Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Pinjoninmutterin kiristys eikä krymppi vaikuta hammaskosketukseen tai hammasvälykseen. Todennäköisintä on että tuon seurauksena pinjonin laakerit on selvät.

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Joo ei oo tainnu mennä putkeen. Sen laakerin pyörintämomentti on oikea mittari pultin kireydelle.
    Jep. Mutta sille mutterille pitäs saada 180Nm ihan että ollaan varmoja sen kiinnipysymisestä. 180Nm ilman että pinjonin pyöritysvastus kasvaa ohjearvon yli. Näin valmistajan ohjeen mukaan.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11082
      • Oulu

      Originally posted by petrolhead View Post
      Jep. Mutta sille mutterille pitäs saada 180Nm ihan että ollaan varmoja sen kiinnipysymisestä. 180Nm ilman että pinjonin pyöritysvastus kasvaa ohjearvon yli. Näin valmistajan ohjeen mukaan.
      Täytyy kyllä tunnustaa että en ole ikinää kattonu ko. momenttia Oon vaan kiristäny uudella krympillä niin että vastus on soppeli. Ainakaan vielää ei oo yksikään perä lauennu/pultti pyöriny auki. Kop, kop

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • mige95
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 1170
        • lahti

        Jahas selvä, laitetaan sitten uusi pinionin laakerikin ostoslistalle, täytyy ruveta opiskelee tota pazin pdf perän kasaus ohjetta
        -g20 330e
        -e31 840ci sc
        -e46 316i (m52tub25)

        EX- f11 530d lci
        Ex- f01 730d
        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
        Ex: -06 e61 535d m-sport
        Ex:-02 e39 530d manual
        Ex -93 e34 520i

        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

        M62tu ajoitustyökalut.
        N47/n57 ajoitustyökalut.

        Comment

        • MH motorsport
          BTCF Member
          • Sep 2011
          • 2301
          • Turku

          Yleensä ollut 110-130nm mitä olen kiristänyt typ 210 kardaanin laipan kiinni että vastus tulee sopivaksi ja niillä perillä on ajettu sen jälkeen jo yli kymppitonni ilman ujeltavia laakereita.
          Autopalvelu MH-motor
          Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
          Maxxecu myynti ja asennus
          www.mh-motor.fi
          0503218217
          Kulkineet:
          E6 2000 touring
          E6 2002 touring
          E30 318is ///Mtechnic 2
          E34 ///M5 nürburgring
          E34 S62b50 turbo dct
          E39 523i ///Msport
          F30 320d

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3406
            • Kotka

            Originally posted by MH motorsport View Post
            Yleensä ollut 110-130nm mitä olen kiristänyt typ 210 kardaanin laipan kiinni että vastus tulee sopivaksi ja niillä perillä on ajettu sen jälkeen jo yli kymppitonni ilman ujeltavia laakereita.

            Uudella vai vanhalla krympillä? Oman kokemuksen mukaan suurin vääntömomentti on siinä, että uusi krymppi lähtee puristumaan kasaan. Sen jälkeen menee samalla momentilla tai kevyemmin.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Maikkeli
              BTCF Member
              • Aug 2010
              • 1301
              • Nousiainen

              Originally posted by mige95 View Post
              Jahas selvä, laitetaan sitten uusi pinionin laakerikin ostoslistalle, täytyy ruveta opiskelee tota pazin pdf perän kasaus ohjetta
              Itellä kans tulossa kohta perän täysremontti niin mikäs tällänen pdf on? :think
              E30 316 M42TBO -87
              BMW 1502 Turbo -77

              ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                Originally posted by Maikkeli View Post
                Itellä kans tulossa kohta perän täysremontti niin mikäs tällänen pdf on? :think
                Löytyy tästä topikista post #103.

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Vois melkeen laittaa sen ohjeen johonkin yleiseen jakoon tänne. Mulla kun ei oo tapana pihdata sitä vähäistä tietoa mitä mulla on.

                EDIT siitäpä löytyy: http://pazi88.kuvat.fi/kuvat/random+...inal_Drive.pdf Kantsii ladata suoraan itselle, kun ei ihan viimesen päälle toimi tuo kuvat.fi pdf katselu.

                Itse aattelin kokeilla onnistuisko hammaskosketuksen katsominen semmosella oikeen tummaksi värjätyllä punasella vaseliinilla. Ainakin vois kuvitella että sillä onnistuu. Jossain välissä kun pitäs 3-4 perää naittaa yhteen uusilla laakereilla...
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • MH motorsport
                  BTCF Member
                  • Sep 2011
                  • 2301
                  • Turku

                  Originally posted by Skarpa View Post
                  Uudella vai vanhalla krympillä? Oman kokemuksen mukaan suurin vääntömomentti on siinä, että uusi krymppi lähtee puristumaan kasaan. Sen jälkeen menee samalla momentilla tai kevyemmin.
                  Sekä että, siitä tuo 20nm ero.
                  Toki avaimella ja käyttäjällä on myös oma osuus momenttiin aina.
                  Autopalvelu MH-motor
                  Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                  Maxxecu myynti ja asennus
                  www.mh-motor.fi
                  0503218217
                  Kulkineet:
                  E6 2000 touring
                  E6 2002 touring
                  E30 318is ///Mtechnic 2
                  E34 ///M5 nürburgring
                  E34 S62b50 turbo dct
                  E39 523i ///Msport
                  F30 320d

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5257
                    • Pirkkala

                    Originally posted by Remotion View Post
                    Särkikoski ei minun perääkään saanut kuntoon niin jossain se pitäisi uudestaan avata ja vaihtaa ainakin yksi laakeri taas ja shimmata todennäköisesti hieman väljemmäksi... Tekijät kiinnostaa.
                    Ootko reklamoinut asiasta?
                    Kyseinen äijä on tehnyt niin monta perää, että tietää takuulla oikeat välykset jne. Ja jos ei tule hyvää aihion huonouden takia, niin aina on asiasta sanonut.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Yrkesman
                      BTCF Member
                      • Jul 2004
                      • 43
                      • Turku

                      Jos jotain kiinnostaa, niin Racingdiffiltä tavaraa alennuksessa:
                      This weekend 13% OFF on LSD cores and Ready-to-mount BMW LSDs!
                      E46 328 HX40 super - Ecumaster Black

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Originally posted by mige95 View Post
                        Jahas selvä, laitetaan sitten uusi pinionin laakerikin ostoslistalle, täytyy ruveta opiskelee tota pazin pdf perän kasaus ohjetta
                        Pinjoniakselin laakereita on luonnollisesti 2.
                        Last edited by petrolhead; 17-11-2020, 12:18.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Täytyy kyllä tunnustaa että en ole ikinää kattonu ko. momenttia Oon vaan kiristäny uudella krympillä niin että vastus on soppeli. Ainakaan vielää ei oo yksikään perä lauennu/pultti pyöriny auki. Kop, kop
                          Niin en minäkään sen mutterin momenttia katso kun on aina uusi krymppi kiristäessä. Toi 180Nm koskee tilannetta jossa kasataan vanhalla krympillä.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • kno1
                            BTCF Member
                            • Nov 2012
                            • 41
                            • Vantaa

                            Pinionin laakereiden esijännitys...

                            Kommentoisin hieman tätä pinionin laakereiden kanssa puuhailua.

                            Jousikrymppi on hyvin yleisesti käytetty tapa autotehtailla rakentaa perät nopeasti valmiiksi. Sen tarkoitus on saada pinionin laakereihin sopiva esijännitys. Pinionin mutterilla krymppi puristetaan tarkalleen sellaiseen mittaan, jolla näiden kahden kartiorullalaakerin esijännitys on oikea. Se mitataan hyvin herkällä momenttiavaimella. Mutteri ei siis KOSKAAN saavuta mitään tiettyä momenttia, koska jokainen krymppi on hieman erilainen toisiinsa nähden. Tästä syystä pinionin muttereissa nähdään yleisesti tehtaan jäljiltä lukitsevia prikkoja sekä kierreliimaa.

                            Toinen tapa tehdä sama esijännitys kyseisille laakereille on kiinteä sovite (solid spacer). Tässä tavassa laakereiden väliin sovitetaan tarkasti oikean mittainen kiinteä holkki, jolla laakereiden esijännitys saadaan juuri oikeaksi. Tapa on hyvin aikaa vievä, mutta yleisesti käytössä lähes kaikissa kilpa-autoissa. Tässä tapauksessa mutteri kiristetään haluttuun momenttiin. Momentti välittyy molemman laakerin sisäskoolin ja kiinteän holkin kautta pinionin hammasrattaan päätyyn. Tämä on ainoa tapa saada mutteri esim 120nm momenttiin, jota itse olen käyttänyt esim typ188 perien kasauksessa (endurance autoihin). Tässä tavassa laakereiden sovitus pinionin kaulalle hiotaan nollaan, jotta holkin teko ja sovitus onnistuu helposti laakereita vaurioittamatta. Tämä on myös välttämätön toimenpide, jotta mutterin momentti saadaan kohdistumaan oikeaan vastinpintaan. Laakerit eivät pyörähdä kaulalla, koska ne kiristetään kovaan momenttiin pinionin mutterilla.

                            Holkin (solid spacer) teko vaatii mielestäni sorvin ja hiontapöydän magneetilla, jotta se saadaan sovitettua juuri oikean mittaiseksi. Materiaalina olen käyttänyt tässä työkaluterästä. Viimeisimmät perät on tehty kahdella spacerillä niin, että mutterin puristava voima välittyy oikeasti hammaspyörän päätyyn molemman laakerin sisäskoolin kautta. Ensimmäiset tehtiin niin, että spacer holkki nojasi krympille tarkoitettuun olkapäähän pinionin akselilla. Silloin ratasta lähimpänä olevaa laakeria ei hiottu sovitteeltaan nollaan, vaan jätettiin alkuperäiseen puristussovitteeseen.

                            Liitteenä kuva kahden holkin (spacerin) paketista. Kyseessä typ188 perän kalikat. Tässä tapauksessa näiden kahden holkin kokonaismitta määrittää laakereiden esijännityksen. Hyvä asia tässä tavassa on se, että perävälityksen vaihto samaan kuoreen onnistuu todella helposti varsinkin pinionin suhteen. Jos kaula on hiottu samalla tavalla kuin aiempi pinionin kaula, sen voi vaihtaa paikoilleen ottamatta edes tiivisteen alla olevaa laakeria irti. Ainoa(t) asiat jotka jää tehtäväksi on hammaskuvion, välyksen ja poskilaakereiden esijännityksen sovitus. Hammaskuvio (pinionin syvyys lautaspyörään nähden) on pysynyt tähän mennessä hyvin tarkasti kohdallaan, vaikka itse välitys on vaihdettu edellä kuvatulla tavalla.

                            Kuvassa olevat holkit ovat sekä sisä, että ulkomitoiltaan erilaiset. Syy näkyy suoraan kuvassa. Pinionin kaulan halkaisija muuttuu keskiosassa. Holkin paksuus (ulkohalkaisija) tehdään maksimi mittaan, jotta se on mahdollisimman jäykkä. Myös välys pinionin kaulaan nähden pidetään miniminä, ollen kuitenkin muutamia satkuja.
                            Last edited by kno1; 07-12-2020, 19:30.

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              No ne pinjonin laakerit on just ne jotka on ensimmäisenä entiset
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • airovaurio
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2012
                                • 37
                                • Kuopio

                                Mistä ootte tilaillu laakereita perään? schmiedmanilla 80e kpl pinjonin laakerit ja kl varaosalla 90e.
                                Ja pinjonin pyörintävastus 20ncm=0,2nm, uudella krympillä ilmeisesti sillon kiristysnyyttönit jossain 180nm luokkaa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎