Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Originally posted by Cell View Post
    Ootko Supa huomannut, että ainakin osasta noista alkupään Siemens MS41 puuttuu osa toiminnoista, kuten "roughness"? Ilmeisesti ohjelmistopäivityksellä sais alkupään boksit samalle tasolle kun raudan pitäis olla samaa, mutta mistäköhän mahtaisi viimeisimpiä versioita löytyä? Oma on aika loppupään yksilö joten inpan tukemat toiminnot löytyy, mutta pitäishän kunnon originalistin saada viimeisin ohjelma
    Totta, nyt kun tarkemmin miettii en ole roughness mittausta nähnyt e36:ssa juuri ollenkaan, lähinnä sitten e39 kanssa vasta.
    Mullon ollu vähä projektina saada joko ads interface skulaamaan Progmanin kanssa tai sitten opetella tuo päivitys vanhan DISsin kautta. Jotenkin oli niin hankala tuo DISsin kautta tehtävä softapäivitys että loppui kiinostus, olisi itse pitäny jostain kaivaa programmed control unitin numero eli ilmeisesti softanumero jne.
    Perjaatteessa siis kyllä mahdollista.

    Toinen proggishan mulla on ollut kaivaa ton purnukan dumpista kartat esiin ja siinä oonkin onnistunut ihan kohtalaisesti, mutta täytyy sepustaa siitä varmaan juttua tonne toisaalle myöhemmin

    EDIT: Niin jos sulla on joku uudempi MS41 niin jos joskus satut vilkasemaan sen softan numeron niin voisin koittaa ajaa sen sisään DISsillä
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Joo toi mun on -97 vuodelta ja toiminnot löytyy. Pitää kurkata versio jossain kohtaa. Aika monesta kaapelista puuttuu kuulemma programming voltage, mutta sen varmaan oot huomannutkin jos kiinavehkeiden kanssa vielä pelailet

      Mä kaivoin winolsilla noi kartat tuolta esiin viime jouluna, jos opettelet tavan laskea checksumit niin ei muutaku ruvetaan säätämään. Virheenkorjaus on siis CRC-16 ja siitä löytää kuukkelikin luettavaa, ei vaan riitä kapasiteetti lähteä selvitteleen.

      Netistä ei muuten löydy ihan hirveesti oikeeta informaatiota noista kartoista, en oo varma onko mullakaan kaikki 100% oikein, mutta sen ainakin tiedän että se "yleinen" tieto muistaakseni bensakartoista on väärin.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Originally posted by Cell View Post
        Joo toi mun on -97 vuodelta ja toiminnot löytyy. Pitää kurkata versio jossain kohtaa. Aika monesta kaapelista puuttuu kuulemma programming voltage, mutta sen varmaan oot huomannutkin jos kiinavehkeiden kanssa vielä pelailet

        Mä kaivoin winolsilla noi kartat tuolta esiin viime jouluna, jos opettelet tavan laskea checksumit niin ei muutaku ruvetaan säätämään. Virheenkorjaus on siis CRC-16 ja siitä löytää kuukkelikin luettavaa, ei vaan riitä kapasiteetti lähteä selvitteleen.

        Netistä ei muuten löydy ihan hirveesti oikeeta informaatiota noista kartoista, en oo varma onko mullakaan kaikki 100% oikein, mutta sen ainakin tiedän että se "yleinen" tieto muistaakseni bensakartoista on väärin.
        Oot varmaan lukenut myös saman "ms41 tuning opuksen" kun mäkin? Täytyy todeta että innostuin vähä aluksi mutta eipä tosiaan taida oikeen pitää paikkansa ja vähän muutenkin kummastutti että osakaasulle ja täyskaasulle omat kartat jne, ei mitään järkeä.
        Mutta ajattelin itse vertailla muiden virityksiä ja katsella mitä on muuteltu, eiköhän ne sieltä sitten pysty identifioimaan. Tossa on kuitekin kasa muutettuja dumppeja.

        En tiedä oonko käsittänyt täysin oikein mutta mullon ainakin winolssissa se kyseisen purnukan checksum plugari ja ainakin nätisti se muutoksen jälkeen laski sen uusiksi.
        Sitä en tiedä toimiiko kun en ole vielä autoon asti saanut mitään softaa
        Vai onko tossa vielä jotain mitä en oo ite hoksannut?
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          Joo se on ihan hyödytön opus. On mulla ne oikeat peruskartat tossa, siinä määrin että imusarjavireistä selviää ainakin kunnialla kun ei suuria muutoksia vaadi. Kiihdytysrikastukset ainakin puuttuu, ei motivoinut jatkaa tutkimista kun olis pitäny lähteä selvittelee noita kaapelihommia ym.

          Noi muiden tekemät muutokset on siitä haasteellisia, että sieltä on voitu arpoa ihan mitä vaan erilaiseksi. Koita siinä sitte päätellä

          Sulla on varmaan joku piraattilahden versio winolsista? Sittenhän toi homma on melkein pala kakkua jos se plugini osaa laskea uudet checksumit.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            Originally posted by Cell View Post
            Joo se on ihan hyödytön opus. On mulla ne oikeat peruskartat tossa, siinä määrin että imusarjavireistä selviää ainakin kunnialla kun ei suuria muutoksia vaadi. Kiihdytysrikastukset ainakin puuttuu, ei motivoinut jatkaa tutkimista kun olis pitäny lähteä selvittelee noita kaapelihommia ym.

            Noi muiden tekemät muutokset on siitä haasteellisia, että sieltä on voitu arpoa ihan mitä vaan erilaiseksi. Koita siinä sitte päätellä

            Sulla on varmaan joku piraattilahden versio winolsista? Sittenhän toi homma on melkein pala kakkua jos se plugini osaa laskea uudet checksumit.
            Veli venäläisen versio osaa laskea checksumit
            Pitäs itekki löytää vähän pakosti kiihdytysrikastukset et sais läppikset toimii jotenkin. Mietin vaa että mitenhän tossa softassa sitä tulkitaan, ilmeisesti avautumisnopeuden funktiona :think
            Eli joku 2D kartta missä X "volttia sekunnissa" ja sille määritellään lisärikastus esim millisekunteina Y. Vai onko näin? Pitääkö ottaa huomioon mistä kohdasta läppiä lähdetään avaamaan?
            Mietin vaan että jos se menee noin niin miten ne alkuperäiset kiinteät arvot löytäisi sitten helpoiten, hankala vertailla mitään realimaailman arvoja (suuttimien aukiolot jne). Mitä meinasit kaapelihommilla?

            Täytyy jatkaa tutkimista nyt kun sai motivaatiota taas siitä että täällä joku muukin tuskailee tuon softajutun kanssa
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • suppari
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4049
              • Turku

              Originally posted by Haju69 View Post
              Veljen autossa samantyylinen häiriö silloin tällöin. Auto tosin M50B25 koneella. Homma vielä selvittämättä, vikakoodeja ei ole luettu, mutta imuvuodot on katsottu ja niitä ei pitäisi olla. Lambdan se laittoi tilaukseen josko sillä asettuis. Mutta en tiedä. Jos löydät sinä ratkaisun niin kerro sitten toki.
              Mulla notkahtelee kanssa, mutta ihan sillontällön, välillä ei ollenkaan. Nyt on tosiaan vaihdettu tulpat,vk tiivisteet,vanostiivisteet,separaattori+letkut, ja 20tkm sitten nokan anturi. Ton isomman rempan jälkeen ajettu n.8km, et varmaan adaptoituu vielä. Pitää jatkaa tutkimista jos ei tosta tasotu pidemmän ajon jälkeen.
              sigpic
              P:0409699000

              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
              huollot/korjaukset!

              BMW E&F sarjaan.
              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6935
                • N/A

                Tänään yritän koota m52b28 huohottimet ym paikalleen.
                Tarviiko letkuihin muualle klemmareita kun öljytikun juureen menevään letkuun sekä maffin ja kaasuläpän väliseltä haitariputkelta lähtevälle pikkuletkulle tyhjäkäyntiventtiilin päähän? Ajattelin ne uusia.

                Comment

                • Haju69
                  Administrator
                  • Nov 2005
                  • 16344
                  • Leppävirta

                  Originally posted by Antti O View Post
                  Tänään yritän koota m52b28 huohottimet ym paikalleen.
                  Tarviiko letkuihin muualle klemmareita kun öljytikun juureen menevään letkuun sekä maffin ja kaasuläpän väliseltä haitariputkelta lähtevälle pikkuletkulle tyhjäkäyntiventtiilin päähän? Ajattelin ne uusia.
                  En ole tavannut vielä klemmaria ainakaan sinne huohottimelta öljytikun juureen menevällä letkulla. En tiedä kuuluuko olla mutta omalla kohdalla ei ole ollut kahdessa eri autossa eikä uusien lelujen mukana ole koskaan klemmareita myytykään saatika tarjottu.
                  LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                  E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                  B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                  Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                  Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                  Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6935
                    • N/A

                    Originally posted by Haju69 View Post
                    En ole tavannut vielä klemmaria ainakaan sinne huohottimelta öljytikun juureen menevällä letkulla. En tiedä kuuluuko olla mutta omalla kohdalla ei ole ollut kahdessa eri autossa eikä uusien lelujen mukana ole koskaan klemmareita myytykään saatika tarjottu.
                    Ok.. no jos ne on tiiviitä, meinaan se separaattorilta öljytikulle menevä letku on vielä kiinni joten jospa se uusi sinne menisi silikoonipuikon avustuksella.
                    Samalla pitää yrittää jotekin saaha puhallettua se reikä auki sieltä tikun juuresta.

                    Comment

                    • jrr
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 104
                      • Riihimäki

                      Itellä M52B28TU tyhjäkäynti tasasesti tipahtaa pari sataa rpm ja sitten takas ylös. Ilmeisesti termostaatin sisällä oleva anturi hajoamassa ja tätä varten joutuu vaihtamaan tuon termostaatin. Näin ainakin paikallinen huoltomies sanoi olevan ja sitähän sitten uskoin, huomenna varmaankin laitan tuon termarin että sitten voin raportoida auttoiko.

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Originally posted by jrr View Post
                        Itellä M52B28TU tyhjäkäynti tasasesti tipahtaa pari sataa rpm ja sitten takas ylös. Ilmeisesti termostaatin sisällä oleva anturi hajoamassa ja tätä varten joutuu vaihtamaan tuon termostaatin. Näin ainakin paikallinen huoltomies sanoi olevan ja sitähän sitten uskoin, huomenna varmaankin laitan tuon termarin että sitten voin raportoida auttoiko.
                        Ei sen käynnin pitäisi ottaa nokkiinsa vaikka termarin sähkövastus oliskin poikki, muualla todennäköisesti vikaa. Imuvuoto, vanoksen tiivisteet, nokkien anturit jne tarkistukseen
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • jrr
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 104
                          • Riihimäki

                          En tiiä niin, kohtahan se selviää. Kyseinen huoltomies sanoi kuitenkin ennenkin hoitaneensä kyseisen vian tällä tavalla. Sanoi että ensi alkuun on vaan pientä hakemista tyhjäkäynnin kanssa ja kun tarpeeksi huonoksi pääsee ruisku suorastaan antaa bensatulvan koneelle tukehduttaen sen ja kastellen tulpat, koska ruisku ei tiedä koneen todellista käyntilämpötilaa. Ja mitä nyt muita vikoja sama mies on laitellut, niin en ainakaan vielä yhtään epäile mitä hän sanoo.

                          Comment

                          • mijuko
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2010
                            • 951
                            • ۩□□۩

                            Originally posted by jrr View Post
                            Itellä M52B28TU tyhjäkäynti tasasesti tipahtaa pari sataa rpm ja sitten takas ylös. Ilmeisesti termostaatin sisällä oleva anturi hajoamassa ja tätä varten joutuu vaihtamaan tuon termostaatin. Näin ainakin paikallinen huoltomies sanoi olevan ja sitähän sitten uskoin, huomenna varmaankin laitan tuon termarin että sitten voin raportoida auttoiko.
                            Sama motti ja samat oireet... vanoksen tiivisteet kontissa
                            Kierrokset notkahtaa huomattavammin koneen lämmetessä sinisen alueen jälkeen ja silloin tällöin ryömittäessä tai pakittaessa meinaa sammua. Kovemmilla pakkasilla saattoi sammua liikennevaloihin kun sattu lämmöt/notkahdus kohilleen ja oli turha jättää käymään kylmänä. Välillä tuntuu alavääntö olevan hukassa.
                            Last edited by mijuko; 05-04-2011, 21:27.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              Originally posted by jrr View Post
                              En tiiä niin, kohtahan se selviää. Kyseinen huoltomies sanoi kuitenkin ennenkin hoitaneensä kyseisen vian tällä tavalla. Sanoi että ensi alkuun on vaan pientä hakemista tyhjäkäynnin kanssa ja kun tarpeeksi huonoksi pääsee ruisku suorastaan antaa bensatulvan koneelle tukehduttaen sen ja kastellen tulpat, koska ruisku ei tiedä koneen todellista käyntilämpötilaa. Ja mitä nyt muita vikoja sama mies on laitellut, niin en ainakaan vielä yhtään epäile mitä hän sanoo.
                              No ei kyllä pidä paikkansa. Siinä on pelkkä lämmityselementti termarissa, lämpöanturi on erikseen.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • biimerrrrville
                                BTCF Member
                                • Apr 2011
                                • 296
                                • Suomi

                                pakko nyt alottaa uutta keskusteluu vanhasta aiheesta mutta,

                                voiko viallinen nokka akselin asentotunnistin aiheuttaa kovat päästöt ?

                                autossa, auto siis pelaa kylmänä niin perkeleen hyvin mutta lämmetessään

                                kaikki alatehot katoavat ? jotain naputustakin kuuluu kun kone käy.

                                vikakoodit on luettu mut mtn ei näkynyt. ja päästöjä on jo yritetty

                                kurittaa vaikka millä konsteilla joten päädyin tähän vaihtoehtoon.

                                alkaa pikkuhiljaa hermot mennä jo kun en saa autoa leimasta ja korjaamolle

                                ei oo varaa ja kyseessä on siis se perus tehojen hävittäjä m52.....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎