Originally posted by petrolhead
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M10 viritys ja rakennus topic
Collapse
X
-
Olishan se ihan kiva tietää paljonko siitä saa tehoja irti mutta niillä säädöillä se ei välttämättä ole hyvä ajettava joka alueella. Nyt se alkaa olemaan kohtuu ajettava ja menee se 7 sekuntiin satkuun. Laitoin pienemmät kiihdytyspumpun suuttimet. Hieman kakoo lähdössä. Taidan vaihtaa takaisin.E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostTäysin hukkaan heitettyä rahaa säätää tuplia penkissä. Täyskaasun seokset saa laskennallisilla suuttimilla kohdilleen, hienosäätö nyt riippuu enemmän jo lämpötilastakin. Osakaasun seokset ja seospiirien siirtymätilanteet ne on jotka säätöä tarvii ja ei niitä penkissä kuitenkaan kohdalleen saa.Last edited by petrolhead; 02-08-2014, 13:57.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Mä kattelin B18-moottorin alakertaa tuossa ja mietin hieman öljymäärää, omavalmisteinen öljypohja kun pitänee rakentaa kuitenkin. Öljyn maks. taso on tikussa 10-11cm lohkon alapinnan alapuolella. Mun järki sanoo että moottorin sietäisi täyttää niin korkealle että melkein koskee kampuran vastapainoon tai veivin alapäähän. Öljynpaluuta ja kampikammion huohotusta varten oleva kanava loppuu paljon korkeammalla joten huohotusta ylitäyttö ei tuki. Ja kampikammioon jää yhtenäinen ilmatila päästä päähän joten männän alapuolen pumppaama ilma pääsee liikkumaan.
Moottorin käydessä se öljynpinta on joka tapauksessa senttejä alempana. Onko näkemyksiä tai kokemuksia?2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Ei taida sentti tai pari riittää ettei öljy vatkaantuisi siinä kampuran ja kiertokankien pyörinnässä. Ja jos niin käy niin varmaa on että se tulee huohotuksesta ulos. Lisäksi kampura kun on painevoideltu niin sitä öljyä roiskuu aika lailla siellä kampikammiossa. Osa siitä öljystä onkin enemmän sumuna kuin nesteenä siellä. Auton liikkeet vaikuttaa myös siihen missä kohti se öljy siellä on. Vähintään kunnolliset loiskelevyt pitäisi modifioida jos meinaa ylitäyttää.
Kun pumpun imusihti vaan on öljypinnan alla niin moottori saa kyllä tarpeellisen voitelun. Enemmän panostaisin öljyn laatuun kuin määrään. Ja vaihtovälit tarpeeksi lyhyiksi.
Jos taas haluaa suuremman öljytilavuuden vaikkapa jäähdytyksen vuoksi niin silloin pitäisi panostaa kuivasumppuvoiteluun jolloin sen loiskuvan öljyn saa lähes kokonaan pois sieltä kampikammiosta eikä pumppu hori tyhjää kovissa käännöksissä.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostEi taida sentti tai pari riittää ettei öljy vatkaantuisi siinä kampuran ja kiertokankien pyörinnässä. Ja jos niin käy niin varmaa on että se tulee huohotuksesta ulos. Lisäksi kampura kun on painevoideltu niin sitä öljyä roiskuu aika lailla siellä kampikammiossa. Osa siitä öljystä onkin enemmän sumuna kuin nesteenä siellä. Auton liikkeet vaikuttaa myös siihen missä kohti se öljy siellä on. Vähintään kunnolliset loiskelevyt pitäisi modifioida jos meinaa ylitäyttää.
Kun pumpun imusihti vaan on öljypinnan alla niin moottori saa kyllä tarpeellisen voitelun. Enemmän panostaisin öljyn laatuun kuin määrään. Ja vaihtovälit tarpeeksi lyhyiksi.
Jos taas haluaa suuremman öljytilavuuden vaikkapa jäähdytyksen vuoksi niin silloin pitäisi panostaa kuivasumppuvoiteluun jolloin sen loiskuvan öljyn saa lähes kokonaan pois sieltä kampikammiosta eikä pumppu hori tyhjää kovissa käännöksissä.
Aikomukseni on tehdä öljypohjaan räystästä ja ohjainta ja estolevyä ja juttua. Siitä huolimatta, mielestäni on pohtimisen arvoinen asia minkä verran ylimääräistä siellä kärsis pitää öljyä. Toi että öljypinta on 10cm lohkon reunasta alaspäin, on mun mielestä todella kaukana. Uudemmissa vehkeissä mistä joutuu öljypohjia käyttään pois, tikunpää ei todella ole noin syvällä läheskään.
"Kun pumpun imusihti vaan on öljypinnan alla niin moottori saa kyllä tarpeellisen voitelun." No juu, siihen nämä pohdinnat nimenomaan tähtää. Vaahtoa ja sumua siellä on joka tapauksessa. Jos öljynpinta on korkeammalla niin sitä todennäköisemmin sihti on nestemäisen tavaran alla. Autolla kun vetää 1G mutkaan niin öljynpinta on 45 asteen kulmassa. Siihen lisää auton kallistuminen niin salvat on kokolailla toisella seinällä sumppua jo.
Oletinkin että vastauksena tarjotaan kuivasumppua. Meinasin kirjoittaakin että se on kaikkineen sen parin tonnin reissu varmaan, siihen mennessä kun kaikki on evotettu kiinni ja systeemi toimii. Ennen sitä investointia voi punnita yksinkertasempia ratkaisuja voitelun parantamiseksi.
Jarno2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
M3:sen A-ryhmän manuaalissa käsketään täyttämään mittatikun ylämerkin jälkeen 0,5l lisää öljyä koneeseen. Tätä on käytetty menestyksekkäästi niin vakio ö-pohjalla kuin isommallakin.
Samaa voi varmasti käyttää M10 koneessa. Sen verran sukulaisia kun ovat.
Kolkin ö-pohjat menee heittämällä kymppiin ja ö-pumppukin.
Kannattaa katsoa millaisia horisontaalisia loiskelevyjä alempaan ö-pohjaan niihin on tehty.
Toki aina voi ostaa sen A-ryhmän/DTM ala-öljypohjan.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostM3:sen A-ryhmän manuaalissa käsketään täyttämään mittatikun ylämerkin jälkeen 0,5l lisää öljyä koneeseen. Tätä on käytetty menestyksekkäästi niin vakio ö-pohjalla kuin isommallakin.
Samaa voi varmasti käyttää M10 koneessa. Sen verran sukulaisia kun ovat.
Kolkin ö-pohjat menee heittämällä kymppiin ja ö-pumppukin.
Kannattaa katsoa millaisia horisontaalisia loiskelevyjä alempaan ö-pohjaan niihin on tehty.
Toki aina voi ostaa sen A-ryhmän/DTM ala-öljypohjan.
Mulla on kokonaan peltinen pohja olemassa, varmaan E21:stä. Silppuan ja muotoilen siitä mieleisen ja amatimies tiggaa saumat. Käytän E30:n pumppua. Öljypohjasta tulee sen mallinen että sihti on kiinni sumpun takareunassa. Silloin on eniten tilaa siirtää konetta ennenkuin ottaa hammastankoon. E30:ssä sihdin ja alapannun väliin jää 1,9cm tyhjää tilaa. Sihtiä modaamalla saa ehkä pari senttiä lisää.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Toi oli hyvä tietää että kovemmassa käytössä voi "ylitäyttää" taikka muutenki.
Vaihdon yhteydessä monesti ottanu päähän jos öljyy lirahtanu "hiven" liikaa
En ookkaa ajatellu koko asiaa ja konemaisesti totellu tikkua...
Mistäs öljystä m10 tykkää "eniten"?
Ite aina käyttäny magnatec 5w-40 ja viimeks hassasin ja kokeilin castrol edge 5w-40.
Jotenki sellane aavistus/kutina persiissä että sais olla aavistuksen kankeempaa settiä?
Toki ajelen re85 ja voi ja vaikuttaakin inauksen asiaan. :think
Pitääkö kokeilemalla selvittää vai jollain kokemusta/ehdotusta?BMW E91 320
MB W108 280SE
SUZUKI GSX-R
BMW K100 "cafe"
Comment
-
-
Mistäs ahtimen vesijäähdytys kannattaa toteuttaa, alavesiletkulta tulo mutta mihin paluuvedet?
Ja mitäs ölppää tämmösessä m10 turbossa ootte käyttänyt?
Ensimmäiseks 100km käy varmaan ihan motonetin perusöljy.Last edited by Joma; 10-08-2014, 13:38.E30 M52b28 M122h Amme
E28 x monta
E23 728i Ministeri
E10 1600-2 Garret
VW LT50 Huoltoajoneuvo
HD lapio jätskikruiseri
Comment
-
-
Originally posted by Joma View PostMistäs ahtimen vesijäähdytys kannattaa toteuttaa, alavesiletkulta tulo mutta mihin paluuvedet?
Ja mitäs ölppää tämmösessä m10 turbossa ootte käyttänyt?
Ensimmäiseks 100km käy varmaan ihan motonetin perusöljy.-Harley Davidson Sportster - 89-
-Harley Davidson softail -89-
-Suzuki PV50 -86-
Comment
-
-
Originally posted by Joma View PostMikä mahtaa olla vikana kun startilla pyörittämällä ei nouse öljynpaineet? Kun irrottaa kannen päästä anturin ei myöskään tule öljyä.Mahtiala kustom - No connectionBmw E21 320A -81 "330i"Bmw e30 318is
Comment
-
-
Originally posted by pekka_hirvonen View PostIlmalukko öljypumpussa ? Pikku startteja peräjälkeen..
Kierrokset käytti kerran vähän reilummin ni johan rupes painetta tulemaan.E30 M52b28 M122h Amme
E28 x monta
E23 728i Ministeri
E10 1600-2 Garret
VW LT50 Huoltoajoneuvo
HD lapio jätskikruiseri
Comment
-
Comment