Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kama
    BTCF Member
    • Dec 2002
    • 1264
    • Savonmua

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Tuo m54b30 swappihan se ois sinänsä kaikkein fiksuin tapa saada lisää kulkua autoon. Mutta ite miettiny tämmöstä modia tuohon omaan:

    Eli tuplavanos b28:n imusarja sinkkuvanos b28 koneeseen.
    Tuon disan vaikutus olis tietty helppo dynottaa autolla jossa disa jo on. Eli veto disa lukittu kiinni ja auki. Noista käppyröistähän voisi sitten katsoa optimaalisen avaamiskohdan.

    Tehoista ja suorituskyvystä vielä pohdintaa:
    Kun aina huomio kiintyy vaan virityksellä saatavaan huipputehoon. Niin minun mielestä (kun ei ole portaatonta vaihteistoa) niin suorituskyky muodostuu enempikin käytettävän kierrostalueen pinta-alasta.
    Ois fiksua jos tuon tiedon saisi suoraan noista dyno-softista, vai saako? eli integroidaan käppyrää?

    Tässä esim noista omista lapuista. Laskettu siis vaan käsin ruudukosta.
    (R= ruutua)
    M52 TEHO 35,5R alueella 3500-6500
    M54 TEHO 49,5R alueella 3500-6500

    Ja sit lasketaan virityksen onnistuminen:
    Huipputehosta:
    233,2/177,8 = +31,2%
    Pinta-alasta
    49,5/35,5 = +39,4%

    Ja kaiketi tuossa M54:ssä vielä olis potentialia jäljelläkin jos intoa riittää...
    E24 - M88/3 N/A
    E85 - M54 Supercharged
    G26 - M50 Supercharged
    IG:kamamikko

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Tuo m54b30 swappihan se ois sinänsä kaikkein fiksuin tapa saada lisää kulkua autoon. Mutta ite miettiny tämmöstä modia tuohon omaan:



      Eli tuplavanos b28:n imusarja sinkkuvanos b28 koneeseen. Ei mikään mahdottomuus, kun menee kanteen suoraan vaikka toki kevyttä kanavien sovitusta vaatii ja jonkun soveltavan ratkaisun tiivisteeseen. Ehkä 5mm sovituslevy olis fiksuin ratkasu. Kaasuläppä menee kans suoraan, mutta tyhjäkäyntiventtiilin kanssa joutuu kikkaileen, kun tuon imusarjan erilisiä tyhjäkäynnin kanavia ei voi käyttää. Sitten vielä disalle joku kytkentä, joka aukoo sitä kierrosluvun mukaan ja x määrä muuta tunkkaamista.

      Mutta ennenkö rupean edes hommaan, niin ois hyvä kuulla mielipiteitä, että onko tuossa mitään järkeä :think rahallinen satsaus ois mulle käytännössä 0 mutta työtähän tuo vaatii.
      No ei mitään järkeä, aavistuksen aluetta saa lavennettua 2-vaiheisella imusarjalla mutta on varmasti viimeinen virityskeino jota tavan kotitallivirittäjän kannattaa lähteä soveltamaan.

      M52TU/M54:n suurin syy parempaan alakierrosvääntöön ei ole imusarjassa vaan vanoksessa, imupuolen nokka käntyy 40 astetta sinkkuvanoksen 25 vastaan.

      Mitä se B28 tosiaan kaipaa niin koneeseen sopivat nokka-akselit, vakiona siinä on samat 228-asteiset lopokepit kuin muissakin M52:ssa, imunokka vielä 5 astetta muita myöhäisemmällä, nähtävästi nakutuksen pelossa. Imunokkaan 30 astetta lisää aukioloaikaa ja ajoitusta 10 astetta aikaisemmalle niin ylärekisteri alkaa laulamaan.

      Ja kummasti sitä aina ollaan sen imuasarjan kimpussa ensimmäisenä vaikka se taitaa olla ainoa liki optimaalinen osa M52:ssa, kannen imukanaviahan ei saatu korjattua M52-updatessa vaan ovat edelleen M50-designeä josta kai se yleinen käsitys että konetta on kuristettu imusarjalla kun kanavat ovat kannessa suuremmat kuin imusarjassa.....

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by kama View Post
        Ja kaiketi tuossa M54:ssä vielä olis potentialia jäljelläkin jos intoa riittää...
        No M54 ei nyt suorityskyvyn puolesta eroa mitenkään merkittävästi M52:sta, lähinnä ero on kaksi desia lisää iskutilavuutta. Huipputehon ero tulee imunokasta, 240 astetta M54b30:ssä ja 228 astetta M52:ssa.

        Comment

        • kama
          BTCF Member
          • Dec 2002
          • 1264
          • Savonmua

          Originally posted by naukkis View Post
          No M54 ei nyt suorityskyvyn puolesta eroa mitenkään merkittävästi M52:sta, lähinnä ero on kaksi desia lisää iskutilavuutta. Huipputehon ero tulee imunokasta, 240 astetta M54b30:ssä ja 228 astetta M52:ssa.
          Juuh, sitä just meinaan et M5x:n halvat hevoset/Nm:t on jo m54:ssä 'vakiona'.
          Tuohon Siemensin sielunelämään ois mukava perehtyä. Vakio-ohjelma kun kuitenkin on optimoitu päästöjen yms suhteen. Suomessa ei ilm. näiden säätäjiä liiemmin ole?
          Ja sit jos tavoittelee niitä +250 tehoja ja nostaa kierroslukua niin pitää alkaa sisuskaluja uusimaan mikä nostaa kustannukset taas eri dekaadille per hevosvoima.
          E24 - M88/3 N/A
          E85 - M54 Supercharged
          G26 - M50 Supercharged
          IG:kamamikko

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by kama View Post
            Juuh, sitä just meinaan et M5x:n halvat hevoset/Nm:t on jo m54:ssä 'vakiona'.
            Tuohon Siemensin sielunelämään ois mukava perehtyä. Vakio-ohjelma kun kuitenkin on optimoitu päästöjen yms suhteen. Suomessa ei ilm. näiden säätäjiä liiemmin ole?
            Ja sit jos tavoittelee niitä +250 tehoja ja nostaa kierroslukua niin pitää alkaa sisuskaluja uusimaan mikä nostaa kustannukset taas eri dekaadille per hevosvoima.
            Vakiokartat pelkää nakusta aivan kuollakseen, olen suorastaan yllättynyt että noissa dynotuloksissa näkyy kuitenkin yli 100nm/litra järjestään kun syttyennakot on naurettavan myöhäiset. Vai onko nuo tulokset ajettu jollain virisoftilla joissa järkevämmät ennakkokartat?

            Hydraulinostajat eivät paljon yli 7k rpm kestä mutta alakerta varmaan pysyy nipussa tehtaan jäljiltäkin jonnekin 9k asti eli onhan sitä virivaraa.... B28 9k alueella hyötyy jo siitä M50-imusarjastakin jos vain kannen tekee virtaamaan vastaavasti

            Comment

            • kama
              BTCF Member
              • Dec 2002
              • 1264
              • Savonmua

              Originally posted by naukkis View Post
              Vakiokartat pelkää nakusta aivan kuollakseen, olen suorastaan yllättynyt että noissa dynotuloksissa näkyy kuitenkin yli 100nm/litra järjestään kun syttyennakot on naurettavan myöhäiset. Vai onko nuo tulokset ajettu jollain virisoftilla joissa järkevämmät ennakkokartat?

              Hydraulinostajat eivät paljon yli 7k rpm kestä mutta alakerta varmaan pysyy nipussa tehtaan jäljiltäkin jonnekin 9k asti eli onhan sitä virivaraa.... B28 9k alueella hyötyy jo siitä M50-imusarjastakin jos vain kannen tekee virtaamaan vastaavasti
              Tuossa on vakio Z3 3.0 EU2 softa.
              Millä softilla olet nuita karttoja tsiigaillut? Mulla olis sattumoisin yksi ylimäräinen MS43 boxi (Z3:sta), jonka sielunelämään olis tarkoitus perehtyä kunhan muilta harrastuksilta joutaa. erilaisia softia ja piuhojakin on jemmassa. Tuosta siis tarkoitus tehdä 'standalone' eli mahdollisimman plug'n'play ajonestojen yms. sähköjen suhteen.
              + sitten jos itse voisi karttoja ajella.

              Eli eka stage voisi olla oma tune.
              stage2 sitten kovat nostajat + rajoitin ylös.
              stage3 männät + viiina?

              sounds like a plan? kommentteja?
              E24 - M88/3 N/A
              E85 - M54 Supercharged
              G26 - M50 Supercharged
              IG:kamamikko

              Comment

              • Calypsocoupe
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 2932
                • EFNU

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Eli tuplavanos b28:n imusarja sinkkuvanos b28 koneeseen. Ei mikään mahdottomuus, kun menee kanteen suoraan vaikka toki kevyttä kanavien sovitusta vaatii ja jonkun soveltavan ratkaisun tiivisteeseen. Ehkä 5mm sovituslevy olis fiksuin ratkasu.
                Minkä verran kanavia joutuu työstämään ja mihin suuntaan? Menee helposti kanavan virtaukset pyllylleen.. Tuohon käyttövessaan ollut suunnitteilla kyseinen modi, mutta ei ole vielä kävellyt vastaan edullista imusarjaa josta ei puutu rojuja.
                - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                Comment

                • Matuh
                  BTCF Member
                  • Apr 2013
                  • 3702
                  • Kouvola

                  Sinne jäi nurkkaan m50 imusarja pölyyntymään
                  Pakko myöntää että ei oo kyllä kauheasti mikään ikäväkään
                  Jätin vielä ton ohjelmoidun boksin kiinni, ei muuta ongelmaa ku ei meinaa jaksaa tyhjäkäyntiä kylmällä koneella.
                  E36 328i M50B30 turbo
                  Skoda vRS
                  Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                  Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                  EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11120
                    • Oulu

                    Originally posted by Calypsocoupe View Post
                    Minkä verran kanavia joutuu työstämään ja mihin suuntaan? Menee helposti kanavan virtaukset pyllylleen.. Tuohon käyttövessaan ollut suunnitteilla kyseinen modi, mutta ei ole vielä kävellyt vastaan edullista imusarjaa josta ei puutu rojuja.
                    Vähän pitäs leventää imusarjan kanavia. Mutta liekkö edes tarpeellista, kun onhan siinä m52 omassakin imusarjassa samanlainen pykälä, että imusarjan kanava on pienempi kuin kannessa. Tiivisteen kanssa joutuu silti jotain soveltaan, kun tiiviste tulee reunoista kannen kanavan päälle.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      Originally posted by kama View Post
                      Juuh, sitä just meinaan et M5x:n halvat hevoset/Nm:t on jo m54:ssä 'vakiona'.
                      Tuohon Siemensin sielunelämään ois mukava perehtyä. Vakio-ohjelma kun kuitenkin on optimoitu päästöjen yms suhteen. Suomessa ei ilm. näiden säätäjiä liiemmin ole?
                      Ja sit jos tavoittelee niitä +250 tehoja ja nostaa kierroslukua niin pitää alkaa sisuskaluja uusimaan mikä nostaa kustannukset taas eri dekaadille per hevosvoima.
                      Siis tuon M54 siemenssin säätäjää?
                      Kaverin ex E46 330i säädettiin aikanaan motorbitissä vantaalla, siinä oli mekaanisesti parannettu ilmansaantia.
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • Calypsocoupe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 2932
                        • EFNU

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Vähän pitäs leventää imusarjan kanavia. Mutta liekkö edes tarpeellista, kun onhan siinä m52 omassakin imusarjassa samanlainen pykälä, että imusarjan kanava on pienempi kuin kannessa. Tiivisteen kanssa joutuu silti jotain soveltaan, kun tiiviste tulee reunoista kannen kanavan päälle.
                        En lähtisi tekemään mitään, kanava kun tuntuu tykkäävän M52 tyylisestä imusarjasta, muunlaiset hässäkät (esim. S50 sovitepala) aiheuttaa helposti ongelmia. Kiinni vaan...tiedä sitten olisiko M54B30 sarja parempi B28:n jatkoksi.

                        Oletko ICV:n kytkentää miettinyt? Helpoimmalla varmaan pääsisi jos vaihtaisi jarrutehostajan kanssa päittäin liitännät ja yhdistäisi tyhjäkäyntikanavat imukanaviin. Täytyisi tutkia hieman S50:n systeemiä. Tuleeko M52:sessa Vortexin alapää öljytikun kupeeseen vai minne?
                        - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11120
                          • Oulu

                          Originally posted by Calypsocoupe View Post
                          En lähtisi tekemään mitään, kanava kun tuntuu tykkäävän M52 tyylisestä imusarjasta, muunlaiset hässäkät (esim. S50 sovitepala) aiheuttaa helposti ongelmia. Kiinni vaan...tiedä sitten olisiko M54B30 sarja parempi B28:n jatkoksi.

                          Oletko ICV:n kytkentää miettinyt? Helpoimmalla varmaan pääsisi jos vaihtaisi jarrutehostajan kanssa päittäin liitännät ja yhdistäisi tyhjäkäyntikanavat imukanaviin. Täytyisi tutkia hieman S50:n systeemiä. Tuleeko M52:sessa Vortexin alapää öljytikun kupeeseen vai minne?
                          m54 imusarjassa on ne puolikuun muotoiset kanavat, mutta tuossa m52tu imusarjassa on samanlaiset ovaalit, mitä sinkkuvanos m52:ssa (vaikka tiivisteet onkin puolikuut). Siksi ennemmin m52tu

                          En ole ICV:n tapausta vielä tutkinu. Mielellään koittasin patentoida sen niin, että voi käyttä TU koneen imuputkia ja siten sais orkkis henkisen asennuksen. Jos tyhjäkäyntikanavat sais tosiaan yhdistettyä imukanaviin, niin sittenhän tuo olis melkeen bolt-on. Separaattorinkaan kanssa ei tarvi ihmeitä tehdä, kun se letku tosiaan menee vain öljytikun alapäähän.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Jasuuu
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2011
                            • 773
                            • Oulu

                            Jos jotain kiinnostaa kokeilla m50b25 imusarjaa, niin voin vaihtaa päittäin m52b28 imusarjaan!

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15249
                              • Ajamisen Iloa

                              Onko tällä Schmiedmannin tuotteella: http://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-z3/...te=SCM3436TYP2

                              Tuon tunnistimen tms. paikka oikeassa kohdassa? Ja onko muita havaintoja liittyen tähän tuotteeseen?
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11120
                                • Oulu

                                Originally posted by Remotion View Post
                                Onko tällä Schmiedmannin tuotteella: http://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-z3/...te=SCM3436TYP2

                                Tuon tunnistimen tms. paikka oikeassa kohdassa? Ja onko muita havaintoja liittyen tähän tuotteeseen?
                                Äkkiseltään näyttäisi olevan. Mulla oli yhdessä purku e34:ssä vastaava ja ulkonäöstä päätellen oli ollu paikallaan useamman vuoden. Mutta ei näkyny murtumia tai muitakaan probleemoja, että ihan kestävää kamaa on nuokin.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎