Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • petrolhead
    replied
    Originally posted by e36coupe View Post
    Käytettyjen laakerin puoliskojen sekoitus ei vakuuta.

    Hammaskosketuksen tarkistus ilman krymppiä ja pinjonin kiristystä nähdäkseni aivan turhaa, kun sehän tulee muuttumaan.

    Jos meinaa ettei heti mene uudestaan työlle niin itse aloittaisin alusta ja vaihtaisin uudet laakerit ja tiivisteet.
    Kuule hammaskosketus katotaan nimenomaan ilman krymppiä, pinjoniakseli kiristettynä oikeaan pyöritysmomenttiin. Krymppi kun kertakäyttöinen periaatteessa. Se ei vaikuta hammaskosketuksiin mitään, tarjoaa vain vastineen laakereiden väliin että mutteri kiristyy ilman että laakerit on jökissä.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jep. Vaatii vähän säätöä. En nyt kyllä ulkoa muista mihin suuntaan :think ...
    En minäkään. Jos näkis myös vetopuolen kosketuksen niin osaisi sanoa kun tutkii hammaskosketuksen tulkintaan tarkotettua taulukkoa. Ku googlettaa tooth contact patterm chart tmv. ni niitä löhtyy kyllä. Mut en ala hirveesti viisastelemaan ilman että on osat silmien/sormien ulottuvilla.
    Usein joutuu prässäämään kamat ulos ja vaihtamaan pinjonin simmiä. Sehän se työläin osa on.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    No tossa kuvassa on hammaskosketusjälki vain jarrupuolelta. Ja se on hieman hampaan harjaa kohti siitä mihin itte tähtäisin.

    Laakeri ja sen kooli on pari. Etenkin käytetyissä.
    Jep. Vaatii vähän säätöä. En nyt kyllä ulkoa muista mihin suuntaan :think

    Ja laakereita ei tosiaan kannata tuollain sekotella. Voi toki pelata tuurilla, mut...

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    No tossa kuvassa on hammaskosketusjälki vain jarrupuolelta. Ja se on hieman hampaan harjaa kohti siitä mihin itte tähtäisin.

    Laakeri ja sen kooli on pari. Etenkin käytetyissä.

    Leave a comment:


  • MikkoÄr
    replied
    Hammaskosketuksenhan voi katsoa ilman krymppiholkkiakin, kunhan pinjonin pyörimismomentti ja shimmit ei enää lopulliseen kasaukseen muutu.

    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Käytettyjen laakerin puoliskojen sekoitus ei vakuuta.

    Hammaskosketuksen tarkistus ilman krymppiä ja pinjonin kiristystä nähdäkseni aivan turhaa, kun sehän tulee muuttumaan.

    Jos meinaa ettei heti mene uudestaan työlle niin itse aloittaisin alusta ja vaihtaisin uudet laakerit ja tiivisteet.

    Leave a comment:


  • Jokkede
    replied
    Vaihdoin tossa e36 typ188 lukkoperän sisukset e30 perän kuoriin. Itse perämurikan laakerit ja pinjonin taaempi laakeri on e36 perästä. Pinjonin taaemman laakerin kooli kuitenkin e30, niinkuin poskilaakereidenkin koolit. Mennäänkö ihan perse edellä puuhun jos sekottaa nuo laakerit noin pahasti?

    Hammasvälyksen katoin heittokellolla ja oli noin 0,11mm
    XDIE8463 by Joel Kärkkäinen, on Flickr

    Hammaskosketus myös näytti tältä hammerilla katottuna
    IMG_0987 by Joel Kärkkäinen, on Flickr

    Poskilaakereiden shimmit laitoin niinkuin aikasemmin olikin. Tässä vaiheessa perä on kasattuna vielä ilman krymppia ja pinjonin mutteria sen verran kirrattuna, että välys hävis ja hieman jämäköityi pyörittäessä.

    Mitä mieltä arvon raati? :think

    Leave a comment:


  • numberi
    replied
    Itse tilasin 4 kitkalevyä Serbiasta RacingDiff:siltä, nähtäväksi tulee millaiset ovat. Ilmeisesti ihan laatukamaa.

    ~167€ Suomeen postitettuna.

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Uutisia liittyen lukkoperän osien saatavuuteen

    Moro.

    Atoylta ei tällä hetkellä saa mitään osia ZF valmistamiin kitkalukkoperiin. Saatavuus meni huonoksi sen jälkeen kun Bosch osti ZF:n tehtaan joka näitä osia valmistaa. Myös erilaisten ohjausjärjestelmien komponenttien saatavuus on heikko ainakin ZF tuotekoodeilla Atoyn kautta.

    Jos jollain on vinkata paikkaa mistä saa hyvälaatuisia kitka ja välilevyjä sekä lautasjousia niin olisin kiitollinen.

    Leave a comment:


  • Tuukkaw
    replied
    Esim voimansiirtopalvelu Särkikoski.

    Leave a comment:


  • ooopeee
    replied
    Remppaako etelä suomessa kukaan näitä periä ? Maksaa tietysti niin paljon ettei oo mitää järkeä ? Jollottaa melkosesti

    Sorry ot..

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Mikä on torsen ? Normi 188 ? Joku muu, mikä ?
    Zetoissa on kitkalukon sijaan torsen, tuttu esim. vanhemmista audeista. Kuoret&muut osat ovat kyllä samoja, eli typ188.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Oisko koska torsen? :think
    Mikä on torsen ? Normi 188 ? Joku muu, mikä ?

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Perä on joo typ188 mutta tuota kuvaa missä on koko kardaanilta perään jatkuva hela hoito niin ei löydy.
    Oisko koska torsen? :think

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Perä on joo typ188 mutta tuota kuvaa missä on koko kardaanilta perään jatkuva hela hoito niin ei löydy.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎