Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peljoppi
    BTCF Member
    • May 2011
    • 166
    • Espoo

    Arp

    Joo näin on.

    Meidän tiimillä on siis käytetyt ARPit ylimääräisenä. Kahdesti korkanneet, MUTTA LIEKÖ SILLÄ VÄLIÄ ?. Myydään vaikka 50 € koko setti mielipahaa tuottamasta. Tosin taisi ne arpin alusprikat mennä nykyiseen koneeseen, kun oli johonkin hukkuneet ne koneen orkkikset.

    Privalla kiinni..Ja myyty jo ensimmäiselle kysyjälle.
    Yt

    Jussi
    Last edited by peljoppi; 02-05-2015, 21:10.

    Comment

    • Kojootti5
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 107
      • Seinäjoki

      Eräs enemmänkin bmw turbomoottoreita kasannut herrasmies sanoi että vakio pultti on aivan riittävä. Tämän herran koneita on kuitenkin ponnistettu yli 2 bar paineilla, ja on kestänyt joten uskoisin että ei ole aivan tuulesta temmattu väite.

      Comment

      • pazq
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 3166
        • 47200

        Nii, no onhan m50 koneessa sekä kovia, että venyviä vakiona. Itse pistin samat kun ne oli ne kovat.

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          Originally posted by pazq View Post
          Nii, no onhan m50 koneessa sekä kovia, että venyviä vakiona. Itse pistin samat kun ne oli ne kovat.
          Missä malleissa vai onko viskottu sekasten?

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11083
            • Oulu

            Kasausohjeiden mukaan ei kyl pitäs olla kovia missään :think

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • pazq
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 3166
              • 47200

              No mulla oli ainakin kovilla. Eri kannalla on kovat ja venyvät. Eiks m20 ole kans? Jossen ihan hakoteillä ole. Voi olla että puhun ihan pelkkää paskaakin

              Comment

              • peljoppi
                BTCF Member
                • May 2011
                • 166
                • Espoo

                Cometicista

                Niin jotta unohtui sanoa Cometicista, että kyllä se pitää M52 koneissakin vakiopulteilla, ainakin jos sekä lohkon pää että kansi on oikaistu. Olemme aina laittaneet Copper Gasket-sprayliimaa. Kerran kävi niin, että kilpurin seistyä vuoden käyttämättä eikä koneessa ollut kunnon nesteitä (auto oli sisällä) niin 6.pytyn Cometic oli syöpynyt sylinteristä vesitilaan ja tietysti hetken päästä puhalti nesteet ulos kisassa. En tiedä miksi oli syöpyminen tapahtunut.

                Olemme siis siirtyneet perinteiseen viritapaan (= lopulta edullisempi) eli vakiotiiviste ja vakiopultit, mutta vastaava materiaalin poisto lohkosta ja kannesta puristussuhteen nostamiseksi. Helpompi kasata uudelleen eikä niin arka suoruudelle.

                YT

                Jussi

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Ei peltitiivisteeseen mitään liimoja, sen tiivistys perustuu pellin kulmiin ja mitään ei saa väliin laittaa. Kuparitiivisteet ovat asia erikseen.

                  Ja MLS-tiiviste on hyvin yksinkertainen käyttää ja nykyään käytännössä kaikissa vakiokoneissa käytetty tiiviste, BMW:hän otti sen käyttöön M52TU:stä lähtien eli M52 on viimeinen mohikaani vanhalla massatiivisteellä.

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15226
                    • Ajamisen Iloa

                    Originally posted by JJT View Post
                    Kierroksia vaatii tuollaset tehot jo aikalailla. Tuskinpa paljon vakio-osia löytyy tuosta moottorista
                    Lisää tietoa tästä nyt äkkiä. Topikin nimikin on virityshaaveilua!
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Axe27
                      BTCF Member
                      • Jul 2009
                      • 143
                      • Fin

                      Originally posted by peljoppi View Post
                      Moro,

                      Häiriköin hieman asiasta eli meillä on kokemusta kaksikin kertaa M52b25 koneen ARP-pulteista. Endurance saloonissa on menty js olen täälläkin asiasta huudellut eli alulohko ei kestä rautakoneen ARPeja. Heti kun kuumenee kone kunnolla ja on hieman reilummin puristusuhdetta, niin korkkaa. Tuli siis seurauksena konevaurio. Laitettiin sen jälkeen kaikkiin helicoilit, liimattiin ja vaikka mitä, mutta mutta nekin tulee ylös. Ei kestä kiristystä kunnolla, taisi olla lopulta 87 Nm. Ilmeisesti se alumiini hapertuu ja toisaalta alumiinin ja kovan rautapultin erilainen lämpölaajeneminen aiheuttaa kierteen hapertumisen. Ne tulee pultin mukana ylös. Sen sijaan orkkispultit, jossa kierreosa on riittävän pitkä pitää. Siis neuvoni parin tonnin rahanpolton jälkeen on LAITTAKAA ALUKONEESEEN OMAT PULTIT.

                      YT

                      Jussi
                      Kuinka kauan kesti ennenkuin korkkasi ekan kerran ?
                      Meillä vaan samanlainen kone ja samaan sarjaan kasattu arp pulteilla... Tämähän menee jännäksi...

                      Comment

                      • peljoppi
                        BTCF Member
                        • May 2011
                        • 166
                        • Espoo

                        Koska korkkasi ....öö

                        kyllä se kesti ihan murheetta niin kauan kun nesteet pysyi koneessa ja lämmöt kurissa. Heti kun kone ylikuumeni eli kun kannentiiviste petti, ja vedet tuli ulos, niin vaikka pysähdyttiin samalla kierroksella kisassa, kierteet nousi ylös kolmen pultin kanssa eli ne holkitettiin koneistamossa. Sitten ei kestänyt muutkaan enää kiristää, vaan nousivat ylös noin 80 Nm tiukkuudessa. Sitten helicoil loppuihin ja taas piti 87 Nm asti, kunnes kolmannessa kisassa katkesi 1.pytyn venttiili männän päälle ja löi vesikanavaan ja taas vedet ulos ja ARPit nousi ylös. Sen jälkeen kasattiin uudella lohkolla ja vakiopulteilla.

                        Näyttää siis siltä, että kuumentuessaan kierteet nouseet ARPien mukana ylös tai hapertuvat ettei kestä kiristää. Joku viisasteli, että erilainen lämpölaajeneminen olisi syynä. Voi se syy olla joku muukin.

                        Yt

                        Jussi

                        Comment

                        • Axe27
                          BTCF Member
                          • Jul 2009
                          • 143
                          • Fin

                          Eli perussyy oli ylikuumeneminen kuiteskin.

                          No en ota paniikkia ja mennään näillä mitä on koneeseen nyt tehty, tiistaina oli ensimmäiset ajot meidän autolla et aika viimetippaan jäi. Niin ja mulle yleensä autolla radalla ekat metrit... Melko kovaa ne muutkin ajavat :-)

                          Bensankulutus ja muut on ihan xxxx sama asia kunhan hauskaa on !

                          Jari
                          #10

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Eihän ARP:llä ole edes tarjota pultteja M52-alulohkolle? Rautalohkon pulteissa on noin puolet siitä jenkamäärästä mitä alulohkon pulteissa pitäis olla ja jenkaosa on se mikä antaa periksi eikä pultti kannen lämmitessä.

                            Ja 87nm kiristysmomentti? Vakiopulttien venymämomentti on noin 11kpm mitä vähän epätarkalla avaimella kiristelin ja ARP:n pulttien varmasti enemmän eli jos niitä ei venymämomenttiin asti kiristä niin jännitys kasvaa kannen lämmetessä - jos se lohkon jenka on lähellä korkata jo kylmänä kiristäessä niin ei se tarvitse koneen varsinaista ylikuumenemista että jenka korkkaa.

                            Comment

                            • Axe27
                              BTCF Member
                              • Jul 2009
                              • 143
                              • Fin

                              Saattaa olla et meidän koneessa on m50 moottorin pultit, koneen kasaaja ei kyllä maininnut mitään että voisi tulla ongelmia.

                              Onkos tämä nyt sata varmaa tietoa että nuo kannenpultit ei toimi M52 koneessa ?

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11083
                                • Oulu

                                Originally posted by Axe27 View Post

                                Onkos tämä nyt sata varmaa tietoa että nuo kannenpultit ei toimi M52 koneessa ?
                                On, kun eihän ne ole edes saman mittaset.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎