Originally posted by Remotion
View Post
Mitä moottoriöljyä käytätte part II
Collapse
X
-
Samaa käytän omissa vanhuksissa pl. Possu. Hyvä valinta nimenomaan 80-90-luvun vehkeisiin.
-
Hyvä ja edullinen öljy jota itse olen omiin ja tuttujen vanhempiin harrasteautoihin kaatanut kesäkäytössä. M52 ja s52 ei nyt ihan voi öljyjen kannalta vertailla kun toisessa on erilaiset laakerivälykset ja toisessa hydraulinostimet. Taisi s52 olla vielä rautalohkollakin.Originally posted by Remotion View PostMobil 1 Rally Formula / Peak Life 5W-50.
Tuolla on menty useita vuosia jo bemarissa.
Kone on "S52B28" eli ~250hp vireeseen rakennettu M52B28.
Vaihtoväliksi on muodostunut vuosi / 10-12tkm josta puolet auto seisoo ja puolet kiljutetaan senkin edestä. Minusta tämä on ollut täydellinen puolimatkan krouvi sporttiseen ajoon normi 5W-40 ja 10W-60 väliltä.
Leave a comment:
-
Mobil 1 Rally Formula / Peak Life 5W-50.
Tuolla on menty useita vuosia jo bemarissa.
Kone on "S52B28" eli ~250hp vireeseen rakennettu M52B28.
Vaihtoväliksi on muodostunut vuosi / 10-12tkm josta puolet auto seisoo ja puolet kiljutetaan senkin edestä. Minusta tämä on ollut täydellinen puolimatkan krouvi sporttiseen ajoon normi 5W-40 ja 10W-60 väliltä.
Leave a comment:
-
Omassa N52B30:ssä on käytetty lähes koko ajan Shell Helix Ultra Extra 5W30 öljyä ja myös itse jatkoin tuon käyttöä. Kyseisen öljyn valmistus loppui muutama vuosi sitten ja tilalle tuli Ultra Ect jota siirryin käyttämään. Myöhemmin vasta selvisi, että tämä ECT öljy on Acea C3 luokiteltua mikä ei välttämättä ole voiteluominaisuuksiltaan yhtä hyvää kuin A3/B4 luokiteltu öljy, jota vanha Ultra Extra oli. Molemmissa on kuitenkin BMW LL04 luokitus, joten tuskin pahasti pieleen menee tuonkaan öljyn käyttö. Pitää kuitenkin katsoa siirtyisikö jossain vaiheessa käyttämään LL01 luokituksen öljyä, jotka ovat pääsääntöisesti A3/B4 luokiteltuja. Ohjekirjan mukaanhan kyseisessä moottorissa kuuluu käyttää joko LL01 tai LL04 luokituksen öljyä. Mitään muuta mainintaa ei ole. Myös tuosta edellä mainitusta Teboil Diamondista löytyy BMW LL04 luokitus, joten varmaan on ihan hyvää öljyä tuohon moottoriin.Originally posted by toNmbbA View PostN52b25, mitä tuonne kannattaisi laittaa?
Leave a comment:
-
Kyllä ne vuodot helpoiten korjaantuu vaihtamalla suodatinjalan ja ö-pohjan tiivisteet, ei maksa montaa kymppiä ja lähes kaikki m50/m52/m54 alkaa vuotaa em. tiivisteistä ennemmin tai myöhemmin, tai saattaa kampuran päätystefakin vuotaa mutta se on yleensä pientä hikoilua noihin verrattuna. Varsinkin suodatinjalan tiiviste on nyt niin helppo uusia että kannattaa ainakin se vaihtaa.
Leave a comment:
-
Muutamassa m20 moottorissa vaihdoin mobil rallyformula öljystä valvoline maxlife 10w-40 niin ei tihkunut m20, myös toisessa autossa öljyt pääsi läpi. Niin kun vaihtoi valvolineen niin vähentynyt, mut toi valvoline on ollut paksumpaa öljyä kuin ne muut ja molemmat moottorit jo 30 vuotta vanhoja.
Leave a comment:
-
Onko kukaan kokeillut Valvoline Max Life moottoriöljyä paljon ajetuissa vehkeissä, missä öljyä tihkuu tiivisteistä? Onko tuon tiivisteitä elvyttävä vaikutus pelkkää mainospuhetta ja onko tuo öljy muuten voiteluominaisuuksiltaan millaista? Useampaa eri viskositeettia näyttää nykyisin löytyvän.
Leave a comment:
-
Aivan sama kun bensakone, ei ole hiukkassuodatinta mikä voisi tukkeentua.Originally posted by isolohko View PostKiitos kommenteista, entäpä 2000-luvun puolivälin laitteissa?
Omassa radalla sama 5w-40 kuin muutenkin, ei ongelmia. Selvyydeksi että oli m50b25tu.Originally posted by isolohko View PostLL04 luokituksella onkohan 5w-40 paksumpaa vai voisiko ja kannattaisiko rata-ajeluun heittää luokitukset kuikkaan ja laittaa jotain vielä tukevampaa? Kyseessä siis ihan vakio 2000-luvun vapari bensa kutonen.
Leave a comment:
-
Hyvä öljy radalle ja kadulle myös, on valvoline vr1 5w50. Käyttäny sitä nyt viimeset reilut pari vuotta m52tu ja m54:ssä. Kuuman moottorin kun pistää taas tulille niin ei räpätä eikä säpätä, toisin kuin suunnilleen kaikilla muilla 5w40 ja 5w50 öljyillä mitä tullut testattua. Ei ole myöskään hinnalla pilattu.
Leave a comment:
-
Rata-ajoon 10-60 racing gastrolOriginally posted by isolohko View PostLL04 luokituksella onkohan 5w-40 paksumpaa vai voisiko ja kannattaisiko rata-ajeluun heittää luokitukset kuikkaan ja laittaa jotain vielä tukevampaa? Kyseessä siis ihan vakio 2000-luvun vapari bensa kutonen.
Leave a comment:
-
LL04 luokituksella onkohan 5w-40 paksumpaa vai voisiko ja kannattaisiko rata-ajeluun heittää luokitukset kuikkaan ja laittaa jotain vielä tukevampaa? Kyseessä siis ihan vakio 2000-luvun vapari bensa kutonen.Originally posted by Wespa View PostKadulla menee kesälläkin hyvin 5w30kin, mutta radalle sitten paksumpaa.
Leave a comment:
Leave a comment: