Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • konsumies
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    Haussa vaimolle työmatka-auto. Ajot 98% tätä samaa matkaa.
    18km/suunta, reilu puolet 100kmh aluetta, loput kaupunkia.
    Nykyään -10 mondeo bensa, haussa pienempi auto ja näinollen pienempi kulutus.
    Vaatimukset:
    - ei diesel
    - budjetti 8-15ke

    Peugeot 208? Focus? Vw golf?
    Vinkkejä otetaan vastaan
    Mites Seat? Esimerkiksi Leonia saa tuohon rahaan 1.4 TSI:nä. Uudemmissa ei enää käsittääkseni ole moottori- eikä DSC-ongelmiakaan.
    Itsellä toinen Leon menossa ja olen ollut tyytyväinen

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Onnesta nämä on usein kiinni, sitä vastapeluria kun ei voi valita mutta onni voi pelastaa.



    Toki jos saa valita niin istun kuorma-autossa kun se 2.5tonnia siihen keulaan tulee
    Oho, onpa rankka tilanne. Tätä tarkoitin noilla kertoimilla, huonoa onneankin voi tasoittaa omilla valinnoilla. Saattaa olla että viodeon kolarin ajanut ostaa seuraavaksi autokseen myös (ison) Volvon:think

    Vaikka kuorma-autot ja rekat ovat osallisina vakavissa onnettomuuksissa, harvemmin syynä on se, että rekka olisi ajanut väärälle kaistalle tai ollut millään tavalla syypää, muuta kuin olemalla epäonnisesti paikalla. Kuten videonkin tapauksessa.

    Leave a comment:


  • _Bäri_
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Hondissa huutaa renkaat eli jos ei tykkää jäätävästä rengasjytinästä, sitten jotain muuta, toki jos korjaamoilla käyntiä pelkää, sitten Honda vahvoilla.
    Hondissa kannattais renkaisiin panostaa. Esim. Goodyear Soundcomfort renkailla rengasmelu tuskin on niin paha.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Mutta jos onnettomuuden sattuessa (esim vastaan tulevalla auto on lähtenyt kirjoittamaan urasta tms talvikelissä valtatiellä ja tulee kohti esm Koginkangas muutama pivä sitten) saat valita oletko kyydissä juuri tuolloin 1,2tn vs 2,5tn painoisessa 5 tähden autossa, kun pelti keulalla alkaa rypistymään. Kummassa haluaisit matkustaa? Varsinkin jos tuo valinta on vain siitä kiinni, että kummat avaimet otti pöydältä. Näitä valintoja ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, koska harvoinhan sitä onnettomuuteen joudutaan, ja vielä vähemmän mitkä voimat sitten vaikuttaa kun rytinä alkaa liikemäärien muuttuessa sekuntien murto-osissa. Jälkimmäisestä ei ainakaan mun vaimolla ole mitään tietoa, mutta hienoa, josmuille asiat on itsestään selvyyksiä.
    Onnesta nämä on usein kiinni, sitä vastapeluria kun ei voi valita mutta onni voi pelastaa.



    Toki jos saa valita niin istun kuorma-autossa kun se 2.5tonnia siihen keulaan tulee

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Eikö vaimo itse osaa päättää millä ajaa ? Ja oikeastiko Mini pitäisi bannata tämän turvallisuusasian takia ? Kyllä niitä vaan motarilla näkee :think
    Älä ymmärrä väärin, moderni Mini on turvallinen auto ja hyvin sillä voi ajaa moottoritielläkin. Uutena kolaritestissä ollut ns 5 tähden kärry eli kaikki siten kaikki on ok. Ei siitä tässä ollut kysymys.

    Mutta jos onnettomuuden sattuessa (esim vastaan tulevalla auto on lähtenyt kirjoittamaan urasta tms talvikelissä valtatiellä ja tulee kohti,esim Konginkangas muutama päivä sitten) saat valita oletko kyydissä juuri tuolloin 1,2tn vs 2,5tn painoisessa 5 tähden autossa, kun pelti keulalla alkaa rypistymään. Kummassa haluaisit matkustaa? Varsinkin jos tuo valinta on vain siitä kiinni, että kummat avaimet otti pöydältä. Näitä valintoja ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, koska harvoinhan sitä onnettomuuteen joudutaan, ja vielä vähemmän mitkä voimat sitten vaikuttaa kun rytinä alkaa liikemäärien muuttuessa sekuntien murto-osissa. Jälkimmäisestä ei ainakaan mun vaimolla ole mitään tietoa, mutta hienoa, jos muille asiat on itsestään selvyyksiä.
    Last edited by tiko4tiko; 15-01-2022, 17:10.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by Juhaska View Post
    Honda civic tai vaikka jazz, menee hyvin max. 15t budjettiin ja on varmoja pelejä ja ainakin civic myös lämmin talvella.
    Hondissa huutaa renkaat eli jos ei tykkää jäätävästä rengasjytinästä, sitten jotain muuta, toki jos korjaamoilla käyntiä pelkää, sitten Honda vahvoilla.

    Leave a comment:


  • Juhaska
    replied
    Honda civic tai vaikka jazz, menee hyvin max. 15t budjettiin ja on varmoja pelejä ja ainakin civic myös lämmin talvella.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Eikö vaimo itse osaa päättää millä ajaa ? Ja oikeastiko Mini pitäisi bannata tämän turvallisuusasian takia ? Kyllä niitä vaan motarilla näkee :think
    Osittain olen tiko4tiko kannalla tuon turvallisuus asian suhteen, tyttäreni saavat kyllä vaikuttaa auton malliin jonkin verran mutta kyllä minä sitten olen loppupelissä ratkaissut asian maksajana niin että kaksi varustetta on pakollisia, ABS ja ajonvakautus, lisäksi kun yksi tytär ajelee pitkiä matkoja espoo-puumala niin e60 kokoluokkaa ja tasoa pitää auton olla minimissään, yksi tytär taas ajelee vain cityaoja niin uudempi micra on ihan sopiva ja halusikin sellaisen. Sitten on A4 diudia ja E mursua myös mutta nämä tyttäret jo kustantaa omat ajonsa ja valitsee autonsa miestensä kanssa.

    Tuohon aikaisemmin jo kirjoitin että ”yksi ns parempi auto” jolla tarkoitin että pidemmät matkat taitettaisiin sillä.

    Nämä micrat joita itselläni on ei sovellu ajotaidottomalle (tai someihmiselle) ollenkaan, ei ole mitään turhavarusteita, ei abs eikä ajonvakautusta joka edes jossain määrin auttaisi kun paniikki iskee. Mutta ai että menee pikkutiellä nätisti luisua vasurilla jarruttaen
    Tuossa kesämicrassa ei ole edes airbageja, ja korihan noissa on tunnetusti sardiinpurkkia hieman heikompaa pelliä joten paljon siiliä isomman kanssa ei kannata kapinoita ottaa, on siksi erittäin jalankulkija ystävällinen auto, kuski nimittäin mielellään väistää kävelijää ettei kuole itse jos sattuu yhteentörmäys.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Olen sanonut vaimolle, että ajaa pidemmät matkat möhkönorsulla mieluummmin, vaikka tykkääkin Minillä ajella. Tuollaisessa ikävässä tilanteessa möhkäleessä on 'hyvät kertoimet' painon ja tekniikan vuoksi, mikä on ollut yksi monista hankinnan syitä.
    Eikö vaimo itse osaa päättää millä ajaa ? Ja oikeastiko Mini pitäisi bannata tämän turvallisuusasian takia ? Kyllä niitä vaan motarilla näkee :think

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Kyllä, noilla pikku roppanoilla ajelee noita pikku matkoja ihan näppärästi, ei niihin kannata (köyhän) ostaa mitään satkun autoja ellei ole satkun micra .
    Itte olen vetänyt näin talveksi ihan minimiin autoilun kulut just näillä rimpuloilla, ajoa tulee vajaa 50km viikko niin nyt pari kk laskennallinen kustannus on satasen micralle +900€ kun sen arvoon noussut tässä matkan varrella enemmän kuin käyttökuluihin on mennyt, syystäkin voin hymy naamalla ottaa vittuilut vastaan

    Jos vielä tuohon kysyjän tilanteeseen tekisin itse katsauksen niin en tuollaisen matkan (18+18km) takia sijoittaisi 2k€ enempää autoon, jos taloudessa on toinen ns ”kunnollinen” auto. Noissa 2-5k€ kotteroissa kun ei arvo laske enää yhtään ja se arvonalenema on se suurin kulu noilla ajoilla, ei polttoaine tai muut maksut. 15k€ autossa on vielä arvonalenemaa jäljellä useita tonneja.

    Ja tuollaiselle ajolle ei kannata hankkia DBF tai muita pitkän matkan ajoon suunniteltuja autoja, oikeastaan ei mitään mikä on enemmän saastesuojattu. Ei saa kuin harmia.
    Näinhän se on tuo arvonaleneman kanssa.

    Mutta jos autolla ajetaan säännöllisesti 36km töihin 1) auton pitää toimia varmasti ja 2) turvallisuus (passiivinen&aktiivinen) pitää olla kunnossa, kun vahinko ei tule kellokaulasssa. Puolet on maantieajoa 100km/h tiellä, jossa energia onnettomuudessa on mahdollisesti iso. (tosin ei kerrotu onko tiellä keskikaide/-alue) Eli mitä tahansa kotteroa en ostaisi ympärivuotiseen ajoon tuolle matkalle. 'Tonnin Micran' valitsevan on hyvä ymmärtää valintansa seuraukset tuollaisessa tilanteessa. Olen sanonut vaimolle, että ajaa pidemmät matkat möhkönorsulla mieluummmin, vaikka tykkääkin Minillä ajella. Tuollaisessa ikävässä tilanteessa möhkäleessä on 'hyvät kertoimet' painon ja tekniikan vuoksi, mikä on ollut yksi monista hankinnan syitä.

    Jos Fordia on vaihtamassa vain kulutuksen vuoksi noilla kilometreillä niin eipä kannata. Mondeo noin 10-vuotiaana sisältää jo monenlaista turvatekniikka ja ei ole pieni auto, suht turvallinen, ja jo arvonsa menettänyt. Hintaluokka on juurikin n5k€. Jos polttoainekuluja on leikatava merkittävästi, niin silloin pitäisi katsella sähköautoja, tosin sekin on kosmeettista säästöä, koska säästyneen rahan menettää arvonalennuksena kuten aivan oikein toteat.

    Leave a comment:


  • Tuonela
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    Haussa vaimolle työmatka-auto. Ajot 98% tätä samaa matkaa.
    18km/suunta, reilu puolet 100kmh aluetta, loput kaupunkia.
    Nykyään -10 mondeo bensa, haussa pienempi auto ja näinollen pienempi kulutus.
    Vaatimukset:
    - ei diesel
    - budjetti 8-15ke

    Peugeot 208? Focus? Vw golf?
    Vinkkejä otetaan vastaan
    Prius jos haluaa huolettoman auton pienellä kulutuksella ja kuluilla. Itsellä ollut Prius+ (sama perustekniikka kuin normi Priuksessa) yli 6 vuotta, etujarrulevyt/palat vaihdettu 230tkm kohdalla, pari polttimoa ja sulat, siinä "korjaukset"...

    Ollut myös Prius Plugari -12 vuoden verran. Oli se tietysti "hieman" erilainen ajonautinnoltaan aikaisempaan (645CiA) verrattuna, ja se tulikin vaihdettua sen takia Lexaan. Kulutus tuossa oli n. 3L koko ajalta, ja silloin pystyin lataamaan vain työpaikalla.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Jonkin markkinaoikku näissä pienissä autoissa on, esim tämä



    Meille kakkosautoksi ostettiin 2,5 vuotta sitten Espoon Laakkoselta vastaava kuin tämä. Automaagi piti ehdottomasti saada ja erhdyin näyttämään rouvalle Vulcano Orange väristä kärryä tuolloin. Auto piti hakee seuravana päivänä siitä kun näytin ekaa kertaa kuvaa. On kuulemma maailma paras ja sympaattisin auto, ja on edelleen. Tuolloin saman verran ajettu kuin tuo ilmoituksen auto, nyt mittarissa on 10tkm enemmän. Ajattelin alunperin, että kalliita kilometrejä tulee arvon pudotessa ja kilometrien kertyessä hitaasti, mutta.... Maksoin autosta 15200eur, katsastettu kertaalleen, vaihdettu öljyt, tankattu ja ajettu. Vaikka käyttö on vähäistä, eipä sittenkään per kilometri sysikallista lystiä ole ollutkaan.
    Kyllä, noilla pikku roppanoilla ajelee noita pikku matkoja ihan näppärästi, ei niihin kannata (köyhän) ostaa mitään satkun autoja ellei ole satkun micra .
    Itte olen vetänyt näin talveksi ihan minimiin autoilun kulut just näillä rimpuloilla, ajoa tulee vajaa 50km viikko niin nyt pari kk laskennallinen kustannus on satasen micralle +900€ kun sen arvoon noussut tässä matkan varrella enemmän kuin käyttökuluihin on mennyt, syystäkin voin hymy naamalla ottaa vittuilut vastaan

    Jos vielä tuohon kysyjän tilanteeseen tekisin itse katsauksen niin en tuollaisen matkan (18+18km) takia sijoittaisi 2k€ enempää autoon, jos taloudessa on toinen ns ”kunnollinen” auto. Noissa 2-5k€ kotteroissa kun ei arvo laske enää yhtään ja se arvonalenema on se suurin kulu noilla ajoilla, ei polttoaine tai muut maksut. 15k€ autossa on vielä arvonalenemaa jäljellä useita tonneja.

    Ja tuollaiselle ajolle ei kannata hankkia DBF tai muita pitkän matkan ajoon suunniteltuja autoja, oikeastaan ei mitään mikä on enemmän saastesuojattu. Ei saa kuin harmia.
    Last edited by BMW525Xda; 15-01-2022, 09:31.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Ei saa mitään i4 m50 heti ajoon, ellei sitten yksityinen myy. Dealerit Saksassakin 6kk pitovelvoite, juuri ostin i4 demoauton ja luovutus sille kesäkuussa. Toivotaan että tehdastilaukseni saapuu ennen

    Leave a comment:


  • Macke
    replied
    Ostappa emännälle Vitara. Jos ottaa hieman rauhallisemmalla 1.6 koneella niin on vieläpä vapari, eli ei mitään ihmeellistä teknodologiaa mikä alkaisi ukottamaan.

    Itse ostin 1.4 turbon vajaat 4-vuotta sitten, autossa ei ole ollut mitään moitittavaa teknisesti. Vähän normi kitumaasturia parempi nelikko kun saa oikeesti lukitettua vedon eteen ja taakse, tasauspyörästöjen lukkoja nyt ei tietty ole mutta etenee suht kivasti huonommassakin kelissä.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Vois sanoa muutamalla kaverilla näitä olleina että pitävät hintansa hyvin ja käyttökulut on minimaallisia. Samalta merkiltä löytyy sviftiä jne.

    https://www.nettiauto.com/suzuki/ignis/12626972
    Jonkin markkinaoikku näissä pienissä autoissa on, esim tämä



    Meille kakkosautoksi ostettiin 2,5 vuotta sitten Espoon Laakkoselta vastaava kuin tämä. Automaagi piti ehdottomasti saada ja erhdyin näyttämään rouvalle Vulcano Orange väristä kärryä tuolloin. Auto piti hakee seuravana päivänä siitä kun näytin ekaa kertaa kuvaa. On kuulemma maailma paras ja sympaattisin auto, ja on edelleen. Tuolloin saman verran ajettu kuin tuo ilmoituksen auto, nyt mittarissa on 10tkm enemmän. Ajattelin alunperin, että kalliita kilometrejä tulee arvon pudotessa ja kilometrien kertyessä hitaasti, mutta.... Maksoin autosta 15200eur, katsastettu kertaalleen, vaihdettu öljyt, tankattu ja ajettu. Vaikka käyttö on vähäistä, eipä sittenkään per kilometri sysikallista lystiä ole ollutkaan.

    Leave a comment:

Working...
X