Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nykimisviat FAQ

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukkae
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3506
    • 70800

    Originally posted by jukheik View Post
    Nykimistä täälläkin

    Autona siis -92 318is, nykii pahimmiten kakkosella ajaessa lipumisvauhtia eli 10-30km/h, tätä tapahtuu siis todella pienellä kaasulla, tuntuu että hampaat ei pysy suussa kun auto notkuu. Mistä lähteä vikaa etsimään?

    Sellanenki tuli mieleen että onko tuo is kone niin puhditon alakiekoilla että ei vedä kunnolla ja sitten jos voimansiirrossa on väljää niin se korostaa tuota "nykimisefektiä" eli rupeaa toistamaan sieltä kardaanin tms kautta tuota nykimistä..
    Problem solved. Laturi paskana, välillä nakkasi latausjännitteen johonki 16v kieppeillä mutta silti teki rajuja laskuja mitä ei nähny normimittarilla eli siis jännite seilasi 0-16v näin karkeasti sanottuna. Mittarilla ei siis nähny mutta suurin osa valoista teki välkkymisefektiä joka kierrosluvulla. Käytetty laturi purkuautosta tilalle ja toimii paremmin ku hyvin.

    Comment

    • -epi
      Newbiemmer
      • Feb 2010
      • 6
      • Finland

      Eli kun ajaa bemarin lämpimäksi nii alkaa sammahtamaan, eli nykii eteen päin n.10km/h vaikka olisi täyskaasu, samaantapaan kun oisi bensa lopussa. (Ei tee siis aivan joka päivä tätä) Yksi päivä pihassa startatessani kuului kauhea rosahdus, eikä lähtenyt tulille. Luulin aluksi että jako oisi hypännyt yli, purin siis jakopään esille ja laitoin merkit kohdalle, kohallaanhan se oli. Sitten aloin sytytystä katsomaan ja hion hieman virranjakajan kannen nastoja ja tarkistin tulpat. Mutta vikaa ei niistä löytynyt :think

      Comment

      • Diz
        Bimmer Rookie
        • Oct 2008
        • 123
        • Kiiminki

        Originally posted by Diz View Post
        e36 318i m43b18

        nyki satunnaisesti. ei selvää syy->seurausta kesällä mutta syksyllä ensimmäisillä loskakeleille vika paheni.
        Syy likaantunut kampiakselin asentotunnistin.
        puhdistus ja paikalleen ja ongelma oli pois ja pysyny nyt pois pari kuukautta.
        Ja lopulta ei auttanut enää edes puhdistaminen vaan kävin suosiolla vaihtamassa uuden ja nyt pelannut usemman kuukauden erittäin hyvin keleistä riippumatta.
        325i M-Technic-94

        Comment

        • -jm-
          Bimmer Rookie
          • Feb 2010
          • 70
          • Seinäjoki

          e36 m50b25

          Oire: nyki/röpötti koko ajan jos vähääkään reilummin kaasua anto, varsinkin matalemmilla kierroksilla. Vähän vähemmän jos pieni vaihde päällä ja enemmän kierroksia. Esim sellainenkin jos löit viitosvaihteella kaasunpohjaan niin röpötti koko ajan sinne noin 110:km/h:n asti, jonka jälkeen veti normaalisti.

          Ratkaisu: Kaikissa kuudessa puolassa meni 2 semmosta pientä halkeamaa, joten vaihdoin kaikki puolat uusiin ja siihen loppu nykimiset ja röpötykset.

          Comment

          • kaikkone
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 933
            • Villähde

            kappas
            Last edited by kaikkone; 03-05-2010, 16:54. Reason: kah täähän oli faq, sokea minä

            Comment

            • dunkelgrun
              Newbiemmer
              • Apr 2010
              • 27
              • Espoo

              tyhjäkäynti humppasi ja pintakaasulla nyki

              Auto: E36 328 02/98

              Oire: Tyhjäkäynti humppaa ja aaltoilevaa "pehmeähköä" nykimistä pintakaasulla ajaessa etenkin lämpimällä koneella.

              Toimenpide: ICV letkuineen irti. ICV:hen kunnolla carbutettor kliineriä ja perään kunnolla crc:n 5-56:sta. Letkuun kunnolla bräkleeniä.

              Ei enää humppaa, eikä nyi. Priceless. ICV ei todellakaan ollut hävyttömän näköinen, mutta putsauksen jälkeen se tuntui herkältä, kuin kuulalaakeriturbo.

              Comment

              • samitoro
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 29
                • Espoo

                m52b20 Tyhjäkäynti seilasi ja alakierroksilla nykimistä

                Nykiminen tuli pienillä (1000-2000). kierroksilla, sekä tyhjäkäynti oli seilaavaa.
                Moottoritielle kiihdyttäessä kierrokset siinä 4000, tuli ajoittaista hyytymistä.

                Vaihdettiin puolan haljennut hattu(osa no. 12131740477). Ei vaikutusta juurikaan.

                seuraavaksi löysin ilmanmassamittarin jälkeisestä putkesta pienen reiän(osa no.13541703986).Nykiminen loppui.

                Aamulla olin lähdössä töihin, auto ei pysynyt käynnissä. Tunnin ihmettelin ja menin sitten taksilla töihin. Illalla taas auton luokse iso yrpä otsassa, löysin tästä letkusta (osa no. 13541740159) 4cm vekin, Koneen puolelta??. letku vaihdettu ja kaikki toimii, auto ei nyi, käy tasaisesti ja kiihdyttää niin hyvin kun kaksi litrainen voi.

                Comment

                • Beasty Boy
                  Newbiemmer
                  • Feb 2010
                  • 6
                  • Oulu

                  X5 E53 4.4i 2001 ZF 5HP24 Automaattivaihteisto nyki

                  Autossa oli 245 000 mittarissa ja edellinen omistaja ei ollut vaihdattanut laatikon öljyjä koskaan.

                  Oire: hitaasti kiihdytettäessä aivan pintakaasulla (1500-2000 rpm), 40-50 kmh vaiheilla laatikko nyki. Ongelma häiritsi taajama-ajossa esim. jonossa ajaessa. Nykiminen ilmestyi yleensä vasta kun kone lämpesi kunnolla.
                  Normaalissa miehekkäässä kiihdytyksessä ei nykimistä ilmennyt.

                  Clavurion auttoi ystävällisesti: Livedatalla nähtiin että kun laatikko vaihtoi (em. pintakaasu jne.) kolmoselta neloselle ei turbiini lukkiutunut heti. Nykiminen lakkasi heti kun turbiini lukittui. Kuvailin ongelmat Vaihteistokorjaamo Kaustiselle puhelimessa, ja diagnoosi oli että öljynvaihto auttaisi suurella todennäköisyydellä. Tarkoitus oli että mikäli laatikon öljypohjasta löytyy metallilastua päätetään lastumäärän mukaan korjauksen laajuudesta.

                  Ratkaisu: Kävin öljynvaihdossa Kaustisella. Öljypohjassa ei ollut metallin häivääkään. Öljyt pikimustat mutta eivät haisseet pahalle. Uudet öljyt ja lisäaine sisään. Toimii kuin unelma, takana alle 1000 km. Laatikko vaihtaa erittäin pehmeästi.

                  Nyt jännitetään kauanko tätä onnellista tunnetta kestää. Kaustisesta on pelkkää hyvää sanottavaa.
                  Last edited by Beasty Boy; 12-05-2010, 16:17.

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6217
                    • Helsinki

                    Auto:Bmw 325i sedan, 1990
                    Moottori:M20B25
                    Viat:Lämpimänä rajoitti käyntiä/kierroksia, kävi epätasaisesti, samahteli/sammu, muutenkin kaasun vastaaminen huonoa/kiihtyvyys heikko.
                    Kylmänä ei mitään oireita

                    Vian korjaus:Vikakoodi luvulla sai tarkennuksen mikä vika, uusi lamda vaihdettiin, vikakoodit tyhjennettiin ja samalla se öljy korkki kun näytti huonolta

                    Tulos:Toimiin juuri niin kuin pitää vastaa paremmin kaasuun, käynti tasaisempaa..
                    Last edited by MikeDry; 15-05-2016, 10:10.
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • jabu_r
                      Newbiemmer
                      • May 2010
                      • 3
                      • Finland

                      Nykii kiihdyttäessä..

                      seuraavassa kommentissa on päivitetty kysymys..
                      Last edited by jabu_r; 25-05-2010, 18:50.

                      Comment

                      • jabu_r
                        Newbiemmer
                        • May 2010
                        • 3
                        • Finland

                        Nykimisvikaa täyskaasulla..

                        [QUOTE=jabu_r;2028812]Morjesta kaikille!

                        Näin ensimmäiseksi selvennän, että mikä auto on kyseessä eli BMW 320i e36 1991. Kyseisessä autossa on nykimisvikaa, joka ilmenee ainoastaan reilummalla kaasulla/kaasu pohjassa kiihdyttäessä. Tarkemmat vian oireet ovat:
                        - Nykii reilummalla kaasulla/kaasu pohjassa about alle 3000 rpm:n, jonka jälkeen mielestäni vääntää hyvin loppuun asti. 3000rpm kohdalla tulee selvä teho piikki ja tästä eteenpäin voi/uskaltaa laittaa kaasun pohjaa eikä oireile lainkaan.
                        - Saattaa myös paukahtaa samalla putkessa kiihdyttäessä.
                        - Tyhjäkäynti on hiukan epätasainen, jolloin hiukan täristää autoa. Tämä ei näy kierroslukumittarissa.
                        - Kylmänä auto ns. puutuu/tukehtuu kiihdyttäessä alle sen n. 3000rpm, jonka jälkeen ei puutumista/tukehtumista ole havaittavissa niin pahasti.
                        - Kiihdyttäessä hiukan ennen punarajaa nykähtää myös vähän, jolloin tuntuu kuin rajoitin tulisi vastaan..

                        Autoon jo tehdyt toimenpiteet:
                        - Lambda-anturi vaihdettu --> antoi vikakoodin eli vikakoodit luettu.
                        - Tulpat vaihdettu
                        - Imuvuodot tutkittu---> ei vuotoja
                        - Ilmamäärämittari putsattu
                        - Ja viimeiseksi se oleellisin mielestäni, jossa epäilen vian olevan (en tietysti 100% varma) Yksi puola ostettu ja kokeiltu jokaiseen sylinteriin. Tämä auttoi mielestäni eniten kyseiseen vikaan, mutta ei poistanut täysin tätä vikaa. Kyseisessä autossa on vielä kaksi alkuperäistä puolaa, joiden hatut ovat valkoiset joten tarkoittaako tämä että hukkaa välillä kipinää??

                        - Viimeisessä toivossa käytin auto myös vianetsinnässä autohuollossa, jossa mittasivat ja tarkistivat mm. ilmamäärämittarin jännitearvot (jotka olivat kuulemma hyvät), tarkistivat siellä vielä imuvuodot, polttoainesyötön, tarkisti vikakoodit jne.. He eivät löytäneet vikaa, mutta epäilivät, että kone käy liian laihalla. Muuta eivät oikein osanneet sanoa, kuin että tämä on joskus tälläistä ja kehotti kääntymään BMW:n omaan korjaamoon. Eli missä mahtaisi olla vika?? kyllähän varmaan vian löytäisi melko nopeasti, jos vain alkaisi osa kerralla vaihtaan.

                        Voin selventää vielä tarkemmin, jos tulee kysymyksiä/epäselvää. Yritin tähän parhaani mukaan kertoa kaiken.
                        Last edited by jabu_r; 26-05-2010, 19:31. Reason: lisä infoa

                        Comment

                        • amot
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2009
                          • 52
                          • Tampere

                          Auto: 525i 1991
                          Moottori: M50B25
                          Viat: Tyhjäkäynti alhainen ja epätasainen, voimakkaasti kiihdyttäessä pätki pahasti aina lähes 3000 rpm asti.
                          Vian korjaus: Pytyjen 1 ja 3 puolat menneet paskaksi --> uudet tilalle. Aiheuttaja ilmeisesti venttiilikopan tiiviste, jonka vuodon johdosta puolat uivat öljyssä --> Tuokin menee vaihtoon asap.

                          Comment

                          • juhapac
                            Newbiemmer
                            • Apr 2010
                            • 10
                            • helsinki

                            Nykii tasaisella nopeudella ajettaessa.

                            Vauhti pysyi melko tasaisena mutta kierrokset heittelivät 1000 rpm ylös ja sitten laskivat taas. Ratkaisu oli automaattilaatikon öljyn ja suodattimen vaihto. Se, että bemarin automaattilaatikkoon ei koskaan tarvitse vaihtaa öljyjä on puhdasta huuhaata. Autoni on 535D 2004 E60. Vein muuten autoni ensin Bemu Oy nimiseen firmaan Tuusulaan laatikon öljynvaihtoon. (oli muutaman kympin halvempi ja sai huoltoajan nopeammin) Nykiminen ei sen jälkeen loppunut. Seuraavana päivänä vein sen Veljekset Laakkonen Oy:lle pikahuoltoon ja totesivat, että laatikkoon oli pistetty edellisessä paikassa 2 litraa liikaa öljyä. Siellä ne ottivat liiat öljyt pois ja nykiminen lakkasi). Meinasi mennä hermot kun alkoi näyttää siltä että joutuu uuden laatikon hankkimaan.... On sitten pikkusen kallista lystiä...

                            Olin ensimmäisessä öljynvaihdossa vieressä katsomassa ja laatikosta valui 3,5 litraa öljyä ulos ja ne pisti yli 5 litraa tilalle. Ajattelin ensin, että siellä oli 2 litraa liian vähän öljyä mutta niin sitten lopulta ei ollutkaan.

                            Comment

                            • Thmas
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2008
                              • 531
                              • HEL

                              Auto BMW e46 316i 1.9 vm. 99.

                              Oireet:

                              Nykimistä kylmänä. Jos ajoi esim. hissukseen kylmällä koneella ylämäkeen 1. tai 2. vaihteella, meno saattoi tyssätä kokonaan. Ei suostunut ottamaan vapaalla edes kierroksia. Oireet lievenivät heti kun lämpömittari nousi sinirajan yläpuolelle, ja tuon jälkeen pystyikin ajamaan ihan normaalisti. Vikavaloja ei syttynyt.

                              Ratkaisu:

                              Uusin ilmamäärämittarin, ja oireet katosivat samantien. Ennen uuden ostamista, koitin puhdistaa ilmamäärämittaria siihen tarkoitetulla CRC:n puhdistusaineella. Apu oli tilapäinen. Jälkeenpäin tuli huomattua, että taisi puuttua aika paljon tehojakin autosta
                              Audi e-tron 55

                              Exiä:
                              1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                              Comment

                              • kemo81
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2010
                                • 1248
                                • ylöjärvi

                                Elikkä kyseessa n52b25 e91 325i 2005
                                Käynnistettäessä auto huojuu ja heiluu.Tyhjäkäynti hetken epätasaista.Auto haukkaa öljyä ja täten myös käynnistettäessä pölläyttää välillä.Kylmänä meno on pienillä kierroksillä hivenen tökkivää.Ja jos petaalin painaa nopeeta pohjan niin tukehtuu kevyesti.Kyseisessä moottorissa selvä tehon lisäys tapahtuu n4500kierroksen kohdalla ja imu äänetkin muuttuvat täysin.Nyt sekn on vaimeempi ja ajoittain jopa puuttuu täysin.Viivalta lähdettäessä ei pääse kaverin Lexus is200 ohi jossa 150 hv ja tuossa s 218hv.Tulpat vaihdettu 10 tkm sitten ja viimeisin vikakoodi oli nokka akselin pakopuolen anturi.Nyt ne vaihdettu kummatkin eikä näytä vika koodia millekkään.Olisiko kellään vinkkiä mistä aloittaisi penkomisen???Ei viittis koko mottia vaihdella osa kerrallaan..
                                e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                                Ex.
                                e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                                e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                                e91 325i 2005 ArktisMetal
                                e46 320ci 2001 TobassBlue
                                e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                                S1000rr 2010 Thunder grey

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎