Mitä moottoriöljyä käytätte part II
Collapse
X
-
No siihen viskositeettiin se liittyy, mineraaliööli tuppaa pakkasella olemaan hieman jähmeämpää kuin vastaava synteettinen. Toki 60 yläpäässä alkanee olemaan aika jähmeetä vaikka synteettistä olisikin, mutta niin on 40 mineraalikin. No joo, eri ajat ja eri koneet.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Macke View PostLaittoi ne niitä dieseleitä ennenvanhaakin käyntiin pakkasilla, jopa ihan mineraaliöljyillä...
Leave a comment:
-
-
Laittoi ne niitä dieseleitä ennenvanhaakin käyntiin pakkasilla, jopa ihan mineraaliöljyillä...
Leave a comment:
-
-
Kommenttini olikin enemmän pohdiskeleva,kuin suoraan tähän keskustelun kohteena olevaan tapaukseen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostOlisi mielenkiintoista nähdä,kun moottorilämmitin olisikin toimimaton ja pakkasta reilut -20C,että miten rapiasti tuollainen diiseli starttaa 10W-60 öljyillä. Ja miten hyvin moottorissa alkaa öljy kiertämään,jos lähtisi vielä käyntiin.
Leave a comment:
-
-
Olisi mielenkiintoista nähdä,kun moottorilämmitin olisikin toimimaton ja pakkasta reilut -20C,että miten rapiasti tuollainen diiseli starttaa 10W-60 öljyillä. Ja miten hyvin moottorissa alkaa öljy kiertämään,jos lähtisi vielä käyntiin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jussis3 View PostRaaka aineet mitä esim tuossa delronissa on on varmasti laadukkaampia ja onhan sen hintakin kai vähän korkeampi. Jos käyn esim Saksassa, kun sinne pääsee ja vedän autobaanaa 50km kaasu pohjassa, varmasti öljynlaadulla on merkitystä, koska lämpökuorma kasvaa.
Sinällään toit kuitenkin hyvän pointin esille, kun tuo sinulle suositeltu Del-Ron on nk. PAO-öljy, eli petrokemiallisen synteesin lopputuote. PAO-öljyjen (luokan IV-voiteluaineita) valmistus on kalliimpaa kuin maaöljystä jalostettujen tuotteiden (luokan III ja sitä alemmat voiteluaineet). Synteettisyydestään johtuen sen ominaisuudet eroavat maaöljyjalostettujen öljyjen ominaisuuksista, mikä vaikuttaa vertailua öljyn käyttäytymisestä ajo-olosuhteissa. Samoin PAO-öljyihin sekoitettavat lisäaineet halutun moottoriöljyn tuottamiseksi eivät ole täysin samanlaisia PAO-öljyn poolittomuudesta johtuen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by sunbeam View PostJos ajaa kurmittamatta moottoria ja et paljon käytä tyhjäkäyntiä niin on melkein aivan sama mitä öljy sinne kaadat kun vaan vaihdat ne tarpeeksi usein
Mutta jos moottoria kuormitetaan paljon ja pitkään on parempi valita oikeasti täyssynteettinen öljy, Rojalpurple ,Delron tai Millers ,omassa rataautossa käytän 10/40 ja viime kesänä ei käytetty öljyn jäähdytintä ja moottorin lämmöt oli kisan puolivälin jälkeen 104-107c öljyn lämmöt max140c eikä mitään voiteluongelmia ollut.
Halvoilla marketeissä myytävillä kisäöljyillä on ollut voiteluongelmia laakereissa ja paininkupeissa/nokka-akseleissa
Enkä mä silloin valitse öljyiksi marketin halvinta missä lukee bmwll04.
Mun perustelut tai tieto ei riitä sanomaan miksi ennemmin laitan delronin kuin mitään motonetista saatavaa öljyä. Kendall tuotetuki ja delron öljyjä valmistavan perustelut riittivät. Eikä varmaan täällä keltään ole pois se mitä teen. Jos toi hajoaa, sit korjautan sen, helppoa. Eikö täälläkin foorumilla eräs kirjoittava henkilö aja samalla moottorilla varustetulla autolla 20w50 öljyillä ja todennut sen niillä kestävän kovaa ajoa.
Magnateciä itse pitänyt hyvänä ja edelleen pidän, vaikka kuullut että se tulee jostain intiasta ja mahdollisesti jäteöljyistä tehtyä, lisättynä lisäaineilla.
Raaka aineet mitä esim tuossa delronissa on on varmasti laadukkaampia ja onhan sen hintakin kai vähän korkeampi. Jos käyn esim Saksassa, kun sinne pääsee ja vedän autobaanaa 50km kaasu pohjassa, varmasti öljynlaadulla on merkitystä, koska lämpökuorma kasvaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jussis3 View PostSoita fettekno ja kysy miksi sanoi 10w60 olevan parempi mä en jaksa täällä kinata.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View Post
Minun kesto-ohje öljyasiaan: max 20tkm vaihtoväli. Mielummin 15tkm. Öljymerkillä en pidä niin väliä kunhan se on synteettinen ja moottoriin soveltuva.
Omiin vehkeisiin 10tkm välein vaihdan. Kesävehkeisiin joka vuosi eli alle 5000km
Leave a comment:
-
-
Henkilö joka sanoo että aja öljyillä 50tkm pudottaa kyllä niillä sanoilla itsensä pois asiantuntijan korokkeelta ainakin minun silmissä.
Onhan täälläkin porukka tutkituttanut omia 30tkm ajettuja öljyjään laboratoriossa ja todettu öljyn olevan sinällään ok.
Mutta kysyppä keneltä tahansa kokeneelta autokorjaajalta että mikä rikkoo auton moottoreita eniten, niin saat aina saman vastauksen: liian pitkä öljynvaihtoväli (tehtaan longlife ohjelma)
Esimerkkinä mersun sprinter 2.1 koneella: kanki lentää siinä 200-250tkm kohdalla tehtaan vaihtovälillä.
15tkm vaihtovälillä kanki ei lennä.
Minun kesto-ohje öljyasiaan: max 20tkm vaihtoväli. Mielummin 15tkm. Öljymerkillä en pidä niin väliä kunhan se on synteettinen ja moottoriin soveltuva.
Omiin vehkeisiin 10tkm välein vaihdan. Kesävehkeisiin joka vuosi eli alle 5000km
Leave a comment:
-
-
Jos ajaa kurmittamatta moottoria ja et paljon käytä tyhjäkäyntiä niin on melkein aivan sama mitä öljy sinne kaadat kun vaan vaihdat ne tarpeeksi usein
Mutta jos moottoria kuormitetaan paljon ja pitkään on parempi valita oikeasti täyssynteettinen öljy, Rojalpurple ,Delron tai Millers ,omassa rataautossa käytän 10/40 ja viime kesänä ei käytetty öljyn jäähdytintä ja moottorin lämmöt oli kisan puolivälin jälkeen 104-107c öljyn lämmöt max140c eikä mitään voiteluongelmia ollut.
Halvoilla marketeissä myytävillä kisäöljyillä on ollut voiteluongelmia laakereissa ja paininkupeissa/nokka-akseleissa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HTK12 View PostEi kyllä 10w60 ole normiöljy. Ei näitä öljyn luokituksia hatusta vedetä. 10w öljy ei ole läheskään yhtä hyvä kylmäkäynnistyksiin kun esim. 5w tai 0w öljy. Purkissakin lukee Race ja markkinoivat sitä kisaöljyksi. Katuöljyt heilläkin erikseen. Eri moottoreissa on eri öljyt. Kuten sanoin, niin BMW:llä tämä on ihan selvä kun katsot mitä öljyä käsketaan laittamaan nomipataan ja mitä käsketään laittamaan S-pataan.
Raskastakalustoa ihan turha edes verrata henkilöautoihin, ihan erilainen käyttöprofiili ja moottorin mitoitukset. Öljytilavuus on myös "hieman" isompi. Se mikä toimii rekassa ei välttämättä ole mikään hyvä valinta henkilöautoon. henkilöautossa en itse kyllä ajaisi millään öljyllä 50tkm, myyjät nyt höpöttää mitä sattuu, että saavat vaan myytyä.
Jokainen toki itse valitsee mitä öljyä moottoriinsa haluaan laittaa, voihan sinne laittaa vaikka 20w60, jos itse sen kokee parhaaksi. Tuollainen 10w60 on parempi öljy kun ollaan radalla, koska öljyn lämmöt nousee radalla. Kadulla ei öljynlämmöt kyllä nouse Suomessa niin ylös, että tarvitsisi 60 öljyn ellei sitten aja ihan reikäpäänä. Kyllä moottori toimi sillä 10w60, mutta miksi se olisi parempi kun 0w40 kadulla? Nyky moottoriöljyistä voit kaataa melkein mitkä vaan öljyt ja silti toimii.
Leave a comment:
-
Leave a comment: