Mainitsin aiemmin että ei oikein tuo BMW (e36 325i) väännä entiseen malliin niin tänään käytin sen toisen liikkeen testerissä joka ei herjannut sekään mistään. Ainoa asia minkä huoltojannu maintsi oli että ei kuulemma testeri näytä ollenkaan moottorin kierroslukua joka hänen mielestään viittaa kampiakselin asentotunnistimeen. Voiko tuo tunnistin tosiaan oireilla niin että väännöt hiipuvat? Auto pyörii ihan hyvin paitsi hiukan hummaa tyhjäkäyntiä jota ei huomaa tosin vielä kiekkamittarista huomaa sekä lähtee käyntiin ihan hyvin. Päästötkin mittasi ja sanoi että olivat todella hyvät, itse en niistä ymmärrä mitään. Lisäksi sanoi että jos IMM tai lambda alkaa vanhuuttaan antaa vääriä arvoja niin se paljastuu heti pakokaasuista mittaamalla, tottako? Imuvuotoja ei hän enkä minäkään löytänyt vaikka etsimällä on etsittykin...
Kiitos!
Osaako kukaan jeesata? Olisi kiva jos kadonneet väännöt palaisi takaisin pellin alle!
Nyt ois makiat vanteet tiedossa,mutta koko olisi 18" 8" ET35.
Ja tuota vannetta ei taida saada leveämpänä, eli joutuisi myös taakse laittamaan ks.koolla.
Kuinka koteloon vanne jää tuollaisella setupilla? Onko kellään vastaavaa settiä, voisi laittaa kuvaa.
Toisessa firmasta saa samaa vannetta ET40:llä auttaako paljon?
40/15 madallus löytyy
Edessä ET20 takana ET30 levitetyillä kaarilla. Madallusta on jotain, oisko ollu molemmissa edessä sekä takana 325mm keskeltä vannetta kaaren reunaan.
EDIT: Takana 9" vanne mutta edessä 8" vanne ja halkasijaltaan 18". 225/40 joka kulmassa.
Ostin tollaset 8x18tuumaset ET20 ni mahtuuko pyörimään hyvin 36:n alla? suht vakio alusta edellisen omistajan mukaan. Entäs millasta kumia suosittelette vanteille?
tänks
Ostin tollaset 8x18tuumaset ET20 ni mahtuuko pyörimään hyvin 36:n alla? suht vakio alusta edellisen omistajan mukaan. Entäs millasta kumia suosittelette vanteille?
tänks
Kuva on yllä, teksteineen.
Tämän tekniikkaosion ylhäällä nostettuna stickyksi TÄMÄ
Söörtsi lykkää vain valkoista sivua joten: E36:een pitäis saada ratti vaihdettua hiukan vakiota hienommaksi eli käykö mistä malleista ratti suoraan? Tietty kaikki e36:t mutta kun ei tarvii olla bagillinen ruori, kun ei ole alunperinkään. Iteltä löytyis e21:n keskiö mutta en ole vielä ehtinyt testata sopiiko se. Mutta käykö esim. e30:n ralliratin keskiö e36:een? Tänks.
Nykyiset:
Bmw E36 320 Ci -92, Down´n`out
Bmw E21 316 -82, turboprojekti
EX:
Bmw E36 325 -91, käyttöjyrä
Bmw E30 318i Touring -89
Bmw E39 528i Touring -97
Söörtsi lykkää vain valkoista sivua joten: E36:een pitäis saada ratti vaihdettua hiukan vakiota hienommaksi eli käykö mistä malleista ratti suoraan? Tietty kaikki e36:t mutta kun ei tarvii olla bagillinen ruori, kun ei ole alunperinkään. Iteltä löytyis e21:n keskiö mutta en ole vielä ehtinyt testata sopiiko se. Mutta käykö esim. e30:n ralliratin keskiö e36:een? Tänks.
ei käy, eikä käy edes kaikista e36:sta ristiin
sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella Raktechfin@gmail.com
Eli käytännössä vois unohtaa ellei satu löytyyn just sopivaa. Onko kiinni vuosimallista vai varusteista vai mistä? Jos on baggi ratti, ei ilmeisesti käy? Oon kyllä tilannut Harlinelta ratin ja keskiön vuosimallitarkennuksella, saapa sitten nähdä mitä tulee.
Nykyiset:
Bmw E36 320 Ci -92, Down´n`out
Bmw E21 316 -82, turboprojekti
EX:
Bmw E36 325 -91, käyttöjyrä
Bmw E30 318i Touring -89
Bmw E39 528i Touring -97
Muutama kysymys E36 rateista on jo tullut, joten toivottavasti niistä oikeasti tietävät ovat "kuulolla"..
Eli saako 7/94 valmistettuun E36 coupeen mitenkään vaihdettua uudemmanmallista 3-puolaista rattia (#32 34 1 092 050, kuva alla) nykyisen 4-puolaisen "mersuratin" (#32 34 1 162 808) tilalle? ETK:n mukaan taitekohta tuolle uudemmalle ratille on vuosimalli -95 (eli 9/94->). Käsittääkseni tuo swappi onnistuu kun vaihtaa myös slip ringin, mutta olisiko jollain tähän 100% varmuus?
Edit: Eli pitäisi tuon swapin onnistua slip ringin vaihdolla. Tässä vielä muutama informatiivinen linkki:
Kuinka iso homma on E36:sen takakelkan isojen puslien vaihto (4kpl)? Saako ne vaihdettua paikallaan, vai vaatiiko suurempia purkutöitä. Vastaukset vaikuttavat pitkälti siihen, alanko vaihtamaan itse vai teetätänkö homman jollain pajalla. Noita varmaan moni on vaihtanut.
Muutama kysymys E36 rateista on jo tullut, joten toivottavasti niistä oikeasti tietävät ovat "kuulolla"..
Eli saako 7/94 valmistettuun E36 coupeen mitenkään vaihdettua uudemmanmallista 3-puolaista rattia (#32 34 1 092 050, kuva alla) nykyisen 4-puolaisen "mersuratin" (#32 34 1 162 808) tilalle? ETK:n mukaan taitekohta tuolle uudemmalle ratille on vuosimalli -95 (eli 9/94->). Käsittääkseni tuo swappi onnistuu kun vaihtaa myös slip ringin, mutta olisiko jollain tähän 100% varmuus?
Edit: Eli pitäisi tuon swapin onnistua slip ringin vaihdolla. Tässä vielä muutama informatiivinen linkki:
Slipringin kiinnitys on muistaakseni erilainen. Tuon uudemmanmallisen slipringin osanumeron loppu on ainakin 62111 ja niitä löytyy jonkin verran myös Saksasta. Helpoin on ostaa "sportlenkrad komplett", eli paketti jossa bägi + ratti ja liukurengas tulevat samassa paketissa.
Vanhemman sporttiratin ja tuon salmiakkiratin johdotukset ovat myös hieman erilaisia, joten suosittelisinkin ostamaan sen kolmipuolaisen airbag-sporttiratin, enkä tuota salmiakkirattia.
Jos auto vanhempi kuin 9/94
Jos 10h:n aherrus hyvässä työ asennossa on kiinnostavaa niin vaihda itse ihmeessä :-)
Kardaani(irti perän päästä) ,pakoputki pois, pitkittäiset tukivarret irti etupäästä.
Laskin perää noin 20cm alaspäin niin käsijarrunvaijereita ei tarvinnut irroittaa(ovat varmasti jumissa jarrukilven kohdalta)
sitten porasin puslan kumiosaan reikiä jotta se löystyisi ja 14mm kierretangosta erilaisia osia yhdistelemällä tein ulosvetäjän jolla vanha lähti pois helposti. Itse vaihdoin powerflexit jotka saa paikalle käsin mutta alkuperäiset puslat pitää vetää ulosvetajällä paikalle.
Ei mitään raketti tiedettä ehkä noin kolmen jakoavaimen homma (viidestä) ja kun kaikki paikalla suunta nelipyörä suuntaukseen ensimmäiseksi.
Comment