Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by petrolhead View Post
    penkkiin nyt sen vehkeen kanssa
    Täysin hukkaan heitettyä rahaa säätää tuplia penkissä. Täyskaasun seokset saa laskennallisilla suuttimilla kohdilleen, hienosäätö nyt riippuu enemmän jo lämpötilastakin. Osakaasun seokset ja seospiirien siirtymätilanteet ne on jotka säätöä tarvii ja ei niitä penkissä kuitenkaan kohdalleen saa.

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      Olishan se ihan kiva tietää paljonko siitä saa tehoja irti mutta niillä säädöillä se ei välttämättä ole hyvä ajettava joka alueella. Nyt se alkaa olemaan kohtuu ajettava ja menee se 7 sekuntiin satkuun. Laitoin pienemmät kiihdytyspumpun suuttimet. Hieman kakoo lähdössä. Taidan vaihtaa takaisin.
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        Originally posted by naukkis View Post
        Täysin hukkaan heitettyä rahaa säätää tuplia penkissä. Täyskaasun seokset saa laskennallisilla suuttimilla kohdilleen, hienosäätö nyt riippuu enemmän jo lämpötilastakin. Osakaasun seokset ja seospiirien siirtymätilanteet ne on jotka säätöä tarvii ja ei niitä penkissä kuitenkaan kohdalleen saa.
        Mä en tarkoittanut että menis dynoon säätämään vaan haluan vaan tietää paljonko Goofyn autossa on tehoa.
        Last edited by petrolhead; 02-08-2014, 13:57.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          Originally posted by petrolhead View Post
          Mä en tarkoittanut että menis dynoon säätämään vaan haluan vaan tietää paljonko Goofyn autossa on tehoa.
          Juu tuli vaan väärinkäsitys

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Mä kattelin B18-moottorin alakertaa tuossa ja mietin hieman öljymäärää, omavalmisteinen öljypohja kun pitänee rakentaa kuitenkin. Öljyn maks. taso on tikussa 10-11cm lohkon alapinnan alapuolella. Mun järki sanoo että moottorin sietäisi täyttää niin korkealle että melkein koskee kampuran vastapainoon tai veivin alapäähän. Öljynpaluuta ja kampikammion huohotusta varten oleva kanava loppuu paljon korkeammalla joten huohotusta ylitäyttö ei tuki. Ja kampikammioon jää yhtenäinen ilmatila päästä päähän joten männän alapuolen pumppaama ilma pääsee liikkumaan.

            Moottorin käydessä se öljynpinta on joka tapauksessa senttejä alempana. Onko näkemyksiä tai kokemuksia?
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              Ei taida sentti tai pari riittää ettei öljy vatkaantuisi siinä kampuran ja kiertokankien pyörinnässä. Ja jos niin käy niin varmaa on että se tulee huohotuksesta ulos. Lisäksi kampura kun on painevoideltu niin sitä öljyä roiskuu aika lailla siellä kampikammiossa. Osa siitä öljystä onkin enemmän sumuna kuin nesteenä siellä. Auton liikkeet vaikuttaa myös siihen missä kohti se öljy siellä on. Vähintään kunnolliset loiskelevyt pitäisi modifioida jos meinaa ylitäyttää.

              Kun pumpun imusihti vaan on öljypinnan alla niin moottori saa kyllä tarpeellisen voitelun. Enemmän panostaisin öljyn laatuun kuin määrään. Ja vaihtovälit tarpeeksi lyhyiksi.

              Jos taas haluaa suuremman öljytilavuuden vaikkapa jäähdytyksen vuoksi niin silloin pitäisi panostaa kuivasumppuvoiteluun jolloin sen loiskuvan öljyn saa lähes kokonaan pois sieltä kampikammiosta eikä pumppu hori tyhjää kovissa käännöksissä.
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Ei taida sentti tai pari riittää ettei öljy vatkaantuisi siinä kampuran ja kiertokankien pyörinnässä. Ja jos niin käy niin varmaa on että se tulee huohotuksesta ulos. Lisäksi kampura kun on painevoideltu niin sitä öljyä roiskuu aika lailla siellä kampikammiossa. Osa siitä öljystä onkin enemmän sumuna kuin nesteenä siellä. Auton liikkeet vaikuttaa myös siihen missä kohti se öljy siellä on. Vähintään kunnolliset loiskelevyt pitäisi modifioida jos meinaa ylitäyttää.

                Kun pumpun imusihti vaan on öljypinnan alla niin moottori saa kyllä tarpeellisen voitelun. Enemmän panostaisin öljyn laatuun kuin määrään. Ja vaihtovälit tarpeeksi lyhyiksi.

                Jos taas haluaa suuremman öljytilavuuden vaikkapa jäähdytyksen vuoksi niin silloin pitäisi panostaa kuivasumppuvoiteluun jolloin sen loiskuvan öljyn saa lähes kokonaan pois sieltä kampikammiosta eikä pumppu hori tyhjää kovissa käännöksissä.
                Vatkaantuuhan se öly vaikka pinta on kaukanakin pyörivistä osista. Vakiona E30.n yläpohjassa on viistot ohjaimet, kun alakerran pyörintä painaa öljyä apparin puolelle päin niin nämä ohjaimet suuntaa öljyä eteenpäin öljypumppua kohti. Kampikammio huohotltaa venakoppaan lohkon paluukanavien kautta, paluukanavat on just sillä reunalla johon öljy pyrkii siirtymään. Olen nähny joidenkin duunaavan paluukanavan puolelle öljypohjan reunaan sellasen "räystään" joka estää (tarkoitus ainakin) öljyä nousemasta paluukanavaa päin. Vasemmalle kaartaessa ilmiö korostuu tietysti.

                Aikomukseni on tehdä öljypohjaan räystästä ja ohjainta ja estolevyä ja juttua . Siitä huolimatta, mielestäni on pohtimisen arvoinen asia minkä verran ylimääräistä siellä kärsis pitää öljyä. Toi että öljypinta on 10cm lohkon reunasta alaspäin, on mun mielestä todella kaukana. Uudemmissa vehkeissä mistä joutuu öljypohjia käyttään pois, tikunpää ei todella ole noin syvällä läheskään.
                "Kun pumpun imusihti vaan on öljypinnan alla niin moottori saa kyllä tarpeellisen voitelun." No juu, siihen nämä pohdinnat nimenomaan tähtää. Vaahtoa ja sumua siellä on joka tapauksessa. Jos öljynpinta on korkeammalla niin sitä todennäköisemmin sihti on nestemäisen tavaran alla. Autolla kun vetää 1G mutkaan niin öljynpinta on 45 asteen kulmassa. Siihen lisää auton kallistuminen niin salvat on kokolailla toisella seinällä sumppua jo.


                Oletinkin että vastauksena tarjotaan kuivasumppua. Meinasin kirjoittaakin että se on kaikkineen sen parin tonnin reissu varmaan, siihen mennessä kun kaikki on evotettu kiinni ja systeemi toimii. Ennen sitä investointia voi punnita yksinkertasempia ratkaisuja voitelun parantamiseksi.


                Jarno
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  M3:sen A-ryhmän manuaalissa käsketään täyttämään mittatikun ylämerkin jälkeen 0,5l lisää öljyä koneeseen. Tätä on käytetty menestyksekkäästi niin vakio ö-pohjalla kuin isommallakin.

                  Samaa voi varmasti käyttää M10 koneessa. Sen verran sukulaisia kun ovat.
                  Kolkin ö-pohjat menee heittämällä kymppiin ja ö-pumppukin.
                  Kannattaa katsoa millaisia horisontaalisia loiskelevyjä alempaan ö-pohjaan niihin on tehty.
                  Toki aina voi ostaa sen A-ryhmän/DTM ala-öljypohjan.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by jannmann View Post
                    M3:sen A-ryhmän manuaalissa käsketään täyttämään mittatikun ylämerkin jälkeen 0,5l lisää öljyä koneeseen. Tätä on käytetty menestyksekkäästi niin vakio ö-pohjalla kuin isommallakin.

                    Samaa voi varmasti käyttää M10 koneessa. Sen verran sukulaisia kun ovat.
                    Kolkin ö-pohjat menee heittämällä kymppiin ja ö-pumppukin.
                    Kannattaa katsoa millaisia horisontaalisia loiskelevyjä alempaan ö-pohjaan niihin on tehty.
                    Toki aina voi ostaa sen A-ryhmän/DTM ala-öljypohjan.
                    Sehän on vanha kikka ylitäyttää hieman, vehjettä kuin vehjettä nopeaa ajoa varten. Pohdintani koski juuri sitä että paljonko on liikaa. Kokeilemallahan se selviää.

                    Mulla on kokonaan peltinen pohja olemassa, varmaan E21:stä. Silppuan ja muotoilen siitä mieleisen ja amatimies tiggaa saumat. Käytän E30:n pumppua. Öljypohjasta tulee sen mallinen että sihti on kiinni sumpun takareunassa. Silloin on eniten tilaa siirtää konetta ennenkuin ottaa hammastankoon. E30:ssä sihdin ja alapannun väliin jää 1,9cm tyhjää tilaa. Sihtiä modaamalla saa ehkä pari senttiä lisää.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • hencca89
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 619
                      • ikaalinen

                      Toi oli hyvä tietää että kovemmassa käytössä voi "ylitäyttää" taikka muutenki.
                      Vaihdon yhteydessä monesti ottanu päähän jos öljyy lirahtanu "hiven" liikaa
                      En ookkaa ajatellu koko asiaa ja konemaisesti totellu tikkua...

                      Mistäs öljystä m10 tykkää "eniten"?
                      Ite aina käyttäny magnatec 5w-40 ja viimeks hassasin ja kokeilin castrol edge 5w-40.
                      Jotenki sellane aavistus/kutina persiissä että sais olla aavistuksen kankeempaa settiä?
                      Toki ajelen re85 ja voi ja vaikuttaakin inauksen asiaan. :think
                      Pitääkö kokeilemalla selvittää vai jollain kokemusta/ehdotusta?
                      BMW E91 320
                      MB W108 280SE
                      SUZUKI GSX-R
                      BMW K100 "cafe"

                      Comment

                      • Joma
                        BTCF Member
                        • Feb 2011
                        • 1320
                        • Masku

                        Mistäs ahtimen vesijäähdytys kannattaa toteuttaa, alavesiletkulta tulo mutta mihin paluuvedet?

                        Ja mitäs ölppää tämmösessä m10 turbossa ootte käyttänyt?

                        Ensimmäiseks 100km käy varmaan ihan motonetin perusöljy.
                        Last edited by Joma; 10-08-2014, 13:38.
                        E30 M52b28 M122h Amme
                        E28 x monta
                        E23 728i Ministeri
                        E10 1600-2 Garret

                        VW LT50 Huoltoajoneuvo
                        HD lapio jätskikruiseri

                        Comment

                        • Eepo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 5388
                          • Tampere

                          Originally posted by Joma View Post
                          Mistäs ahtimen vesijäähdytys kannattaa toteuttaa, alavesiletkulta tulo mutta mihin paluuvedet?

                          Ja mitäs ölppää tämmösessä m10 turbossa ootte käyttänyt?

                          Ensimmäiseks 100km käy varmaan ihan motonetin perusöljy.
                          turpomiehille on omat juttunsa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=146857
                          -Harley Davidson Sportster - 89-
                          -Harley Davidson softail -89-
                          -Suzuki PV50 -86-

                          Comment

                          • Joma
                            BTCF Member
                            • Feb 2011
                            • 1320
                            • Masku

                            Mikä mahtaa olla vikana kun startilla pyörittämällä ei nouse öljynpaineet? Kun irrottaa kannen päästä anturin ei myöskään tule öljyä.
                            E30 M52b28 M122h Amme
                            E28 x monta
                            E23 728i Ministeri
                            E10 1600-2 Garret

                            VW LT50 Huoltoajoneuvo
                            HD lapio jätskikruiseri

                            Comment

                            • Peksu_M20
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 2122
                              • Lahti

                              Originally posted by Joma View Post
                              Mikä mahtaa olla vikana kun startilla pyörittämällä ei nouse öljynpaineet? Kun irrottaa kannen päästä anturin ei myöskään tule öljyä.
                              Ilmalukko öljypumpussa ? Pikku startteja peräjälkeen..
                              Mahtiala kustom - No connection
                              Bmw E21 320A -81 "330i"
                              Bmw e30 318is

                              Comment

                              • Joma
                                BTCF Member
                                • Feb 2011
                                • 1320
                                • Masku

                                Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                                Ilmalukko öljypumpussa ? Pikku startteja peräjälkeen..

                                Kierrokset käytti kerran vähän reilummin ni johan rupes painetta tulemaan.
                                E30 M52b28 M122h Amme
                                E28 x monta
                                E23 728i Ministeri
                                E10 1600-2 Garret

                                VW LT50 Huoltoajoneuvo
                                HD lapio jätskikruiseri

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎