Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Täyttä asiaa. Lisäksi vielä semmosta et ne viimeiset hienosäädöt ja heppojen kalastelut on hankala tehä perstuntumalla, ajossa säätämällä tms. vaan vaatinee dynon. Säädetään rajaan jossa tehot alkavat laskemaan, kertonee siitä että sylinteripaineet alkavat kasvaa liiaksi. Eli 85:lla sylinteripaineet rikkoo koneen ennen kuin nakutusta alkaa tapahtumaan.
    Joo, tai lähinnä männänrenkaat alkaa katkeilemaan tai/ja menettää jännityksensä ja sitä kautta ohivuodot kasvaa.
    Männänrenkaisiin muutoinkin kannattaa E85 tehokäytössä panostaa hieman normaalia enemmän ja ns.Total Seal tyyppiset toimii E85 koneissa parhaiten, jolloin ohivirtaukset saadaan minimoitua ja sitä kautta viinan pääsy huuhtelemaan sylinterien öljykalvoa sekä lopulta pääsy öljyjen sekaan.
    Sen verran viileämpänä kovapuristeinen E85 kone kuitenkin käy että mm.männänrenkaiden päittäisvälykset voidaan hakea sieltä minimipäästä.
    Se on myös totta että pelkästään perstuntumalla ei sitä tehokasta "viinamoottoria" saa niihin vaadittaviin oikeisiin säätöihin, vaan vähintään takapyörädynotusta tarvitaan.
    Nämä +1000hv ajettavat katukoneet vaatii sitten jo ihan penkissä ajamista tuntitolkulla.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Juuri näin.
    Silloin kun E85:lla aletaan ottamaan oikeasti tehoa, pitää lambda-arvoa seurata tiukemmin kuin kierroslukumittaria.
    Eli E85:n kolme tärkeintä juttua tehokäytössä on säätö, säätö ja säätö.
    Koneen pitää käydä röpöttämättä/puhtaasti koko rekisteri maksimissaan 0.85 Lambda-arvolla ja optimi olisi jossakin 0.90-1.00 tietämillä.
    Ok, urut auki ehkä 0.80, mutta ei yhtään enään rikkaammalla, muuten on tiedossa koneremonttia.
    Tehokäytössä esim.rikkinäinen tulppa tuhoaa männänrenkaat todella nopeasti ja yleensä samalla myös männät ovat valmiit, joten sitä labdaa pitää seurata.
    Toisaalta, tehoahan tällä saa sitten ihan toiseen malliin kuin pumppubensoilla...tai jollain V-powerilla... ja kun kaikki toimii niin auto on todella "siviilimäinen" ajettava erittäin korkeallakin viritysasteella.
    Tämä kun on 106-oktaanista racing polttoainetta ja vieläpä lähes ilmaista 106-oktaanista = vastaa n.108-oktaanista käytössä koska huomattavasti suurempi hörystymislämpö kuin bensiinissä, jolloin voidaan käyttää katukäytössä todella kovia peruspuristuksia ja/tai ahtoja.
    Tavaraahan kuluu 30% enemmän kuin bensiiniä ja virikäytössä kannattaa polttoainepuoli todellakin mielummin "ylimitoittaa", kuin miettiä että riittääkö? Jos tarvii miettiä, niin ei riitä.
    Tällä saadaan melko helposti +1000hv katsastettavia katuautoja, millään bensalla ei.
    Täyttä asiaa. Lisäksi vielä semmosta et ne viimeiset hienosäädöt ja heppojen kalastelut on hankala tehä perstuntumalla, ajossa säätämällä tms. vaan vaatinee dynon. Säädetään rajaan jossa tehot alkavat laskemaan, kertonee siitä että sylinteripaineet alkavat kasvaa liiaksi. Eli 85:lla sylinteripaineet rikkoo koneen ennen kuin nakutusta alkaa tapahtumaan.

    Leave a comment:


  • jakeluvesimies
    replied
    Mites näissä uudemmissa m62-koneisissa oli maffin vaikutus asiaan...? Muistan jostain täältä lukeneeni, että oli laittettu tyyliin pykälää isomman koneen maffi, jolloin seokset säätyy optimaalisempaan suuntaan (esim. m62b35:een m6244 maffi) - Onko ajatuksessa perää?

    Ps. Etanuuli taas euron pinnassa / litra - Piti blandaa 30l e85, 49l 95e
    Last edited by jakeluvesimies; 15-01-2014, 21:49.

    Leave a comment:


  • Krister
    replied
    AMW:n Maatsi on käyttänyt ja suositteli E85 käytössä Motulin tms täyssynteettistä racing 2T öljyä sekoitettuna desi tankin sekaan. Itse en ole sekoitellut ja oma harrastepeli ollut RE85 käytössä jo kolme vuotta ilman ongelmia ja lisäaineita, mutta ei kai siitä haittaakaan ole.

    Leave a comment:


  • sLedge
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Väärin. E85 on nimenomaan liian rikkaana seoksena myrkkyä sylinterien öljykalvolle ja reilusti rikas seos syö kyllä sylintereitä, männänhelmaa ja renkaita aika kiivaasti.
    Eli rikas seos huuhtelee sylinterien öljykalvon ja kuluminen voi olla TODELLA nopeaa. Ongelmaa voi vähentää käyttämällä esim. Red Linen Alcohol Fuel Lubricant:ia.
    Mitään hyötyjä ei myöskään E85:lla saa rikkaasta seoksesta, vaan päinvastoin.
    Eikö kukaan ole vielä alkanut ottamaan "arki"koneesta tehoa E85:lla?
    Sehän kuitenkin mahdollistaa varsin helpolla julmetut teholisäykset ja halvalla?
    Itsellä juuri suunnittelun alla e34 535i käyttövoiman muutos RE85 suuttimilla ja ehkä tuolla juuri mainitulla lastulla. Kesäkäytössä vaan.

    Tuli mieleen, että hoitaisko jokin tuhkautumaton täysynteettinen 2T öljy saman homman jopa paremmin, kuin tuo Red line alcohol fuel lubricant. Halvemmaks se ainaki tulis, jos laittaa sen 1% tankilliseen. Redlinen pullosta saa semmosen 0,45% seoksen 80 litraan, mutta se lieneekin esteripohjaista ainetta. Etenkin jos autossa ei ole katalysaattoria, mutta käsittääkseni parhaimmat 2T öljyt eivät haittaa sen toimintaa mitenkään. RE85 huuhtoisi senkin vähäisen karstan pois. Pakoputkikin muuttuu vaaleeks, kun sillä ajelee. 2T öljy hoitais ainakin männän voitelun silloin kun moottoriöljy huuhtoutuu pois. Samalla suuttimet, pumppu. Red Linen valikoimista löytyy etanolille tarkoitettu 2T öljy erikseen, mutta miksi? Eikö tavallinen sekoitu etanoliin?

    Leave a comment:


  • Fasti
    replied
    Niin... Muistelin että Motecilla olisi käytetty s62 moottoria hyvillä kokemuksilla.

    Raikun priva näyttää olevan täysi.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Totta.Kaverin 2.2 turboaudin seokset oli sekaisin toissa kesänä.Konetehot penkissä "röpöttämällä" n.580-600hv.Kone kulahti jo yhden kesän ajoilla "täysihuoltokuntoon".
    Viime kesänä sitten kaikki palikat toimi ohjelmointia myöten pilkulleen.Seokset oli siis oikeasti kohdillaan koko kierrosalueen.Kone pysyi "hyvässä tikissä",vaikka penkki näytti vähän yli 800hv yli 800Nm väännöillä.
    Juuri näin.
    Silloin kun E85:lla aletaan ottamaan oikeasti tehoa, pitää lambda-arvoa seurata tiukemmin kuin kierroslukumittaria.
    Eli E85:n kolme tärkeintä juttua tehokäytössä on säätö, säätö ja säätö.
    Koneen pitää käydä röpöttämättä/puhtaasti koko rekisteri maksimissaan 0.85 Lambda-arvolla ja optimi olisi jossakin 0.90-1.00 tietämillä.
    Ok, urut auki ehkä 0.80, mutta ei yhtään enään rikkaammalla, muuten on tiedossa koneremonttia.
    Tehokäytössä esim.rikkinäinen tulppa tuhoaa männänrenkaat todella nopeasti ja yleensä samalla myös männät ovat valmiit, joten sitä labdaa pitää seurata.
    Toisaalta, tehoahan tällä saa sitten ihan toiseen malliin kuin pumppubensoilla...tai jollain V-powerilla... ja kun kaikki toimii niin auto on todella "siviilimäinen" ajettava erittäin korkeallakin viritysasteella.
    Tämä kun on 106-oktaanista racing polttoainetta ja vieläpä lähes ilmaista 106-oktaanista = vastaa n.108-oktaanista käytössä koska huomattavasti suurempi hörystymislämpö kuin bensiinissä, jolloin voidaan käyttää katukäytössä todella kovia peruspuristuksia ja/tai ahtoja.
    Tavaraahan kuluu 30% enemmän kuin bensiiniä ja virikäytössä kannattaa polttoainepuoli todellakin mielummin "ylimitoittaa", kuin miettiä että riittääkö? Jos tarvii miettiä, niin ei riitä.
    Tällä saadaan melko helposti +1000hv katsastettavia katuautoja, millään bensalla ei.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Väärin. E85 on nimenomaan liian rikkaana seoksena myrkkyä sylinterien öljykalvolle ja reilusti rikas seos syö kyllä sylintereitä, männänhelmaa ja renkaita aika kiivaasti.
    Eli rikas seos huuhtelee sylinterien öljykalvon ja kuluminen voi olla TODELLA nopeaa.
    Totta.Kaverin 2.2 turboaudin seokset oli sekaisin toissa kesänä.Konetehot penkissä "röpöttämällä" n.580-600hv.Kone kulahti jo yhden kesän ajoilla "täysihuoltokuntoon".
    Viime kesänä sitten kaikki palikat toimi ohjelmointia myöten pilkulleen.Seokset oli siis oikeasti kohdillaan koko kierrosalueen.Kone pysyi "hyvässä tikissä",vaikka penkki näytti vähän yli 800hv yli 800Nm väännöillä.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by sLedge View Post
    Mietin tuossa mitenhän tuo pyörähtäs RE85:lla. Etanoli ei taida olla niin kranttu rikkaalle seokselle? Ei ainakaan nokea tulppia kuten bensa ja lähtee kylmällä paremmin. Kokemuksia kaivattas paljon porukka on lisänny syöttöä vakioon verrattuna. Siis jos on vaihdettu pelkät suuttimet
    Väärin. E85 on nimenomaan liian rikkaana seoksena myrkkyä sylinterien öljykalvolle ja reilusti rikas seos syö kyllä sylintereitä, männänhelmaa ja renkaita aika kiivaasti.
    Eli rikas seos huuhtelee sylinterien öljykalvon ja kuluminen voi olla TODELLA nopeaa. Ongelmaa voi vähentää käyttämällä esim. Red Linen Alcohol Fuel Lubricant:ia.
    Mitään hyötyjä ei myöskään E85:lla saa rikkaasta seoksesta, vaan päinvastoin.
    Eikö kukaan ole vielä alkanut ottamaan "arki"koneesta tehoa E85:lla?
    Sehän kuitenkin mahdollistaa varsin helpolla julmetut teholisäykset ja halvalla?

    Leave a comment:


  • jakeluvesimies
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Kysy Raikulta.
    ja tuota kautta evolve sitten messiin... mutta suurempaa mielenkiintoa e85 suuntaan ei ole s62-piireissä pahemmin vielä ollut

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Fasti View Post
    Paluu jo avattuun asiaan e39 m5 s62 moottorilla ajamisesta E85.

    Poikkesin tuossa Pirkkalassa Tatech:illa säädättämässä autoani (ei M5). Kysyin Tatulta E85 muutoksesta s62 koneelle ja vastaus oli onnistuu mutta vaatii rahaa. (~2500€ moottorinohjaus purkki, säädettynä) + linjat (pumppu?)

    Onko kellään tietoa tai edes epäilystä pystyykö ja ketä muokkaamaan vakio moot.ohjaus boxia toimimaan kevät-kesä-syksy käytössä 30% isommilla suuttimilla?

    -Luonnonystävä
    Kysy Raikulta.

    Tuskin Tatech ohjaa s62:sta ilman kompromisseja... :think

    Leave a comment:


  • Fasti
    replied
    4.9L Flexfuel

    Paluu jo avattuun asiaan e39 m5 s62 moottorilla ajamisesta E85.

    Poikkesin tuossa Pirkkalassa Tatech:illa säädättämässä autoani (ei M5). Kysyin Tatulta E85 muutoksesta s62 koneelle ja vastaus oli onnistuu mutta vaatii rahaa. (~2500€ moottorinohjaus purkki, säädettynä) + linjat (pumppu?)

    Onko kellään tietoa tai edes epäilystä pystyykö ja ketä muokkaamaan vakio moot.ohjaus boxia toimimaan kevät-kesä-syksy käytössä 30% isommilla suuttimilla?

    -Luonnonystävä




    Originally posted by Muurahainen View Post
    Kyllä nyt sen ohjelman vähintään säädättäisin.

    Eihän se kyllä luultavimmin sula enään noilla isommilla suuttimilla mutta edelleen olisi sääli tuhlata motorsportin ominaisuuksia.

    Leave a comment:


  • Hösse
    replied
    Multa löytyy kyseinen lastu, tosin konversio kesken eli käyttökokemusta ei löydy. Toimitus on hyvin vikkelää ja sähköposteihin vastataan nopeasti. Itse tilasin sähköpostilla, hinnaksi jäi 250e. Lastun kaveriksi löytyy E46 M3:n nelireikäiset suuttimet (0280156052) ja PLX:n laajakaistalambda. Bensalinjat menevät uusiksi, erityisesti tankin yllä menevät linjat olivat huolestuttavan rapsakoita, kannattaa ehdottomasti tsekata sieltäkin jos ei putkia ole vaihtamassa.

    Leave a comment:


  • -jartza80-
    replied
    Onkohan kenelläkään kokemusta tuosta ruottalaisten lastusta;

    Jos tuossa talven aikana laittaisi tuon e34 535i:n käymään RE85:lla

    Leave a comment:


  • 426Hemi
    replied
    Originally posted by Gemmi View Post
    Onko kukaa vielä koittanu miten toimii M50 myllyssä?, jos on niin miten pelannu?, mimmosilla muutoksilla?:think. Moottorinohjaus ny ei luulis olevan ongelma=kdfi boksi vanhan tilalle:think.
    Vajaa vuosi ja joku 20tkm tuli ajettua m50b25:llä re85 ongelmitta. Muutoksia ei ollut tehty autoon mitään. E34 525i.

    Kulutus nousi jonkinverran, mutta silti laskin jääneeni voitolle.

    Leave a comment:

Working...
X