Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tzeimi
    replied
    Tehtaan vetopyörästöjen korjausohjeissa (BMW AG, Oy Veho Ab. tammikuu 1985) lukee "Uutta tiivisterengasta varten on lasketaan 20Ncm lisää "vanhaan" kitka-arvoon".

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Latexi81 View Post
    No niinpä tietysti!

    Voisiko pyörintä vastuksen ottaa esim. viisarillisella momenttiavaimella ja
    käyttää tätä referenssitietona uuteen kokonpanoon?

    Kiitos vastauksista, avasivat asiaa taas vähän enemmän!
    Juu, voi ottaa, mutta on syytä olla aika pieni momenttiavain, että saa jotain lukemaa. Laakerien esijännityksen suuruusluokka on 50-300 Ncm, eli 0,5-3 Nm. Toi on pyöritysvastus tasaisessa liikkeessä, eli kun perää pyörittää avaimella tasaista nopeutta. Lepokitka on vähän isompi. Tällä tavalla oon itse mitannut:



    Kun tietää etäisyyden laipan keskipisteeseen, on momentti helppo laskea. Sulla kun ei oo kyse uudesta laakeroinnista, vaan pelkästä laipan vaihdosta, niin sillä, mikä se arvo on ei oo niin väliä, kunhan se on osapuilleen sama laipan vaihdon jälkeen.

    Jossain nettivideossa perän kasaaja sipaisi pinionin laipan booreihin pikkasen jotain tiivistymassaa, ettei öljy tihku kuumasta perästä booreja pitkin ulos. Sitä en tiedä mahtaako olla turhaa hifistelyä. Koitin katella omia pinioniakseleita, mutta ei ehkä näytä, että niissä olisi ollut uutena kasattaessa mitään tiivistystä. Saatan silti laittaa tipan hydraulikierretiivistettä, kun sitä on tossa helposti käsillä.
    Last edited by Skarpa; 10-04-2018, 09:43.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Latexi81 View Post
    No niinpä tietysti!

    Voisiko pyörintä vastuksen ottaa esim. viisarillisella momenttiavaimella ja
    käyttää tätä referenssitietona uuteen kokonpanoon?

    Kiitos vastauksista, avasivat asiaa taas vähän enemmän!
    Saa olla melko pienelle momentille tarkoitettu momenttiavain et onnistuu. Itte oon tuon laipan vaihdon tehny ihan vaan rannemomenttiin luottaen, et pyörii yhtä jämäkästi.

    Sit uuden krympin kanssa saa jo oikeesti olla se mittari, kun pinjoninkin on käyttäny pois

    Leave a comment:


  • Latexi81
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    vetolaippa on kardaaniakselin laippa pinioniakselin päässä. Kun sen vaihtaa, on perän pyörintävastus hyvä mitata ennen vaihtoa esim. T-avaimella ja pienellä jousivaa'alla ja laipan vaihdon jälkeen pikkuhiljaa kiriä mutteria tiukalle, kunnes vastus on sama. Pinionilaakerin pölysuoja ei saa hangata koppaan, se heittää vastuksen saman tien poskelleen.
    No niinpä tietysti!

    Voisiko pyörintä vastuksen ottaa esim. viisarillisella momenttiavaimella ja
    käyttää tätä referenssitietona uuteen kokonpanoon?

    Kiitos vastauksista, avasivat asiaa taas vähän enemmän!

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Latexi81 View Post
    Tumppi on selvä, se menee tonne perän sisään,

    mutta vetolaippa,

    jos katot tuota räjäytyskuvaa mun postauksessa, niin onko se vetolaippa vaan tuo 5 osa, "vetarin sisempi pää", joka puristuu tumppeja vasten? vai mitä sillä tarkoitetaan?
    Ei näy sun räjäytyskuvassa. vetolaippa on kardaaniakselin laippa pinioniakselin päässä. Kun sen vaihtaa, on perän pyörintävastus hyvä mitata ennen vaihtoa esim. T-avaimella ja pienellä jousivaa'alla ja laipan vaihdon jälkeen pikkuhiljaa kiriä mutteria tiukalle, kunnes vastus on sama. Pinionilaakerin pölysuoja ei saa hangata koppaan, se heittää vastuksen saman tien poskelleen.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Latexi81 View Post
    Tumppi on selvä, se menee tonne perän sisään,

    mutta vetolaippa,

    jos katot tuota räjäytyskuvaa mun postauksessa, niin onko se vetolaippa vaan tuo 5 osa, "vetarin sisempi pää", joka puristuu tumppeja vasten? vai mitä sillä tarkoitetaan?
    Ei vaan se mihin kardaani tulee kiinni. Sen pystyy helposti swappaamaan. Katso vaan ettet kiristä sitä pulttia liian tiukkaan.

    Leave a comment:


  • Latexi81
    replied
    Originally posted by JJT View Post
    M3 3,0 koko perä sopii vetolaipan ja vetarien tumppien vaihdolla.
    Tumppi on selvä, se menee tonne perän sisään,

    mutta vetolaippa,

    jos katot tuota räjäytyskuvaa mun postauksessa, niin onko se vetolaippa vaan tuo 5 osa, "vetarin sisempi pää", joka puristuu tumppeja vasten? vai mitä sillä tarkoitetaan?
    Attached Files
    Last edited by Latexi81; 10-04-2018, 09:01. Reason: Lisätietoa

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Latexi81 View Post
    b28 typ 188 2.93 -VS- s50 3.15 lukko

    Käykö M3 b30 typ 188 3,15 lukkoyksikkö,
    e36 328 typ 188 2.93 avoimen perän tasauspyörästön tilalle?

    Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa koko M3 perä 328 tilalle, mutta vetarit on ainakin erit. Miten tuo onnistuisi?
    Ei mene se lukkoyksikkö 2.93 perään sisään. Vaatii oman versionsa.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by Latexi81 View Post
    b28 typ 188 2.93 -VS- s50 3.15 lukko

    Käykö M3 b30 typ 188 3,15 lukkoyksikkö,
    e36 328 typ 188 2.93 avoimen perän tasauspyörästön tilalle?

    Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa koko M3 perä 328 tilalle, mutta vetarit on ainakin erit. Miten tuo onnistuisi?
    M3 3,0 koko perä sopii vetolaipan ja vetarien tumppien vaihdolla.
    Last edited by JJT; 10-04-2018, 08:06.

    Leave a comment:


  • Latexi81
    replied
    b28 typ 188 2.93 -VS- s50 3.15 lukko

    Käykö M3 b30 typ 188 3,15 lukkoyksikkö,
    e36 328 typ 188 2.93 avoimen perän tasauspyörästön tilalle?

    Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa koko M3 perä 328 tilalle, mutta vetarit on ainakin erit. Miten tuo onnistuisi?
    Attached Files

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Lieneekö paperitiivisteestä mitään iloa perän takakannen välissä, vai suosiolla pelkkä tasotiivistemassa?
    Kumpi tahansa toimii jos pinnat on täysin puhtaat ja rasvattomat. Kumpikaan ei toimi jos pinnassa on jämiä. Parhaimmillaan oon löytäny tiivistepinnasta kolmen tai neljän eri tiivistysmetodin jämiä purkaessa, sit ihmetellään että onpa paskoja tiivisteitä .
    Mitä teetkin niin vain yksi tiiviste. Paperinen ei tarvi liimaa.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by basso72 View Post
    Ovat eriparia. Mahdollisuus saada äänetön perä on heikompi.

    Joo, siis vaihdan tottakai koko välityksen, eli pinioni + lautaspyörä.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Lieneekö paperitiivisteestä mitään iloa perän takakannen välissä, vai suosiolla pelkkä tasotiivistemassa?
    Laittaisin tivarin ja ohuesti liimaa.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Vanhassa pinioniakselissa käsin kaiverrettu merkintä G G 435. Uudessa P G 1160. Kertooko nää mulle mitään hyödyllistä shimmaamisen kannalta? Lisäksi vanhassa akselissa mutterin päässä merkintä -2, joka vois olla mittapoikkeama. Uudessa ei vastaavaa merkintää ole ainakaan samassa paikassa. Tuli vaan tuolta Vesselitopicista mieleen tarkistaa.
    Ovat eriparia. Mahdollisuus saada äänetön perä on heikompi.

    Leave a comment:


  • Mica
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Lieneekö paperitiivisteestä mitään iloa perän takakannen välissä, vai suosiolla pelkkä tasotiivistemassa?
    Joskus tuli paperinen askarreltua, sen kanssa ei ollut ongelmia.
    Tällä hetkellä on jollain tiivistemassalla kiinni, sekin toimii kyllä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎