memebuy23buy

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Urpo_rotta
    replied
    Ei mitään
    Last edited by Urpo_rotta; 12-04-2020, 13:29.

Leave a comment:

• Macke
    replied
    No siihen viskositeettiin se liittyy, mineraaliööli tuppaa pakkasella olemaan hieman jähmeämpää kuin vastaava synteettinen. Toki 60 yläpäässä alkanee olemaan aika jähmeetä vaikka synteettistä olisikin, mutta niin on 40 mineraalikin. No joo, eri ajat ja eri koneet.

Leave a comment:

• Muurahainen
    replied
    Originally posted by Macke View Post
    Laittoi ne niitä dieseleitä ennenvanhaakin käyntiin pakkasilla, jopa ihan mineraaliöljyillä...
    Mitenkäs se mineraaliöljy tuohon liittyy ja kyllä sen noissa vanhoissa laitoksissa ihan jo korvalla kuulee että on pakkasta.

Leave a comment:

• Macke
    replied
    Laittoi ne niitä dieseleitä ennenvanhaakin käyntiin pakkasilla, jopa ihan mineraaliöljyillä...

Leave a comment:

• Heguli 31
    replied
    Kommenttini olikin enemmän pohdiskeleva,kuin suoraan tähän keskustelun kohteena olevaan tapaukseen.

Leave a comment:

• jr66
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Olisi mielenkiintoista nähdä,kun moottorilämmitin olisikin toimimaton ja pakkasta reilut -20C,että miten rapiasti tuollainen diiseli starttaa 10W-60 öljyillä. Ja miten hyvin moottorissa alkaa öljy kiertämään,jos lähtisi vielä käyntiin.
    Noillahan ei kai ollut tarkoitus ajaa talvella :think Oli tai ei niin kyllä kunnossa oleva kone lähtee käyntiin, öljynkierto tosiaan voi olla jonkinlainen jännityksen kohde ko. olosuhteissa.

Leave a comment:

• Heguli 31
    replied
    Olisi mielenkiintoista nähdä,kun moottorilämmitin olisikin toimimaton ja pakkasta reilut -20C,että miten rapiasti tuollainen diiseli starttaa 10W-60 öljyillä. Ja miten hyvin moottorissa alkaa öljy kiertämään,jos lähtisi vielä käyntiin.

Leave a comment:

• JaniLap
    replied
    Originally posted by jussis3 View Post
    Raaka aineet mitä esim tuossa delronissa on on varmasti laadukkaampia ja onhan sen hintakin kai vähän korkeampi. Jos käyn esim Saksassa, kun sinne pääsee ja vedän autobaanaa 50km kaasu pohjassa, varmasti öljynlaadulla on merkitystä, koska lämpökuorma kasvaa.
    Luonnollisesti moottorin käyttöolosuhteet vaikuttavat öljyltä vaadittuihin ominaisuuksiin. Tässä keskustelussa eniten ihmetystä herättänyt asia on liittynyt sinulle dieselmoottoriin suositellun öljyn viskositeettiin, joka vaikuttaa olevan lähempänä kisa- kuin normikäytön katuöljyjä. Toisekseen myyjätahon väitteet 50 tkm vaihtovälistä henkilöautokäytössä kuulostavat liioitellun lupaavilta.

Sinällään toit kuitenkin hyvän pointin esille, kun tuo sinulle suositeltu Del-Ron on nk. PAO-öljy, eli petrokemiallisen synteesin lopputuote. PAO-öljyjen (luokan IV-voiteluaineita) valmistus on kalliimpaa kuin maaöljystä jalostettujen tuotteiden (luokan III ja sitä alemmat voiteluaineet). Synteettisyydestään johtuen sen ominaisuudet eroavat maaöljyjalostettujen öljyjen ominaisuuksista, mikä vaikuttaa vertailua öljyn käyttäytymisestä ajo-olosuhteissa. Samoin PAO-öljyihin sekoitettavat lisäaineet halutun moottoriöljyn tuottamiseksi eivät ole täysin samanlaisia PAO-öljyn poolittomuudesta johtuen.

Leave a comment:

• jussis3
    replied
    Originally posted by sunbeam View Post
    Jos ajaa kurmittamatta moottoria ja et paljon käytä tyhjäkäyntiä niin on melkein aivan sama mitä öljy sinne kaadat kun vaan vaihdat ne tarpeeksi usein
    Mutta jos moottoria kuormitetaan paljon ja pitkään on parempi valita oikeasti täyssynteettinen öljy, Rojalpurple ,Delron tai Millers ,omassa rataautossa käytän 10/40 ja viime kesänä ei käytetty öljyn jäähdytintä ja moottorin lämmöt oli kisan puolivälin jälkeen 104-107c öljyn lämmöt max140c eikä mitään voiteluongelmia ollut.
    Halvoilla marketeissä myytävillä kisäöljyillä on ollut voiteluongelmia laakereissa ja paininkupeissa/nokka-akseleissa
    Sulla tuli tietoa asiaan, eikä turhaa suunsoittoa. En tiedä miksi pitää todistaa sitä omaa näkemystään oikeaksi. Nää netti asiantuntijat tuskin on kukaan oikeita henkilöitä sanomaan mikä ois järkevin. Tietty tehtaan suosittelema yleisesti varmaan paras, mut tosta munki rottelosta tarkoitus ottaa se 460-480 teho ni kyllä siinä mun mielestä pitää olla joka osa alue kunnossa.
    Enkä mä silloin valitse öljyiksi marketin halvinta missä lukee bmwll04.
    Mun perustelut tai tieto ei riitä sanomaan miksi ennemmin laitan delronin kuin mitään motonetista saatavaa öljyä. Kendall tuotetuki ja delron öljyjä valmistavan perustelut riittivät. Eikä varmaan täällä keltään ole pois se mitä teen. Jos toi hajoaa, sit korjautan sen, helppoa. Eikö täälläkin foorumilla eräs kirjoittava henkilö aja samalla moottorilla varustetulla autolla 20w50 öljyillä ja todennut sen niillä kestävän kovaa ajoa.
    Magnateciä itse pitänyt hyvänä ja edelleen pidän, vaikka kuullut että se tulee jostain intiasta ja mahdollisesti jäteöljyistä tehtyä, lisättynä lisäaineilla.
    Raaka aineet mitä esim tuossa delronissa on on varmasti laadukkaampia ja onhan sen hintakin kai vähän korkeampi. Jos käyn esim Saksassa, kun sinne pääsee ja vedän autobaanaa 50km kaasu pohjassa, varmasti öljynlaadulla on merkitystä, koska lämpökuorma kasvaa.

Leave a comment:

• HTK12
    replied
    Soita fettekno ja kysy miksi sanoi 10w60 olevan parempi mä en jaksa täällä kinata.
    Jos se sun asiantuntija sanoo, että aja vaikka 50tkm samoilla öljyillä, niin kyseessä on lähinnä myyntitykki, joka höpöttää mitä sattuu, että saa myytyä. Ei nyt kukaan vakavissaan tuollaista suosita millekkään viritelly koneelle. Itse oletin, että sulla olisi ollut jotain faktaa miksi se on parempi ja miksi se tehtaan suosittelema viskositeetti ei toimisi. Jos sillä ajetaan vaan kadulla, niin en kyllä näe mitään etua alkaa noita kisaöljyjä laittamaan. Eron kylmäominaisuuksissa 0w40 vs 10w60 huomaat jo startissa kun keli on vähän viileämpi. Kone pyörii herkemmin niillä tehtaan suosittelemilla öljyillä. Sitten ralli ym. kisa/radalla ajossa asia erikseen, moottorinkuormitus on "hieman" eriluokkaa kun tieliikenteessä. Usein kisakoneet myös käytetään lämpimäksi ennen lähtöä, tuskin moni ennen liikkeelle lähtöä tekee sitä käyttöautossa.. Mun puolesa aja ihan millä vaan öljyillä, mutta kyllä nyt jotkut perustelut pitäisi olla, jos väittää 10w60 paremmaksi tieliikenteeseen kun tehtaan suosittelemia.

Leave a comment:

• jluoma
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post

Minun kesto-ohje öljyasiaan: max 20tkm vaihtoväli. Mielummin 15tkm. Öljymerkillä en pidä niin väliä kunhan se on synteettinen ja moottoriin soveltuva.
    Omiin vehkeisiin 10tkm välein vaihdan. Kesävehkeisiin joka vuosi eli alle 5000km
    Itsekin olen noudattanut n.10tkm vaihtoväliä, sanokoon muut mitä haluaavat. Jos seuraa laput silmillä valmistajan ohjetta, niin sitten pitää noudattaa myös valmistajan suunnittelemaa auton- tai moottorinvaihtoväliä. He mieluusti myyvät uuden kun edellinen on rikki.

Leave a comment:

• Urpo_rotta
    replied
    Henkilö joka sanoo että aja öljyillä 50tkm pudottaa kyllä niillä sanoilla itsensä pois asiantuntijan korokkeelta ainakin minun silmissä.
    Onhan täälläkin porukka tutkituttanut omia 30tkm ajettuja öljyjään laboratoriossa ja todettu öljyn olevan sinällään ok.

Mutta kysyppä keneltä tahansa kokeneelta autokorjaajalta että mikä rikkoo auton moottoreita eniten, niin saat aina saman vastauksen: liian pitkä öljynvaihtoväli (tehtaan longlife ohjelma)

Esimerkkinä mersun sprinter 2.1 koneella: kanki lentää siinä 200-250tkm kohdalla tehtaan vaihtovälillä.
    15tkm vaihtovälillä kanki ei lennä.

Minun kesto-ohje öljyasiaan: max 20tkm vaihtoväli. Mielummin 15tkm. Öljymerkillä en pidä niin väliä kunhan se on synteettinen ja moottoriin soveltuva.
    Omiin vehkeisiin 10tkm välein vaihdan. Kesävehkeisiin joka vuosi eli alle 5000km

Leave a comment:

• sunbeam
    replied
    Jos ajaa kurmittamatta moottoria ja et paljon käytä tyhjäkäyntiä niin on melkein aivan sama mitä öljy sinne kaadat kun vaan vaihdat ne tarpeeksi usein
    Mutta jos moottoria kuormitetaan paljon ja pitkään on parempi valita oikeasti täyssynteettinen öljy, Rojalpurple ,Delron tai Millers ,omassa rataautossa käytän 10/40 ja viime kesänä ei käytetty öljyn jäähdytintä ja moottorin lämmöt oli kisan puolivälin jälkeen 104-107c öljyn lämmöt max140c eikä mitään voiteluongelmia ollut.
    Halvoilla marketeissä myytävillä kisäöljyillä on ollut voiteluongelmia laakereissa ja paininkupeissa/nokka-akseleissa

Leave a comment:

• jussis3
    replied
    Soita fettekno ja kysy miksi sanoi 10w60 olevan parempi mä en jaksa täällä kinata.
    Talveksi käski vaihtamaan 5w40

Leave a comment:

• jussis3
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Ei kyllä 10w60 ole normiöljy. Ei näitä öljyn luokituksia hatusta vedetä. 10w öljy ei ole läheskään yhtä hyvä kylmäkäynnistyksiin kun esim. 5w tai 0w öljy. Purkissakin lukee Race ja markkinoivat sitä kisaöljyksi. Katuöljyt heilläkin erikseen. Eri moottoreissa on eri öljyt. Kuten sanoin, niin BMW:llä tämä on ihan selvä kun katsot mitä öljyä käsketaan laittamaan nomipataan ja mitä käsketään laittamaan S-pataan.

Raskastakalustoa ihan turha edes verrata henkilöautoihin, ihan erilainen käyttöprofiili ja moottorin mitoitukset. Öljytilavuus on myös "hieman" isompi. Se mikä toimii rekassa ei välttämättä ole mikään hyvä valinta henkilöautoon. henkilöautossa en itse kyllä ajaisi millään öljyllä 50tkm, myyjät nyt höpöttää mitä sattuu, että saavat vaan myytyä.

Jokainen toki itse valitsee mitä öljyä moottoriinsa haluaan laittaa, voihan sinne laittaa vaikka 20w60, jos itse sen kokee parhaaksi. Tuollainen 10w60 on parempi öljy kun ollaan radalla, koska öljyn lämmöt nousee radalla. Kadulla ei öljynlämmöt kyllä nouse Suomessa niin ylös, että tarvitsisi 60 öljyn ellei sitten aja ihan reikäpäänä. Kyllä moottori toimi sillä 10w60, mutta miksi se olisi parempi kun 0w40 kadulla? Nyky moottoriöljyistä voit kaataa melkein mitkä vaan öljyt ja silti toimii.

Leave a comment:

Working...
X