Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    Miten noissa e30 rumpujarruissa(316i -91) pitäisi toimia tuo säätö? Vaihdoin uudet kengät ja kiristin kengät kohdalleen sieltä rummun sisältä ja jarrut tuntui ihan normaaleilta, nyt taas tuntuu että etujarrut ottaa ensin ja takajarruja varten joutuu painamaan poljinta enemmän. Eli taas pitäisi varmasti säätää kenkiä lähemmäs rumpua, pitäisikö sen säätimen pitää jarrukengat aina optimaalisella etaisyydellä rummusta automaattisesti?
    M550d

    Comment

    • Harri G
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 9041
      • Iisalmi

      Originally posted by jumbo View Post
      Miten noissa e30 rumpujarruissa(316i -91) pitäisi toimia tuo säätö? Vaihdoin uudet kengät ja kiristin kengät kohdalleen sieltä rummun sisältä ja jarrut tuntui ihan normaaleilta, nyt taas tuntuu että etujarrut ottaa ensin ja takajarruja varten joutuu painamaan poljinta enemmän. Eli taas pitäisi varmasti säätää kenkiä lähemmäs rumpua, pitäisikö sen säätimen pitää jarrukengat aina optimaalisella etaisyydellä rummusta automaattisesti?
      Siinähän on automaattisäätö, jota voi myös käsin pyörittää ruuvimeisselillä pyöränpultin reiästä. Kello 7 on akseli, jossa pienen pienet rattaat ympäriinsä. Ja niitä rattaita vasten tulee "hakanen" joka voi siis vain kiristää systeemiä. Nuo rattaat kannattaa jollain teräsharjalla putsata kun irtaallaan niin toimii paremmin. Eli säätö kannattaa olla hieman löysällä, jotta rummun saa takaisin kiinni. Ja sitten kirii. Se pitäisi kyllä toimia automatic kun polkee jarrua. Kysymykseesi vastaus, niin kyllä pitäisi pitää optimaalisella etäisyydellä automaattisesti. Eli ottaa ns löysät pois.

      Keskimmäinen kuva oikealla, näet rattaan. Ja sen takana musta "hakanen" joka siis estää rattaan pyörimästä ulospäin ja sallii kiristämisen. Ainakin irroittaessa rumpua on ehdotonta pyörittää säätöä löysemmälle. Kai sitä voi vastaavasti yrittää hieman kiriä kun on rummun laittanut kiinni.

      Last edited by Harri G; 24-02-2012, 08:47.
      E39 ja E91

      Comment

      • jumbo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 6603
        • Lappeenranta

        Joo juurikin tuolla tavalla Säädin kengät kohdalleen, mutta en huomannut kyllä siellä takana mitään "väkästä". Montako jousta siellä kuuluisi olla? 2 oli paikallaan mutta kenkien mukana tuli 3 jousta. Ja niistä pienimmälle jouselle en löytänyt paikkaa, liittyisikö se jotenkin tuohon automaattiäätöön:think
        M550d

        Comment

        • Harri G
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 9041
          • Iisalmi

          Originally posted by jumbo View Post
          Joo juurikin tuolla tavalla Säädin kengät kohdalleen, mutta en huomannut kyllä siellä takana mitään "väkästä". Montako jousta siellä kuuluisi olla? 2 oli paikallaan mutta kenkien mukana tuli 3 jousta. Ja niistä pienimmälle jouselle en löytänyt paikkaa, liittyisikö se jotenkin tuohon automaattiäätöön:think
          Taitaapa kolmas jousi tulla juuri tähän kiristinmekanismiin, tuossa aika hyvä kuva sivulla 4: http://www.howtopdf.com/?V8oDnzwS Jos et hakasta laittanut, rulla pääsee pyörimään aukipäin ja näin löysyttää kenkiä.
          E39 ja E91

          Comment

          • jumbo
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 6603
            • Lappeenranta

            Pitää ottaa vielä auki ne rummut ja kattoo ton kiristimen toiminta, aiemmin olleet kiristimet ilmeisesti niin jumissa ettei ole päässeet löystymään. Nyt kenkien vaihdon yhteydessä kun herkisteli kaikki osat niin ilmeisesti pääsee löystymään.
            M550d

            Comment

            • amisqo
              BTCF Member
              • Apr 2011
              • 1615
              • Vantaa

              Missäs tarkalleen sijaitsee lambda anturin piuhan toinen pää sielä konetilan puolella? :think
              G30 530e iPerfomance M-sport -18
              Ex: F30 330D M-sport -15
              Ex: E90 330D M-sport -06
              Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
              Ex: e30 320i -89
              Ex: e30 318iS -90

              Comment

              • e30tampio
                Banned
                • Feb 2012
                • 216
                • Seinäjoki

                Nonni... mikäs nyt on ku lähdin kuivalla asfaltilla valoista vähän tarkoituksena sutaista ja se suttaaminen oli semmosta rytkytystä että huh ikään kuin renkaat olis pyörähtäny aina jonku 1/5 osa kierroksen kerrallaan.. semmonen rynkrynkrynkrynkrynkrynk.. mut kuitenkin kyllä suti ja kone huusi ihan normaalisti... onko siis klappia nyt perässä vai missä.. ? en pääse auton alle mulkoilemaan niin pakko vähän pohtia.. vai kenties kardaanin nivelissä vikaa...normi ajossa ei kolise mutta tuo oli jo aika pirullista kun koko auto hakkas ja rytkytti kun koitti vähän sudittaa.. mietin jo että voisko olla lukkoperä mikä alkaa oleen valmis ... en tiedä tarkalleen mikä perä autossa on.. veikkaisin kyllä typ168.. onko noita edes lukollisena? :think

                Toivottavasti kysymys on jälleen riittävän monimutkaisesti muotoiltu...

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  Originally posted by e30tampio View Post
                  Nonni... mikäs nyt on ku lähdin kuivalla asfaltilla valoista vähän tarkoituksena sutaista ja se suttaaminen oli semmosta rytkytystä että huh ikään kuin renkaat olis pyörähtäny aina jonku 1/5 osa kierroksen kerrallaan.. semmonen rynkrynkrynkrynkrynkrynk.. mut kuitenkin kyllä suti ja kone huusi ihan normaalisti... onko siis klappia nyt perässä vai missä.. ? en pääse auton alle mulkoilemaan niin pakko vähän pohtia.. vai kenties kardaanin nivelissä vikaa...normi ajossa ei kolise mutta tuo oli jo aika pirullista kun koko auto hakkas ja rytkytti kun koitti vähän sudittaa.. mietin jo että voisko olla lukkoperä mikä alkaa oleen valmis ... en tiedä tarkalleen mikä perä autossa on.. veikkaisin kyllä typ168.. onko noita edes lukollisena? :think

                  Toivottavasti kysymys on jälleen riittävän monimutkaisesti muotoiltu...
                  Heittoa/epätasapainoa kumeissa, karkea asvaltti, vähäsen väljää joka kohdassa voimansiirtoa, koneen ja lootan kumit vähän väsyneet, taka-akselin kumit antaa perään, takaiskarit ei kovin jäykät, liian vähän voimaa kunnolliseen kuminpolttoon.

                  Kyllä sen paskaksi saa rytkytettyä helpostikkin
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Jarsse
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1520
                    • Kymenlaakso

                    palatakseni viel tohon umpio juttuun,niin itsellä oli e21:Sen ajovalot e30:ssä,tulee pikkasen ulommas kun vakiot...ja siis valot oli rautoineen päivineen e21:Sestä
                    E91 325xi vm07
                    E60 530xd vm06 stage X

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16525
                      • Asikkala

                      Originally posted by e30tampio View Post
                      voisko olla lukkoperä mikä alkaa oleen valmis ... en tiedä tarkalleen mikä perä autossa on..



                      On 168 myös lukollisena.

                      Comment

                      • e30tampio
                        Banned
                        • Feb 2012
                        • 216
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Heittoa/epätasapainoa kumeissa, karkea asvaltti, vähäsen väljää joka kohdassa voimansiirtoa, koneen ja lootan kumit vähän väsyneet, taka-akselin kumit antaa perään, takaiskarit ei kovin jäykät, liian vähän voimaa kunnolliseen kuminpolttoon.

                        Kyllä sen paskaksi saa rytkytettyä helpostikkin
                        Motin ja lootan kumet ei ainakaan oo väljät muuten voiki väljää olla missä vaan.. tehoo ei ikinä tarpeeks mutta vähemmälläkin on kumi palanut ilman rytinää.. taka akselin kumit saattaa joutua pää epäillyiksi.. :think

                        Originally posted by mehtojarvi View Post
                        palatakseni viel tohon umpio juttuun,niin itsellä oli e21:Sen ajovalot e30:ssä,tulee pikkasen ulommas kun vakiot...ja siis valot oli rautoineen päivineen e21:Sestä
                        Siis hä.. ne siis kuitenkin sopii halkaisijaltaan ?

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16525
                          • Asikkala

                          Originally posted by e30tampio View Post

                          Siis hä.. ne siis kuitenkin sopii halkaisijaltaan ?
                          Ei noita pieniä ole kuin tuolla yhdellä halkaisijalla...

                          Comment

                          • e30tampio
                            Banned
                            • Feb 2012
                            • 216
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by jr66 View Post
                            Ei sovi e30 maskin reikiin ellei sovella jonkun verran, 7" vs. 5 1/4" Vai oliko 5,5" :think Hommaat pienemmät h4- umpiot parkilla tarvikkeena ?
                            No mitäs tämä sitten tarkoittaa ?

                            Comment

                            • Haju69
                              Administrator
                              • Nov 2005
                              • 16409
                              • Leppävirta

                              Originally posted by e30tampio View Post
                              Nonni... mikäs nyt on ku lähdin kuivalla asfaltilla valoista vähän tarkoituksena sutaista ja se suttaaminen oli semmosta rytkytystä että huh ikään kuin renkaat olis pyörähtäny aina jonku 1/5 osa kierroksen kerrallaan.. semmonen rynkrynkrynkrynkrynkrynk.. mut kuitenkin kyllä suti ja kone huusi ihan normaalisti... onko siis klappia nyt perässä vai missä.. ? en pääse auton alle mulkoilemaan niin pakko vähän pohtia.. vai kenties kardaanin nivelissä vikaa...normi ajossa ei kolise mutta tuo oli jo aika pirullista kun koko auto hakkas ja rytkytti kun koitti vähän sudittaa.. mietin jo että voisko olla lukkoperä mikä alkaa oleen valmis ... en tiedä tarkalleen mikä perä autossa on.. veikkaisin kyllä typ168.. onko noita edes lukollisena? :think

                              Toivottavasti kysymys on jälleen riittävän monimutkaisesti muotoiltu...
                              Vois olla kardaanin tukilaakeri antautunu.
                              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                              E32 Diamantscwharz 750iL '94

                              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                              Comment

                              • Joma
                                BTCF Member
                                • Feb 2011
                                • 1319
                                • Masku

                                Sopiiko e34 525sesta lukkomurikka takakannen vaihdolla e30? typ 188 molemmissa autoissa tällä hetkellä.:think
                                E30 M52b28 M122h Amme
                                E28 x monta
                                E23 728i Ministeri
                                E10 1600-2 Garret

                                VW LT50 Huoltoajoneuvo
                                HD lapio jätskikruiseri

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎