Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mixout
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2011
    • 454
    • Keski-Suomi

    Originally posted by Supa View Post
    Tai voihan ne mitata ainakin.
    Kyllä boschin hehkut nyt kestävempiä on kuin no name tarvikkeet mutta ehkä itsekkin kallistuisin Berun suuntaan jos uusia ostaisin.
    Jep, mittaus kannattaa vähintään tehdä jos imusarja on irti. Tosin saahan ne mitattua siitä ohjausboksin liittimestäkin jos tietää nastat. Itselläni ei ole tietoa pinnijärjestyksestä.
    Mikko Huusko Photography | mikkohuusko.com | Facebook | StuntFreaksTeam

    Comment

    • stts
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 70
      • Finland

      ^^^ja^^ kiitos vastauksista.

      Kyselinkin korjaamon työnjohtajalta, että jos toteasivat ensin hehkujen kunnon mittaamalla ja vaihtaisivat sitten ohjauslaitteen, sekä lukisivat sitten vikakoodit. Tuntui herra vain mutisevan, että hehkutulppia vaihtamatta eivät pysty ottamaan työstään vastuuta, jos nyt sitten menisi siinä testatessa hehkut tai ohjainlaite rikki

      Ehkäpä on järkevintä vaihdattaa ne hehkutkin samalla, jos imusarja kerta täytyy edestä irroittaa, sekä saan sitten sille työlle/osalle sen takuun. Harmittaa vain, kun on itse äskettäin periaatteessa saman jumpan tehnyt omakustanne hintaan. Nyt vain ei ole säitä/tiloja tai kaluja.¨

      Ei kai tuohon hommaan pitäisi ammattilaisilta mennä kuin tunti, maksimissa pari? Itse nysväsin viimeksi kaikkea muuta pientä siinä ohessa, joten otti reilummin aikaa. Hehkutkin sain käsityökaluilla helposti ehjinä irti...

      E: Niin ja pitäisikö sitten pistää niitä BERUja kiinni, kun porukka tuntuu niitä suosittelevan.
      -03 E46 320d Touring

      Comment

      • mixout
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2011
        • 454
        • Keski-Suomi

        Originally posted by stts View Post
        ^^^ja^^ kiitos vastauksista.

        Kyselinkin korjaamon työnjohtajalta, että jos toteasivat ensin hehkujen kunnon mittaamalla ja vaihtaisivat sitten ohjauslaitteen, sekä lukisivat sitten vikakoodit. Tuntui herra vain mutisevan, että hehkutulppia vaihtamatta eivät pysty ottamaan työstään vastuuta, jos nyt sitten menisi siinä testatessa hehkut tai ohjainlaite rikki

        Ehkäpä on järkevintä vaihdattaa ne hehkutkin samalla, jos imusarja kerta täytyy edestä irroittaa, sekä saan sitten sille työlle/osalle sen takuun. Harmittaa vain, kun on itse äskettäin periaatteessa saman jumpan tehnyt omakustanne hintaan. Nyt vain ei ole säitä/tiloja tai kaluja.¨

        Ei kai tuohon hommaan pitäisi ammattilaisilta mennä kuin tunti, maksimissa pari? Itse nysväsin viimeksi kaikkea muuta pientä siinä ohessa, joten otti reilummin aikaa. Hehkutkin sain käsityökaluilla helposti ehjinä irti...

        E: Niin ja pitäisikö sitten pistää niitä BERUja kiinni, kun porukka tuntuu niitä suosittelevan.
        Ei sillä hehkujen mittaamisella kyllä mitään rikki saa ja jos ovat ehjät niin eipä ne sitä uutta boksia särje. Mutta kuten todettu, itse vaihdatan kaikki kerralla. Mulle anto tuttu asentaja aika-arvioksi reilu 2 tuntia hehkujumpalle, ö-vaihdon ja kaikkien suotimien kanssa 3 tuntia. Berutin hehkut on ainakin hyviä ja hinta on käytännössä sama Boschin kanssa.

        edit: Itse olen tuossa hehkujen vaihdossa pohtinut vastuukysymystä siinä tapauksessa, että hehkua katkeaa. Tässä mallissa tuo tulpan pää on vain 3,5mm vahvaa tavaraa. Se on herkkä katkeamaan ja siihen ei käy mikään normaali vastakierresarja. Minä vien autoni hehkujen vaihtoon, joten toisaalta ei ole minun ongelma katkeaako ne ja minkälainen jumppa siitä vaihdosta tulee jos ovat homman luvanneet tehdä. Toisaalta taas, eihän se ole korjaamon vika jos asiakkaan autossa ovat hehkut jumissa ja ne katkeavat ilman ns. asennusvirhettä. Joten itse käytän tuttua asentajaa jonka kanssa saan homman sovittua jos huonosti käy. Toinen vaihtoehto on käyttää semmoista pajaa joilla on mahdollisuudet saada katkennut hehku ulos esim. ilman kansiremonttia. Tällöin vaikka hehku katkeaisi niin se ei työmäärällisesti tuo mitään lisää.
        Last edited by mixout; 07-12-2012, 14:48.
        Mikko Huusko Photography | mikkohuusko.com | Facebook | StuntFreaksTeam

        Comment

        • stts
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 70
          • Finland

          Originally posted by mixout View Post
          Ei sillä hehkujen mittaamisella kyllä mitään rikki saa ja jos ovat ehjät niin eipä ne sitä uutta boksia särje. Mutta kuten todettu, itse vaihdatan kaikki kerralla. Mulle anto tuttu asentaja aika-arvioksi reilu 2 tuntia hehkujumpalle, ö-vaihdon ja kaikkien suotimien kanssa 3 tuntia. Berutin hehkut on ainakin hyviä ja hinta on käytännössä sama Boschin kanssa.

          edit: Itse olen tuossa hehkujen vaihdossa pohtinut vastuukysymystä siinä tapauksessa, että hehkua katkeaa. Tässä mallissa tuo tulpan pää on vain 3,5mm vahvaa tavaraa. Se on herkkä katkeamaan ja siihen ei käy mikään normaali vastakierresarja. Minä vien autoni hehkujen vaihtoon, joten toisaalta ei ole minun ongelma katkeaako ne ja minkälainen jumppa siitä vaihdosta tulee jos ovat homman luvanneet tehdä. Toisaalta taas, eihän se ole korjaamon vika jos asiakkaan autossa ovat hehkut jumissa ja ne katkeavat ilman ns. asennusvirhettä. Joten itse käytän tuttua asentajaa jonka kanssa saan homman sovittua jos huonosti käy. Toinen vaihtoehto on käyttää semmoista pajaa joilla on mahdollisuudet saada katkennut hehku ulos esim. ilman kansiremonttia. Tällöin vaikka hehku katkeaisi niin se ei työmäärällisesti tuo mitään lisää.
          Niin, tämä korjaamon kommentti vastuusta liittynee varmaankin siihen suositukseen vaihtaa hehkut ja ohjainyksikkö samalla kertaa.

          Työtakuu/vastuu asiassa löytyy varmasti monenlaista vänkääjä-korjaamoa kun vain kohdalle osuus. Mielestäni, lähtökohtaisesti korjaamo ei saisi ottaa sellaisia töitä vastaan, joihin heillä ei ole ammattitaitoa tai oikeita työkaluja. Toisaalta, jos hehku sattuisi katkeamaan, on minulla kuitti heinäkuussa vaihdetuista (ja ostetuista) hehkuista, joten uskoisi menevät varaosaliikkeen (-->Bosch) virhevastuun piikkiin. Mielestäni ainut tulkinnanvarainen asia on juuri se, katkesiko hehku asentajan virheen vai valmistusvikaisen hehkun vuoksi.
          -03 E46 320d Touring

          Comment

          • emmiz
            Bimmer Rookie
            • Sep 2009
            • 103
            • Rajamäki

            Originally posted by walde View Post
            Muutamalla takaisuventtiilillä selviät tuosta käynnistymisvaikeudesta.
            Lähin dieselhuolto tietää/hoitaa ongelman kohtuullisiin kustannuksin.
            Hieno keksintö Bosch:lta tuo VP44.
            Ongelma liittyy siis tuohon pumppuun? Voisitko kertoa lisää, onko itse korjattavissa? :think

            Comment

            • Madduli
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 395
              • -

              Minkä väristä jäähdytinnestettä näissä on? Pitäs huomenna lyödä lohkolämmitin kiinni ja aattelin vaihtaa samalla kokonaan jäähdytysnesteet, koitin kattoo täyttöreijästä että minkä väristä on, mutta oliki jäähdytinnesteet niin vähissä että se tikkuki on painunu pohjaan asti eli en nähny minkä väristä tossa nyt on. Korkissa näytti et olis vihreetä? Vinkkejä mitä kannattaa tai tulee välttää lohkolämmittimen asennuksessa?
              Last edited by Madduli; 07-12-2012, 21:57.
              E46 316 -99
              Ex:
              E39 523iA -98
              E46 316 -99
              E46 318 -99

              Comment

              • BmwGt
                Bimmer Rookie
                • Nov 2012
                • 95
                • Kempele

                mikä vikana kun bmw 330d automaatti.
                kierrokset tyhjäkäynnillä heilahtelee tasaseen tahtiin puoli viisaria ylöspäin? joskus kylmällä koneella 10km ajettua tyhjäkäynti käy vähän alempana kuulee selvästi muttei toistu tiheään.?

                Sit toinen, tänään vaihoin ilmanputsarin ja paisunta säiliön korkin niin siinä missä suuttimet ja hehkut on niin oli semmosissa kolosissa vähän öljyä, voiko tukkeutunut huohotin pukata siihen.
                Oisin vaihtanut huohottimen suodattimen ja tiivisteet mutta meni tilaustavaraksi.

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  Originally posted by Madduli View Post
                  Minkä väristä jäähdytinnestettä näissä on? Pitäs huomenna lyödä lohkolämmitin kiinni ja aattelin vaihtaa samalla kokonaan jäähdytysnesteet, koitin kattoo täyttöreijästä että minkä väristä on, mutta oliki jäähdytinnesteet niin vähissä että se tikkuki on painunu pohjaan asti eli en nähny minkä väristä tossa nyt on. Korkissa näytti et olis vihreetä? Vinkkejä mitä kannattaa tai tulee välttää lohkolämmittimen asennuksessa?
                  Vihreää. Vaihdetaan neljän vuoden välein tai tiheämmin. Käytä vain BMW:n omaa 83-19-2-211-191, ei ole hinnan kiroissa edes. Schmiedmannin hinta 10€ / 1,5 l.

                  Koko täyttö 7 litraa 50/50, toinen puoli tislattua vettä.

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    Originally posted by BmwGt View Post
                    mikä vikana kun bmw 330d automaatti.
                    kierrokset tyhjäkäynnillä heilahtelee tasaseen tahtiin puoli viisaria ylöspäin? joskus kylmällä koneella 10km ajettua tyhjäkäynti käy vähän alempana kuulee selvästi muttei toistu tiheään.?

                    Sit toinen, tänään vaihoin ilmanputsarin ja paisunta säiliön korkin niin siinä missä suuttimet ja hehkut on niin oli semmosissa kolosissa vähän öljyä, voiko tukkeutunut huohotin pukata siihen.
                    Oisin vaihtanut huohottimen suodattimen ja tiivisteet mutta meni tilaustavaraksi.
                    Veikkaisin vuotavaa öljykorkkia.

                    Minkä ikäinen 330d? Jos vanha, niin siellä voi olla vielä huoparullasuodatin. Muistaakseni 2002 ja tuoreemmat on vortex-suotimella. Huoparullaa ei vissiin saa enää, vortex menee samaan koloon. Suotimen kannen tiiviste vaihtoon samalla.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Originally posted by BmwGt View Post
                      mikä vikana kun bmw 330d automaatti.
                      kierrokset tyhjäkäynnillä heilahtelee tasaseen tahtiin puoli viisaria ylöspäin? joskus kylmällä koneella 10km ajettua tyhjäkäynti käy vähän alempana kuulee selvästi muttei toistu tiheään.?
                      Sähköinen lisälämmitin poukkoilee päälle/pois, normaalia.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • BmwGt
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2012
                        • 95
                        • Kempele

                        Originally posted by MNi View Post
                        Veikkaisin vuotavaa öljykorkkia.

                        Minkä ikäinen 330d? Jos vanha, niin siellä voi olla vielä huoparullasuodatin. Muistaakseni 2002 ja tuoreemmat on vortex-suotimella. Huoparullaa ei vissiin saa enää, vortex menee samaan koloon. Suotimen kannen tiiviste vaihtoon samalla.
                        2002 vuosimallia.Hyvä huomio pitäskö sekin korkki pistää vaihtoon

                        Entä se sähköinen lisälämmitin miksi se ei mene päälle jos se sitä tekee? Mitä se sillon auttaa, yleensä kylmällä käytän webstoa.
                        5s välein kierrokset nousee pikkiriikkisen, mutta kuulle korvalla hyvin.

                        Sit onko puhaltimen siili menossa vai johtuuko muusta kun puhaltimet täysillä varsinkin kylmällä autolla puhallus teho soutaa vähän, johtuuko nämäkin kaikista virtaa ottavista lisävempeleistä ja jos akun jännite on on muutenki matala.
                        Muilla puhallus asennoilla ei souda.


                        Kaikkea pientä mutta oha se makia ajaa bmw:llä 7 autoa piti kokeilla ennen kun usko mikä sen on oikea

                        Comment

                        • NokiLeka
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2341
                          • Eurajoki

                          Originally posted by BmwGt View Post
                          Entä se sähköinen lisälämmitin miksi se ei mene päälle jos se sitä tekee? Mitä se sillon auttaa, yleensä kylmällä käytän webstoa.
                          5s välein kierrokset nousee pikkiriikkisen, mutta kuulle korvalla hyvin.

                          Sit onko puhaltimen siili menossa vai johtuuko muusta kun puhaltimet täysillä varsinkin kylmällä autolla puhallus teho soutaa vähän, johtuuko nämäkin kaikista virtaa ottavista lisävempeleistä ja jos akun jännite on on muutenki matala.
                          Muilla puhallus asennoilla ei souda.
                          Kyllä se lisälämmitin menee päälle, mutta se toimii sykleissä eli ei ole päällä koko aikaa ettei polta mitään rikki. Ja kierrokset niia kun lähtee päälle, mutta moottorinohjaus korjaa kierrosluvun nopeasti normaaliksi. Siitä johtuu tuo kierrosten pieni heijaaminen.

                          Humppaaminen voi johtua myös puhaltimen moottorin heikkenemisestä, eli saattaa olla tulossa tiensä päähän. Mutta jos tekee vain pientä soutamista suurimmalla teholla niin ei ole kyllä mitään hätää.
                          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                          Comment

                          • piitp
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2012
                            • 38
                            • Oulu

                            Moi.

                            320ci vm.-00, manuaalivaihteisto. Tämmöisen ostin ja huomasin että vaihdekeppi on "löysällä" eli heiluu ylimääräistä sivuttain muutaman sentin. Toinen asia että kun työntää vapaalla oikealle niin tuntuu pieni "hankaus", eli kun 5-vaihdetta laittaa päälle niin tuntuu pieni vastus. Vaihteet menee päälle helkkarin hyvin ja ei äännä mistään. Missä vika ja miten korjaamot osaa huoltaa? Ja voiko tuota saada autoliikkeen piikkiin, ostin viikonloppuna. Muuten helkkarin hyvässä kunnossa niin laitto vähän vituttaa.
                            Upee kupee

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              Originally posted by piitp View Post
                              Moi.

                              320ci vm.-00, manuaalivaihteisto. Tämmöisen ostin ja huomasin että vaihdekeppi on "löysällä" eli heiluu ylimääräistä sivuttain muutaman sentin. Toinen asia että kun työntää vapaalla oikealle niin tuntuu pieni "hankaus", eli kun 5-vaihdetta laittaa päälle niin tuntuu pieni vastus. Vaihteet menee päälle helkkarin hyvin ja ei äännä mistään. Missä vika ja miten korjaamot osaa huoltaa? Ja voiko tuota saada autoliikkeen piikkiin, ostin viikonloppuna. Muuten helkkarin hyvässä kunnossa niin laitto vähän vituttaa.
                              Kaikki vaihdevivuston nivelet ja puslat uusiksi niin on taas napakka. Kulutustavaraa.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • piitp
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2012
                                • 38
                                • Oulu

                                Juu kiitos vastauksesta. Itse mietin lähinnä öljyjen vaihtoa. Kuinka paljon mahtaa kustantaa moinen työ ja osat?
                                Upee kupee

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎