Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • turbo touring
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 141
    • Kiiminki

    Kannen kiristys?

    Millä arvoilla olette kiristäneet ahdetun moottorin kannen? Tuntuu aika vähältä noi momentit tämän ohjeen mukaan.
    Autodatan mukaan 1=35-45nm, 2 =60-65nm, 3=73-77nm.

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      Originally posted by turbo touring View Post
      Millä arvoilla olette kiristäneet ahdetun moottorin kannen? Tuntuu aika vähältä noi momentit tämän ohjeen mukaan.
      Autodatan mukaan 1=35-45nm, 2 =60-65nm, 3=73-77nm.
      Minkähän M10-koneen ohjeita kattelet? Normaalisti laitetaan venyvät pultit jotka kiristetään asteilla.


      Itse tosin vaihdoin koviin kolopultteihin jotka kiristin Volvon ohjeen mukaan. En nyt tähän ohjetta laita koska ei ole "virallinen" ohje joten joku voisi ymmärtää sen väärin.
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • turbo touring
        Bimmer Rookie
        • Dec 2003
        • 141
        • Kiiminki

        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
        Minkähän M10-koneen ohjeita kattelet? Normaalisti laitetaan venyvät pultit jotka kiristetään asteilla.


        Itse tosin vaihdoin koviin kolopultteihin jotka kiristin Volvon ohjeen mukaan. En nyt tähän ohjetta laita koska ei ole "virallinen" ohje joten joku voisi ymmärtää sen väärin.
        Nämä tiedot katsottu autodatasta e10 2002 tiedoilla,vaparille ja turbolle antaa samat tiedot.

        Comment

        • turbo touring
          Bimmer Rookie
          • Dec 2003
          • 141
          • Kiiminki

          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
          Minkähän M10-koneen ohjeita kattelet? Normaalisti laitetaan venyvät pultit jotka kiristetään asteilla.


          Itse tosin vaihdoin koviin kolopultteihin jotka kiristin Volvon ohjeen mukaan. En nyt tähän ohjetta laita koska ei ole "virallinen" ohje joten joku voisi ymmärtää sen väärin.
          Eli tohtiiko vetää volvon "vinokoneen" arvoilla? Mut tietenkin omalla vastuulla.

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            Originally posted by turbo touring View Post
            Eli tohtiiko vetää volvon "vinokoneen" arvoilla? Mut tietenkin omalla vastuulla.
            No itse ainakin laitoin. Tosin en ole vielä kokeillut miten kestää. Muista kattoa että lohkossa riittää kierre ennenkun kiristät pultit. Ainakin kilotavarana ostetuista pulteista piti lyhentää n. 5mm kierrettä.
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Originally posted by turbo touring View Post
              Millä arvoilla olette kiristäneet ahdetun moottorin kannen? Tuntuu aika vähältä noi momentit tämän ohjeen mukaan.
              Autodatan mukaan 1=35-45nm, 2 =60-65nm, 3=73-77nm.
              Nopeella googlettamisella, yksi BMW:n ohje tarjosi ton päälle 25-30 astetta.

              Jos sylinterikannen ruuvit on M12/10.9 niin ihan normi momenttitaulukko antaa ~137Nm niille.
              Jos ne vetää ton about 100Nm niin mikään tuskin hajoo ja mikään tuskin vuotaa. Tai sit syy löytyy muualta. Mikä tossa kannen kiristämisessä on niin hankalaa kun sitä vatvotaan joka topikissa pitkin foorumia. Keskiverto kotitallin momenttiavainkin on jo sen verta persiillään että heittoja syntyy.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Originally posted by racing02 View Post
                Minä tekisin koekasauksen vanhalla pahvilla yhteen sylinteriin ja pyörittäisin ympäri. Löysillä jousilla, esim. keinuvipuakselin jousi, on helppo kokeilla käsin paljonko venttiilillä on varaa painua. Siinä voi samalla kokeilla kuinka paljon ajoitusta kärsii muuttaa.
                Originally posted by Muumi View Post
                Sama!
                Näin tehny itsekkin. Ja muovailuvaha männän päälle, saa varman tiedon mitä jää välystä.
                Paljonko riittävästi venttiili-muki väliä? 2mm, enemmän? Ja kiitos kullekin että riittää pitkämielisyyttä vastailla .

                Jarno
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16465
                  • Asikkala

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Paljonko riittävästi venttiili-muki väliä? 2mm, enemmän? Ja kiitos kullekin että riittää pitkämielisyyttä vastailla .

                  Jarno
                  Eikö millin pitäisi riittää :think

                  Comment

                  • billy
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2012
                    • 1052
                    • Finland

                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Paljonko riittävästi venttiili-muki väliä? 2mm, enemmän? Ja kiitos kullekin että riittää pitkämielisyyttä vastailla .

                    Jarno
                    2mm oisi varmasti ihanteellinen

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Detalji niille joita se voi koskettaa. E30:n kansissa, kaasutinmoottorisessa näyttäs olevan selvästi pienempi palotila kuin ruiskuvehkeen. Ja imukanavan alapinta alkaa paljon korkeemmalta.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Detalji niille joita se voi koskettaa. E30:n kansissa, kaasutinmoottorisessa näyttäs olevan selvästi pienempi palotila kuin ruiskuvehkeen. Ja imukanavan alapinta alkaa paljon korkeemmalta.
                        Puhut siis kansista, joista löytyy merkinnät 1,6/2-1,8/2 ja 1,8i
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by T3 View Post
                          Puhut siis kansista, joista löytyy merkinnät 1,6/2-1,8/2 ja 1,8i
                          Kyllä. En mitannu palotilan cc:itä kun ei ollu venat ja tulppa paikallaan mutta työntömitalla palotila on poikittain ja pittkittäin paljo pienempi . Ihmettelin ku seeti on aivan palotilan reunassa asti vaikka venat on 4 & 2mm pienemmät kuin toisessa.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Kyllä. En mitannu palotilan cc:itä kun ei ollu venat ja tulppa paikallaan mutta työntömitalla palotila on poikittain ja pittkittäin paljo pienempi . Ihmettelin ku seeti on aivan palotilan reunassa asti vaikka venat on 4 & 2mm pienemmät kuin toisessa.
                            Liekö sitä kaasarikantta paljonkin höylätty?
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by T3 View Post
                              Liekö sitä kaasarikantta paljonkin höylätty?
                              No sitä aattelin itekkin kun katselin. Enpähän tuota tullu mitanneeksi kuin korkee oli. Ei kyllä näyttäny himona plaanatulta . Pitää tutkii tarkemmin jos sattuu myöhemmin kiinnostamaan
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by T3 View Post
                                Liekö sitä kaasarikantta paljonkin höylätty?
                                129 milliä tasan molemmat. Tai no, joko mauseri ehti lämmetä kädessä tai sitte toi isotappinen on puoli pillumillin sadasosaa matalampi.
                                Tossa kuosissa, pikkukannen palotilan suurin halkaisija on 82,5mm ja siitä 90 astetta poikittain mitaten 72,5. Toisessa vastaavat on 88 ja 76 Pakko tarkastaa, tulee niin usein puhuttua läpiä päähäsä.
                                EDIT: Niin en suinkaan mitannut tosta kuvassa näkyvästä josta on palotilaa jyrsitty.
                                Attached Files
                                Last edited by petrolhead; 14-01-2016, 12:15.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎