Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • A22G
    Newbiemmer
    • Sep 2012
    • 6
    • Tampere

    Tuli ostettua tuommoinen E46 sedan 325xia vuosimallia 2001 muutama hetki sitten ja pari kysymystä ehtinyt tulla mieleen.

    Ensinnäkin, öljyvalo (keltainen) palaa muutaman sekunnin silloin tällöin kun lähtee liikenteeseen. Öljyt maximissa eli ilmeisesti tasoanturissa vikaa? Paras vaihtoehto taitaa olla tilata tuo hellan alkuperäinen schmiedmannilta? Motonetin merkitön näytti olevan jopa kalliimpi. Tarvitseeko moisesta vilkuttelusta huolestua muuten?

    Autosta kuuluu myös kylmänä vinkunaa repsikan puolelta, kokolailla etupyörän takaa. Lämpöisenä kuullostaa naksutukselta/raksutukelta - hyvin vaimealta tosin. Ilmeisesti jokin hihna ja/tai kiristimet/rullat finaalissa, mutta mikä olisi tuon hihnan ja mahdollisten kiristimien/rullien nimike, että osaa huollossa mainita (etteivät suotta vaihda kaikkia hihnoja rullineen ja laskuta sen mukaan)

    Lasit vetävät todella herkästi huuruun, ei tarvitse olla kuin hetki sadekelillä ovi auki kun hääräilee tavaroita autoon. Eivät siitä "aukea" kuin vääntämällä puhalluksen manuaalisesti lähelle maksimia. Normaalia vai ilmastointi huollon tarpeessa? Ilmastointi huollettu viimeksi viime vuonna ja kilometrejä ei ole kertynyt juuri mitään sen jälkeen.

    Autossa on nyt 260tkm mittarissa ja automaattilootaan on vaihdettu 210tkm kohdalla öljyt + ohjelmointi. Sitä aiemmasta öljynvaihtohistoriasta ei tietoa. Lienee turvallista vaihdattaa nyt tuohon taas laatikkoöljyt kun tuo 60tkm on tulossa täyteen? Pitäisikö pyytää huuhtelulla ettei satu hassusti?

    Matkakulutus tuntuu suurelta, äsken kun kävin tankilla laskeskelin kokolailla tasan 10l/100km. Päivittäin ~120km työmatka-ajoa ja tuosta matkasta ehkä 25km taajamaa/kaupunkia. Muuten mennään 80-120 nopeudella maantietä/motaria. Moottori käytetty lämpöiseksi ennen lähtöä molemmissa päissä. Rengaspaineet ok, onko noinkin suuri matka-kulutus normaalia vai kielisikö jostain vianpoikasesta? En tältä mitään 5l/100km kulutuslukemia odotellutkaan, mutta hiukan suurehkolta silti tuntuu. Lämmöt on ok.

    Ajattelin tuohon talveksi pistää vähän notkemmat litkut koneeseen. Olen aiemmissa kulkineissa käyttänyt GM-LongLife "dexos2" 5w30:stä, jossa näyttäisi olevan BMW:nkin "luokitukset" kyljessä, kelvannee siis tähänkin mottiin siinä missä 2x kalliimmat Mobiilitkin? Vaihtoväli kuitenkin tarkoitus pitää kymppitonnin pinnassa, niinkuin aiemmissakin kulkineissa.

    Sitten, onkos tässä e46:ssa erikseen tuo nesteidenvaihtoa ilmoitteleva merkkivalo mittaristossa? Huoltohistoriaa katselin niin ei mitään mainintoja/kuitteja milloin viimeksi vaihdeltu jäähdytys/jarrunesteitä niin tulipahan mieleen, että jos tuota merkkivaloa ei ole, niin voipi olla vaihdon tarpeessa.

    Jarrutehot tuntuis olevan kateissa ja reilummasta vauhdista jarruttaessa täristää rattiin. Ilmeisesti ainakin etulevyt ja palat vaihdon tarpeessa?

    Sitten jos vielä joku tietäisi asiallisen hintaisen paikan treellä jossa teetättää Inspection I ja edellämainittuja korjailuja niin saapi vinkata. Ei tarvitse olla "merkkikorjaamo" mutta mesta jossa

    A) homma toimii
    B) äijät/akat tietää mitä tekee ja tekee sen hyvin
    C) hinnat pitää ja pavelu pelaa.

    Semmosia, kiitokset jo etukäteen hänelle joka vaivautuu vastailemaan.

    Vaikka vähän laittelua bimmeristä vielä löytyikin, niin eipä ole kaduttanut hankinta vielä hetkeäkään. Hienoja vehkeitä nämä BMW:t
    Last edited by A22G; 23-09-2012, 21:01.

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      Originally posted by A22G View Post
      Tuli ostettua tuommoinen E46 sedan 325xia vuosimallia 2001 muutama hetki sitten ja pari kysymystä ehtinyt tulla mieleen. (snip)
      Onnittelut BMW-kansaan liittymisestä!

      Öljyn tasoanturi ei vaikuta mihinkään paitsi että öljyn määrää on syytä tarkkailla. Anturin hinta lienee satkun tietämissä. Kannattaa vaihtaa seuraavan öljynvaihdon yhteydessä, se on siellä öljypohjassa kuitenkin. Oikea kiristysmomentti tarkastettava TIS:stä.

      KL-Varaosilla, Schmiedmannilla ja marmorilla osaavat antaa oikeat kiristimet, rullat ja moniurat rekkarin tai VIN-koodin viimeisten 7 merkin perusteella. Realoem.com:sta voi katsoa VIN-koodilla mitä osia pirssi on syönyt. Siellä pitäis olla kaksi hihnaa, toinen ilmastoinnin kompuralle ja toinen muille apulaitteille. Kaikki kannattaa vaihtaa kerralla, sekä hihnat että kiristimet. Myös kampiakselin hihnapyörä kannattaa tarkistaa vaihdon yhteydessä.

      10 l/100 km kuulostaa siedettävältä seka-ajolle nelivedolle. Jos ei MAFfia eli ilmamassamittaria ole vaihdettu, kannattaa se vaihtaa ensi tilassa noilla kilometreillä.

      Laahaako etujarrut kenties? Mulla vaikutti etujarrujen laahaaminen pahimmillaan n. 1l/100km kulutukseen. Etujarrujen tärinä tarkoittaa että edestä menee vaihtoon palat, levyt ja satulat pitää hoonata. Ei harjalla vaan ihan kunnolla hiomalla. Tyyppivika E46:ssa. Jos hinta ei harmita niin vaihda suosiolla satulat. Samalla reissulla kannattaa ikääntyneet jarruletkut vaihtaa koko kierros ja jarrunesteet niin ei tarvitse miettiä milloin ne kajahtaa.

      Jos käsijarrun teho on vähissä, niin käsijarrun osat (jouset, kengät, levitin ja säätöpala) kannattaa suosiolla vaihtaa, ne eivät tarvikkeena paljoa maksa.

      Jäähdytinneste vaihdetaan kahden vuoden välein. Nestevaihdoista ei ole mittari-ilmoitinta.

      Öljyissä kelpaa mikä tahansa LL-04 hyväksynnän saanut, joko 0W-30 tai 5W-30. Sulle taitaa riittää kyllä LL-01:kin.

      Edit: jos etujarrut ovat ehtineet jo tovin ravistaa, ainakin alatukivarsien takahelat on syytä vaihtaa ja toivoa ettei alatukivarsien puslat ole kovin kuluneet.
      Last edited by MNi; 23-09-2012, 22:42. Reason: takahelat...

      Comment

      • kaikkone
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2010
        • 933
        • Villähde

        Mhmh, mistähän selviäisi onko autoani jo lastutettu?
        näkeekö Inpalla jostain?
        Perjantaina pitäs käydä JKL:ssä lastuttamassa, mut ois kiva tietää etukäteen ettei pety siellä sitten :/

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          Originally posted by kaikkone View Post
          Mhmh, mistähän selviäisi onko autoani jo lastutettu?
          näkeekö Inpalla jostain?
          Perjantaina pitäs käydä JKL:ssä lastuttamassa, mut ois kiva tietää etukäteen ettei pety siellä sitten :/
          Eipä se oikein selviä kun tutkimalla niitä ohjelmakarttoja.

          Tietysti mittaamalla auton suorituskykyä kellottamalla, ja vertaa annettuihin arvoihin. Suuntaa antavan tuloksen saa vaikka RaceCrono ohjemalla. Lataa sen gps-kännykään ja kello lähtee liikkeelle lähtiessä ja pysähtyy nopeuden/matkan tullessa täyteen. Tarkkaa tulosta ei normaali 1 hz gps:llä saa, täytyy olla erillinen 5-10 hz malli, jolla tulos on kohdallaan.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • kaikkone
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 933
            • Villähde

            Originally posted by Esal View Post
            Eipä se oikein selviä kun tutkimalla niitä ohjelmakarttoja.

            Tietysti mittaamalla auton suorituskykyä kellottamalla, ja vertaa annettuihin arvoihin. Suuntaa antavan tuloksen saa vaikka RaceCrono ohjemalla. Lataa sen gps-kännykään ja kello lähtee liikkeelle lähtiessä ja pysähtyy nopeuden/matkan tullessa täyteen. Tarkkaa tulosta ei normaali 1 hz gps:llä saa, täytyy olla erillinen 5-10 hz malli, jolla tulos on kohdallaan.
            Eli jännitellään perjantaihin... Sit sen näkee kun koneessa kiinni

            Comment

            • van_gils
              Bimmer Rookie
              • Jan 2011
              • 117
              • keski-suomi

              no niin, nyt tuli mutkia matkaan tuon sytyttimen kanssa =( Eli siis eipä käykkään xenonkaupan sytytin Nyt tarviis jelppiä siihen mistä tuon sytyttimen saisin, tietääkö kukaan? Eihän kellään ole ylimääräistä tms?
              Osan varaosa numero on:1307329047 Auto on 330xda ensi rekisteröinti 05/2001. Kiitoksia jo etukäteen.

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                Originally posted by van_gils View Post
                no niin, nyt tuli mutkia matkaan tuon sytyttimen kanssa =( Eli siis eipä käykkään xenonkaupan sytytin Nyt tarviis jelppiä siihen mistä tuon sytyttimen saisin, tietääkö kukaan? Eihän kellään ole ylimääräistä tms?
                Osan varaosa numero on:1307329047 Auto on 330xda ensi rekisteröinti 05/2001. Kiitoksia jo etukäteen.
                Ostit varmaan osan 1307329059?Se on vasta 09/2001 --> toimiva.

                Enkkulan Ebayssä on ainakin yksi tuolla -047 numerolla myynnissä.

                Toi on varmaan Boschin tuotekoodi, RealOEM:n mukaan BMW-koodi olisi

                Ignition element Xenon-light 09/2001 63126904548

                Edit: kokeilla vois jos haluaa uudella ballastilla ja sovitejohdolla. Sopivuus on tietty täysi arvoitus.

                Eli --> 09/2001 asti on tuo koodi. Jos tuon ja ilmoittamasi koodin pistää googlelle niin ebaystä tulee muutama osuma, tosin jenkkilään.

                BMW-koodi kertoo Schmiedmannilla hinnaksi 405€, käytettynä 185€.

                Nettivaraosa ei ottanut yhtään osumaa.
                Last edited by MNi; 24-09-2012, 16:42. Reason: Jatekin tuotteet

                Comment

                • rento
                  Newbiemmer
                  • Apr 2011
                  • 5
                  • Suomi

                  huolto

                  Ostin viime viikolla e46 touring 330i ja olisin kiinnostunut tietämään että mistä löytyisi jonkun sortin huolto-ohjelmaa kyseiselle pelille? Ja toiseksi onko tuo schmiedmannin (Xenon-kits H7 8000K Tuotenumero: HIDH7) laillinen tai ylipäätään kannattava jos autossa ei ole vakiona ollut xenoneita?

                  Comment

                  • McBeast
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2007
                    • 2998
                    • Tallinn

                    Originally posted by rento View Post
                    Ostin viime viikolla e46 touring 330i ja olisin kiinnostunut tietämään että mistä löytyisi jonkun sortin huolto-ohjelmaa kyseiselle pelille? Ja toiseksi onko tuo schmiedmannin (Xenon-kits H7 8000K Tuotenumero: HIDH7) laillinen tai ylipäätään kannattava jos autossa ei ole vakiona ollut xenoneita?
                    Nimimerkki EPDM, eli EPD Motorsport myy laadukkaita xenonsarjoja sopuhintaan. Autoosihan kannattaa tuollainen Canbus väyläinen sarja ottaa, niin ei sitten tule turhia polttimonpalamisilmoituksia herjailemaan. Samalla tilailet rekkarivaloihin ja parkkeihin lediä, niin menee käsi kädessä xenoneiden kanssa.

                    Laillisiahan nuo jälkiasennusvermeet ei taida oikein olla, jos ei umpioissa ole xenon hyväksyntää, autossa automaattista ajovalojen korkeudensäätöäa ja ajovalon pesureita.

                    Factory look valot ovat 4300K väriluokkaa ja ainakin omaan silmääni ehdottomasti parhaimman näköiset. 8000K rupee olemaan jo melko violetin sävyiset ja valotehokin tuossa sävyssä alkaa jo kärsimään.
                    Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                    Comment

                    • van_gils
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2011
                      • 117
                      • keski-suomi

                      Originally posted by MNi View Post
                      Ostit varmaan osan 1307329059?Se on vasta 09/2001 --> toimiva.

                      Enkkulan Ebayssä on ainakin yksi tuolla -047 numerolla myynnissä.

                      Toi on varmaan Boschin tuotekoodi, RealOEM:n mukaan BMW-koodi olisi

                      Ignition element Xenon-light 09/2001 63126904548

                      Edit: kokeilla vois jos haluaa uudella ballastilla ja sovitejohdolla. Sopivuus on tietty täysi arvoitus.

                      Eli --> 09/2001 asti on tuo koodi. Jos tuon ja ilmoittamasi koodin pistää googlelle niin ebaystä tulee muutama osuma, tosin jenkkilään.

                      BMW-koodi kertoo Schmiedmannilla hinnaksi 405€, käytettynä 185€.

                      Nettivaraosa ei ottanut yhtään osumaa.
                      Onko tässä siis sytytin samassa mokkulassa? Onko kukaan testannu toimivuutta?

                      Comment

                      • rento
                        Newbiemmer
                        • Apr 2011
                        • 5
                        • Suomi

                        Originally posted by McBeast View Post
                        Nimimerkki EPDM, eli EPD Motorsport myy laadukkaita xenonsarjoja sopuhintaan. Autoosihan kannattaa tuollainen Canbus väyläinen sarja ottaa, niin ei sitten tule turhia polttimonpalamisilmoituksia herjailemaan. Samalla tilailet rekkarivaloihin ja parkkeihin lediä, niin menee käsi kädessä xenoneiden kanssa.

                        Laillisiahan nuo jälkiasennusvermeet ei taida oikein olla, jos ei umpioissa ole xenon hyväksyntää, autossa automaattista ajovalojen korkeudensäätöäa ja ajovalon pesureita.

                        Factory look valot ovat 4300K väriluokkaa ja ainakin omaan silmääni ehdottomasti parhaimman näköiset. 8000K rupee olemaan jo melko violetin sävyiset ja valotehokin tuossa sävyssä alkaa jo kärsimään.
                        Kiitoksia, täytyykin kokeilla... Mitenköhän muuten umpio (tai mikä onkaan) kestää esim. tuollaista 50w? Vai sulaako se? Kukaan ei siis tiedä huolloista mitään?

                        Comment

                        • McBeast
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2007
                          • 2998
                          • Tallinn

                          Originally posted by rento View Post
                          Kiitoksia, täytyykin kokeilla... Mitenköhän muuten umpio (tai mikä onkaan) kestää esim. tuollaista 50w? Vai sulaako se? Kukaan ei siis tiedä huolloista mitään?
                          Pitäisi kyllä kestää.

                          FAQ:

                          http://www.btcf.fi/forum/forumdisplay.php?f=45

                          Jos kerrot vähän tarkemmin auton ajomäärästä jne, niin varmasti tulee helpommin niitä "kulutusosavaihtoneuvojakin".
                          Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            Originally posted by rento View Post
                            Kiitoksia, täytyykin kokeilla... Mitenköhän muuten umpio (tai mikä onkaan) kestää esim. tuollaista 50w? Vai sulaako se? Kukaan ei siis tiedä huolloista mitään?
                            Kyllä se xenonpolttimon kestää, eri asia sitten kestääkö umpiot kanssa-autoilijoiden vihanpurkauksia...Jo 35w xenon e46 heijastinumpiossa on järkyttävän näköinen valopallo joka vielä häikäiseekin.

                            Joskus tekis mieli antaa monoo...

                            Decane valmistaa valmiita xenoneilla olevia umpioita, maksaa vaan n. 600e pari (on kai hyväksytty?), mutta sehän on pieni summa näissä. Tulet huomaamaan vielä. N. 250e saa h7 projektoreilla, siitäkin tulee hyvä valokuvio h7-xenonilla, eli muistuttaa orig. xenoneilla olevaa autoa.
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            • McBeast
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2007
                              • 2998
                              • Tallinn

                              Originally posted by Esal View Post
                              Kyllä se xenonpolttimon kestää, eri asia sitten kestääkö umpiot kanssa-autoilijoiden vihanpurkauksia...Jo 35w xenon e46 heijastinumpiossa on järkyttävän näköinen valopallo joka vielä häikäiseekin.

                              Joskus tekis mieli antaa monoo...

                              Decane valmistaa valmiita xenoneilla olevia umpioita, maksaa vaan n. 600e pari (on kai hyväksytty?), mutta sehän on pieni summa näissä. Tulet huomaamaan vielä. N. 250e saa h7 projektoreilla, siitäkin tulee hyvä valokuvio h7-xenonilla, eli muistuttaa orig. xenoneilla olevaa autoa.
                              Niin siis suosittelen kyllä itse jokaiselle xenoneita halajaville, että vaihtaa sitten autoonsa ne projektioumpiot, ihan vaan jo ulkonäkösyistä.
                              Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                              Comment

                              • asis
                                BTCF Member
                                • Mar 2009
                                • 1138
                                • Joensuu

                                Pyörittääkö vesipumpun/laturin hihna myös ohjaustehostinta, vai miten nuo hihnat tuossa vm. -99 M52 320i:ssä menee?
                                E39 540iA M-Sport Imolarot II
                                E36 323i touring
                                Volvo V70 2.4D mk3
                                Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                                Honda Civic 1.4 4d ES
                                Chevy Caprice Classic
                                ex:
                                E32 730iA
                                E39 528i Calypsorot metallic
                                E36 325i x2

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎