memebuy23buy

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kusilaitu
    replied
    Olen käyttänyt bensakikottimissa GM 5W-30 Dexos 2 -öljyä, jossa oli BMW LL-04 -luokitukset. Motonetistä 19,90€/5L. Nyt uusista purkeista näyttäisi puuttuvan Bemarin luokitukset, mutta luulisi olevan samaa litkua? :think

    Leave a comment:


  • hartge e46
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Millä koneella tuo Auris oli? Ostin nyt Toyotan omaa 0W20 öljyä niin täytyy kokeilla miten tuo pysyy sisällä. Sitä tuossa on aikaisemmin huoltokirjan mukaan käytetty. Edellisestä öljynvaihdosta on huoltokirjan mukaan vuosi ja lähes 15000km aikaa niin pitää tässä parin viikon sisällä öljyt vaihtaa. Ihmetyttää vaan kun öljyt ovat täysin kirkkaat, että onko tuohon vasta öljyt vaihdettu ilman huoltokirjan merkintää. Ihme jos noin puhtaana pysyy näin pitkään.
    Ekan sukupolven auris -07 1.6 vvti ja olikohan 1ZR-FE

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by hartge e46 View Post
    Meille laitettiin vanhaan aurikseen merkkiliikkees toyotan oma 5w40 ja sanottiin että jos pitää lisätä nii mobil 1..ei kuulemma syö, mutta jos pitää lisätä.tojotaöljyt ei pysyny yhtää sisällä ja nettiä vähä selaten löyty tyyppivikana männänrenkaista johtuva öljyn kulutus.. nyt on mobilin 5w30 esp ja sitä kuluun todella vähän edelliseen verrattuna..
    Millä koneella tuo Auris oli? Ostin nyt Toyotan omaa 0W20 öljyä niin täytyy kokeilla miten tuo pysyy sisällä. Sitä tuossa on aikaisemmin huoltokirjan mukaan käytetty. Edellisestä öljynvaihdosta on huoltokirjan mukaan vuosi ja lähes 15000km aikaa niin pitää tässä parin viikon sisällä öljyt vaihtaa. Ihmetyttää vaan kun öljyt ovat täysin kirkkaat, että onko tuohon vasta öljyt vaihdettu ilman huoltokirjan merkintää. Ihme jos noin puhtaana pysyy näin pitkään.

    Leave a comment:


  • hartge e46
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Vaimolle tuli Toyota Avensis johon suositellaan 0W-20 moottoriöljyä. Mitä mieltä muut ovat onko tuo moottorin kulumisen suojauksen kannalta paras vaihtoehto vai tehdäänkö ohuempia öljyjä vain päästöjen vähentäminen mielessä? Jos tuossa moottorissa käyttää 0W-30 luokituksen öljyä niin onko sillä moottorin kulumisen kannalta mitään merkitystä?
    Meille laitettiin vanhaan aurikseen merkkiliikkees toyotan oma 5w40 ja sanottiin että jos pitää lisätä nii mobil 1..ei kuulemma syö, mutta jos pitää lisätä.tojotaöljyt ei pysyny yhtää sisällä ja nettiä vähä selaten löyty tyyppivikana männänrenkaista johtuva öljyn kulutus.. nyt on mobilin 5w30 esp ja sitä kuluun todella vähän edelliseen verrattuna..

    Originally posted by jani View Post
    En ole ostamassa muta millaisia mahtaa olla Liqui Molyn öljyt? Myyntipuheet ainakin kovia...
    Just laitoin m52b28 kokeeksi, saa nähdä mitä lentää pihalle..

    Leave a comment:


  • majgul
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Ainakin 5-8 v. sitten kelpasi volvoon, -11 xc70, d5 koneena.
    Itsellä ainakin ollut molyt n54 335xissä. Eipä ole valittamista. Öljyt oli 5w-40 toptec 4100.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by jani View Post
    En ole ostamassa muta millaisia mahtaa olla Liqui Molyn öljyt? Myyntipuheet ainakin kovia...
    Ainakin 5-8 v. sitten kelpasi volvoon, -11 xc70, d5 koneena.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    En ole ostamassa muta millaisia mahtaa olla Liqui Molyn öljyt? Myyntipuheet ainakin kovia...

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Tuskailin yhteen autoon öljyjä pari vuotta sitten ja selvittelin asiaa. Maahantuojalta jäi mielikuva että Comma on samaa öljyä jota he myyvät merkkiöljynä omissa purkeissa.

    Comma perä ohjaustehostin yms öljyjä olen käyttänyt bemarissa. On kaikki luokitukset.
    Mistä automerkistä on kyse, josta puhuit?

    Itsekin olin alkuun yhtä epäilevä tätä öljymerkkiä kohtaan kuin kaikkia muitakin vähemmän aikaa suomen markkinoilla olleita, mutta googlailun perusteella on ilmeisesti ihan laadukas yhtiö kyseessä.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Comma voisi olla vaihtoehto vaikka itselle tuntematon merkki on sekin.
    Tuskailin yhteen autoon öljyjä pari vuotta sitten ja selvittelin asiaa. Maahantuojalta jäi mielikuva että Comma on samaa öljyä jota he myyvät merkkiöljynä omissa purkeissa.

    Comma perä ohjaustehostin yms öljyjä olen käyttänyt bemarissa. On kaikki luokitukset.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Juho_ View Post
    Kyllä noihin merkkiliikkeessä laitetaan joko castrol magnatec professional 0w20 tai tgmo (toyota) 0w20 (toki noissakin varmasti vaihtelua, mutta täällä päin noin).
    Vähän vaihdellut kylläkin, kun aiemmin suosituin ollu 5w30 (pykälän verran vanhemmat autot) -> yleensä ollu castrol edge 5w30, nykyisin magnatec professional 5w30 vanhempiin mihin kuuluu 5w30 öljy ja dieseleihin myös (paria poikkeusta lukuunottamatta jotka vaatii taas oman öljynsä).

    Mut hyvin luottavaisin mielin ite ajaisin ainakin 0w20 öljyillä ympäri vuoden.. onhan niillä pidemmän aikaa ajettu pelkästään sillä ilman mitään ongelmia tai omituisuuksia.
    Pitää jatkaa tuon 0W-20 öljyn käyttöä. Saatavuus vaan ainakin täällä Kuopion seudulla tuon viskositeetin luokituksen täyttävälle öljylle on huono. En ole löytänyt kuin Motonetin myymää Comma öljyä sekä Tokmannilla myynnissä olevaa Eurol öljyä. Jälkimmäinen ainakin on poissuljettu ihan merkin perusteella, mutta Comma voisi olla vaihtoehto vaikka itselle tuntematon merkki on sekin. Castrol Magnatec:iä on useampaa mallia 0W-20 viskositeetillä ja tuostakin Toyotan luokituksen täyttävä malli on aika vaikeasti löydettävissä.

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    Vaimolle tuli Toyota Avensis johon suositellaan 0W-20 moottoriöljyä. Mitä mieltä muut ovat onko tuo moottorin kulumisen suojauksen kannalta paras vaihtoehto vai tehdäänkö ohuempia öljyjä vain päästöjen vähentäminen mielessä? Jos tuossa moottorissa käyttää 0W-30 luokituksen öljyä niin onko sillä moottorin kulumisen kannalta mitään merkitystä?
    Kyllä noihin merkkiliikkeessä laitetaan joko castrol magnatec professional 0w20 tai tgmo (toyota) 0w20 (toki noissakin varmasti vaihtelua, mutta täällä päin noin).
    Vähän vaihdellut kylläkin, kun aiemmin suosituin ollu 5w30 (pykälän verran vanhemmat autot) -> yleensä ollu castrol edge 5w30, nykyisin magnatec professional 5w30 vanhempiin mihin kuuluu 5w30 öljy ja dieseleihin myös (paria poikkeusta lukuunottamatta jotka vaatii taas oman öljynsä).

    Mut hyvin luottavaisin mielin ite ajaisin ainakin 0w20 öljyillä ympäri vuoden.. onhan niillä pidemmän aikaa ajettu pelkästään sillä ilman mitään ongelmia tai omituisuuksia.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by markok View Post
    En ole vuosiin kunnolla perehtynyt öljyjen luokituksiin ja yllättävän monimutkainen asia näyttää nykyisin olevan.
    Niinpä. Auton valmistajahan saa itse määritellä kriteerit vaaditun moottoriöljyn luokitukselle ja tämän seurauksena valmistajilla on yhä useammin omat luokitukset käytössään (esim. BMW LL-04 tai vast.) noiden API/ACEA yms. "yleisluokitusten" lisäksi. Usein autonvalmistajien luokitukset nojaavat kuitenkin noihin yleisluokituksiin, mutta todellinen koostumus voi olla jotakin muuta kuin jonkin toisen öljyvalmistajan esim. ACEA C3-luokan 5w-30 öljy.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Jos vielä vähän hämmentää asiaa lisää niin en löydä mistään Toyotan oman 0W-20 öljyn ACEA luokitusta. Eilisen googlailun tuloksena löysin juttua, että ACEA C luokan öljyjä ei voisi laittaa ihan mihin tahansa autoon. Nykyisin vaan lähes kaikki öljyt ovat C luokiteltuja, yleisimmin C2 tai C3. Onko tosiaan näin, että esimerkiksi C3 luokan öljyllä voi aiheuttaa voiteluongelmia? Jos vaatimuksena on kerrottu ainoastaan API SL-SN niin tarvitseeko välittää mikä ACEA luokitus on?

    Tästä päästään vielä siihen, että olen BMW:n N52 koneessa käyttänyt aina Shell Helix Ultra Extra 5W-30 öljyä, kun sitä on siinä uudesta asti käytetty. Tuokin öljy muuttui muutama vuosi sitten A/B luokasta C luokkaan ja on nykyisin C3. Nykyinen nimi Shell Helix Ultra ECT C3. BMW LL-04 luokitus tuolla on säilynyt. Ilmeisesti edelleen ihan ok öljy, mutta onko tuonkin voitelevat ominaisuudet huonontuneet ajan mittaan?

    En ole vuosiin kunnolla perehtynyt öljyjen luokituksiin ja yllättävän monimutkainen asia näyttää nykyisin olevan.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Ei luultavasti 0-20 öljyn käytölle Tojossa ole mitään samaa kuin Ford 1.0L mootoreissa 5-20 :think

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Oletko merkkiliikkeessä töissä?
    En, tavallisella pajalla. Tosta JaniLap, kommentista tuli mieleen samoja ajatuksia, kuin kirjoitit että ohjekirjassa ympäripyöreitä juttuja. Olen huomannut saman, joskus tullut ihmeteltyä, siis vielä kun katsot esim autodatalta, kun siellä voi olla vielä laajempi valikoima vaihtoehtoja

    Leave a comment:

Working...
X