Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miku
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 2624
    • Kajaani

    Tässä nyt vähän laskeskelmia ja hahmottelua tulevasta stage1:sestä Jos joku viitsisi tarkistella nuo puristussuhde laskelmat etten ainakaan jaa väärää tietoa muille koska ensikertaa näitä laskeskelin.

    Laskin alkuperäiskuntoisen m20b25 8.8:1 kat koneen puristustilavuudeksi 53,2cc/sylinteri.
    (415,4cc + 53,2cc) / 53,2cc =8.8:1

    -M52b28 kampiakseli
    -130mm veivit esim m20b20/b23/b27
    -m20b25 8.8:1 männät joiden helmoista tarvittava määrä tavaraa pois ettei osu kampuraan
    -m20b25 kansi

    Puristukset 9.3:1
    Jos lohkosta ottaa 0.5mm pois puristukset 9.75:1

    Motronicilla olisi tarkoitus tehdä. Sisässä nyt joku mikä lie lastu kun rajoitin jossain 7000rm hujakoilla.

    Onkohan tuossa nakutusvaaraa jo noilla 9.75:1 puristuksilla kun alkuperäinen 8.8:1? Vai olisiko järkevää tyytyä noihin 9.3:1 puristuksiin mitkä varmasti ainakin menisi 98 bensalla ilman nakutusvaaraa?

    Sitten hieman noista muista palikoista kysymyksiä:

    -Onko järkeä noilla 9.3 tai 9.75 puristuksilla laittaa esim 272 nokkaa vai meneekö vain hukkaan nekin rahat?

    -m50b25 suuttimet? Onko mitään iloa? Ajattelin että olisi ainakin hiljaisemmat.... Seosta ajattelin rukata bensapaineilla/ilmamäärämittarilla oli suuttimet mitkä tahansa

    -Kaasuläppää tai imm isommaksi? Mitään hyötyä?

    -Vauhtiksen kevennys? Järkeä?

    -Peltisarja on tulossa ja 2x läpivirtaava vaimennin. Katit kiinni vain leimalla.

    Muita vinkkejä/huomioitavaa?




    ///Make:lle
    M52B28 kampura ei tarvi muuta kuin sen sovitteen etupäähän, ja sitten kuningaspultin prikan sorvauksen tai kampuran pään lyhennyksen.

    Kerrotko vielä tarkemmin tuosta: Käytetäänkö m20 vai m52 kuningaspulttia? Sen alle pitäis sorvata prikka? Minkä paksuinen ja onko sama mikä vastaavasti pitäs ottaa kampurasta jos ei sorvaa prikkaa ja minkä takia tämä kaikki

    Kertoisitko tarkemmin tosta sinun b28:sista?
    Last edited by Miku; 09-08-2013, 19:09.
    TEAM "Peli Menetetty"
    Nyt:
    E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
    E30 320i 2d m20b27 tic project
    E38 728ia
    E46 316i sedan
    Ex:
    3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

    Comment

    • Ezpej
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2012
      • 252
      • Pilkanmaan ylipaineistaja

      Originally posted by Miku View Post
      Tässä nyt vähän laskeskelmia ja hahmottelua tulevasta stage1:sestä Jos joku viitsisi tarkistella nuo puristussuhde laskelmat etten ainakaan jaa väärää tietoa muille koska ensikertaa näitä laskeskelin.

      Laskin alkuperäiskuntoisen m20b25 8.8:1 kat koneen puristustilavuudeksi 53,2cc/sylinteri.
      (415,4cc + 53,2cc) / 53,2cc =8.8:1

      -M52b28 kampiakseli
      -130mm veivit esim m20b20/b23/b27
      -m20b25 8.8:1 männät joiden helmoista tarvittava määrä tavaraa pois ettei osu kampuraan
      -m20b25 kansi

      Puristukset 9.3:1
      Jos lohkosta ottaa 0.5mm pois puristukset 9.75:1

      Motronicilla olisi tarkoitus tehdä. Sisässä nyt joku mikä lie lastu kun rajoitin jossain 7000rm hujakoilla.

      Onkohan tuossa nakutusvaaraa jo noilla 9.75:1 puristuksilla kun alkuperäinen 8.8:1? Vai olisiko järkevää tyytyä noihin 9.3:1 puristuksiin mitkä varmasti ainakin menisi 98 bensalla ilman nakutusvaaraa?

      Sitten hieman noista muista palikoista kysymyksiä:

      -Onko järkeä noilla 9.3 tai 9.75 puristuksilla laittaa esim 272 nokkaa vai meneekö vain hukkaan nekin rahat?

      -m50b25 suuttimet? Onko mitään iloa? Ajattelin että olisi ainakin hiljaisemmat.... Seosta ajattelin rukata bensapaineilla/ilmamäärämittarilla oli suuttimet mitkä tahansa

      -Kaasuläppää tai imm isommaksi? Mitään hyötyä?

      -Vauhtiksen kevennys? Järkeä?

      -Peltisarja on tulossa ja 2x läpivirtaava vaimennin. Katit kiinni vain leimalla.

      Muita vinkkejä/huomioitavaa?




      ///Make:lle
      M52B28 kampura ei tarvi muuta kuin sen sovitteen etupäähän, ja sitten kuningaspultin prikan sorvauksen tai kampuran pään lyhennyksen.

      Kerrotko vielä tarkemmin tuosta: Käytetäänkö m20 vai m52 kuningaspulttia? Sen alle pitäis sorvata prikka? Minkä paksuinen ja onko sama mikä vastaavasti pitäs ottaa kampurasta jos ei sorvaa prikkaa ja minkä takia tämä kaikki

      Kertoisitko tarkemmin tosta sinun b28:sista?




      Ilman muuta vähintään 272 nokka, Riippuen vähän aukioloajasta.
      Miten paljo uskallat ajaa mäntään koloa venttiilille? 11mm nostolla saa männässä olla jo jonkinmoinen monttu.

      Miten sulla on kestänyt nipussa 7000rpm:llä vehkeet?
      Itellä paukkunut keinuja noilla kierroksilla kun venttiili ja mäntä kohtaillut. (ei tunnu pysyvän perässä)


      Ja panosta siihen KDFI moottorin ohjaukseen.. perus hinta muistaaksen 390e. Ihan vastaava kun megasquirt.

      Pääset eroon IMM ongelmist ja yms muista turhist härpäkkeistä.

      Comment

      • ///Make
        BTCF Member
        • May 2007
        • 4688
        • Lahti

        Kampuran etupää on sen verran pidempi, että pelkän sovitteen teko ei riitä. Pari milliä tarvinnee sorvata prikasta pois "sisältä" että prikka ottaa kiinni hihnapyörään. Googlella löytyy kyllä helposti kuvia.
        Voit käyttää kumpaa pulttia/prikkaa vaan.

        Minun konekokoonpanoni löytyy tästä topicista, mutta voinhan tuon vanhan kirjoittaa uudelleenkin.
        -M51D25 kampura lyhennettynä + sovite
        -lohko -1,3mm
        -M20B25 kat-männät joista ajettu helmoista tavaraa pois siihen sisäpuolella olevaan rajaan asti
        130mm kiertokanget
        -885 kansi

        -M52B28 suuttimet
        -M30B34 IMM
        -zJark vauhtipyörä

        Kansi tulee nyt 292-asteisella nokka-akselilla, sekä ulommat venajouset + lautaset singlejousellisen kannesta.
        Ajan venttiilikoloja hieman syvemmiksi männistä.
        Z3 3,0 Coupe -98
        E30 325E 4D -85
        Originally posted by TNT
        Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

        Comment

        • Miku
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 2624
          • Kajaani

          Originally posted by Ezpej View Post
          Ilman muuta vähintään 272 nokka, Riippuen vähän aukioloajasta.
          Miten paljo uskallat ajaa mäntään koloa venttiilille? 11mm nostolla saa männässä olla jo jonkinmoinen monttu.

          Miten sulla on kestänyt nipussa 7000rpm:llä vehkeet?
          Itellä paukkunut keinuja noilla kierroksilla kun venttiili ja mäntä kohtaillut. (ei tunnu pysyvän perässä)


          Ja panosta siihen KDFI moottorin ohjaukseen.. perus hinta muistaaksen 390e. Ihan vastaava kun megasquirt.

          Pääset eroon IMM ongelmist ja yms muista turhist härpäkkeistä.
          Juu tuo 272 vois olla passeli jos vaan sopivasti jostain semmonen löytyy. Jyrkempää en ehkä viitsi että olisi jotain toivoa aina saada päästöistä tuo läpi.

          En juurikaan ole tuota rajoittajaan paukutellut, silloin tällöin hetkellisesti ja on toistaiseksi kestänyt. Luulisi sopivilla jousilla kestävän suht ok.

          Kovasti olisi tarkoitus tämä stage1 hoitaa tuolla motronicilla. jos tämä ei olisi vähäpäästöinen niin sitten ehdottomasti rutut korkeelle ja jyrkkää nokkaa ja kdfi kehiin.

          Kovin urheilulliseen käyttöön tuo ei tosissaan muutenkaan olisi tulossa. Mieli vaan tekisi askartelemisen ilosta käydä kone läpi kun muukin auto käydään ja samallahan tuohon hieman potkua taiotaan lisää.

          Originally posted by ///Make View Post
          Kampuran etupää on sen verran pidempi, että pelkän sovitteen teko ei riitä. Pari milliä tarvinnee sorvata prikasta pois "sisältä" että prikka ottaa kiinni hihnapyörään. Googlella löytyy kyllä helposti kuvia.
          Voit käyttää kumpaa pulttia/prikkaa vaan.

          Minun konekokoonpanoni löytyy tästä topicista, mutta voinhan tuon vanhan kirjoittaa uudelleenkin.
          -M51D25 kampura lyhennettynä + sovite
          -lohko -1,3mm
          -M20B25 kat-männät joista ajettu helmoista tavaraa pois siihen sisäpuolella olevaan rajaan asti
          130mm kiertokanget
          -885 kansi

          -M52B28 suuttimet
          -M30B34 IMM
          -zJark vauhtipyörä

          Kansi tulee nyt 292-asteisella nokka-akselilla, sekä ulommat venajouset + lautaset singlejousellisen kannesta.
          Ajan venttiilikoloja hieman syvemmiksi männistä.
          Kiitoksia sulle neuvoista! Millaiset puristukset tuolla kokoonpanolla tulee ja onkos sulla vakio motronic käytössä vai miten? Jostain lueskelin että jollakin oli jolllain 10.5 rutuilla nakuttanut vedätyksessä jo jonkin verran niin pähkäilen tässä että olisko se tuo 9,3 vai 9,75 mulla toimivampi vai onko noilla mitään käytännön eroa

          Ootko penkissä käynyt tuolla?
          TEAM "Peli Menetetty"
          Nyt:
          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
          E30 320i 2d m20b27 tic project
          E38 728ia
          E46 316i sedan
          Ex:
          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

          Comment

          • ///Make
            BTCF Member
            • May 2007
            • 4688
            • Lahti

            Jaa-a. En tiedä mitä siinä on tarkalleen puristuksia. Laskettu niin että paljealue on jotain 0,8-0,9. Kai se päälle kympin menee.
            Motronic joo, koska olen köyhä. Kyllähän se kdfi olisi kiva...
            Jonkun lastun tilailin eBaysta, nousee rajoitin 6900rpm.

            Viikon päivät aikaa niputtaa pata, 17.8. on driftipäivä Kouvolassa.
            Penkissä pitää käydä samantien sitten.
            Z3 3,0 Coupe -98
            E30 325E 4D -85
            Originally posted by TNT
            Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

            Comment

            • Miku
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 2624
              • Kajaani

              Originally posted by ///Make View Post
              Jaa-a. En tiedä mitä siinä on tarkalleen puristuksia. Laskettu niin että paljealue on jotain 0,8-0,9. Kai se päälle kympin menee.
              Motronic joo, koska olen köyhä. Kyllähän se kdfi olisi kiva...
              Jonkun lastun tilailin eBaysta, nousee rajoitin 6900rpm.

              Viikon päivät aikaa niputtaa pata, 17.8. on driftipäivä Kouvolassa.
              Penkissä pitää käydä samantien sitten.
              Ok. Pistähän tännekin penkkilukemia sitten

              Edit: Laskeskelin tuossa että puristussuhde sulla olis 9.8:1. Toki laskuvirhekin on mahdollinen. Ootko vielä ajellu tuolla setillä aiemmin? Et vissiin tai sitten ei nakutellut sulla vakio motronicilla?

              Jos sulla on paljealue tuolla setillä 0.8mm niin mulla se ois tuossa haavekokoonpanossa vakiolohkolla 1.5mm.

              Olikos se nyt niin että se ois hyvä olla alle 1mm tai yli oliko se nyt 3mm vai 4mm ettei ois niin nakuherkkä? Jos jyrsityttäs siitä lohkosta sitten sen 0.5mm niin jäis paljealueeksi 1mm.
              Last edited by Miku; 10-08-2013, 20:24.
              TEAM "Peli Menetetty"
              Nyt:
              E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
              E30 320i 2d m20b27 tic project
              E38 728ia
              E46 316i sedan
              Ex:
              3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

              Comment

              • Miku
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 2624
                • Kajaani

                Originally posted by jr66 View Post
                Tiedäthän että e34:n lohkossa ei ole kuskin puolella tarpeeksi reikiä e30:n koneenkorvan kiinnitystä varten ?
                Ja e34:n lohko + e30:n öljypohja = ei öljytikun paikkaa. Paitsi jos /kun ottaa e34:n lohkosta tulpan pois siitä missä on e30:ssä tikun putki.
                Onhan tämä nyt väärää tietoa ettei tohon e34 lohkoon saisi noita e30 koneenkorvia molempia kiinni?
                TEAM "Peli Menetetty"
                Nyt:
                E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                E30 320i 2d m20b27 tic project
                E38 728ia
                E46 316i sedan
                Ex:
                3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                Comment

                • ///Make
                  BTCF Member
                  • May 2007
                  • 4688
                  • Lahti

                  Originally posted by Miku View Post
                  Onhan tämä nyt väärää tietoa ettei tohon e34 lohkoon saisi noita e30 koneenkorvia molempia kiinni?
                  Kyllä minä väitän että Jari on nyt kirjoittanut paskaa.

                  Z3 3,0 Coupe -98
                  E30 325E 4D -85
                  Originally posted by TNT
                  Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16418
                    • Asikkala

                    Originally posted by Miku View Post
                    Onhan tämä nyt väärää tietoa ettei tohon e34 lohkoon saisi noita e30 koneenkorvia molempia kiinni?
                    Originally posted by ///Make View Post
                    Kyllä minä väitän että Jari on nyt kirjoittanut paskaa.

                    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=72595
                    Saatan olla väärässä (taas) mutta jokin lohko/koneenkorva/korimalli-yhdistelmä ei ollut bolt-on ja nimenomaan m20 ja e34 -> e30 tai e30 -> e34 :think

                    Comment

                    • ///Make
                      BTCF Member
                      • May 2007
                      • 4688
                      • Lahti

                      Originally posted by jr66 View Post
                      Saatan olla väärässä (taas) mutta jokin lohko/koneenkorva/korimalli-yhdistelmä ei ollut bolt-on ja nimenomaan m20 ja e34 -> e30 tai e30 -> e34 :think
                      No niinhän tuossa topicissa monet ovat kirjoittaneetkin. Jos omistaa E30:n, niin ei ole ongelmia. Siihen käy E30 ja E34 lohkot. E34:een ei käy E30 lohko.
                      Z3 3,0 Coupe -98
                      E30 325E 4D -85
                      Originally posted by TNT
                      Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Topikista siivottu iiso kasa OT:ta pois. Josko nyt löytyisi tieto paremmin.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Miku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 2624
                          • Kajaani

                          Originally posted by ///Make View Post
                          Jaa-a. En tiedä mitä siinä on tarkalleen puristuksia. Laskettu niin että paljealue on jotain 0,8-0,9. Kai se päälle kympin menee.
                          Motronic joo, koska olen köyhä. Kyllähän se kdfi olisi kiva...
                          Jonkun lastun tilailin eBaysta, nousee rajoitin 6900rpm.

                          Viikon päivät aikaa niputtaa pata, 17.8. on driftipäivä Kouvolassa.
                          Penkissä pitää käydä samantien sitten.
                          Saitkos nippuun? Miten soi ja joko penkissä käyty?
                          TEAM "Peli Menetetty"
                          Nyt:
                          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                          E30 320i 2d m20b27 tic project
                          E38 728ia
                          E46 316i sedan
                          Ex:
                          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                          Comment

                          • ///Make
                            BTCF Member
                            • May 2007
                            • 4688
                            • Lahti

                            Originally posted by Miku View Post
                            Saitkos nippuun? Miten soi ja joko penkissä käyty?
                            Sain juu, päivää ennen Kouvolaa. Siinä olikin hyvät testiajot kun useamman tunnin räimin poikittain

                            Ei ole tullut käytyä vielä penkissä, mutta voisihan sitä yrittää vaikka ensi viikolla kun on vielä lomaa. Vääntöä tuli kyllä alas melko kivasti, ja kerran tuli vain koitettua Coooperin autoa vastaan kolmosella lähtien. Auton mitan jäi siinä 80-140 välillä 2D-koppaiselle 207hv E30:lle. En nyt tiedä onko se mikään vertailukohta, laitetaan Tommille kunnon kuorma päälle ja koitetaan uudestaan?
                            Z3 3,0 Coupe -98
                            E30 325E 4D -85
                            Originally posted by TNT
                            Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

                            Comment

                            • Coooper
                              BTCF Member
                              • Apr 2007
                              • 1623
                              • Lahti

                              Originally posted by ///Make View Post
                              Sain juu, päivää ennen Kouvolaa. Siinä olikin hyvät testiajot kun useamman tunnin räimin poikittain

                              Ei ole tullut käytyä vielä penkissä, mutta voisihan sitä yrittää vaikka ensi viikolla kun on vielä lomaa. Vääntöä tuli kyllä alas melko kivasti, ja kerran tuli vain koitettua Coooperin autoa vastaan kolmosella lähtien. Auton mitan jäi siinä 80-140 välillä 2D-koppaiselle 207hv E30:lle. En nyt tiedä onko se mikään vertailukohta, laitetaan Tommille kunnon kuorma päälle ja koitetaan uudestaan?
                              Ois pitäny vähän useempi veto kokeilla, että sais varmuuden. Mutta eipä ollu mahollisuutta sillon. Otetaan joskus uudestaa. Mutta käy siellä penkissä nyt vaa ni saadaa sitten mustaa valkosella.
                              E61 525DA - 09
                              EX: E90 325IA -06
                              EX: E46 328i 4d -00
                              Ex: E30 318i 2d -89


                              ~M20 STROKER CLUB LAHTI~

                              Comment

                              • Ezpej
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2012
                                • 252
                                • Pilkanmaan ylipaineistaja

                                Oliko mahollista rakentaa dieselin kampuralla 2.8 stroukki, käyttäen jonkun muun mallin vakio mäntiä?


                                M20b25 lohko
                                PPF racing 135mm H- kanget
                                M21 kampiakseli 81mm isku?
                                männät? Löytyykö mistään sopivia? m50 vanos männät? tupla vanos?

                                nokka 11mm nostolla.

                                Mahollisesti 2mm pahvia käyttäen.
                                Tarkoitus tähdätä 9.5 - 10:1 puristuksille.
                                Palje alueen voi sitten itse zuumailla.

                                Kertookaa viisaammat..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎