Originally posted by Vauhtivaunu
View Post
Flexifuel RE85 vs. bimmeri
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Onko jollain tietoa tai kokemuksia jos m43 suuttimet jää liian pieniksi etanoli käytössä normi pa paineilla? Pärjääkö paineen nostamisella? :think
Leave a comment:
-
Originally posted by Hemi View PostNo eikös se ollut tässä itsestään selvyys kun puhe nimenomaan oli virittämisestä?
Kuitenkin onnistunut viritys lisää tehoa ja sitä kautta vaatii myös käytetyiltä osilta enemmän.
Originally posted by thuppuniin vaikuttaako korkeammat puristukset esim. sylinteripaineisiin tai muulla tavoin negatiivisesti suuria huipputehoja haettaessa
Leave a comment:
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostTässä pitää ymmärtää että myös muu moottorin kuormitus kasvaa kun nostetaan ns. tehollista keskipainetta. Vaikka polttoaine kestää kovaa puristus-suhdetta niin muut osat tulee mitoittaa aiottua tehoa ja vääntöä kestäviksi.
Kuitenkin onnistunut viritys lisää tehoa ja sitä kautta vaatii myös käytetyiltä osilta enemmän.
Leave a comment:
-
Originally posted by Hemi View PostE85 on 106 oktaanista "ready race" tavaraa joka itsessään siis kestää todella koviakin staattisia ja dynaamisia puristuksia, mutta toki rajansa silläkin.
Leave a comment:
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostPolttoaineesta riippumatta on olemassa kaksi eri puristus-suhdetta: dynaaminen ja staattinen. Ahdetussa koneessa dynaaminen vaikuttaa enemmän koska kaasuvaihto tapahtuu ahtimen avustamana. Jos dynaaminen puristus ylittää polttoaineen nakutuskestävyyden eli oktaani-arvosta riippuvan itsesyttymispisteen niin romua tulee.
Toisinsanoen aina on olemassa raja staattiselle eli lasketulle puristus-suhteelle joka määrää kuinka paljon konetta voi lopulta ahtaa. Jottei asia olisi liian yksinkertainen niin tuohon dynaamiseen puristukseen vaikuttaa kaikki moottorin imu- ja pakopuolella olevat osat.
Seikkaperäinen selostus (tosin englanniksi): http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio
Mitä korkeampi puristussuhde, sitä parempaa hyötysuhdetta moottori tuottaa, jolloin E85:lla kannattaa pyrkiä hyödyntämään tuo kaikki 106-oktaanisen oktaanisen potentiaali valittaessa puristussuhdetta.
Se on myös polttoaineena siitä mukavaa että se palaa "viileämpänä" kuin bensa, eikä nokea, jolloin detonointiraja on hyvinkin vakio ja näin ollen voidaan puristussuhde valita lähempää maksimia kuin bensiinillä.
Leave a comment:
-
Originally posted by Thuppu View PostUseinhan suositella korkeita ruttuja 85:sen kanssa, mutta jos ajatellaan näitä 700-1000 hv laitoksia, niin vaikuttaako korkeammat puristukset esim. sylinteripaineisiin tai muulla tavoin negatiivisesti suuria huipputehoja haettaessa? Vai onko 85:sen kanssa korkeista puristuksista vain ja ainoastaan hyötyjä?
Toisinsanoen aina on olemassa raja staattiselle eli lasketulle puristus-suhteelle joka määrää kuinka paljon konetta voi lopulta ahtaa. Jottei asia olisi liian yksinkertainen niin tuohon dynaamiseen puristukseen vaikuttaa kaikki moottorin imu- ja pakopuolella olevat osat.
Seikkaperäinen selostus (tosin englanniksi): http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio
Leave a comment:
-
Originally posted by Thuppu View PostUseinhan suositella korkeita ruttuja 85:sen kanssa, mutta jos ajatellaan näitä 700-1000 hv laitoksia, niin vaikuttaako korkeammat puristukset esim. sylinteripaineisiin tai muulla tavoin negatiivisesti suuria huipputehoja haettaessa? Vai onko 85:sen kanssa korkeista puristuksista vain ja ainoastaan hyötyjä?
Leave a comment:
-
Useinhan suositella korkeita ruttuja 85:sen kanssa, mutta jos ajatellaan näitä 700-1000 hv laitoksia, niin vaikuttaako korkeammat puristukset esim. sylinteripaineisiin tai muulla tavoin negatiivisesti suuria huipputehoja haettaessa? Vai onko 85:sen kanssa korkeista puristuksista vain ja ainoastaan hyötyjä?
Leave a comment:
-
Originally posted by Muurahainen View PostRikas seos on turvallinen lukee tuolla...
Mitenkäs sylinterin öljykalvo voi silloin?
Kuitenkin tuossa asiayhteydessä, E85:llä kuormitustestissä bensa-autolla vakiona, laihuus on ainoa mahdollinen akuutti ongelma.
Leave a comment:
-
Originally posted by Ydinlaskeuma View PostSuomenkielinen ohje E85:n toimivuuden testaamiseen vakiokuntoisessa autossa: http://20.fi/12974 (Google Docs)
Mitenkäs sylinterin öljykalvo voi silloin?
Leave a comment:
-
E85-testausohje
Ettei E85-tietous olisi pirstaleina ympäri internetiä jokaisen itse etsittävänä, tein suomenkielisen ohjeen E85:lle muuntamiseen.
Tarkoitus on sanoa mahdollisimman tiiviisti kaikki oleellinen yleisten ajoneuvojen kannalta. 25 sivua.
Kuvan Google Docs-wiki:
20.fi/12974
Sinne voi panna kommentteja ja muokkausehdotuksia, ja Google-tunnuksilla muokkausominaisuudet paranevat.
PDF-tiedostona:
https://www.dropbox.com/s/26advw1ire721nl/E85-polttoaine_bensiinikäyttöiseen_ajoneuvoon_2015.08. 13-1856.pdf?dl=0
Vain luku, päivittyy harvemmin.Last edited by Ydinlaskeuma; 16-08-2015, 06:58.
Leave a comment:
-
Osakuormalla lambda-arvo 0,95-1,00 ja maksimi täyden kuorman lambda max.0.85 (huom.mittarit pitää kalibroida E85:lle).
Paras löyly ja laulu löytyy 0.80-0.90 väliltä.
Tästä rikkaammalla alkaa viina huuhtoutumaan seinämille ja varsin nopeasti on tiedossa moottoriremonttia.
Leave a comment:
-
Juu tiiän tuon, mutta vähän ihmeellisesti on merkattu nuo pisteet. Ja muutenkin ristiriidassa kaiken muun löytyvän tiedon kanssa. Esim. Miksi tyhäjäyntikin pitäs olla noin rikkaalla muka? Ei taida vanhaakaan romua saada päästöistä läpi, jos lamda-arvo huitelee tyhjäkäynnillä 0,8 tuntumassa.
Leave a comment:
Leave a comment: