Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 -aiheisia kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • maverick999
    replied
    Hyvä. Kiitti tiedoista

    Leave a comment:


  • MH motorsport
    replied
    Originally posted by maverick999 View Post
    Joo tää meikäläisen huolto menee jo sellaseks että orkkista jää enää lohko/kansi/venakoppa ja venat sekä kampiakseli. Kai kiertokanget sentään voi uusiokäyttää? Entä kk-pultit?
    Eipä niitä tarvitse vaihdella jos kunnossa. Näissä vanhoissa ei ole venyviä pultteja.

    Leave a comment:


  • maverick999
    replied
    Originally posted by MH motorsport View Post
    Muista tilata myös uusi kampiakselin ratas ja samoin nokkapyörään kun uusit ketjun.
    Joo tää meikäläisen huolto menee jo sellaseks että orkkista jää enää lohko/kansi/venakoppa ja venat sekä kampiakseli. Kai kiertokanget sentään voi uusiokäyttää? Entä kk-pultit?

    Leave a comment:


  • MH motorsport
    replied
    Originally posted by maverick999 View Post
    No joo tää on hyvä idea näin kotikonstein. Tosin otin jo sen kohistustapin kokonaan pois.
    Kaipa sitä uudenki ketjun vois tilailla kun nyt 90% koko koneesta näköjään pitää uusia.
    Muista tilata myös uusi kampiakselin ratas ja samoin nokkapyörään kun uusit ketjun.

    Leave a comment:


  • maverick999
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Eikös sen säädön tekeminen onnistu myös poraamalla. Tekee millin, puoltoista isommat reijät ja rälläkällä hivasee kohistus tapista saman verran pois?
    No joo tää on hyvä idea näin kotikonstein. Tosin otin jo sen kohistustapin kokonaan pois.
    Kaipa sitä uudenki ketjun vois tilailla kun nyt 90% koko koneesta näköjään pitää uusia.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Eikös sen säädön tekeminen onnistu myös poraamalla. Tekee millin, puoltoista isommat reijät ja rälläkällä hivasee kohistus tapista saman verran pois?

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Meinaat vanhan ketjun laittaa ?

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    Originally posted by maverick999 View Post
    Tuntuu vähän tyhmältä kysyä mutta onhan se nyt niin että jos nokkapyörään jyrsii pitkät reiät niin ne jyrsitään edestä katsottuna myötäpäivään. Tämmöinen tuplavarmistus vaan
    Paljonkohan olisi sopiva reiän pituus (paljonko normisti tarvii aikaistaa jos kannesta puuttuu kahden kansirempan verran tavaraa ja ketju vähän venynyt)
    Juu. Se on yllättävän vähän mitä reikää tarvii työstää. Pari milliä on jo aika monta astetta.

    Leave a comment:


  • maverick999
    replied
    Tuntuu vähän tyhmältä kysyä mutta onhan se nyt niin että jos nokkapyörään jyrsii pitkät reiät niin ne jyrsitään edestä katsottuna myötäpäivään. Tämmöinen tuplavarmistus vaan
    Paljonkohan olisi sopiva reiän pituus (paljonko normisti tarvii aikaistaa jos kannesta puuttuu kahden kansirempan verran tavaraa ja ketju vähän venynyt)
    Last edited by maverick999; 30-06-2020, 11:58.

    Leave a comment:


  • maverick999
    replied
    Originally posted by MPV View Post
    Voisiko johtua öljynsuodattimesta? Muistelen, että joskun parisenkymmentä vuotta sitten, kun mulla oli vielä M10 moottorinen käyttöauto, niin alkoi (öljyhuollon jälkeen? ei muista enää) tekemään niin, että yön yli parkissa olon jälkeen poltti öljynpaineen merkkivaloa aina pidempään kuin normaalisti. Korjaantui vaihtamalla öljynsuodatin toiseen.
    Joo jossain oli puhe että ”takaiskuventtiilillisissä” suodattimissa ei ongelmaa ja muissa voi olla mut tää ongelma on kasvanu pikkuhiljaa ja alkanu jo vuosia sitten eli on vaihdettu suodattimia ja öljylaatuja sillä aikaa.

    Edit: välykset oli ainakin omien liuskamittojen perusteella vielä rajoissa. Mäntä (kuvassa 8) oli jumissa (en tiedä onko silti toiminut ok jollain tietyllä alueella mutta ei se ainakaan suosiolla tullut pois sylinteristä). Nyt liikkuu hyvin. Jousi oli millin liian lyhyt mutta se ei liene katastrofi (kunhan ei ole liian pitkä).


    image url
    Last edited by maverick999; 07-06-2020, 08:12.

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Originally posted by maverick999 View Post
    -85 M10B18
    Öljypumpusta minäkin kyselen. Onko keinoja testata pumppua irtonaisena? Yksi epäily startin jälkeiseen yläkerran voitelun puutteeseen on öljypumpun relief valve. (toinen on sitten kampuran kuluneet laakerit). Voiko tuota paineventtiilin toimintaa jotenkin testata? Jostain 02 foorumilta löytyi kikkoja että ovat shimmanneet sitä jousta kireämmäksi, mutta ei viitsisi kokeilla ettei mene yli paineet vahingossa. Voihan toki koittaa ekana uusilla kampuran laakereilla konetta kasata ja kattoo sitten onko paine ok, jos ei -> ölpumppua shimmaamaan tai vaihtamaan.
    Voisiko johtua öljynsuodattimesta? Muistelen, että joskun parisenkymmentä vuotta sitten, kun mulla oli vielä M10 moottorinen käyttöauto, niin alkoi (öljyhuollon jälkeen? ei muista enää) tekemään niin, että yön yli parkissa olon jälkeen poltti öljynpaineen merkkivaloa aina pidempään kuin normaalisti. Korjaantui vaihtamalla öljynsuodatin toiseen.

    Leave a comment:


  • maverick999
    replied
    Kiitokset molemmille. Täytyy alkaa tutkimaan.

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    Tuolta osa 11 löytyy ohjeet öljypumpun kunnon tutkimiseen. Ohjeet sivu 96 ja speksit sivu 4.






    Venttiilin osalta ohje on 2002 mallille mutta pumpun mittailuun pitäisi olla pätevä uudemmillekin versioille.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Se paineenrajoitusventtiilin jousen kiristyshän nostaa vain maksimipainetta. Jos pumppu on kulunut ettei pienillä kierroksilla tuota enää niin siihenhän tuo ei auta.

    Leave a comment:


  • maverick999
    replied
    -85 M10B18
    Öljypumpusta minäkin kyselen. Onko keinoja testata pumppua irtonaisena? Yksi epäily startin jälkeiseen yläkerran voitelun puutteeseen on öljypumpun relief valve. (toinen on sitten kampuran kuluneet laakerit). Voiko tuota paineventtiilin toimintaa jotenkin testata? Jostain 02 foorumilta löytyi kikkoja että ovat shimmanneet sitä jousta kireämmäksi, mutta ei viitsisi kokeilla ettei mene yli paineet vahingossa. Voihan toki koittaa ekana uusilla kampuran laakereilla konetta kasata ja kattoo sitten onko paine ok, jos ei -> ölpumppua shimmaamaan tai vaihtamaan.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎