Tuli ostettua tuommoinen E46 sedan 325xia vuosimallia 2001 muutama hetki sitten ja pari kysymystä ehtinyt tulla mieleen.
Ensinnäkin, öljyvalo (keltainen) palaa muutaman sekunnin silloin tällöin kun lähtee liikenteeseen. Öljyt maximissa eli ilmeisesti tasoanturissa vikaa? Paras vaihtoehto taitaa olla tilata tuo hellan alkuperäinen schmiedmannilta? Motonetin merkitön näytti olevan jopa kalliimpi. Tarvitseeko moisesta vilkuttelusta huolestua muuten?
Autosta kuuluu myös kylmänä vinkunaa repsikan puolelta, kokolailla etupyörän takaa. Lämpöisenä kuullostaa naksutukselta/raksutukelta - hyvin vaimealta tosin. Ilmeisesti jokin hihna ja/tai kiristimet/rullat finaalissa, mutta mikä olisi tuon hihnan ja mahdollisten kiristimien/rullien nimike, että osaa huollossa mainita (etteivät suotta vaihda kaikkia hihnoja rullineen ja laskuta sen mukaan)
Lasit vetävät todella herkästi huuruun, ei tarvitse olla kuin hetki sadekelillä ovi auki kun hääräilee tavaroita autoon. Eivät siitä "aukea" kuin vääntämällä puhalluksen manuaalisesti lähelle maksimia. Normaalia vai ilmastointi huollon tarpeessa? Ilmastointi huollettu viimeksi viime vuonna ja kilometrejä ei ole kertynyt juuri mitään sen jälkeen.
Autossa on nyt 260tkm mittarissa ja automaattilootaan on vaihdettu 210tkm kohdalla öljyt + ohjelmointi. Sitä aiemmasta öljynvaihtohistoriasta ei tietoa. Lienee turvallista vaihdattaa nyt tuohon taas laatikkoöljyt kun tuo 60tkm on tulossa täyteen? Pitäisikö pyytää huuhtelulla ettei satu hassusti?
Matkakulutus tuntuu suurelta, äsken kun kävin tankilla laskeskelin kokolailla tasan 10l/100km. Päivittäin ~120km työmatka-ajoa ja tuosta matkasta ehkä 25km taajamaa/kaupunkia. Muuten mennään 80-120 nopeudella maantietä/motaria. Moottori käytetty lämpöiseksi ennen lähtöä molemmissa päissä. Rengaspaineet ok, onko noinkin suuri matka-kulutus normaalia vai kielisikö jostain vianpoikasesta? En tältä mitään 5l/100km kulutuslukemia odotellutkaan, mutta hiukan suurehkolta silti tuntuu. Lämmöt on ok.
Ajattelin tuohon talveksi pistää vähän notkemmat litkut koneeseen. Olen aiemmissa kulkineissa käyttänyt GM-LongLife "dexos2" 5w30:stä, jossa näyttäisi olevan BMW:nkin "luokitukset" kyljessä, kelvannee siis tähänkin mottiin siinä missä 2x kalliimmat Mobiilitkin? Vaihtoväli kuitenkin tarkoitus pitää kymppitonnin pinnassa, niinkuin aiemmissakin kulkineissa.
Sitten, onkos tässä e46:ssa erikseen tuo nesteidenvaihtoa ilmoitteleva merkkivalo mittaristossa? Huoltohistoriaa katselin niin ei mitään mainintoja/kuitteja milloin viimeksi vaihdeltu jäähdytys/jarrunesteitä niin tulipahan mieleen, että jos tuota merkkivaloa ei ole, niin voipi olla vaihdon tarpeessa.
Jarrutehot tuntuis olevan kateissa ja reilummasta vauhdista jarruttaessa täristää rattiin. Ilmeisesti ainakin etulevyt ja palat vaihdon tarpeessa?
Sitten jos vielä joku tietäisi asiallisen hintaisen paikan treellä jossa teetättää Inspection I ja edellämainittuja korjailuja niin saapi vinkata. Ei tarvitse olla "merkkikorjaamo" mutta mesta jossa
A) homma toimii
B) äijät/akat tietää mitä tekee ja tekee sen hyvin
C) hinnat pitää ja pavelu pelaa.
Semmosia, kiitokset jo etukäteen hänelle joka vaivautuu vastailemaan.
Vaikka vähän laittelua bimmeristä vielä löytyikin, niin eipä ole kaduttanut hankinta vielä hetkeäkään. Hienoja vehkeitä nämä BMW:t
Ensinnäkin, öljyvalo (keltainen) palaa muutaman sekunnin silloin tällöin kun lähtee liikenteeseen. Öljyt maximissa eli ilmeisesti tasoanturissa vikaa? Paras vaihtoehto taitaa olla tilata tuo hellan alkuperäinen schmiedmannilta? Motonetin merkitön näytti olevan jopa kalliimpi. Tarvitseeko moisesta vilkuttelusta huolestua muuten?
Autosta kuuluu myös kylmänä vinkunaa repsikan puolelta, kokolailla etupyörän takaa. Lämpöisenä kuullostaa naksutukselta/raksutukelta - hyvin vaimealta tosin. Ilmeisesti jokin hihna ja/tai kiristimet/rullat finaalissa, mutta mikä olisi tuon hihnan ja mahdollisten kiristimien/rullien nimike, että osaa huollossa mainita (etteivät suotta vaihda kaikkia hihnoja rullineen ja laskuta sen mukaan)
Lasit vetävät todella herkästi huuruun, ei tarvitse olla kuin hetki sadekelillä ovi auki kun hääräilee tavaroita autoon. Eivät siitä "aukea" kuin vääntämällä puhalluksen manuaalisesti lähelle maksimia. Normaalia vai ilmastointi huollon tarpeessa? Ilmastointi huollettu viimeksi viime vuonna ja kilometrejä ei ole kertynyt juuri mitään sen jälkeen.
Autossa on nyt 260tkm mittarissa ja automaattilootaan on vaihdettu 210tkm kohdalla öljyt + ohjelmointi. Sitä aiemmasta öljynvaihtohistoriasta ei tietoa. Lienee turvallista vaihdattaa nyt tuohon taas laatikkoöljyt kun tuo 60tkm on tulossa täyteen? Pitäisikö pyytää huuhtelulla ettei satu hassusti?
Matkakulutus tuntuu suurelta, äsken kun kävin tankilla laskeskelin kokolailla tasan 10l/100km. Päivittäin ~120km työmatka-ajoa ja tuosta matkasta ehkä 25km taajamaa/kaupunkia. Muuten mennään 80-120 nopeudella maantietä/motaria. Moottori käytetty lämpöiseksi ennen lähtöä molemmissa päissä. Rengaspaineet ok, onko noinkin suuri matka-kulutus normaalia vai kielisikö jostain vianpoikasesta? En tältä mitään 5l/100km kulutuslukemia odotellutkaan, mutta hiukan suurehkolta silti tuntuu. Lämmöt on ok.
Ajattelin tuohon talveksi pistää vähän notkemmat litkut koneeseen. Olen aiemmissa kulkineissa käyttänyt GM-LongLife "dexos2" 5w30:stä, jossa näyttäisi olevan BMW:nkin "luokitukset" kyljessä, kelvannee siis tähänkin mottiin siinä missä 2x kalliimmat Mobiilitkin? Vaihtoväli kuitenkin tarkoitus pitää kymppitonnin pinnassa, niinkuin aiemmissakin kulkineissa.
Sitten, onkos tässä e46:ssa erikseen tuo nesteidenvaihtoa ilmoitteleva merkkivalo mittaristossa? Huoltohistoriaa katselin niin ei mitään mainintoja/kuitteja milloin viimeksi vaihdeltu jäähdytys/jarrunesteitä niin tulipahan mieleen, että jos tuota merkkivaloa ei ole, niin voipi olla vaihdon tarpeessa.
Jarrutehot tuntuis olevan kateissa ja reilummasta vauhdista jarruttaessa täristää rattiin. Ilmeisesti ainakin etulevyt ja palat vaihdon tarpeessa?
Sitten jos vielä joku tietäisi asiallisen hintaisen paikan treellä jossa teetättää Inspection I ja edellämainittuja korjailuja niin saapi vinkata. Ei tarvitse olla "merkkikorjaamo" mutta mesta jossa
A) homma toimii
B) äijät/akat tietää mitä tekee ja tekee sen hyvin
C) hinnat pitää ja pavelu pelaa.
Semmosia, kiitokset jo etukäteen hänelle joka vaivautuu vastailemaan.
Vaikka vähän laittelua bimmeristä vielä löytyikin, niin eipä ole kaduttanut hankinta vielä hetkeäkään. Hienoja vehkeitä nämä BMW:t
Comment