Originally posted by jaki91
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by jaki91 View PostHhmm.. mikäs sen sit saa aikaan et haisee kun ilmastointi päällä.. suodatin?:think
Hajuhan johtuu siitä että kennoon kasvaa jotan kasvustoa,
kun kenno on kylmä niin siihen kondensoituu kosteutta.
Mutta haju tulee yleensä siitä että kun kenno lämpiää.
voi se tietysti automaatti-ilmastoinnillisessa tulla se haju tietysti
välillä kun toteutuksesta riippuen joko katkoo kompuraa tai säätää lämmitystä, edesmenneissä autoissa oli manuaali-ilmastointi
joissa kompura päällä kokoajan kun ilmastointikin oli,
joten tuli aina välillä sammuteltua kun ilmastointia ei tarvinnut
ja niissä huomasi että rupesi haisemaan kun pisti pois päältä.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by jaki91 View Postmites ton ilmastoinnin kennon vaahtopesun toteutit? alkas vähän haiskahdella kun ilmastointi päällä..
Minulla haju ei tullut siitä, vaan ilmeisesti lämmönvaihtimen kennossa oli jo oma ekosysteeminsä, joten käsittelin sen CRC:n ilmastoinnin puhdistusaineella.
Se kannattaa ruiskuttaa lämppärin moottorin aukon kautta. CRC:n ohjeessa sanottiin että vaahtoa ei saa päästää sähkölaitteille tai puhaltimen moottorille, eli tuossa ainut keino on irrottaa se moottori.
Se on kyllä naurettavan helppo homma; Ensin vänkärin jalkatilasta verhoilupaneeli irti, sitten puhaltimen moottorin virtajohto irti. Puhaltimen takaosassa rintapellin ja puhaltimen moottorin välissä on muovinen klipsi, jota pitää hieman taivuttaa auton keulaa kohti samalla kääntää puhaltimen moottoria alapuolelta katsoen myötäpäivään ja sen jälkeen puhaltimen moottori siipineen lähtee alaspäin pois.
Puhaltimen aukosta yltää kädellä lämmönvaihtimen kennolle, sinne väliin tuo CRC:n letkun päässä oleva suutin ja väli vaahtoa täyteen. Aine on erittäin riittoisaa kun pääsee suoraan kennolle sumuttamaan, joten tein niin että kun ensimmäinen vaahdotus oli painunut kasaan, pukkasin vielä uuden satsin ja annoin vaikuttaa ohjeessa kerrotun ajan. Tämän jälkeen puhaltimen moottori paikalleen ja CRC:n ohjeen mukaan käyntiin ja puhallin täysille kerrotuksi ajaksi.
Originally posted by MajorDrake View PostEikai se yleensä haise kun vasta sitten kun ilmastoinnin sammuttaa?--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d, E46 330d
Comment
-
-
Onko muilla mennyt iDrive jumiin ja hiljaiseksi? Ajelin moottoritiellä radio hiljaisella ja huomasin jonkin ajan päästä, että radiosta ei kuulu mitään. Koitin vaihtaa kanavaa, mutta ei onnistu. Kotipihassa sammutin auton ja laitoin virrat uudelleen päälle, iDrive toimii mutta ääntä ei kuulu. Ideoita? Onnistuiko tässä iDriven reset painamalla molempia eject nappuloita vai pitääkö resetoida koko auto ottamalla piuha irti akusta?
On se laadukas peli...E91 320dA -06
Comment
-
-
Originally posted by wibzu View PostOnko muilla mennyt iDrive jumiin ja hiljaiseksi? Ajelin moottoritiellä radio hiljaisella ja huomasin jonkin ajan päästä, että radiosta ei kuulu mitään. Koitin vaihtaa kanavaa, mutta ei onnistu. Kotipihassa sammutin auton ja laitoin virrat uudelleen päälle, iDrive toimii mutta ääntä ei kuulu. Ideoita? Onnistuiko tässä iDriven reset painamalla molempia eject nappuloita vai pitääkö resetoida koko auto ottamalla piuha irti akusta?
On se laadukas peli...
Comment
-
-
Originally posted by Casull View Post
Niillä viimetalven kovilla pakkasilla huohottimeen kertyi jäätä joka irrotessaan rikkoi turbon.
Tuokin kuulosti sellaiselta vialta ettei sen uusiutumista voi estää millään.
Jäätyy jos jäätyy.
Itse syytän puuttuvaa huohottimen suodatinta, moottorista tulevat kaikki mahdolliset höyryt menee suoraan turbolle.
Takapyörän laakeri piti ääntä jo ostaessa.
Vaihdoin senkin kahdesti ennekuin kaikki toimi niinkuin pitää.
Ensimmäinen laakeri ei kelvannut kun otin sen auton nähden tarvikelaatikosta, mutta toinen, täsmälleen samanlainen koneistusjälkiä myöden, sitten kelpasi ABS:llekkin kun hain sen marmoritiskiltä.
Kokeilen kesemmällä vielä kerran uusia kaikki levyt ja palat, jos vaikka tällä kertaa auto suostuisi olemaan täristämättä.
(Vinkkejä Bremboa kalliimmista jarruosista otetaan vastaan)
Vettä umpioihin alkoi kertyä jossain vaiheessa talvea ja himmentyneet linssit huomasin syksyllä polttimoita vaihtaessa.
Ovat ihan savunharmaat sisäpuolelta.
Jos joku tietää miten nuo saa purettua, vinkkejä otetaan vastaan.
Kardaanin tärinään en osannut kiinnittää heti mitään huomiota, kuumalla ilmalla se on varsin vähäistä.
Pakkasella pahenee.
Samoin kuin takapään terävä kolina.
Nyt se on kokonaan kadonnut kun kelit on lämmenny plussan puolelle.
Alustan ruostevauriot huomasin kolinan syytä etsiessä, pohjaan on ilmestynyt ruostetäpliä sinne tänne, paikkoihin joihin mikään ei ole voinut osua.
Tosin siellä ei ole pellin suojana muuta kuin vihertävä pohjamaali, ei minkäänlaista varsinaista ruostesuojausta missään.
(joku täällä joskus väitti ettei näihin saa mennä tekemään minkäänlaista lisäsuojausta koska se vain kuulemma pahentaa asiaa. Ja minä aasi uskoin.)
Myös ovien saumat on alkanu ruostua samalla tavalla kuin alkupään väyrysmersuissa, eli sauman tiivistemassa on hiukan kutistunut paljastaen paljaan pellin.
Onkohan näissä minkälainen koritakuu?
Harmi vain kun muuten mukava auto on pilattu huonolla työnlaadulla ja osin puutteellisella suunnittelulla.
Alkupään malleissa on aina hiukan enemmän paikkoja jotka voi kiusata... Osia paranneltu pitkin matkaa.
Omalle kohdalle on sattunut levy pala yhdistelmiä jotka vaan ei toimi. Suosittelen että vaihdat sinne kovemmat palat/alkuperäiset ja jarruttelet pitkiä jarrutteluja pitämättä valoissa jarrua päällä sen jälkeen.
Paljonko on öljynvaihtoväli eli voisiko sillä vaikuttaa huohottimessa olevan moskan määrään tai öljylaadulla?
Mistä ostit tuon tarvikelaakerin? Muistatko minkä merkkinen oli ns. alkuperäisosa? Oliko abs kehä laakerissa koneistettuna vai erillisenä irroitettavana peltinä?
Pelti on peltiä vaikka sinkissä käyttäis..itse vedin kotelonsuojaa koko takapohjaan autoa. Mukavaa kun pultit ei ruostu kiinni, tukivarret pysyvät kuin uusina eikä tarvitse heti pelätä ruostepilkkuja. Autossa oli muuten saksassa laitettu jotain kotelonsuojaa oviin ja auto on bemarilla huollettu alusta asti. Pitää katsoa tiivisteen reunat myös..
Kardaaniin voisi laakerin/kumipaketin koittaa vaihtaa mutta sulla alkaa vääntöäkin olla jo kohtuullisesti.
Muistan nähneeni valo-ongelmaan netissä jonkunverrankin juttua...F31 328i M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by masiaro View PostKyllä se pitäisi yön yli sammutettuna toimia taas. Ajattele, Windows kaatuu keskimäärin kerran päivässä, iDrive 0,001
Saiko näihin päiviteltyä tuota iDriven versiota dvdllä vai pitääkö käydä piuhan päässä?E91 320dA -06
Comment
-
-
Onko kukaan ohjelmoinut omaa bensvapari e9x bemuaan?
Lähinnä kiinnostaisi tietää onko todellista vaikutusta kierrosherkkyyteen. Tuntuu ottavan vähän nihkeästi kierroksia 1.vaihteelta -> 2.vaihteelle siirryttäessä täyskiihdytyksessä ja tuli mieleen auttaisiko ohjelmointi asiaan...:think-
Käyttöautona: F20
Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
Myydään: HP 14" kannettava Win11 **240e**
-
Comment
-
-
Originally posted by Tom1s View PostAlkupään malleissa on aina hiukan enemmän paikkoja jotka voi kiusata... Osia paranneltu pitkin matkaa.
Omalle kohdalle on sattunut levy pala yhdistelmiä jotka vaan ei toimi. Suosittelen että vaihdat sinne kovemmat palat/alkuperäiset ja jarruttelet pitkiä jarrutteluja pitämättä valoissa jarrua päällä sen jälkeen.
Paljonko on öljynvaihtoväli eli voisiko sillä vaikuttaa huohottimessa olevan moskan määrään tai öljylaadulla?
Mistä ostit tuon tarvikelaakerin? Muistatko minkä merkkinen oli ns. alkuperäisosa? Oliko abs kehä laakerissa koneistettuna vai erillisenä irroitettavana peltinä?
Pelti on peltiä vaikka sinkissä käyttäis..itse vedin kotelonsuojaa koko takapohjaan autoa. Mukavaa kun pultit ei ruostu kiinni, tukivarret pysyvät kuin uusina eikä tarvitse heti pelätä ruostepilkkuja. Autossa oli muuten saksassa laitettu jotain kotelonsuojaa oviin ja auto on bemarilla huollettu alusta asti. Pitää katsoa tiivisteen reunat myös..
Kardaaniin voisi laakerin/kumipaketin koittaa vaihtaa mutta sulla alkaa vääntöäkin olla jo kohtuullisesti.
Muistan nähneeni valo-ongelmaan netissä jonkunverrankin juttua...
Olivat levyjä vaihtaessa niin hyväkuntoiset että ajoin jyrsinkoneessa pinnan "puhtaaksi".
Ajattelin joskus kokeilla jotain sintrattuja paloja jotka kuluttaa ehkä hiukan enemmän levyä kuin vakiot.
Pähkäilin että jos pala matka-ajossa hiukan hioo levyä kokoajan, pysyisi levy tasapaksuisena.
Mootoripyörässä tuo konsti ainakin toimii ja sillä saa pelastettua jo pahastikkin ravistavan levyn kun vain malttaa muutaman tuhat kilometriä ajella ihan hissukseen.
Öljynvaihtovälin oon pitäny kymppitonnissa koska kone sotkee öljynsä pahemmin kuin 600tkm ajettu vanha mersu.
Öljynä käytän Nesteen täyssynteettistä City Pro:ta jossa on BMW LL-98 hyväksyntä.
Tuo öljyhyväksyntä mainintaan myös käyttöohjekirjassa.
En ala ostamaan tähän mitään ylihinnoiteltua Castrollia, ainakaan niin kauan kun tuota öljyä on vielä jäljellä. (n.100l)
Tuon jäätymisen ja sitä seuranneen turbon hajoamisen jälkiä korjatessani kiinnitin huomiota myös todellä öljyiseen koko imupuoleen, coolerissa oli oikein lammikko.
Öljyä oli myös turbon imupuolella, eli se on peräisin huohottimesta.
Tarvikelaakerin ostin paikallisesta tarvikeliikkeestä, merkkiä en muista.
Jos laakeri ei olisi hajonnut irrotaessa, sitä ei olisi mitenkään voinut erottaa alkuperäisvaraosasta, kaikki merkinnät, jopa koneistusjäljetkin olivat täysin identtiset.
ABS-tunnistimen kehä noissa on stefaan integroitu magneettirivi.
Pähkäilin että tarvikelaakeri oli ko tehtaan sekundakappale jonka magneettikehä ei ollut tarpeeksi voimakas.
Tuota mun autoa ei ole ruostesuojattu mitenkään.
Olisin sen viime kesänä jo tehnytkin, ennenkuin alan tuota ensimmäistä kertaa suolaamaan, mutta menin ja uskoin kun täällä asiantuntijat toitottivat ettei näitä saa mennä käsittelemään jälkeenpäin ja siten pilata alkuperäistä suojausta joka on suunniteltu kestämään koko auton iän.
(toisaalta juurikin noin se taitaa olla, pahasti näyttää siltä ettei näiden suunniteltu käyttöikä olekkkaan kuin vain sen 5 vuotta ja senkin suolattomilla saksan moottoriteillä...)
Merkkiliikkeen huoltokirja tuossakin tuli mukana, eikä mikään viittaa siihen että autoa olisi huonosti Saksassa huollettu, päinvastoin.Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911
Comment
-
-
Originally posted by Casull View PostAutossa on alkuperäiset BMW-palat.
Olivat levyjä vaihtaessa niin hyväkuntoiset että ajoin jyrsinkoneessa pinnan "puhtaaksi".
Ajattelin joskus kokeilla jotain sintrattuja paloja jotka kuluttaa ehkä hiukan enemmän levyä kuin vakiot.
Pähkäilin että jos pala matka-ajossa hiukan hioo levyä kokoajan, pysyisi levy tasapaksuisena.
Mootoripyörässä tuo konsti ainakin toimii ja sillä saa pelastettua jo pahastikkin ravistavan levyn kun vain malttaa muutaman tuhat kilometriä ajella ihan hissukseen.
Öljynvaihtovälin oon pitäny kymppitonnissa koska kone sotkee öljynsä pahemmin kuin 600tkm ajettu vanha mersu.
Öljynä käytän Nesteen täyssynteettistä City Pro:ta jossa on BMW LL-98 hyväksyntä.
Tuo öljyhyväksyntä mainintaan myös käyttöohjekirjassa.
En ala ostamaan tähän mitään ylihinnoiteltua Castrollia, ainakaan niin kauan kun tuota öljyä on vielä jäljellä. (n.100l)
Tuon jäätymisen ja sitä seuranneen turbon hajoamisen jälkiä korjatessani kiinnitin huomiota myös todellä öljyiseen koko imupuoleen, coolerissa oli oikein lammikko.
Öljyä oli myös turbon imupuolella, eli se on peräisin huohottimesta.
Tarvikelaakerin ostin paikallisesta tarvikeliikkeestä, merkkiä en muista.
Jos laakeri ei olisi hajonnut irrotaessa, sitä ei olisi mitenkään voinut erottaa alkuperäisvaraosasta, kaikki merkinnät, jopa koneistusjäljetkin olivat täysin identtiset.
ABS-tunnistimen kehä noissa on stefaan integroitu magneettirivi.
Pähkäilin että tarvikelaakeri oli ko tehtaan sekundakappale jonka magneettikehä ei ollut tarpeeksi voimakas.
Itsellä hyviä kokemuksia teboil diamond dieselistä.. nyt 12tkm ja nyt 10 jälkeen hieman tippunut pinta joten 15tkm hyvä vaihtoväli. Äkkiä toikin sotkee..en raaskisi omalla ajaa 30tkm samoilla öljyillä vaikka kuinka väittävät. Suunniteltu vanheneminen taitaa olla nykyajan trendi joka asiassa.Last edited by Tom1s; 23-05-2011, 20:00.F31 328i M-Sport
Comment
-
-
Tässä kun sivuttiin jarruasiaa, niin mistä netistä kannattaisi tilata jarrulevyt ja jarrupalat? Seuraavassa huollossa kuulemma pitäisi uusia taakse ainakin jarrupalat. Mietin jos vaihtaisi sitten samalla kaikki jarruosat uusiin. Kovasti olisin kiitollinen, jos viitsisitte laittaa linkkiä.
Oisko Turussa joku foorumilainen kiinnostunut vaihtotyöstä korvausta vastaan?:think
Comment
-
-
Tietääkö joku mistä saisi e90 kuskinpuoleisen ajovalon pesurin suojalevyn?? Olisi hieman kiire.
Mielellään käytetty ja musta väriltään. Ebayssä näyttää maksavan mokoma lätkä 50e postikuluineen ja tähän maalaus päälle.-
Käyttöautona: F20
Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
Myydään: HP 14" kannettava Win11 **240e**
-
Comment
-
-
Originally posted by FusionWolf View PostSaksan ebaysta olen löytänyt noita ihan jollain 5-15€ hintaan. Ja kannattaa kysyä myös marmorilta. Sekin saattaa joskus yllättää....positiivisesti.-
Käyttöautona: F20
Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
Myydään: HP 14" kannettava Win11 **240e**
-
Comment
-
-
Originally posted by FusionWolf View PostSaksan ebaysta olen löytänyt noita ihan jollain 5-15€ hintaan. Ja kannattaa kysyä myös marmorilta. Sekin saattaa joskus yllättää....positiivisesti.
Spraypullo maksoi muistaakseni 29 euroa.
Edit: hinnat siis marmoritiskin hintoja.Last edited by Squamish; 24-05-2011, 20:55.Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa
Comment
-
Comment