Originally posted by PedroJ
View Post
Tätä ketjua selannut ristiin rastiin kun alkoi omassa -08:ssa N53B30:ssa käyntihäiriöt reilu kuukausi sitten. Tässä ketjussa olevissa tapauksissa näyttää poikkeuksetta kaikki ongelmat olevan kylmäkäynnistyksessä. Mulla taas on ongelmana käynnistyshäiriöt lämpimänä. Googlellakaan ei juuri löydä mitään noista käyntihäiriöistä lämpimänä.
Häiriöt alkoivat tai huomasin ensimmäisen kerran reilu kuukausi sitten kun käynnistin auton kaupan pihalla kotiin lähteäkseni. Auto kävi epätasaisesti muutaman sekunnin ajan ja ravisti selvästi koko koria. Sen jälkeen käynti parani lähes normaaliksi. Aamulla töihin lähtiessäni käynnistys oli normaali, samoin illalla töistä kotiin lähtiessäni. Kun kone oli lämmennyt niin käynnistyshäiriöt alkoivat. Aluksi ne ilmenivät vain käynnistyksessä, mutta myöhemmin esim. liikennevaloissa seisoessa auton käynti on selkeästi epätasaista ja joskus saattaa myös sammua valoihin.
Mitään häiriövaloa mittaristoon ei aluksi syttynyt. Vikakoodit luettiin Carlylla ja ne antoivat seuraavat koodit:
Engine / Motor:
- Fault: Fuel pump, plausibility
- Code: 002AAF
- Fault: Fuel pressure sensor, electric
- Code: 0029F3
Eli viittasi bensapumppuun ja matalapaineanturiin.
Auto oli sopivasti menossa Schmiedmannille huoltoon ja siellä asiaa tutkittiin lisää. Mitään sataprosenttista varmuutta ei saatu missä vika huonoon käyntiin, mutta vahva epäily oli korkeapainepumppu ja matalapaineanturi. Koska nuo sijaitsevat samoilla hoodeilla niin päätettiin että varataan aika korjaukselle ja vaihdetaan nuo molemmat. Lisäksi löytyi vikakoodeja laihasta seoksesta.
Sitten alkoi syttyä myös moottorin häiriövalo mittaristoon. Taas luettiin Carlylla vikakoodeja ja tällaista alkoi tulla:
Engine / Motor:
- Fault: Fuel pressure sensor, electric
- Code: 0029F3
- Fault: Mixture control 2
- Code: 002A2C
- Fault: mixture control
- Code: 002A2B
Kun vikakoodit nollattiin, poistuivat nuo mixture control koodit ja häiriövalo hävisi mittaristosta. Matalapaineanturin vikakoodi kuitenkin jäi.
Katsastuksen eräpäiväkin tuli ja auto piti viedä leimalle. Vikakoodit nollattiin vielä aamulla ennen lähtöä. Suureksi yllätykseksi leima tuli.
Autolla voi ajaa mutta lämpimänä käynnistys on huono ja täytyy olla varuillaan että voi sammua esim. valoissa. Auto ottaa kyllä kierroksia kun antaa kaasua.
Tänään auto oli sitten Schmiedmannilla hoidossa. Vaihdettiin siis korkeapainepumppu ja matalapaineanturi ja siinä meni jo reilu touhutonni noihin.
Matalapaineanturin vikakoodi hävisi mutta edelleen tulee herjaa laihasta seoksesta ja käynti on lämpimänä samanlainen eli huono. En tiedä ihan tarkkaan millaisia testiproseduureja on käytössä mutta jotain bemarin testiohjelmia ajetaan läpi. Herjaa laihasta seoksesta tulee molemmille bankeille eli kaikille sylintereille. Lisäksi tulee "plausibility" herjaa tuosta matalapainepumpusta mutta se ei kuulemma välttämättä tarkoita vielä että siellä olisi vika.
Suuttimet voivat tietysti olla yksi syy mutta on kai aika epätodennäköistä että kaikki kerralla? Lisäksi, eikö ne aiheuta ongelmia nimenomaan kylmäkäynnistyksessä?
Toinen arvio oli Lambda/MAF mutta ne saatiin käsittääkseni rajattua ulos epäiltyjen listalta kytkemällä ne irti ja se ei vaikuttanut käyntiin (?). Kolmas vaihtoehto oli sitten tankissa oleva matalapainepumppu (300eur) jossa syy voi olla tai sitten ei ole. Sitä kuitenkin päätettiin kokeilla kun saadaan osa. Aloin kyllä jälkeenpäin miettimään että miksi se kylmänä siten toimisi Ok.
Auto jäi pajalle ... Nyt olisivat hyvät neuvot kalliit.
Tulpat vaihdettu n. vuosi/25tkm sitten. Olen itse tankannut autoon vain 98:ia.
Häiriöt alkoivat tai huomasin ensimmäisen kerran reilu kuukausi sitten kun käynnistin auton kaupan pihalla kotiin lähteäkseni. Auto kävi epätasaisesti muutaman sekunnin ajan ja ravisti selvästi koko koria. Sen jälkeen käynti parani lähes normaaliksi. Aamulla töihin lähtiessäni käynnistys oli normaali, samoin illalla töistä kotiin lähtiessäni. Kun kone oli lämmennyt niin käynnistyshäiriöt alkoivat. Aluksi ne ilmenivät vain käynnistyksessä, mutta myöhemmin esim. liikennevaloissa seisoessa auton käynti on selkeästi epätasaista ja joskus saattaa myös sammua valoihin.
Mitään häiriövaloa mittaristoon ei aluksi syttynyt. Vikakoodit luettiin Carlylla ja ne antoivat seuraavat koodit:
Engine / Motor:
- Fault: Fuel pump, plausibility
- Code: 002AAF
- Fault: Fuel pressure sensor, electric
- Code: 0029F3
Eli viittasi bensapumppuun ja matalapaineanturiin.
Auto oli sopivasti menossa Schmiedmannille huoltoon ja siellä asiaa tutkittiin lisää. Mitään sataprosenttista varmuutta ei saatu missä vika huonoon käyntiin, mutta vahva epäily oli korkeapainepumppu ja matalapaineanturi. Koska nuo sijaitsevat samoilla hoodeilla niin päätettiin että varataan aika korjaukselle ja vaihdetaan nuo molemmat. Lisäksi löytyi vikakoodeja laihasta seoksesta.
Sitten alkoi syttyä myös moottorin häiriövalo mittaristoon. Taas luettiin Carlylla vikakoodeja ja tällaista alkoi tulla:
Engine / Motor:
- Fault: Fuel pressure sensor, electric
- Code: 0029F3
- Fault: Mixture control 2
- Code: 002A2C
- Fault: mixture control
- Code: 002A2B
Kun vikakoodit nollattiin, poistuivat nuo mixture control koodit ja häiriövalo hävisi mittaristosta. Matalapaineanturin vikakoodi kuitenkin jäi.
Katsastuksen eräpäiväkin tuli ja auto piti viedä leimalle. Vikakoodit nollattiin vielä aamulla ennen lähtöä. Suureksi yllätykseksi leima tuli.
Autolla voi ajaa mutta lämpimänä käynnistys on huono ja täytyy olla varuillaan että voi sammua esim. valoissa. Auto ottaa kyllä kierroksia kun antaa kaasua.
Tänään auto oli sitten Schmiedmannilla hoidossa. Vaihdettiin siis korkeapainepumppu ja matalapaineanturi ja siinä meni jo reilu touhutonni noihin.
Matalapaineanturin vikakoodi hävisi mutta edelleen tulee herjaa laihasta seoksesta ja käynti on lämpimänä samanlainen eli huono. En tiedä ihan tarkkaan millaisia testiproseduureja on käytössä mutta jotain bemarin testiohjelmia ajetaan läpi. Herjaa laihasta seoksesta tulee molemmille bankeille eli kaikille sylintereille. Lisäksi tulee "plausibility" herjaa tuosta matalapainepumpusta mutta se ei kuulemma välttämättä tarkoita vielä että siellä olisi vika.
Suuttimet voivat tietysti olla yksi syy mutta on kai aika epätodennäköistä että kaikki kerralla? Lisäksi, eikö ne aiheuta ongelmia nimenomaan kylmäkäynnistyksessä?
Toinen arvio oli Lambda/MAF mutta ne saatiin käsittääkseni rajattua ulos epäiltyjen listalta kytkemällä ne irti ja se ei vaikuttanut käyntiin (?). Kolmas vaihtoehto oli sitten tankissa oleva matalapainepumppu (300eur) jossa syy voi olla tai sitten ei ole. Sitä kuitenkin päätettiin kokeilla kun saadaan osa. Aloin kyllä jälkeenpäin miettimään että miksi se kylmänä siten toimisi Ok.
Auto jäi pajalle ... Nyt olisivat hyvät neuvot kalliit.
Tulpat vaihdettu n. vuosi/25tkm sitten. Olen itse tankannut autoon vain 98:ia.
Comment