Tuota penkityksen vuosilukua kun kattoo, ja lukee tulosvertailuja eri foorumeilta tuolta vuodelta, niin tuntuu kyllä olevan vähän yläkanttiin.Aika käsittämättömiä eroja pitäisi kyllä tulla, kun kumpikin on omalla eculla. Toki tuossa vaikuttaa koneen kulumisetkin jo jotain , kun alkaa olla jo nämä muovit veteraani iässä.. Aj-techistä jäi kyllä tosi ammattitaitoinen kuva ja muutoinkin homma pelasi erittäin joustavasti ,eli näillä keskusteluilla en Aj-techiä enkä myöskään harista missään nimessä mollaa. Sitä vain pieni ja köyhä ihminen miettii..
Kuulemma ei ainakaan ennen ole päässyt mukaan kun harinen säätää/penkittää noita autoja . Eiköhän siitäkin oteta selvää pitääkö paikkaansa, kun auto saadaan sinne asti.
Taitaa olla maailmanennätys. Olisi kiva nähdä näitä vaikka Lokalahdella.
Oon tuota itsekkin ihmetellyt! Tietysti ralliauto on aina ralliauto, jolla vedetään kaasupohjas koko ajan yläkierroksilla vain 2 ja 3 vaihdetta käyttäen. Tietysti tollaset tehot edellyttää että moottori on teknisesti hyvässä kunnossa,kun koko ajan ajetaan sitä punarajaa vasten....
Noi Harisen penkki lukemat kannattaa jättää huomioimatta.
Ei niillä ole mitään painoarvoa.
Ilmansuodatin ja pakoputkisto mukamas nostanut vääntöä yli 20Nm joka nousee softalla 300Nm mikä tarkoittaa 120Nm/l
Eli vakio 98Nm/l ilman mekaanisia muutoksia nousee softalla 120Nm/l joka on käytännössä todella todella vaikea saavuttaa vapareissa. No saahan osa Suomen dyno äijistä sen 140Nm/l omissa viri moottoreissaan
Noilla taidoilla kannattaisi soittaa jo Maranelloon.
Toi on ihan totta ottaen huomioon millanen m50 on mekaanisestikin vakiona. Kanavat, palotilat ym muokkaamalla pitäsi irrota "helposti" tälläisessä tapauksessa sen yli 300hp. Todellisuus on taas toinen.
esimerkkinä kun myllärin esan kanssa jutustelin aikanaan, niin se sai omasta rallicrossi volvon koneesta karvan auki 400 pollea vaparina tietenkin ("kyllä se kone tietää paljon sitä ilmaa tarvii, ei sitä sille väkisin tarvi työntää"), ja voortin 1.6l kenttiläinenkin anto jotain 190hv luokkaa. Toki esa onkin mies joka tietää mitä tekee mekaanisesti. Vieläkun veis hariselle säätöön, niin tulis jotain tähtitieteellisiä numeroita
Mutta asiaan, miettinyt kans noita 260/260 nokkia tohon m50b"30" komboon ja esim superspintin tai jonkun muun laadukkaammaan peltisatsia+putkistoa, venttiilien lisäkulmat ja purkkarit sinne 12-13 korville. Kdfi jo on hyllyssä. Noilla m54 osilla ei ilmeisesti ihan mielettömiä kärsi nostella rajotinta? Ajatuksena sinne 7200rpm lopetella jos vaan muut paikat on suotuisia eikä ala käppyrät laskemaan paljoa tuota ennen. En kylläkään meinannut mitään ylävireistä ruoskaa tehdä kun kyseessä on kuitenkin käyttöauto
Hahha eipä mene oma auto ainakaan Hariselle säätöön, luulin että kovakin äijä, mutta se että bmw:n vm 92 2.5 litraisesta moottorista saadaan 300Nm ohjelmoimalla ja vaihtamalla pakoputki paksummaksi ja vaihtamalla puuvillasuodattimen tilalle pyöreä ja öljytty puuvillasuodatin.
Ja kuitenkin vuonna 2005-2010 BMW valmisti S85M50 konetta jossa 520Nm maksimi vääntö.
Mutta asiaan, miettinyt kans noita 260/260 nokkia tohon m50b"30" komboon ja esim superspintin tai jonkun muun laadukkaammaan peltisatsia+putkistoa, venttiilien lisäkulmat ja purkkarit sinne 12-13 korville. Kdfi jo on hyllyssä. Noilla m54 osilla ei ilmeisesti ihan mielettömiä kärsi nostella rajotinta? Ajatuksena sinne 7200rpm lopetella jos vaan muut paikat on suotuisia eikä ala käppyrät laskemaan paljoa tuota ennen. En kylläkään meinannut mitään ylävireistä ruoskaa tehdä kun kyseessä on kuitenkin käyttöauto
Nuo nokat ja puristukset ei mene ihan käsi kädessä. Noihin puristuksiin löisin melkein 280-290 asteista keppiä ja kansitöitä isolla kädellä. Silloin sieltä hyvällä pakosarjalla ja läpillä pääsisi m3:sen lukemiin. Nostajat samalla koviksi niin saisi sen 8000rpm ja vetoaluetta pidemmäksi.
Käyttöautossa pitäisin puristukset siellä 11:1 pinnassa, korkeat puristukset tuo kuitenkin vain pari prosenttia hyötysuhdetta ylöspäin. Silloin nuo 260/260 kepit toimii ok. Ja muutenkin olisi enemmän toisiinsa sopivat osat.
Nuo nokat ja puristukset ei mene ihan käsi kädessä. Noihin puristuksiin löisin melkein 280-290 asteista keppiä ja kansitöitä isolla kädellä. Silloin sieltä hyvällä pakosarjalla ja läpillä pääsisi m3:sen lukemiin. Nostajat samalla koviksi niin saisi sen 8000rpm ja vetoaluetta pidemmäksi.
Käyttöautossa pitäisin puristukset siellä 11:1 pinnassa, korkeat puristukset tuo kuitenkin vain pari prosenttia hyötysuhdetta ylöspäin. Silloin nuo 260/260 kepit toimii ok. Ja muutenkin olisi enemmän toisiinsa sopivat osat.
Tuo 8000rpm vaatii jo jäykemmät venttiilin jouset myös.
mitä raati noista mieltä? sivu ainakin väittää että pelittää liikkuvien puolesta oem osilla. mitenkähän tuommosen setin saaminen säätöihin tai onko järkeä ilman muita muutoksia?
Onkos täällä kukaan vaihtanut tuohon m52b28 singlevanos koneeseen tuota m54b30 imunokkaa? Jos niin oliko mitään hyötyä?
Ulkomailla tuota näyttivät käyttävän. Hieman kyllä joutuu koneistamaan että sopii.
Asteita tuossa pitäisi olla 240 ja nostoa 9,7.
Ja onko jollakin tietoa millainen tuo on ajoituksen suhteen, eli onko myöhäisemmällä vai aikaisemmalla mitä tuo m52b28 vakio nokka?
Maili ootko huomannut auton käynnissä mitään ihmeempiä eroja? Auto vissiin toimii teillä käyttiksenä?
Ainut missä on eroa, niin tyhjäkäyntihän vähän loukkoilee tai ropeltaa, mikä nyt normaalia vähän kireämmillä nokilla. Tyhjäkäntikin on samassa mitä vakionakin. Ei oo mitään ihmeellistä ilmenny.
Seos mittaria seuraillu, niin on nekin ihan kohillaan pysyny joka kelillä.
Joka päivä tuolla ajellaan ja tuli kyllä tosi mukava ajaa. Kaikin puolin kuin vakio ajaa, mutta paljon vireämpi vain
Ainut missä on eroa, niin tyhjäkäyntihän vähän loukkoilee tai ropeltaa, mikä nyt normaalia vähän kireämmillä nokilla. Tyhjäkäntikin on samassa mitä vakionakin. Ei oo mitään ihmeellistä ilmenny.
Seos mittaria seuraillu, niin on nekin ihan kohillaan pysyny joka kelillä.
Joka päivä tuolla ajellaan ja tuli kyllä tosi mukava ajaa. Kaikin puolin kuin vakio ajaa, mutta paljon vireämpi vain
Mistä hommasit tuon seos mittarin? laitoitko tuon seos mittarin lambdan ohjaamaan ecua vai teitkö pakoputkeen vaan toisen reiän tuolle seosmittarin lambdalle?
Mistä hommasit tuon seos mittarin? laitoitko tuon seos mittarin lambdan ohjaamaan ecua vai teitkö pakoputkeen vaan toisen reiän tuolle seosmittarin lambdalle?
Tuo mikä mulla on kiinni on fmi 1.4, mutta kaverilta on ollu lainalla plx laajakaista ,mikä on hyvä ja näyttää tarkasti. Tuo fmi 1.4 on satasen hujakoilla lambdan kanssa ja plx laajakaista parisataa kaikkineen. Netistä tuon plx löytää halvimmalla, tuo fmi on ihan paikallisesta varaosa firmasta joskus muinoin ostettu.Tuo fmi on hyvä kaasari vehkeille, mutta ei enää ruiskuvehkeille. Tarkoitus itelläkin päivittää tuohon plx, liekö tällä viritys asteella tarpeellista, mutta hienoltahan Se näyttää on pakosarjassa vain oma reikä tuolle mittarin lambdalle. Ja kyllä tuon ecun säätö on auton omien lamdojen varassa, tuossahan on kummallakin sarjalla oma lamda.
Noniin! Nyt on sitten testattu tuo m54b30 imunokan vaikutus m52b28 singlevanos koneessa.
Tuon imunokan vaikutus yläkierroksilla vähän sama mitä m50 imusarjankin, mutta ilman keskialueen häviötä. Tuo mukavasti korjaa tuon lopusta notkahtavan teho käyrän.
Samalla testattiin tuon valmiin brittiohjelman vaikutus vakiokoneeseen. Tuo ei juurikaan yläkierroksilla vaikuta, mutta alle 4000rpm tuo mukavasti lisää.
1. Veto on ajettu brittisoftalla ja m50 imusarjalla. Tällä setillä suurin huipputeho piikki, mutta vääntö kaikista huonoin.
2. Vakiosoftalla ja m52 imusarjalla. Ei vedetty rajoittimeen asti!
3. Brittisoftalla ja m52 imusarjalla. Vaikutus alakierroksiin melko suuri.
4. Brittisoftalla, m52 imusarjalla ja m54b30 imunokalla. Tämä vaikutti hyvinkin fiksulta. Kun tehoa saatiin lisää keski ja alakierrosten juurikaan kärsimättä.
Comment