Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by amisqo View Post
    Mikä olis halvin tapa todeta lambdan rikkinäisyys? Ei viittis suoraa uutta ostaa jos vika ei ole siinä.
    Heitän hatusta, että lambdan jännitteen pitäisi vaihdella 0 ja 1 voltin välillä. eli jos sitä pääsis mittailemaan jollain..? En ole kyllä kokeillut koskaan mutta toi ny tuli mieleeen..
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • säkkij
      BTCF Member
      • Mar 2006
      • 299
      • Rauma

      juurikin näin, jännitteen pitäisi vaihdella 0,1-1 voltin väliä ja nimenomaan vaihdella.
      E30 325i Cabrio '87
      E61 525d M-Sport LCI

      Comment

      • amisqo
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 1612
        • Vantaa

        Mistä voin mitata?
        anturinhan täytyy olla kiinni mitatessa joten pakosarjan lähellä olevasta liittimestä en voi mitään mitata
        G30 530e iPerfomance M-sport -18
        Ex: F30 330D M-sport -15
        Ex: E90 330D M-sport -06
        Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
        Ex: e30 320i -89
        Ex: e30 318iS -90

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          Originally posted by amisqo View Post
          Mistä voin mitata?
          anturinhan täytyy olla kiinni mitatessa joten pakosarjan lähellä olevasta liittimestä en voi mitään mitata
          Mittaa pistokkeen sisältä piikillä.

          Ja itse anturi toimii vaikkei pistoke olekkaan paikoillaan, tulokset eivät tietenkään sitten kerro mitään, koska lämbdasäätö ei toimi jos pistoke on irti, eli lukema eli luultavastikkaan liiku silloin mihinkään, mutta tieto tulee anturista ulos ilman mitään syöttöjännitteitä.

          Ja siteen miten sen säädön toimivuuden vois testata:

          Signaalijohto maissa on 0V
          Signaalijohdon pää sormien välissä ja toisen käden sormi akun + navassa on 1V

          Eli käynnin pitäis muuttua kun noiden ohjeiden mukaan kosketat johtoa ja heti perään maadoitat sen, pelkkä irti päästäminenkin yleensä riittää.

          EDIT: mikäs se oire on?
          Olli.

          Comment

          • amisqo
            BTCF Member
            • Apr 2011
            • 1612
            • Vantaa

            Lambda on 4 pinninen joten mistä tiedän mikä pinni on mikäkin?

            Vikahan on siis tyhjäkäynnin seilaaminen 750-1100 rpm ja bensan kulutuksen huomattava lisääntyminen. Ajossa ei mitään mainittavaa eroa kulkupuolen tai nykimisen suhteen esiinny.

            Imuvuodot tarkistettu ja tk moottori putsattu. Kun lambdan irroittaa pois pelistä käynti tasaantuu. Kaverit myös mainitsivat ettei pakokaasu haise normaalilta, eli palaa vissii vähän huonosti :think
            G30 530e iPerfomance M-sport -18
            Ex: F30 330D M-sport -15
            Ex: E90 330D M-sport -06
            Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
            Ex: e30 320i -89
            Ex: e30 318iS -90

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              Originally posted by amisqo View Post
              Lambda on 4 pinninen joten mistä tiedän mikä pinni on mikäkin?

              Vikahan on siis tyhjäkäynnin seilaaminen 750-1100 rpm ja bensan kulutuksen huomattava lisääntyminen. Ajossa ei mitään mainittavaa eroa kulkupuolen tai nykimisen suhteen esiinny.

              Imuvuodot tarkistettu ja tk moottori putsattu. Kun lambdan irroittaa pois pelistä käynti tasaantuu. Kaverit myös mainitsivat ettei pakokaasu haise normaalilta, eli palaa vissii vähän huonosti :think
              Käynti tasaantuu, koska lambdan irroittaminen tekee lambdaohjauksen mahdottomaksi ja silloin siirrytään kiinteisiin arvoihin.

              Tarkistelun alle myös lämpöanturi, jos rikastus on kokoajan aktiivinen niin moiset oireet voivat seurata.

              Lambdan kytkentä:

              Four Wire Zirconia Sensor
              Output 0.1 to 0.9 Volt

              Colour Connection
              Black - Signal
              Grey - Earth
              White - Heater
              White - Heater

              Jos lambdan musta karva ei anna mitään jännitettä niin vika on varmasti anturissa.

              Jos se antaa tyhjäkäynnillä kiinteää lukemaa, yleensä jompaa kumpaa ääripäätä ja muuttuu kierroksilla on vika _melko_ varmasti jossain muualla.

              Eli sen anturin antama signaali juoksee koko ajan melkein ääripäiden väliä tyhjäkäynnillä kun kaikki toimii, kierroksilla vaihtelu vähenee tai jopa lähes loppuu näyttäen jännitettä joka vastaa aika lähelle lambda-arvoa 1.

              Olli.

              Comment

              • amisqo
                BTCF Member
                • Apr 2011
                • 1612
                • Vantaa

                Eli isken yleismittarin volttiarvolle DC, isken toisen narun lambdan pinniin johon musta tulee ja toisen maihin (akun -?)

                Jos ei jännitettä lambda sökö. Jos tyhjäkäynnillä kiinteä luku ja liikkuu kun antaa kierroksia vika muualla? Ymmärsinhän oikein? :think
                G30 530e iPerfomance M-sport -18
                Ex: F30 330D M-sport -15
                Ex: E90 330D M-sport -06
                Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                Ex: e30 320i -89
                Ex: e30 318iS -90

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16412
                  • Asikkala

                  Originally posted by amisqo View Post
                  Eli isken yleismittarin volttiarvolle DC, isken toisen narun lambdan pinniin johon musta tulee ja toisen maihin (akun -?)

                  Jos ei jännitettä lambda sökö. Jos tyhjäkäynnillä kiinteä luku ja liikkuu kun antaa kierroksia vika muualla? Ymmärsinhän oikein? :think
                  Luetun ymmärtäminen... "Eli sen anturin antama signaali juoksee koko ajan melkein ääripäiden väliä tyhjäkäynnillä kun kaikki toimii, kierroksilla vaihtelu vähenee tai jopa lähes loppuu"
                  Mittaustapa oikein.

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    Originally posted by amisqo View Post
                    Eli isken yleismittarin volttiarvolle DC, isken toisen narun lambdan pinniin johon musta tulee ja toisen maihin (akun -?)

                    Jos ei jännitettä lambda sökö. Jos tyhjäkäynnillä kiinteä luku ja liikkuu kun antaa kierroksia vika muualla? Ymmärsinhän oikein? :think
                    Pääasiassa ymmärsit. Ei YHTÄÄN jännitettä=selkeä lambdavika, jos yli 0,1V jatkuvasti niin ei niin selvä vaan vika voi olla muualla.

                    Ja sitten kun tuon kokoisia(=pieniä) jännitteitä mitataan niin virheiden riski mittauksissa kasvaa. Esim sopiva määrä kosteutta liittimessä pinnien välissä saa tuolla alapäässä aivan virheelliset tulokset.

                    Sulanut zirkoni lambda voi antaa vuodon takia vaikka 5V jännitettä mustaan johtoon, eli jos jännite on selkeästi enemmän kuin 1V niin anturi uusiksi.

                    Valkeiden ja harmaan välissä pitäisi olla vastusta, jos ei ole niin lämmityspiiri(t) ovat rikki ja lambda toimii oikein vain sen hetken kun pakokaasu pitää sen toiminta lämpöisenä.
                    Olli.

                    Comment

                    • amisqo
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 1612
                      • Vantaa

                      jees, eli iskin mittarin mustaan ja toisen pään maihin, mittari ei antanu mitään jännitettä. Anturi siis paskana?

                      Myöskin valkosta pistin groundia vastaan niin vain toinen valkoinen antoi vastusta, toinen ei.

                      Mites toi schmiedmanin lambda, lukee että tarvike, mutta oem laatua? Hp 149€. Merteilillä sanoivat, että vain 1 lambda sopii iS:ssään, hp:198€... Vai pitäiskö hakea suoraa laakkoselta tai autokeskuksesta? Hp 220€
                      Last edited by amisqo; 05-03-2012, 09:04.
                      G30 530e iPerfomance M-sport -18
                      Ex: F30 330D M-sport -15
                      Ex: E90 330D M-sport -06
                      Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                      Ex: e30 320i -89
                      Ex: e30 318iS -90

                      Comment

                      • MAKELA
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2011
                        • 497
                        • Kymenlaakso

                        Originally posted by amisqo View Post
                        jees, eli iskin mittarin mustaan ja toisen pään maihin, mittari ei antanu mitään jännitettä. Anturi siis paskana?

                        Myöskin valkosta pistin groundia vastaan niin vain toinen valkoinen antoi vastusta, toinen ei.

                        Mites toi schmiedmanin lambda, lukee että tarvike, mutta oem laatua? Hp 149€. Merteilillä sanoivat, että vain 1 lambda sopii iS:ssään, hp:198€... Vai pitäiskö hakea suoraa laakkoselta tai autokeskuksesta? Hp 220€
                        Itte ostin autoprolta 69e NTK:n lambdan, eli tekijä on NKG, sama kuin tulpilla.

                        Mistäs löydän tohon iS:nnään sellasen lipareen siihen etuhiekkapeltiin, missä on kaksi reikää? Ilmeisesti käytetty 2,5l yms, missä jäähdytin siinä.. vai..? Nyt on vain musta umpinainen lista..

                        Comment

                        • amisqo
                          BTCF Member
                          • Apr 2011
                          • 1612
                          • Vantaa

                          pointti onki se uskaltaako noita tarvike vehkeitä ostella ku kuullut että ei ehkä ole sieltä järkevimmästä päästä.

                          Originally posted by MAKELA View Post
                          Mistäs löydän tohon iS:nnään sellasen lipareen siihen etuhiekkapeltiin, missä on kaksi reikää? Ilmeisesti käytetty 2,5l yms, missä jäähdytin siinä.. vai..? Nyt on vain musta umpinainen lista..
                          Ja ymmärtääkseni 2 reikäne hiekkapelti on niille vehkeille missä ilmastointi ja ööljynjäähdytin. Molemmille oma hole.

                          olisiko nimenomaan tää

                          41 33 1 961 227
                          For vehicles with:
                          Air conditioning = Yes
                          And:
                          Tropical version = Yes

                          http://www.schmiedmann.fi/41%2033%20...numerolla.aspx
                          G30 530e iPerfomance M-sport -18
                          Ex: F30 330D M-sport -15
                          Ex: E90 330D M-sport -06
                          Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                          Ex: e30 320i -89
                          Ex: e30 318iS -90

                          Comment

                          • ///Make
                            BTCF Member
                            • May 2007
                            • 4687
                            • Lahti

                            MAKELA varmaankin tarkoitti osaa #13. Juurikin tuo 609-loppuinen on se reiällinen malli, maksaa marmorilla ~15€.
                            Z3 3,0 Coupe -98
                            E30 325E 4D -85
                            Originally posted by TNT
                            Kyllähän se nyt on vain ja ainoastaan kädettömyyttä jos ei osaa ajaa E30 linkussa talvella

                            Comment

                            • amisqo
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 1612
                              • Vantaa

                              Originally posted by ///Make View Post
                              MAKELA varmaankin tarkoitti osaa #13. Juurikin tuo 609-loppuinen on se reiällinen malli.
                              Huppista juu, ymmärsin asian väärin
                              G30 530e iPerfomance M-sport -18
                              Ex: F30 330D M-sport -15
                              Ex: E90 330D M-sport -06
                              Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                              Ex: e30 320i -89
                              Ex: e30 318iS -90

                              Comment

                              • MAKELA
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2011
                                • 497
                                • Kymenlaakso

                                Originally posted by ///Make View Post
                                MAKELA varmaankin tarkoitti osaa #13. Juurikin tuo 609-loppuinen on se reiällinen malli, maksaa marmorilla ~15€.

                                Joo kiitos, perkele etin koko fanssin läpi, mutta ei sattunu silmään. Pitää käydä tilaamas!

                                Mä oon kuullu että noi tarvikelambdat ei oo niin kestäviä ku orkkikset, mut en sit tiedä. Oli näköjään toi mun vanhakin joku tarvike, ja jonkuu aikaa ainenkin toimi..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎