Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11152
    • Oulu

    Pitäs siellä olla öljynlämpötila-anturi. Moottorinohjaus käyttää sen tietoa monen jutun laskentaan mm. vanoksen ohjaukseen (öljyn notkeus otetaan huomioon laskennassa) ja sähköisen termostaatin toimintaan (sähköinen termostaatti laskee koneen lämpöjä jos öljynlämpö nousee liian korkeaksi).

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • camshaft
      BTCF Member
      • Sep 2016
      • 539
      • Kotka

      Ah, joo, nyt selkisi kun jaksoi vähän googlella lisäkaivella... Eli se on nähtävästi öljypohjassa, ja samalla öljyn tasoanturi. Osa 14 ilmeisestikin tuolla.



      Pitää kattoa jos tuolla olisi jotain vaikutusta käyntiin, jotain pientä epätasaisuutta olen ollut havaitsevinani varsinkin kylmänä vaikka kone noin yleensä ottaen käy tosi hyvin. En tiedä vaan että jaksaisko just nyt ruveta tuota vaihtamaan kun vasta pari tonnia sitten vaihdoin öljyt viimeksi...

      Kiitos!
      Last edited by camshaft; 09-06-2017, 23:12.
      "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
      Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11152
        • Oulu

        Öljynsuodatinjalassa se pitäs käsittääkseni olla. Tuo on vain tasoanturi. Eikä rikkinäisellä öljynlämmön anturilla pitäs olla merkitystä tyhjäkäyntiin.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • camshaft
          BTCF Member
          • Sep 2016
          • 539
          • Kotka

          Ainakin tämän mukaan se lämpotilamittaus olisi integroitu samaan sensoriin? Ks. videon selite:



          Tämä tosin E46 ja kai M54 mutta ainakin realoemin osakaaviosta näyttäisi mulla löytyvän öljypohjasta tuo sama tikku. En ole vielä vilkuillut auton alle tarkemmin...

          Olisiko niin että näitä on kahta eri systeemiä riippuen siitä onko öljynsuodattimen jalka mallia "vino" (kahdella anturilla, myös öljyn lämpötila) vai "suora" (yhdellä anturilla) joka mun autostani löytyy, mutta joka ei täsmää realoemin antaman kuvan kanssa?

          Edit: Eikun kävin katsomassa pihalla ja on siellä suodatinjalassa kaksi plugia, toinen tulee suoraan vasemmalle (kuskin puolelle) ja toinen osoittaa taakse Vanoksen öljyletkun vieressä. Viereisessä M52:ssa on vaan se taakse osoittava liitin eli kuten täällä.

          Mut mitä hittoa kun musta tuo autossa oleva suodatinjalka ei näytä samalta kuin kumpikaan realoemin kuvista? Eli ei se ole tämäkään koska tässä on vino suodattimen kotelo ja kaksi liitintä osoittavat kuskin puollelle. :think Ei tajuu?
          Last edited by camshaft; 10-06-2017, 11:53.
          "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
          Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1766
            • vihti

            Millainen venttiilijousen puristin pitää hommata että saa kannen purettua ja kasaan? nimimerkillä ei viitis teettää toisella hommaa minkä ite pystyy tekemään yhtä hyvin
            E39 523i Turbo

            Comment

            • Nikke700
              Bimmer Rookie
              • Dec 2011
              • 90
              • finland

              Moro m52 ei käy tyhjäkäynnillä yhtää nutta 1000rpm käy ja siitä ylöspäin kyllä. Oisko tyhjäkäynti moottorissa jotain häikkää? Kone siis purettu ja kasattu täysin uusiks ja nyt ei käy kun kierroksilla hyvin.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11152
                • Oulu

                Originally posted by Nikke700 View Post
                Moro m52 ei käy tyhjäkäynnillä yhtää nutta 1000rpm käy ja siitä ylöspäin kyllä. Oisko tyhjäkäynti moottorissa jotain häikkää? Kone siis purettu ja kasattu täysin uusiks ja nyt ei käy kun kierroksilla hyvin.
                Ääntääkö se tyhjäkäyntiventtiili kun autossa on virrat päällä?

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Nikke700
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2011
                  • 90
                  • finland

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Ääntääkö se tyhjäkäyntiventtiili kun autossa on virrat päällä?
                  Surisee kyllä ja tärisee ku laittaaa sormet kii siihen. Bmw scanneril ei tuu mitää actiivista vikakoodi kyllä/ inpalla en oo kyllä kattonu mut ei pitäs vaikuttaa.
                  Last edited by Nikke700; 16-06-2017, 21:12.

                  Comment

                  • Joni*
                    BTCF Member
                    • Nov 2005
                    • 192
                    • Vaasa

                    Onkos tälläistä käynyt muille? Tuo ketjun laahaimen toinen tappi syystä tai toisesta päässyt irtoamaan ja hakannut tuollaisen kolon lohkoon. Täystuho ollut aika lähellä. Konehan toimi ilman suurempia sivuääniä. Tuli ihan yllätyksenä kun irroitin jakopään kopan öljynpaluun hitsausta varten. Kyseessä siis e36 328i -95 295tkm


                    Suunnitelmissa olisi vaihtaa tilalle nyt ainakin väliaikaisesti M50B25 Vanos pata e34 525i:stä. Olikos tässä suurempia haasteita? Anturoinnissa eroja?Jos m52 sähköjä pyrkisi käyttämään. Öljypohja loiskelevyineen löytyy ja romraideri.
                    Last edited by Joni*; 17-06-2017, 23:37.
                    Z3 Roadster 2.8 -00

                    Comment

                    • biimerrrrville
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 298
                      • Suomi

                      Originally posted by Joni* View Post
                      Onkos tälläistä käynyt muille? Tuo ketjun laahaimen toinen tappi syystä tai toisesta päässyt irtoamaan ja hakannut tuollaisen kolon lohkoon. Täystuho ollut aika lähellä. Konehan toimi ilman suurempia sivuääniä. Tuli ihan yllätyksenä kun irroitin jakopään kopan öljynpaluun hitsausta varten. Kyseessä siis e36 328i -95 295tkm


                      Suunnitelmissa olisi vaihtaa tilalle nyt ainakin väliaikaisesti M50B25 Vanos pata e34 525i:stä. Olikos tässä suurempia haasteita? Anturoinnissa eroja?Jos m52 sähköjä pyrkisi käyttämään. Öljypohja loiskelevyineen löytyy ja romraideri.
                      mullehhan se noin kävi kans tuossa vajaa pari vuotta takaperin, öljyn vaihdon yhteydessä paljastu kun tuon katkenneen tapin pala löytyi öljyn seasta. tosiaan mitään sivuääniä tuosta ei kuulunut poislukien suunnilteen vuos ennen tuota löytöä koneesta kuului hetken aikaa epämääräistä ääntä jonka ajattelin kuuluvan väljästä laturista ja hihnojen rullista mutta lienee silloin antautunut tuo. päädyin ite sitten koneen vaihtoon vaikka ois kai tuon joku korjannutkin.

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        Originally posted by Joni* View Post
                        Suunnitelmissa olisi vaihtaa tilalle nyt ainakin väliaikaisesti M50B25 Vanos pata e34 525i:stä. Olikos tässä suurempia haasteita? Anturoinnissa eroja?Jos m52 sähköjä pyrkisi käyttämään. Öljypohja loiskelevyineen löytyy ja romraideri.
                        vaihda anturit M52:sta paikoilleen niin eiköhän se silloin toimi suosiolla.
                        Olikohan noissa myös eroa vanos solenoidissa?

                        Comment

                        • viimeistelijä
                          BTCF Member
                          • Oct 2013
                          • 133
                          • kouvola,valkeala

                          Originally posted by Joni* View Post
                          Suunnitelmissa olisi vaihtaa tilalle nyt ainakin väliaikaisesti M50B25 Vanos pata e34 525i:stä. Olikos tässä suurempia haasteita? Anturoinnissa eroja?Jos m52 sähköjä pyrkisi käyttämään. Öljypohja loiskelevyineen löytyy ja romraideri.
                          mulla menos toista päin sähköswappi eli m50nv sähköt m52 lohkoon.. Eli dampperi,nokan ja kampuran as. pitää olla samaa sarjaa.. jotta saa rokkaamaan..
                          hitto vie,ja taksi tuo
                          BMW:N VIRTA-AVAIMESTA KÄYNNISTYY ENEMMÄN.

                          Comment

                          • Starck
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2012
                            • 119
                            • Ulvila

                            Tervehdys, hyvät herrat.

                            Kävin katsurilta koittamassa leimaa paperiin ja ei mennyt päästöistä läpi CO% oli 0,6 kierroksilla, pitäisi olla alle 0,3%.
                            Tyhjäkäynnillä kaikki oli linjassa.

                            No siittä sitten kotia ja vikakoodin lukuun, imuilman lämpötila-anturia herjailee eikä ole sellaista vikakoodia ennen ollut, koitin kuitata ei poistu -> uusi anturi tilauksessa ja kyllä ne kuuluisat imuvuodot katsotaan taas kertaalleen kun anturia vaihdellaan.

                            Vähän sekalaisesti löytyi tarinaa aiheesta mutta eikö ole niin että seokset menee rikkaalle nyt kun kuvittelee että pakkasessa ajellaan?
                            Eli sitä kautta vaikuttaa suoraan päästöihin ja myös kulutukseen joka on nyt muutaman kuukauden ollut sekalaisessa matka-ajossa n. 9,2 ennen olen kyllä päässyt helposti sinne 8,6 tuntumaan, hieman "tuoksahtaakin" kun kunnolla poljinta survaisee.

                            Vai voisiko olla vielä jotain muuta ongelmaa?
                            Katsuri höpisi jotain lambdoista ja Vanoksen tiivisteistä tms.

                            Pulkkana 523iA/-98 M52 myllyllä.

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by Starck View Post
                              Tervehdys, hyvät herrat.

                              Kävin katsurilta koittamassa leimaa paperiin ja ei mennyt päästöistä läpi CO% oli 0,6 kierroksilla, pitäisi olla alle 0,3%.
                              Tyhjäkäynnillä kaikki oli linjassa.

                              No siittä sitten kotia ja vikakoodin lukuun, imuilman lämpötila-anturia herjailee eikä ole sellaista vikakoodia ennen ollut, koitin kuitata ei poistu -> uusi anturi tilauksessa ja kyllä ne kuuluisat imuvuodot katsotaan taas kertaalleen kun anturia vaihdellaan.

                              Vähän sekalaisesti löytyi tarinaa aiheesta mutta eikö ole niin että seokset menee rikkaalle nyt kun kuvittelee että pakkasessa ajellaan?
                              Eli sitä kautta vaikuttaa suoraan päästöihin ja myös kulutukseen joka on nyt muutaman kuukauden ollut sekalaisessa matka-ajossa n. 9,2 ennen olen kyllä päässyt helposti sinne 8,6 tuntumaan, hieman "tuoksahtaakin" kun kunnolla poljinta survaisee.

                              Vai voisiko olla vielä jotain muuta ongelmaa?
                              Katsuri höpisi jotain lambdoista ja Vanoksen tiivisteistä tms.

                              Pulkkana 523iA/-98 M52 myllyllä.
                              Tiedän ainakin yhden 523i:n joka tuli kuntoon tuon anturin vaihdolla. Siitä on siis hyvä aloittaa.

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11152
                                • Oulu

                                Originally posted by Starck View Post
                                Tervehdys, hyvät herrat.

                                Kävin katsurilta koittamassa leimaa paperiin ja ei mennyt päästöistä läpi CO% oli 0,6 kierroksilla, pitäisi olla alle 0,3%.
                                Tyhjäkäynnillä kaikki oli linjassa.

                                No siittä sitten kotia ja vikakoodin lukuun, imuilman lämpötila-anturia herjailee eikä ole sellaista vikakoodia ennen ollut, koitin kuitata ei poistu -> uusi anturi tilauksessa ja kyllä ne kuuluisat imuvuodot katsotaan taas kertaalleen kun anturia vaihdellaan.

                                Vähän sekalaisesti löytyi tarinaa aiheesta mutta eikö ole niin että seokset menee rikkaalle nyt kun kuvittelee että pakkasessa ajellaan?
                                Eli sitä kautta vaikuttaa suoraan päästöihin ja myös kulutukseen joka on nyt muutaman kuukauden ollut sekalaisessa matka-ajossa n. 9,2 ennen olen kyllä päässyt helposti sinne 8,6 tuntumaan, hieman "tuoksahtaakin" kun kunnolla poljinta survaisee.

                                Vai voisiko olla vielä jotain muuta ongelmaa?
                                Katsuri höpisi jotain lambdoista ja Vanoksen tiivisteistä tms.

                                Pulkkana 523iA/-98 M52 myllyllä.
                                Ei vaikuta imuilman lämpötila-anturi seoksiin kone käynnissä. Ainoastaan vähäsen kylmärikastuksiin. Toki riippuen lukeeko se max lämmintä kylmän sijaan, niin ecu puottelee ennakoita ihan huolella jos näin on.

                                Sinkku vai tuplavanos? Vanoksen tiivisteet ei sinkkuvanoksissa paljoa vaikuta. Ja ei käytännössä ollenkaan päästöihin. Tuplavanos koneet onkin eriasia. Niinhin ne kannattaa uusia. Ja lamdat näistä harvemmin menee. Jos epäilyttää, niin katsoo vaikka testolla livedataa lamdoista. Niistä pitäs kummastakin tulla nättiä sinikäyrää kun kone käy lämpimänä tyhjää.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎