Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52b28 virityshaaveiluja ja pari muuta..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3406
    • Kotka

    Vastasin jo Remotionille privalla, mutta pannaan tämmekin:

    Päätyneliön suhteen ei tarvitse tehdä mitään epämääräisiä patentteja. Sitä ei vain pysty käyttämään nokan ajoituksessa, koska se ei tule kannen suuntaisesti silloin, kun nokka on kohdallaan, vaan jää vinoon. Nokka tarvitsee ajoittaa heittokellolla, eli panee heittokellon kärjen ykkössylinterin nostajan yläpintaa vasten, nollaa sen nostajan yläasennossa ja sitten kääntää nokkaa niin, että YKK:ssa on haluttu määrä venttiilin avautumaa. Usein käytetty arvo virinokilla on imuventtiili ja pakoventtiili molemmat 1,0mm auki YKK:ssa.
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11079
      • Oulu

      Originally posted by Remotion View Post
      Veikkaan vahvasti että tulpat. S52B32:sessa on sama maffi kuin meillä lukemani perusteella eli pitäisi riittää hyvin.
      Joo ei taida olla tulpat ainakaan. Melko pahoja ongelmia loggauksen kanssa, kun ei millään tahdo pysyä yhteys koko täyskaasuvedon ajan päällä, vaan pätkäsee jossain välissä. Mut yhden login sain otettua ja tuossa näkyy oleellinen:


      Eli jostain x-syystä 6,5k jälkeen alkaa suutinten aukioloaika häröilemään. Kuorma käyttäytyy samalla tavalla. Mut mut noiden teston logien arvot on jotain ihan höpöä kuorman, ruiskutusajan ja ilmamassan osalta, että niistä ei voi päätellä missä päin karttaa mennään. Pitää kokeilla josko romraiderin oman loggerin sais pelaamaan ms41.0:lla, vaikka se virallisesti pelaa vain ms41.1 ja ms41.2 versioilla.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Maili
        BTCF Member
        • Aug 2011
        • 444
        • E-pohjanmaa

        On mielenkiintoinen nähdä , muuttaako teho tai vääntökäyrää entisestään 68mm kaasuläppä. Siitähän on puolen ja toiseen väitelty, mutta tuleepa nyt testattua sekin. Tarkoitus olisi penkissä käydä. Tuosta on ennestään muistaakseni 234hv/289nm lappu olemassa. Ihan vakio ilmansuodattimella. Muuta tuolle ei tämän jälkeen juurikaan kannata tehdäkkään. Sais tuon maagisen 240hv rikki, niin sitten olisin tyytyväinen.Nokat, m50imusarja, käärmeenpesät ja uusisofta tuossa jo on.
        E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
        Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3406
          • Kotka

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Joo ei taida olla tulpat ainakaan. Melko pahoja ongelmia loggauksen kanssa, kun ei millään tahdo pysyä yhteys koko täyskaasuvedon ajan päällä, vaan pätkäsee jossain välissä. Mut yhden login sain otettua ja tuossa näkyy oleellinen:


          Eli jostain x-syystä 6,5k jälkeen alkaa suutinten aukioloaika häröilemään. Kuorma käyttäytyy samalla tavalla. Mut mut noiden teston logien arvot on jotain ihan höpöä kuorman, ruiskutusajan ja ilmamassan osalta, että niistä ei voi päätellä missä päin karttaa mennään. Pitää kokeilla josko romraiderin oman loggerin sais pelaamaan ms41.0:lla, vaikka se virallisesti pelaa vain ms41.1 ja ms41.2 versioilla.
          Koita saada kuntoon, niin saat sitten vetää mun purkkiin saman ohjelman lähtökohdaksi.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11079
            • Oulu

            Originally posted by Skarpa View Post
            Koita saada kuntoon, niin saat sitten vetää mun purkkiin saman ohjelman lähtökohdaksi.
            Joo voin laittaa sulle. Ja ihan julkisestikkin jakoon, jos joku tarvii.

            Ei pelannu romraiderin loggeri ekalla yrityksellä ei. Mut kokeilin testolla ottaa ihan raaka-dataa pihalle, kun nuo lasketut on ihan höpöä. Tässä valkoinen käppyrä on kierrosluku ja punanen MAF-jännite:


            Kyllä siellä prkl loppu MAF kesken heittämällä. Vissiin ihan hyvin hengittelee, kun jenkki m3:ssa on sama MAF kuten remotion jo kertoikin

            Pitänee siis ruveta vastuksia viritteleen tai hommata se s50 MAF.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3406
              • Kotka

              Originally posted by Pazi88 View Post
              Kyllä siellä prkl loppu MAF kesken heittämällä. Vissiin ihan hyvin hengittelee, kun jenkki m3:ssa on sama MAF kuten remotion jo kertoikin

              Pitänee siis ruveta vastuksia viritteleen tai hommata se s50 MAF.
              Oho, pitäisköhän mun tehdä oma suoraan S50 maffilla ja ilmansuodatinkotelolla, vaikkei läppiksiä heti kärkeen tuliskaan. Muu löytyykin, mut MAFista on vaan tyhjät kuoret. Seuraavaksi jää sit suuttimet pieniksi.
              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

              E30 Armo "330i"

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11079
                • Oulu

                Originally posted by Skarpa View Post
                Oho, pitäisköhän mun tehdä oma suoraan S50 maffilla ja ilmansuodatinkotelolla, vaikkei läppiksiä heti kärkeen tuliskaan. Muu löytyykin, mut MAFista on vaan tyhjät kuoret. Seuraavaksi jää sit suuttimet pieniksi.
                Minäkin mietin eka, mutta uus s50 maffikin maksaa rahaa, ja sit sille pitäs ostaa törkyhintanen silikooni "elbow", koska s50 maf on isompi. Sekä väsätä se sopimaan ilmansuoatinkoteloon (tai hommata se s50 suodatinkotelo).

                Tuo s50 maf virtaa näköjään tolla 5 voltin max jännitteellä 837 kg/h, mikä varmasti kyllä riittää, koska tuo m52 vakio toppaa 725 kg/h kohdalle. Jos joku ei tiedä miten nuo MAF:t toimii, niin niille syötetään 12v jännite ja ne antaa pihalle 0-12v riippuen läpivirtaavasta ilmamassasta. ECU kuitenkin nuuskii jännitettä vain 0-5v alueella, eli se ilmamäärä mikä virtaa 5v jännitteellä läpi on maksimi mitä ECU voi mitata. No tähän on kuitenkin semmonen kikka, että laitetaan MAF:n ja ECU:n väliin signaalipiuhaan vastus väliin, jolloin ECU:n mittaama jännite alenee. Täten ECU:n mittaamaa maksimi ilmavirtaa voidaan kasvattaa. Toki ECU:lle on kerrottava MAF kartassa mitä nyt muuttunut tarkoittaa ilmavirtana, muuten kaikke menee ihan pieleen, mutta tämän voi tehdä ihan laskennallisesti.

                Äkkiä excelillä laskettuna 470 Ohmin vastus signaalipiuhassa antaisi maksimi 5 voltin jännitteellä antais 835.9 kg/h virtausta vakio MAF:lla. Tuo on niin pieni muutos vielä, että toiminee ihan ok, kun vaan laskee uuden MAF kartan. Isommilla vastuksilla kun pitää yleensä vielä käsin hienosäätää. Niin taidampa eka kokeilla ihan vaan vastusta tonne ja koittaa miten pelaa. Helppo palauttaa vakioksi jos ei toimikkaan.

                No sit toinen juttu, eli nuo ihan höpöä olevat testo logit ja toimimaton romraider loggeri. Pikku selvittelyjen jälkeen nämä ms41 purkit juttelee neljällä eri protokollalla DS0, DS1, DS2 ja DS3. Jenkkimallin boksit (ms41.1 ja ms41.2) jutelee DS2 protokollalla, mitä tuo romraiderin loggerikin tukee. Euro ms41.0 voi vissiin jutella millä vaan noista neljästä. Tästä syystä romraiderin loggeri ei pelaa euro vehkeissä. Testolla voi koittaa kaikkia neljää eri protokollaa ja kaikki näyttää antavan tuloksia pihalle. No itse ongelma näyttää olevan että ECU:lle lähetettävät komennot on samoja noissa protokollissa, mutta vastaukset näyttää vaihtelevan noiden välillä. Nyt testo näyttäisi olettavan, että kaikkien prokollien vastaukset on samanlaisia (DS2), mutta näköjään tämä ei pidä paikkansa. Tämän vuoksi osa teston loggaamista arvoista on ihan höpöä.

                Noh pitää koittaa selvittää mitä protokollaa tuo mun purkki käyttää ja ettiä ja väsätä sitten oikeanlaiset tulkkaukset viesteille.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3406
                  • Kotka

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Minäkin mietin eka, mutta uus s50 maffikin maksaa rahaa, ja sit sille pitäs ostaa törkyhintanen silikooni "elbow", koska s50 maf on isompi. Sekä väsätä se sopimaan ilmansuoatinkoteloon (tai hommata se s50 suodatinkotelo).

                  Tuo s50 maf virtaa näköjään tolla 5 voltin max jännitteellä 837 kg/h, mikä varmasti kyllä riittää, koska tuo m52 vakio toppaa 725 kg/h kohdalle. Jos joku ei tiedä miten nuo MAF:t toimii, niin niille syötetään 12v jännite ja ne antaa pihalle 0-12v riippuen läpivirtaavasta ilmamassasta. ECU kuitenkin nuuskii jännitettä vain 0-5v alueella, eli se ilmamäärä mikä virtaa 5v jännitteellä läpi on maksimi mitä ECU voi mitata. No tähän on kuitenkin semmonen kikka, että laitetaan MAF:n ja ECU:n väliin signaalipiuhaan vastus väliin, jolloin ECU:n mittaama jännite alenee. Täten ECU:n mittaamaa maksimi ilmavirtaa voidaan kasvattaa. Toki ECU:lle on kerrottava MAF kartassa mitä nyt muuttunut tarkoittaa ilmavirtana, muuten kaikke menee ihan pieleen, mutta tämän voi tehdä ihan laskennallisesti.

                  Äkkiä excelillä laskettuna 470 Ohmin vastus signaalipiuhassa antaisi maksimi 5 voltin jännitteellä antais 835.9 kg/h virtausta vakio MAF:lla. Tuo on niin pieni muutos vielä, että toiminee ihan ok, kun vaan laskee uuden MAF kartan. Isommilla vastuksilla kun pitää yleensä vielä käsin hienosäätää. Niin taidampa eka kokeilla ihan vaan vastusta tonne ja koittaa miten pelaa. Helppo palauttaa vakioksi jos ei toimikkaan.

                  No sit toinen juttu, eli nuo ihan höpöä olevat testo logit ja toimimaton romraider loggeri. Pikku selvittelyjen jälkeen nämä ms41 purkit juttelee neljällä eri protokollalla DS0, DS1, DS2 ja DS3. Jenkkimallin boksit (ms41.1 ja ms41.2) jutelee DS2 protokollalla, mitä tuo romraiderin loggerikin tukee. Euro ms41.0 voi vissiin jutella millä vaan noista neljästä. Tästä syystä romraiderin loggeri ei pelaa euro vehkeissä. Testolla voi koittaa kaikkia neljää eri protokollaa ja kaikki näyttää antavan tuloksia pihalle. No itse ongelma näyttää olevan että ECU:lle lähetettävät komennot on samoja noissa protokollissa, mutta vastaukset näyttää vaihtelevan noiden välillä. Nyt testo näyttäisi olettavan, että kaikkien prokollien vastaukset on samanlaisia (DS2), mutta näköjään tämä ei pidä paikkansa. Tämän vuoksi osa teston loggaamista arvoista on ihan höpöä.

                  Noh pitää koittaa selvittää mitä protokollaa tuo mun purkki käyttää ja ettiä ja väsätä sitten oikeanlaiset tulkkaukset viesteille.
                  Kiitoksia, kun jaksat perehtyä ja erityisesti siitä, että jaat tietoa seikkaperäisesti. Itse pääsee sitten poimimaan työn hedelmiä valmiiksi pöytään kannettuna, kun oma projekti alkaa olla avaimen kääntöä vaille. Mulla on vähän kahden vaiheilla tuon MAFIn kanssa, kun vakiota MAFia käyttäessä joutuisi joka tapauksessa ostamaan Z3 haitarikumin, että pääsee ASC -läpästä eroon. Toki Z3 kumi ja letku nyt ei maksa paljon verrattuna noihin "virityssilikoneihin".
                  Last edited by Skarpa; 19-10-2016, 15:55.
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Noh pitää koittaa selvittää mitä protokollaa tuo mun purkki käyttää ja ettiä ja väsätä sitten oikeanlaiset tulkkaukset viesteille.
                    Tai fläshäät purkkiin hyvin romraiderissa tuetun firmiksen. Omassa purkissa ollut 41.0 toimi romraiderin loggerin kanssakin mutta 41.2 tuo ison kasan säädettävää jota 41.0:sta ei ole avattu/ole ylipäätään. Tosin tulee mukana turhaa saastetauhkaakin mutta suurimman osan saa disaboitua helposti.

                    Comment

                    • Axe27
                      BTCF Member
                      • Jul 2009
                      • 143
                      • Fin

                      Mielenkiintoista luettavaa, pitää talvella itsekin perehtyä loggaukseen omassa harrastevehkeessä.

                      Tällainen softa tullut jossain vaiheessa vastaan, tosin maksullinen kylläkin...


                      Itse olen käyttänyt tuota bmwfash softaa samalta tekijältä.

                      Comment

                      • EMP
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 822
                        • Kuusjoki

                        Originally posted by Skarpa View Post
                        Kiitoksia, kun jaksat perehtyä ja erityisesti siitä, että jaat tietoa seikkaperäisesti. Itse pääsee sitten poimimaan työn hedelmiä valmiiksi pöytään kannettuna, kun oma projekti alkaa olla avaimen kääntöä vaille. Mulla on vähän kahden vaiheilla tuon MAFIn kanssa, kun vakiota MAFia käyttäessä joutuisi joka tapauksessa ostamaan Z3 haitarikumin, että pääsee ASC -läpästä eroon. Toki Z3 kumi ja letku nyt ei maksa paljon verrattuna noihin "virityssilikoneihin".
                        Onkos tuossa z3 haitarputkessa mitä eroa verrattuna luistonestottoman e36 m52 putkeen?
                        E30 318i 2d M52B27 "eta"

                        Comment

                        • Skarpa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2007
                          • 3406
                          • Kotka

                          Originally posted by EMP View Post
                          Onkos tuossa z3 haitarputkessa mitä eroa verrattuna luistonestottoman e36 m52 putkeen?
                          Varmasti sama putki. Z3:n alta minä sen numeron kaivelin etk:sta, kun googlesta sellanen osu silmään asiaa ihmetellessäni.
                          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                          E30 Armo "330i"

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15225
                            • Ajamisen Iloa

                            Originally posted by Skarpa View Post
                            Kiitoksia, kun jaksat perehtyä ja erityisesti siitä, että jaat tietoa seikkaperäisesti. Itse pääsee sitten poimimaan työn hedelmiä valmiiksi pöytään kannettuna, kun oma projekti alkaa olla avaimen kääntöä vaille. Mulla on vähän kahden vaiheilla tuon MAFIn kanssa, kun vakiota MAFia käyttäessä joutuisi joka tapauksessa ostamaan Z3 haitarikumin, että pääsee ASC -läpästä eroon. Toki Z3 kumi ja letku nyt ei maksa paljon verrattuna noihin "virityssilikoneihin".
                            Samat kiitokset täältäkin. Nämä voi tulla arvoon arvaamattomaan kun puolin ja toivottavasti toisinkin voidaan auttaa toisiamme. Eli onko S50 MAF fyysisesti halkaisijaltaan isompi? Itse en orkkisairboksista kyllä hevillä luovu. Että sitten voidaankin suunnitella sitä vastuksen järkevintä kotelointia ja niitä simuloituja arvoja karttaan.

                            Jos MAF-loppuu sinulla nyt kesken niin sehän lupailee sitten todella hyvää tehojen suhteen!

                            Omat unelmani tehotavoitteessa liikkuu nokkien jälkeen 240hp -> tyytyväinen, 250 -> todella liekeissä.
                            Toivottavasti joskus vuosien jälkeen pääsisi vaparina 280hp ja 300Nm tai karvan yli moottorilla joka kestää silti ajamista ilman suurempia huoltoja. Siihen varmaan tarvitaan kansityöt, ns lopullinen pakoputkisto ja paljon varmaan muutakin.



                            ps. Hauska juttu liittyen muuten haitarikumin muuttamisesta "virityssilikoniin". Kaverini kehitti silikonit Murcielago:n imusarjoihin haitareiden tilalle ja nettosi 12heppaa sillä. Ei jättänyt siihen vaan teki viipaleista hitsatut titaaniset sitten vielä lopulta. No se siitä...
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3406
                              • Kotka

                              Originally posted by Remotion View Post
                              Samat kiitokset täältäkin. Nämä voi tulla arvoon arvaamattomaan kun puolin ja toivottavasti toisinkin voidaan auttaa toisiamme. Eli onko S50 MAF fyysisesti halkaisijaltaan isompi? Itse en orkkisairboksista kyllä hevillä luovu. Että sitten voidaankin suunnitella sitä vastuksen järkevintä kotelointia ja niitä simuloituja arvoja karttaan.
                              Juu, S50 MAF on halkaisijaltaan isompi. 3,5" versus 3", eli onko se nyt 90 mm versus 75mm.
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                Originally posted by Remotion View Post
                                Itse en orkkisairboksista kyllä hevillä luovu.
                                S50 kotelohan siihen menee suoraan paikalleen, miksi ei vois alkuperäisestä luopua?
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎