Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peteyz
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 614
    • 05

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Olettaisin että 7x16" vanteet ne orggikset on, mutta voit tietysti helposti tarkistaa asian vaikka täältä: http://felgenkatalog.auto-treff.com/

    Leveämpää vannetta varmasti saa jos sellaista haluaa.
    Ilmasin asian nyt vähän huonosti. Meinasin ettei kai oikee leveempää rengasta saa tollaselle vanteelle? Kyllähän vanteita saa tietenki leveempinä...

    Enkä tuolta linkin kautta ihan varmaa vastausta saanu mut eiköhän se oo tuo 7x16" aika lähellä.
    Last edited by Peteyz; 14-06-2009, 16:17.

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7418
      • Oulu

      Originally posted by Peteyz View Post
      Ilmasin asian nyt vähän huonosti. Meinasin ettei kai oikee leveempää rengasta saa tollaselle vanteelle?
      225/50R16, joka on kai E46 alkuperäiskokokin (?), menee kyllä tuolle vanteelle.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 14-06-2009, 16:45.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • tuumas
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2564
        • Lapland, Finland

        Täytyy nyt hieman palailla ja mainita että säätämällä ilmanpaineita olen saanu kitkettyä tuota vetelyä aika paljon pois ja auto on jo huomattavasti parempi ajaakkin... en tiä olikohan jotaki pientä "sisäänajoa" noissa alustan osissa? Pitää kuitenki kattella noita kulmia vielä, kun pääsen jonnekkin suuntauttamaan auton.

        Comment

        • Warra
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 483

          Originally posted by Warra View Post
          Aikoinaan paikkaa suositeltiin vaikka tekeekin vanhaan malliin hommia. E36 oli saman paikan säädön jälkeen kuin juna, vaikka sitä ennen hieman veteli.

          Edessä on alatukivarret puslineen erittäin tuoreet. Takaa voisi tutkia puslien kunnon, josko sieltä sitten löytyisi syypäätä. Ei oltu kupla stoppareita paukuteltu pois, vaan mustat metalliset hassunnäköiset korkit noissa päissä näytti olevan. Vetely ei ole pahaa, mutta mitä foorumilta olen lukenut, pitäisi saada tällä setupilla urille tuntumattomaksi, ja sen vuoksi tätä kyselinkin.. Talvinakeilla ei vetele urissa mutta ne ovatkin kokoa 15".
          Joo eli erehdyin nyt täysin mitkä ovat ne kupla stopparit ja mitkä ei. Poishan ne oli napauteltu, eli selittänee sitten säätöjen mahdollisuudet. Proppu nimimerkin postaamat kuvat selvittivät asian minulle :E

          Uraherkkyys väheni aika reilusti kun tiputin paineita renkaissa 0.2 bar per rengas, eli ei vetele enää sanottavasti.
          E46 320i Facelift Touring M54b22
          exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

          Comment

          • Pred
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 442
            • E-Pohjanmaa

            Vaihdoin eilen etutukivarsien takimmaiset puslat ja takakeinuvarsien puslat power flex:in, niin aivan uskomaton muutos ajokäytökseen. Edessä kuskin puoleinen pusla oli vähän väljä, mutta muuten suht hyvässä kunnossa. Viikonlopun projektina onkin tehdä lisää säätövaraa etupäähän ja sitten viedä suuntaukseen.
            Tesla Model 3 Performance
            EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
            EX: VW Touran 2.0 TDI
            EX: VW R6 Polo GTI
            EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
            EX: BMW E91 325dA M-sport
            EX: BMW E46 320d touring M-sport
            EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
            EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
            EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
            EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

            Comment

            • minurmi
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 222
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Pred View Post
              Vaihdoin eilen etutukivarsien takimmaiset puslat ja takakeinuvarsien puslat power flex:in, niin aivan uskomaton muutos ajokäytökseen. Edessä kuskin puoleinen pusla oli vähän väljä, mutta muuten suht hyvässä kunnossa. Viikonlopun projektina onkin tehdä lisää säätövaraa etupäähän ja sitten viedä suuntaukseen.
              Mitäs luulet, saako tämmönen melkein kädetön vaihdettua nuo takakeinujen puslat? Etutukivarsien puslat lienee helpohko homma ainakin kun powerflexiä laittaa. Montulle pääsen kyllä, nosturia ei valitettavasti ole?

              nimim. alkaa jo vetely kyllästyttää itseäkin...
              ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
              ex. E46 330 Ci M-Sport -03
              ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
              ex. E36 316i -92

              Comment

              • Pred
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2007
                • 442
                • E-Pohjanmaa

                Originally posted by minurmi View Post
                Mitäs luulet, saako tämmönen melkein kädetön vaihdettua nuo takakeinujen puslat? Etutukivarsien puslat lienee helpohko homma ainakin kun powerflexiä laittaa. Montulle pääsen kyllä, nosturia ei valitettavasti ole?

                nimim. alkaa jo vetely kyllästyttää itseäkin...
                Taakse se helpompi on vaihtaa kuin eteen, ainakin mun mielestä. Joku 20-30min meni puolelleen kun nosturilla pääsi värkkään.
                Tesla Model 3 Performance
                EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                EX: VW Touran 2.0 TDI
                EX: VW R6 Polo GTI
                EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                EX: BMW E91 325dA M-sport
                EX: BMW E46 320d touring M-sport
                EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                Comment

                • minurmi
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 222
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Pred View Post
                  Taakse se helpompi on vaihtaa kuin eteen, ainakin mun mielestä. Joku 20-30min meni puolelleen kun nosturilla pääsi värkkään.
                  Ei taida olla sit kallis vaihtaa jossain korjaamollakaan. Aina vaan mielellään itse vaihtais kaiken mihin hiukankin taidot riittää. Tietää ainakin mitä saa...
                  ** E92 330i Coupé M-Sport -11 **
                  ex. E46 330 Ci M-Sport -03
                  ex. E36 325i Coupé M-Technic -93
                  ex. E36 316i -92

                  Comment

                  • makkenakke
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2008
                    • 121

                    tollaset arvot säätivät.




                    Miltäs näyttää?
                    Last edited by makkenakke; 26-08-2009, 21:53.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by makkenakke View Post
                      tollaset arvot säätivät.




                      Miltäs näyttää?
                      Mikähän rengasmerkki, malli ja koko?

                      Comment

                      • makkenakke
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2008
                        • 121

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Mikähän rengasmerkki, malli ja koko?
                        235/40/17 fulda exelero

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by makkenakke View Post
                          235/40/17 fulda exelero
                          Takana saisi olla hieman vähemmän camberia, ehkä oikea arvo n.1.40-1.45`.

                          Comment

                          • Pasi_K
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 686
                            • Tyrnävä

                            Mitenkähän kun asensin alle tuon Eibachin -50/-35m. Suuntaukseen on vielä turha viedä kun on väljyyttä alustassa ja rengaskokokin taitaa muuttua ensi kesälle. Säätääkö itse hätäavuksi edestä ja takaa camberit niin pieneksi kuin orkkissäädöt antaa myöten vai meneekö jo liikaa?
                            Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                            Tsekkaa myytävät osat tästä

                            Comment

                            • jussi_r
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1655
                              • Nurmijärvi

                              Yritin penkoa täältäkin näkemystä uraherkkyyteen, kun oli tuon E46 330d Touring M sportin renkaiden uusiminen ajankohtaista. Autossa oli alla 225/40-ZR18 ja 255/35-ZR18 Goodyear Excellence:t, ja auto oli niillä suorastaan hengenvaarallinen ajaa. Ei mennyt suoraan metriäkään. Vanteina alkuperäiset styling 135:t, edessä 8" ja takana 8½".

                              En halunnut periaatteesta noudattaa sinänsä viisasta ja hyvinperusteltua neuvoa rengastaa autoani jollain letkuilla pingpongeilla, vaan halusin alle premium-rengasta. Tilasin Goodyear Eagle F1 Asymmetricit samassa koossa, ja täytyy myöntää että hieman jänskätti mitähän tästä tulee. No, nyt ne ovat olleet alla viikonlopun yli, ja hymy ei ole vieläkään hyytynyt huulilta. Autosta tuli aivan unelma ajaa, eikä puhettakaan mistään uraherkkyyksistä. Suosittelen noita F1:iä aika lailla varauksetta.

                              Huomasin renkaita jumpattaessa, että nuo aiemmat Excellencet olivat jotenkin merkittävästi ujomman näköiset kuin mitä nämä F1:t. Kulutuspinnan leveys näissä F1:ssä näyttää huomattavasti suuremmalta, ja rengas täyttää vanteen paljon sopusuhtaisemmin. Näillä kokemuksilla en tekisi noista Excellence:stä edes lapsille keinua. Todennäköisesti tempaisisi täysin arvaamatta sivutolppaan nähdessään hiekassa kengänjäljen.
                              M3 Cabrio Individual
                              530d GT xDrive
                              GL420 CDI
                              ZX-12R

                              Comment

                              • tuumas
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2007
                                • 2564
                                • Lapland, Finland

                                Originally posted by jussi_r View Post
                                ...
                                Hmm, aika kiintosaa.
                                Mulla on nimittäin M3:ssa alla nuo GY F1:set ja on aivan kauheat, nappaa joka helvetin uraan kiinni :think Vannoin että seuraavaksi vain misukkaa/contia tmv. alle.
                                Asiasta kukkaruukkuun, mitäs mieltä nyt olette mikä pitäisi olla seuraava liike kun autoon on vaihdettu n. 7500 km sitte kaikki isot ja pienemmätki puslat uretaanisiin ja myös etutukivarret vaihdettiin (ainoastaan raidetangonpäitä ei vaihdettu) ja pieni tärinä on ratissa 90 km/h -> ja menee niihin uriin tosiaan. Ei myöskään tunnu kovin stabiililta kovemmissa nopeuksissa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎