Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muumi
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1702
    • Rovaniemi

    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    On sitä jonkunverran tullut harrastettua tässä kymmenen vuoden aikana mitä oon noita megoja rakentanu. Mitenkäs sulla?
    Voin myöntää, en osaa säätää moottorinohjausta juuri ollenkaan. Ainoastaan sen verta et se käy ja voi ajaa ja hakea leimaan voimaa. Ammattilaiset saa hoitaa loput.
    Vielä tuosta läppärunkomoottorin säätämisen vaikeudesta, kun siitä mainitsit, ja oikeassa olet, onhan se vaikeampaa. Hyvähän siitä on mainita.
    Mutta eipä tuo ammattimiehelle tuntunut olevan tekemätön paikka.


    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Sulla on läppärungot ja ahdin varmaankin? Mikä on "ei kauaa"? Jos ammattilainen hieroo täyden työpäivän jarrupenkissä karttoja niin se maksaa. Jos saa osaavan kaverin kaljapalkalla säätämään ja se tehdään ajelemalla niin eihän se silloin tunnu miltään.


    Ja kuten sanoit, hienosäätöä riittää. Sillä tehdään se lopullinen ajomukavuus.


    Jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta haluan tuoda keskustelussa esille myös vaihtoehdot. Läppärungot+ahdin ei edelleen ole se helppo vaihtoehto säätövaiheessa.
    Nii juu, ilmaseksihan kaikki pitää saada.
    Jos tekniikkaan on uponnut viisinumeroinen summa, onko esim. tonni liikaa hyvin säädetystä moottorista?
    Ja tuo viittaus "ei kauaa", normityöpäivä. Ja voi ajaa osakaasulla, täyskaasulla jne. Voi painaa kaasun pohjaan esim. 60 vauhdista, kiihtyy nykimättä. Paremmin tuo pelaa kuin aikaisempi yksiläppä systeemi.
    Todella mukava ajettava. Noihin hienosäätöihin saa menemään varmaan 6000 tuntia, jos haluaa.

    Jokainen tekee omat virheensä. Halusin vain tuoda esille et kyllä sen läppärungot+ahdin paketinkin saa toimimaan.


    Voisin olla kanssasi samaa mieltä kaikesta, mutta sitten oltaisiin molemmat väärässä
    E24 635csi

    Comment

    • Agua
      BTCF Member
      • Jan 2013
      • 310
      • Kainuu/Oulu

      Originally posted by Muumi View Post
      Voin myöntää, en osaa säätää moottorinohjausta juuri ollenkaan. Ainoastaan sen verta et se käy ja voi ajaa ja hakea leimaan voimaa. Ammattilaiset saa hoitaa loput.
      Vielä tuosta läppärunkomoottorin säätämisen vaikeudesta, kun siitä mainitsit, ja oikeassa olet, onhan se vaikeampaa. Hyvähän siitä on mainita.
      Mutta eipä tuo ammattimiehelle tuntunut olevan tekemätön paikka.




      Nii juu, ilmaseksihan kaikki pitää saada.
      Jos tekniikkaan on uponnut viisinumeroinen summa, onko esim. tonni liikaa hyvin säädetystä moottorista?
      Ja tuo viittaus "ei kauaa", normityöpäivä. Ja voi ajaa osakaasulla, täyskaasulla jne. Voi painaa kaasun pohjaan esim. 60 vauhdista, kiihtyy nykimättä. Paremmin tuo pelaa kuin aikaisempi yksiläppä systeemi.
      Todella mukava ajettava. Noihin hienosäätöihin saa menemään varmaan 6000 tuntia, jos haluaa.

      Jokainen tekee omat virheensä. Halusin vain tuoda esille et kyllä sen läppärungot+ahdin paketinkin saa toimimaan.


      Voisin olla kanssasi samaa mieltä kaikesta, mutta sitten oltaisiin molemmat väärässä
      Tekaiseppa vähän showroomia autoistasi kun sinulla kuulostaa olevan ihan mielenkiintoisia pelejä tallissa
      Now: E21 315 3.0l turbo
      Ex: E21 315 m50b25 turbo
      Ex: E30 316 turbo. Paloi..

      Comment

      • Muumi
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1702
        • Rovaniemi

        Originally posted by Agua View Post
        Tekaiseppa vähän showroomia autoistasi kun sinulla kuulostaa olevan ihan mielenkiintoisia pelejä tallissa
        Ei ole kuin yksi harrasteauto.
        E24 635csi

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          Originally posted by Muumi View Post
          Voisin olla kanssasi samaa mieltä kaikesta, mutta sitten oltaisiin molemmat väärässä


          Onhan se niinkin. Mietin vaan tilannetta että joku noob laittaa busan läppärungot kiinaturbon kaveriksi ja vie paketin penkittäjälle.


          Siinä on viikkorahoista makselemista.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            Originally posted by petrolhead View Post
            Tyhjkäyntimoottorista puheenollen, onko Vauhtivaunulla antaa näkemystä aiheeseen. Käyttäsin mielelläni MSII:n ja läppisten kanssa jotain Bemarin joutokäyntimoottoria. Megan kasaaja/mun konsultti tässä asiassa meinas ettei tarvii,vaikee säätää jos ei oo "baseline"-arvoja pulssisuhteelle, ja taajuuskin kuulemma pitäisi tietää millä sitä ohjataan. Vaatimuksena on joutokäynti lämpimänä alle 1000r/min ja ennen v. 1985 päästöarvot.
            Turhaa painoa koko tyhjäkäyntimoottori
            Aprilia RSV4

            Comment

            • billy
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2012
              • 1052
              • Finland

              Originally posted by Muumi View Post
              Voin myöntää, en osaa säätää moottorinohjausta juuri ollenkaan. Ainoastaan sen verta et se käy ja voi ajaa ja hakea leimaan voimaa. Ammattilaiset saa hoitaa loput.
              Vielä tuosta läppärunkomoottorin säätämisen vaikeudesta, kun siitä mainitsit, ja oikeassa olet, onhan se vaikeampaa. Hyvähän siitä on mainita.
              Mutta eipä tuo ammattimiehelle tuntunut olevan tekemätön paikka.




              Nii juu, ilmaseksihan kaikki pitää saada.
              Jos tekniikkaan on uponnut viisinumeroinen summa, onko esim. tonni liikaa hyvin säädetystä moottorista?
              Ja tuo viittaus "ei kauaa", normityöpäivä. Ja voi ajaa osakaasulla, täyskaasulla jne. Voi painaa kaasun pohjaan esim. 60 vauhdista, kiihtyy nykimättä. Paremmin tuo pelaa kuin aikaisempi yksiläppä systeemi.
              Todella mukava ajettava. Noihin hienosäätöihin saa menemään varmaan 6000 tuntia, jos haluaa.

              Jokainen tekee omat virheensä. Halusin vain tuoda esille et kyllä sen läppärungot+ahdin paketinkin saa toimimaan.


              Voisin olla kanssasi samaa mieltä kaikesta, mutta sitten oltaisiin molemmat väärässä
              Miten eron huomaa läppiksillä ja läpällä oikein säädettynä? Miten oireili yhdellä läpällä kun piti siirtyä läppärunkoihin? Mulla ainakin pelaa helvetin hienosti yhdellä 70mm läpällä nykimättä alhaalta, keskialueelta tappiin saakka.
              Last edited by billy; 28-11-2015, 14:32.

              Comment

              • Muumi
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 1702
                • Rovaniemi

                Originally posted by billy View Post
                Miten eron huomaa läppiksillä ja läpällä oikein säädettynä? Miten oireili yhdellä läpällä kun piti siirtyä läppärunkoihin? Mulla ainakin pelaa helvetin hienosti yhdellä 70mm läpällä nykimättä alhaalta, keskialueelta tappiin saakka.
                Läppärungot tuli samalla kun lisäsin nokka-akselien määrää...Eli ei sen kummempaa syytä.
                Lähinnä isolla läpällä olis syytä olla hyvin toteutettu prokressiivinen vivusto, ei ehkä olis nii äkkinäistä/nykivää menoa osakuormilla. Monta muuttujaahan näissä tahtoo olla, mappiletkun pituudesta lähtien.
                Molemmat hyviä ratkaisuja, ja osaava kaveri saa molemmat toimimaan.
                E24 635csi

                Comment

                • pazq
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 3167
                  • 47200

                  Niin, onhan tuossa omassakin 46mm misabit ja pelasi just niinkun kuuluukin. Pystyi ajamaan ihan pintakaasullakin. Ja tuo vivusto vaikuttaa aika paljon kans ettei tule yhtäkkistä avautumista kun hipaseekin poljinta. Mutta sen saa toimimaan kyllä hyvin. Itse en kylläkään ollut tuota rakentamassa aikanaan vaan foorumilainen wangel486 tjsp ja karala säätäjänä..

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by pazq View Post
                    Niin, onhan tuossa omassakin 46mm misabit ja pelasi just niinkun kuuluukin. Pystyi ajamaan ihan pintakaasullakin. Ja tuo vivusto vaikuttaa aika paljon kans ettei tule yhtäkkistä avautumista kun hipaseekin poljinta. Mutta sen saa toimimaan kyllä hyvin. Itse en kylläkään ollut tuota rakentamassa aikanaan vaan foorumilainen wangel486 tjsp ja karala säätäjänä..
                    Hyvä kuulla. Mulla on 46 mm läpät, mun tehoille se on aika maximum overkill koko. Hyvänä puolena se että vaijeri ja vivusto on kuitenkin bolt-on ilman virityksiä.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • pazq
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 3167
                      • 47200

                      Sama ton vaijerin kanssa. Tasasesti aukeaa läpät eikä tule ns piikkiä missään vaiheessa että pienikin muutos polkimessa vaikuttaisi enempi.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Romuja. Pitää mittaa ja varmistaa mut laskeskelin aikasemmin että tulis n. 12,7:1.
                        Attached Files
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5272
                          • Pirkkala

                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Romuja. Pitää mittaa ja varmistaa mut laskeskelin aikasemmin että tulis n. 12,7:1.

                          Hyvät on rutut.

                          Mielenkiintoista aikanaan nähdä millainen moottori tulee, teho ja vääntö jne. Kevyt auto ei vaadi mahdottomasti tehoa ollakseen hauska ajaa.
                          Miten paljon moottoria on tarkoitus kierrättää?
                          Tämänkin voisi ahdistaa. Esim rotrex niin painonlisäys minimissä. Hinnanlisäys maksimissa
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Hyvät on rutut.

                            Mielenkiintoista aikanaan nähdä millainen moottori tulee, teho ja vääntö jne.
                            Todennäkösesti sopivat rutut. Laskin että dynaaminen puristussuhde olis jonku ~8,6.
                            Odotan mielenkiinnolla itsekin. En tiedä mitä tulee. Versiota 1.0 on tarkoitus kierrättää 7001 rpm ja nostaa sit siitä.

                            Jos mulla olis budjettia ahtaa tämä niin laittasin sen rahan ennemmin keinuihin ja venoihin. Tai ratassarjaan.
                            Last edited by petrolhead; 15-12-2015, 19:01.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • racing02
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 2044
                              • Riihimäki

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Romuja. Pitää mittaa ja varmistaa mut laskeskelin aikasemmin että tulis n. 12,7:1.
                              Aika rajua. Mikä nokka sulla on? En tarkkaan muista omia lukuja mutta ei mulla ole ihan noin paljon staattista edes Schrickin 316 kanssa.

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Imu menee kiinni 76 JAKK valmistajan mukaan. Ite sain mittaamalla että olis täysin kiinni ~80 JAKK mutta se on minä ja mun heittokello.. Pitää pyöritellä nokka läpi kahen kellon kannsa tossa. Jo siksi että löytää ajotuksen siihen.
                                Korkea puristussuhde on onnellinen ongelma. Ratkaisuina on myöhästää nokkaa, avartaa palotilaa, pienentää pattia, paksuntaa tiivistettä.. Käyttää RE85:sta x% joukossa. Noin korkea puristus ilman että kansi on ees valmistajan alamitassa, ja dekistä pyyhkästy vain patina pois, minusta aika hyvä tilanne. Kattelin hieman tota palotilan muotoa itseasiassa nytten. Tulpan ympäristössä olis ehkä siistimisen varaa, ja voihan tuo pinta olla vähemmänkin röpelöinen?

                                Imupuolella on oletettavasti kaikki kunnossa niin, että kaikki pytyt saa saman täytöksen ja seoksen. Sekin on vähäsen pois nakutusherkkyydestä.. Joka tapauksessa, nyt kun on romut kourassa ni pitää laskea ruttusuhde mitä se ihan oikesti on.
                                Last edited by petrolhead; 16-12-2015, 09:06.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎