Originally posted by amisqo
					
						
						
							
							
							
							
								
								
								
								
								
									View Post
								
							
						
					
				
				
			
		E30 kysymyksiä ja vastauksia II
				
					Collapse
				
			
		
	This topic is closed.
				
				
				
				
				X
X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Heitän hatusta, että lambdan jännitteen pitäisi vaihdella 0 ja 1 voltin välillä. eli jos sitä pääsis mittailemaan jollain..? En ole kyllä kokeillut koskaan mutta toi ny tuli mieleeen..2015 VW Crafter
 1984 BMW 316
 2009 Kawasaki Ninja 250RRR
 petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
 "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
 
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Mistä voin mitata?
 anturinhan täytyy olla kiinni mitatessa joten pakosarjan lähellä olevasta liittimestä en voi mitään mitataG30 530e iPerfomance M-sport -18
 Ex: F30 330D M-sport -15
 Ex: E90 330D M-sport -06
 Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
 Ex: e30 320i -89
 Ex: e30 318iS -90
 
  
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Mittaa pistokkeen sisältä piikillä.Originally posted by amisqo View PostMistä voin mitata?
 anturinhan täytyy olla kiinni mitatessa joten pakosarjan lähellä olevasta liittimestä en voi mitään mitata
 
 Ja itse anturi toimii vaikkei pistoke olekkaan paikoillaan, tulokset eivät tietenkään sitten kerro mitään, koska lämbdasäätö ei toimi jos pistoke on irti, eli lukema eli luultavastikkaan liiku silloin mihinkään, mutta tieto tulee anturista ulos ilman mitään syöttöjännitteitä.
 
 Ja siteen miten sen säädön toimivuuden vois testata:
 
 Signaalijohto maissa on 0V
 Signaalijohdon pää sormien välissä ja toisen käden sormi akun + navassa on 1V
 
 Eli käynnin pitäis muuttua kun noiden ohjeiden mukaan kosketat johtoa ja heti perään maadoitat sen, pelkkä irti päästäminenkin yleensä riittää.
 
 EDIT: mikäs se oire on?Olli.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Lambda on 4 pinninen joten mistä tiedän mikä pinni on mikäkin?
 
 Vikahan on siis tyhjäkäynnin seilaaminen 750-1100 rpm ja bensan kulutuksen huomattava lisääntyminen. Ajossa ei mitään mainittavaa eroa kulkupuolen tai nykimisen suhteen esiinny.
 
 Imuvuodot tarkistettu ja tk moottori putsattu. Kun lambdan irroittaa pois pelistä käynti tasaantuu. Kaverit myös mainitsivat ettei pakokaasu haise normaalilta, eli palaa vissii vähän huonosti :thinkG30 530e iPerfomance M-sport -18
 Ex: F30 330D M-sport -15
 Ex: E90 330D M-sport -06
 Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
 Ex: e30 320i -89
 Ex: e30 318iS -90
 
  
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Käynti tasaantuu, koska lambdan irroittaminen tekee lambdaohjauksen mahdottomaksi ja silloin siirrytään kiinteisiin arvoihin.Originally posted by amisqo View PostLambda on 4 pinninen joten mistä tiedän mikä pinni on mikäkin?
 
 Vikahan on siis tyhjäkäynnin seilaaminen 750-1100 rpm ja bensan kulutuksen huomattava lisääntyminen. Ajossa ei mitään mainittavaa eroa kulkupuolen tai nykimisen suhteen esiinny.
 
 Imuvuodot tarkistettu ja tk moottori putsattu. Kun lambdan irroittaa pois pelistä käynti tasaantuu. Kaverit myös mainitsivat ettei pakokaasu haise normaalilta, eli palaa vissii vähän huonosti :think
 
 Tarkistelun alle myös lämpöanturi, jos rikastus on kokoajan aktiivinen niin moiset oireet voivat seurata.
 
 Lambdan kytkentä:
 
 Four Wire Zirconia Sensor
 Output 0.1 to 0.9 Volt
 
 Colour Connection
 Black - Signal
 Grey - Earth
 White - Heater
 White - Heater
 
 Jos lambdan musta karva ei anna mitään jännitettä niin vika on varmasti anturissa.
 
 Jos se antaa tyhjäkäynnillä kiinteää lukemaa, yleensä jompaa kumpaa ääripäätä ja muuttuu kierroksilla on vika _melko_ varmasti jossain muualla.
 
 Eli sen anturin antama signaali juoksee koko ajan melkein ääripäiden väliä tyhjäkäynnillä kun kaikki toimii, kierroksilla vaihtelu vähenee tai jopa lähes loppuu näyttäen jännitettä joka vastaa aika lähelle lambda-arvoa 1.
 
  Olli. Olli.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Eli isken yleismittarin volttiarvolle DC, isken toisen narun lambdan pinniin johon musta tulee ja toisen maihin (akun -?)
 
 Jos ei jännitettä lambda sökö. Jos tyhjäkäynnillä kiinteä luku ja liikkuu kun antaa kierroksia vika muualla? Ymmärsinhän oikein? :thinkG30 530e iPerfomance M-sport -18
 Ex: F30 330D M-sport -15
 Ex: E90 330D M-sport -06
 Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
 Ex: e30 320i -89
 Ex: e30 318iS -90
 
  
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Luetun ymmärtäminen... "Eli sen anturin antama signaali juoksee koko ajan melkein ääripäiden väliä tyhjäkäynnillä kun kaikki toimii, kierroksilla vaihtelu vähenee tai jopa lähes loppuu"Originally posted by amisqo View PostEli isken yleismittarin volttiarvolle DC, isken toisen narun lambdan pinniin johon musta tulee ja toisen maihin (akun -?)
 
 Jos ei jännitettä lambda sökö. Jos tyhjäkäynnillä kiinteä luku ja liikkuu kun antaa kierroksia vika muualla? Ymmärsinhän oikein? :think
 Mittaustapa oikein.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Pääasiassa ymmärsit. Ei YHTÄÄN jännitettä=selkeä lambdavika, jos yli 0,1V jatkuvasti niin ei niin selvä vaan vika voi olla muualla.Originally posted by amisqo View PostEli isken yleismittarin volttiarvolle DC, isken toisen narun lambdan pinniin johon musta tulee ja toisen maihin (akun -?)
 
 Jos ei jännitettä lambda sökö. Jos tyhjäkäynnillä kiinteä luku ja liikkuu kun antaa kierroksia vika muualla? Ymmärsinhän oikein? :think
 
 Ja sitten kun tuon kokoisia(=pieniä) jännitteitä mitataan niin virheiden riski mittauksissa kasvaa. Esim sopiva määrä kosteutta liittimessä pinnien välissä saa tuolla alapäässä aivan virheelliset tulokset.
 
 Sulanut zirkoni lambda voi antaa vuodon takia vaikka 5V jännitettä mustaan johtoon, eli jos jännite on selkeästi enemmän kuin 1V niin anturi uusiksi.
 
 Valkeiden ja harmaan välissä pitäisi olla vastusta, jos ei ole niin lämmityspiiri(t) ovat rikki ja lambda toimii oikein vain sen hetken kun pakokaasu pitää sen toiminta lämpöisenä.Olli.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 jees, eli iskin mittarin mustaan ja toisen pään maihin, mittari ei antanu mitään jännitettä. Anturi siis paskana?
 
 Myöskin valkosta pistin groundia vastaan niin vain toinen valkoinen antoi vastusta, toinen ei.
 
 Mites toi schmiedmanin lambda, lukee että tarvike, mutta oem laatua? Hp 149€. Merteilillä sanoivat, että vain 1 lambda sopii iS:ssään, hp:198€... Vai pitäiskö hakea suoraa laakkoselta tai autokeskuksesta? Hp 220€Last edited by amisqo; 05-03-2012, 09:04.G30 530e iPerfomance M-sport -18
 Ex: F30 330D M-sport -15
 Ex: E90 330D M-sport -06
 Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
 Ex: e30 320i -89
 Ex: e30 318iS -90
 
  
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Itte ostin autoprolta 69e NTK:n lambdan, eli tekijä on NKG, sama kuin tulpilla.Originally posted by amisqo View Postjees, eli iskin mittarin mustaan ja toisen pään maihin, mittari ei antanu mitään jännitettä. Anturi siis paskana?
 
 Myöskin valkosta pistin groundia vastaan niin vain toinen valkoinen antoi vastusta, toinen ei.
 
 Mites toi schmiedmanin lambda, lukee että tarvike, mutta oem laatua? Hp 149€. Merteilillä sanoivat, että vain 1 lambda sopii iS:ssään, hp:198€... Vai pitäiskö hakea suoraa laakkoselta tai autokeskuksesta? Hp 220€
 
 Mistäs löydän tohon iS:nnään sellasen lipareen siihen etuhiekkapeltiin, missä on kaksi reikää? Ilmeisesti käytetty 2,5l yms, missä jäähdytin siinä.. vai..? Nyt on vain musta umpinainen lista..
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 pointti onki se uskaltaako noita tarvike vehkeitä ostella ku kuullut että ei ehkä ole sieltä järkevimmästä päästä.
 
 Ja ymmärtääkseni 2 reikäne hiekkapelti on niille vehkeille missä ilmastointi ja ööljynjäähdytin. Molemmille oma hole.Originally posted by MAKELA View PostMistäs löydän tohon iS:nnään sellasen lipareen siihen etuhiekkapeltiin, missä on kaksi reikää? Ilmeisesti käytetty 2,5l yms, missä jäähdytin siinä.. vai..? Nyt on vain musta umpinainen lista..
 
 olisiko nimenomaan tää
 
 41 33 1 961 227
 For vehicles with:
 Air conditioning = Yes
 And:
 Tropical version = Yes
 
 G30 530e iPerfomance M-sport -18
 Ex: F30 330D M-sport -15
 Ex: E90 330D M-sport -06
 Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
 Ex: e30 320i -89
 Ex: e30 318iS -90
 
  
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 G30 530e iPerfomance M-sport -18
 Ex: F30 330D M-sport -15
 Ex: E90 330D M-sport -06
 Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
 Ex: e30 320i -89
 Ex: e30 318iS -90
 
  
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 
 Joo kiitos, perkele etin koko fanssin läpi, mutta ei sattunu silmään. Pitää käydä tilaamas!
 
 Mä oon kuullu että noi tarvikelambdat ei oo niin kestäviä ku orkkikset, mut en sit tiedä. Oli näköjään toi mun vanhakin joku tarvike, ja jonkuu aikaa ainenkin toimi..  
 Comment

 
							
						
Comment