Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skarpa
    replied
    Lieneekö paperitiivisteestä mitään iloa perän takakannen välissä, vai suosiolla pelkkä tasotiivistemassa?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Nuo numerosarjat on muistaakseni samat sekä pinjonissa että siinä hammaspyörässä (että osaa erottaa parin??). Ja päädyn numerosta voi tosiaan päätellä tarvittavan shimmin paksuuden pinjonille. Olikohan se satkuissa vai kympeissä :think No jossain dokumentissa ne luki, mut en nyt kännykällä sitä löydä.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Vanhassa pinioniakselissa käsin kaiverrettu merkintä G G 435. Uudessa P G 1160. Kertooko nää mulle mitään hyödyllistä shimmaamisen kannalta? Lisäksi vanhassa akselissa mutterin päässä merkintä -2, joka vois olla mittapoikkeama. Uudessa ei vastaavaa merkintää ole ainakaan samassa paikassa. Tuli vaan tuolta Vesselitopicista mieleen tarkistaa.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by tomant View Post
    Kiitos vastauksista. Tarkoituksenani on tehdä avoimesta 4,45-perästä kiinteä hitsaamalla tai spoolilla varttimaileria varten. Jos käytetyn perän laakerit ja hammaskosketus ovat OK ja uusi/tuunattu tasauspyörästö on samoissa mitoissa kuin pois otettu, enkö siis tarvitse mitään shimmausta ja säätöä? Vai pitääkö käytetyssä perässä aina vaihtaa laakerit varmuuden vuoksi?
    Jos kaikki on ollu ok, niin en oo minä ainakaan vaihdellu. Onhan nuo pysyny läjässä. Yhden lukkoyksikön oon vaihtamu tasauspyörästön sisään shimmaamatta, kun hammaskosketus ja pyörintävastus oli ok, niin sekin on pysyny ehjänä. Et joo voi vaihtaa suorilta jos tuurilla sattuu kohdilleen. Yleensä ei

    Leave a comment:


  • tomant
    replied
    Kiitos vastauksista. Tarkoituksenani on tehdä avoimesta 4,45-perästä kiinteä hitsaamalla tai spoolilla varttimaileria varten. Jos käytetyn perän laakerit ja hammaskosketus ovat OK ja uusi/tuunattu tasauspyörästö on samoissa mitoissa kuin pois otettu, enkö siis tarvitse mitään shimmausta ja säätöä? Vai pitääkö käytetyssä perässä aina vaihtaa laakerit varmuuden vuoksi?

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by tomant View Post
    En ole koskaan nähnyt Bemarin perää, mutta tarkoitus on vaihtaa Typ 188 190E-Mersun alle. Voisiko pinionin shimmauksen tehdä siten, että tuhlaa uuden (tai hyväkuntoisen) laakerin sovitustyökaluksi? Hiomalla/sorvaamalla hiukan laakerin ulko- ja sisäkooleja, sen voi sovittaa sormin paikalleen. Sovitustyö helpottuisi ja viimeiseksi sitten kasaus lopullisella laakerilla. Esim. Fordin perissä, missä shimmilevy on pinionin rattaan ja laakerin välissä, löytyy jopa varaosana laakeri, joka menee sormin laittamalla pinionin akselille.
    Jos laakerien välillä ei olisi mitään mittaeroja niin yksissä kuorissa sama simmi kävisi aina.
    Jos pinjonin takakooli ei ole tiukka akseliin ja reikään niin akselin asema on mitä sattuu joten huono siitä on hammaskosketusta ja backlashia arpoa.
    Voortin murikan säädöstä en sano mitään kun en oo käsissäni pitäny.
    Jos nyt eka kertaa teet niin tee huolella vaikka teettääkin vähä töitä. Ekan kanssa ei kannata alkaa oikomaan oli homma mikä vaan.
    Last edited by petrolhead; 15-01-2018, 21:16.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by tomant View Post
    En ole koskaan nähnyt Bemarin perää, mutta tarkoitus on vaihtaa Typ 188 190E-Mersun alle. Voisiko pinionin shimmauksen tehdä siten, että tuhlaa uuden (tai hyväkuntoisen) laakerin sovitustyökaluksi? Hiomalla/sorvaamalla hiukan laakerin ulko- ja sisäkooleja, sen voi sovittaa sormin paikalleen. Sovitustyö helpottuisi ja viimeiseksi sitten kasaus lopullisella laakerilla. Esim. Fordin perissä, missä shimmilevy on pinionin rattaan ja laakerin välissä, löytyy jopa varaosana laakeri, joka menee sormin laittamalla pinionin akselille.
    No siis mikseipä. Mut kuitenkin siinä voi silti tulla virhettä, kun se pitää kasata eri laakerilla mitä ei oo sorvattu, ja voi joutua shimmaamaan vielä uusiksi. Toki säästäähön siinä sen pari minuuttia, mitä sen laakerin pos ja paikallen prässäys vie aikaa.
    Last edited by Pazi88; 15-01-2018, 19:25.

    Leave a comment:


  • tomant
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    ...Vittumaisempaa on jumpata takimmaisen laakerin koolia kuoriin ja pois jos joutuu simmiä arpoon monta kertaa. Kun se pitäs jollain taikoo ehjänä pois ja takas.
    En ole koskaan nähnyt Bemarin perää, mutta tarkoitus on vaihtaa Typ 188 190E-Mersun alle. Voisiko pinionin shimmauksen tehdä siten, että tuhlaa uuden (tai hyväkuntoisen) laakerin sovitustyökaluksi? Hiomalla/sorvaamalla hiukan laakerin ulko- ja sisäkooleja, sen voi sovittaa sormin paikalleen. Sovitustyö helpottuisi ja viimeiseksi sitten kasaus lopullisella laakerilla. Esim. Fordin perissä, missä shimmilevy on pinionin rattaan ja laakerin välissä, löytyy jopa varaosana laakeri, joka menee sormin laittamalla pinionin akselille.
    Last edited by tomant; 15-01-2018, 19:05. Reason: Idean kehittely

    Leave a comment:


  • e30_M-tech1
    replied
    Laakerit quaifen yhteydessä

    Keskusteluista päätellen vaikea löytää mutta eikös ne ole nämä ebay linkki:



    Vai onko samanvuotisilla 530i autoilla perissä eroja?
    Last edited by e30_M-tech1; 31-10-2017, 13:52. Reason: edidi

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Öljyväri maksaa 5,90€ Clas Olssonilla. Toimii hyvin hammaskosketuksen kattomiseen. Ja tinnerillä ku laimentaa sitä niin saa flow viz-maalin .

    Ns. puolikuut ja Motonetin prässi riittää pinjonin laakerin irroitukseen ihan hyvin. Tai mulla ei yksikään oo ollu mitenkään eeppisen tiukassa. Vittumaisempaa on jumpata takimmaisen laakerin koolia kuoriin ja pois jos joutuu simmiä arpoon monta kertaa. Kun se pitäs jollain taikoo ehjänä pois ja takas.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Pinjonin laakeri voi tosiaan olla todella tiukassa. Mun piti ostaa akselin paksuuteen nähden vähän ylijäreäkin ulosvetäjä ja käyttää siitä laakerin taakse pultattavaa osuutta prässin kanssa. Tais vaatia melkeen 10 tonnia voimaa että suostu irtoamaan :think

    Leave a comment:


  • Jokkede
    replied
    Koitinkin jo pinjonin laakeria irroittaa, mutta ilman ulosvetäjää taitaa saaha vaan tuhoa aikaseks Ebaysta näyttää saavan alle 200e laakerit, stefat, tiivisteet ja krympin niin taidan laittaa semmosen setin tilaukseen. Toisen perän kuitenkin taidan ekana kasata vanhoilla laakereilla ja kokeilla mitä käy. Jokatapauksessa molemmat perät kunnostetaan. Ratapäivät ois ens vklp niin siksi pitää saaha hetijanyt.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Jokkede View Post
    Joo elikkä taitaa olla tuuri peliä pelaako vai ei En saanut jäämään tohon hammeriin nitään jälkeä kun pyöritin pinjonin laipasta toiseen suuntaan
    Taidan kuitenki lyyä tuon läjään ja auton alle niin näkee mitä tapahtuu Löytyy 2kpl noita lukkoja niin tekee sen toisen uusilla laakereilla ja stefoilla + 3. Kitkalevypari ja tekee sitten saman tuolle.
    Kiva että sulla osia riittää mutta onko paha rasti kasata ne laakerit pareina ja miettiä hammaskosketusta uudestaan ?
    Tyyli jos menee paskaksi niin tehdään uudestaan ei siis ole minulta pois, kunhan ajattelen ääneen.

    Leave a comment:


  • Jokkede
    replied
    Joo elikkä taitaa olla tuuri peliä pelaako vai ei En saanut jäämään tohon hammeriin nitään jälkeä kun pyöritin pinjonin laipasta toiseen suuntaan
    Taidan kuitenki lyyä tuon läjään ja auton alle niin näkee mitä tapahtuu Löytyy 2kpl noita lukkoja niin tekee sen toisen uusilla laakereilla ja stefoilla + 3. Kitkalevypari ja tekee sitten saman tuolle.

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Kuule hammaskosketus katotaan nimenomaan ilman krymppiä, pinjoniakseli kiristettynä oikeaan pyöritysmomenttiin. Krymppi kun kertakäyttöinen periaatteessa. Se ei vaikuta hammaskosketuksiin mitään, tarjoaa vain vastineen laakereiden väliin että mutteri kiristyy ilman että laakerit on jökissä.
    En ole kanssasi eri mieltä.
    Luin kysyjän kirjoituksen niin, että pinjonin mutteria ei olisi kiristetty ja täten sen etäisyys tulisi muuttumaan lautaspyörään nähden. Oikean pyöritysmomentin mittausta tuossa ei taidettu olla suorittamassa / suoritettuna.

    Hyvä, että tartuit epäkohtaan jotta A) minulle ei jäisi väärää käsitystä B) asiaa kysellyt saisi oikeata tietoa. Aina on niitä, jotka panttaa tietoa joten hienoa että täällä sitä jaetaan.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎