • ike24
    replied
    Originally posted by mrrk View Post
    Noi on vanos koneen männät. Todennäköisesti männänrenkaitten välit irti
    Joka pytyssä onhan se toki mahdollista.

    Leave a comment:

Working...
X