Flexifuel RE85 vs. bimmeri

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Thuppu
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Kaikille ei välttämättä ole itsestäänselvyys. Lähinnä tämä lause Thupun viestissä nosti kulmakarvojani:

    Ei se (R)E85 muuta sitä moottorin mekaanista rakennetta yhtään kestävämmäksi vaikka mahdollistaa suuremmat puristus-suhteet, ahtopaineet ja sytytysennakot.
    Niin siis harvemmin nakutus on ongelma 85:lla, vaan nimenomaan sylinteripaineet. Teho alkaa laskemaan, turhaa lämpöä, lopuksia romua... ja tämä siis vaikkei nakutusta ole vielä esiintynyt.

    Leave a comment:


  • Mäki
    replied
    Onko jollain tietoa tai kokemuksia jos m43 suuttimet jää liian pieniksi etanoli käytössä normi pa paineilla? Pärjääkö paineen nostamisella? :think

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    No eikös se ollut tässä itsestään selvyys kun puhe nimenomaan oli virittämisestä?
    Kuitenkin onnistunut viritys lisää tehoa ja sitä kautta vaatii myös käytetyiltä osilta enemmän.
    Kaikille ei välttämättä ole itsestäänselvyys. Lähinnä tämä lause Thupun viestissä nosti kulmakarvojani:

    Originally posted by thuppu
    niin vaikuttaako korkeammat puristukset esim. sylinteripaineisiin tai muulla tavoin negatiivisesti suuria huipputehoja haettaessa
    Ei se (R)E85 muuta sitä moottorin mekaanista rakennetta yhtään kestävämmäksi vaikka mahdollistaa suuremmat puristus-suhteet, ahtopaineet ja sytytysennakot.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Tässä pitää ymmärtää että myös muu moottorin kuormitus kasvaa kun nostetaan ns. tehollista keskipainetta. Vaikka polttoaine kestää kovaa puristus-suhdetta niin muut osat tulee mitoittaa aiottua tehoa ja vääntöä kestäviksi.
    No eikös se ollut tässä itsestään selvyys kun puhe nimenomaan oli virittämisestä?
    Kuitenkin onnistunut viritys lisää tehoa ja sitä kautta vaatii myös käytetyiltä osilta enemmän.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    E85 on 106 oktaanista "ready race" tavaraa joka itsessään siis kestää todella koviakin staattisia ja dynaamisia puristuksia, mutta toki rajansa silläkin.
    Tässä pitää ymmärtää että myös muu moottorin kuormitus kasvaa kun nostetaan ns. tehollista keskipainetta. Vaikka polttoaine kestää kovaa puristus-suhdetta niin muut osat tulee mitoittaa aiottua tehoa ja vääntöä kestäviksi.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Polttoaineesta riippumatta on olemassa kaksi eri puristus-suhdetta: dynaaminen ja staattinen. Ahdetussa koneessa dynaaminen vaikuttaa enemmän koska kaasuvaihto tapahtuu ahtimen avustamana. Jos dynaaminen puristus ylittää polttoaineen nakutuskestävyyden eli oktaani-arvosta riippuvan itsesyttymispisteen niin romua tulee.

    Toisinsanoen aina on olemassa raja staattiselle eli lasketulle puristus-suhteelle joka määrää kuinka paljon konetta voi lopulta ahtaa. Jottei asia olisi liian yksinkertainen niin tuohon dynaamiseen puristukseen vaikuttaa kaikki moottorin imu- ja pakopuolella olevat osat.

    Seikkaperäinen selostus (tosin englanniksi): http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio
    E85 on 106 oktaanista "ready race" tavaraa joka itsessään siis kestää todella koviakin staattisia ja dynaamisia puristuksia, mutta toki rajansa silläkin.
    Mitä korkeampi puristussuhde, sitä parempaa hyötysuhdetta moottori tuottaa, jolloin E85:lla kannattaa pyrkiä hyödyntämään tuo kaikki 106-oktaanisen oktaanisen potentiaali valittaessa puristussuhdetta.
    Se on myös polttoaineena siitä mukavaa että se palaa "viileämpänä" kuin bensa, eikä nokea, jolloin detonointiraja on hyvinkin vakio ja näin ollen voidaan puristussuhde valita lähempää maksimia kuin bensiinillä.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Useinhan suositella korkeita ruttuja 85:sen kanssa, mutta jos ajatellaan näitä 700-1000 hv laitoksia, niin vaikuttaako korkeammat puristukset esim. sylinteripaineisiin tai muulla tavoin negatiivisesti suuria huipputehoja haettaessa? Vai onko 85:sen kanssa korkeista puristuksista vain ja ainoastaan hyötyjä?
    Polttoaineesta riippumatta on olemassa kaksi eri puristus-suhdetta: dynaaminen ja staattinen. Ahdetussa koneessa dynaaminen vaikuttaa enemmän koska kaasuvaihto tapahtuu ahtimen avustamana. Jos dynaaminen puristus ylittää polttoaineen nakutuskestävyyden eli oktaani-arvosta riippuvan itsesyttymispisteen niin romua tulee.

    Toisinsanoen aina on olemassa raja staattiselle eli lasketulle puristus-suhteelle joka määrää kuinka paljon konetta voi lopulta ahtaa. Jottei asia olisi liian yksinkertainen niin tuohon dynaamiseen puristukseen vaikuttaa kaikki moottorin imu- ja pakopuolella olevat osat.

    Seikkaperäinen selostus (tosin englanniksi): http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Useinhan suositella korkeita ruttuja 85:sen kanssa, mutta jos ajatellaan näitä 700-1000 hv laitoksia, niin vaikuttaako korkeammat puristukset esim. sylinteripaineisiin tai muulla tavoin negatiivisesti suuria huipputehoja haettaessa? Vai onko 85:sen kanssa korkeista puristuksista vain ja ainoastaan hyötyjä?
    Vain ja ainoastaan hyötyjä.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Useinhan suositella korkeita ruttuja 85:sen kanssa, mutta jos ajatellaan näitä 700-1000 hv laitoksia, niin vaikuttaako korkeammat puristukset esim. sylinteripaineisiin tai muulla tavoin negatiivisesti suuria huipputehoja haettaessa? Vai onko 85:sen kanssa korkeista puristuksista vain ja ainoastaan hyötyjä?

    Leave a comment:


  • Ydinlaskeuma
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Rikas seos on turvallinen lukee tuolla...
    Mitenkäs sylinterin öljykalvo voi silloin?
    Lisäsin varoituksen liiallisen rikkauden aiheuttamasta moottoriöljyn katoamisesta kohtaan "Muutosten vaikutukset, oireet, vaarat ja korjaukset".

    Kuitenkin tuossa asiayhteydessä, E85:llä kuormitustestissä bensa-autolla vakiona, laihuus on ainoa mahdollinen akuutti ongelma.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Ydinlaskeuma View Post
    Suomenkielinen ohje E85:n toimivuuden testaamiseen vakiokuntoisessa autossa: http://20.fi/12974 (Google Docs)
    Rikas seos on turvallinen lukee tuolla...
    Mitenkäs sylinterin öljykalvo voi silloin?

    Leave a comment:


  • Ydinlaskeuma
    replied
    E85-testausohje

    Ettei E85-tietous olisi pirstaleina ympäri internetiä jokaisen itse etsittävänä, tein suomenkielisen ohjeen E85:lle muuntamiseen.
    Tarkoitus on sanoa mahdollisimman tiiviisti kaikki oleellinen yleisten ajoneuvojen kannalta. 25 sivua.



    Kuvan Google Docs-wiki:
    20.fi/12974
    Sinne voi panna kommentteja ja muokkausehdotuksia, ja Google-tunnuksilla muokkausominaisuudet paranevat.

    PDF-tiedostona:
    https://www.dropbox.com/s/26advw1ire721nl/E85-polttoaine_bensiinikäyttöiseen_ajoneuvoon_2015.08. 13-1856.pdf?dl=0
    Vain luku, päivittyy harvemmin.
    Attached Files
    Last edited by Ydinlaskeuma; 16-08-2015, 06:58.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Osakuormalla lambda-arvo 0,95-1,00 ja maksimi täyden kuorman lambda max.0.85 (huom.mittarit pitää kalibroida E85:lle).
    Paras löyly ja laulu löytyy 0.80-0.90 väliltä.
    Tästä rikkaammalla alkaa viina huuhtoutumaan seinämille ja varsin nopeasti on tiedossa moottoriremonttia.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Juu tiiän tuon, mutta vähän ihmeellisesti on merkattu nuo pisteet. Ja muutenkin ristiriidassa kaiken muun löytyvän tiedon kanssa. Esim. Miksi tyhäjäyntikin pitäs olla noin rikkaalla muka? Ei taida vanhaakaan romua saada päästöistä läpi, jos lamda-arvo huitelee tyhjäkäynnillä 0,8 tuntumassa.

    Leave a comment:


  • Mäki
    replied
    Tuossa yksi luvuilla

    Leave a comment:

Working...
X