Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    Originally posted by Jacques View Post
    Päivän kevennys - muille paitsi meidän perheelle. Juuri samana iltana kun hain auton meille liikkeestä, oli ollut yhtiökokous jossa kiellettiin autojen lataus sähkötolpista. On kuulemma taloyhtiön sähköä.
    Vedä roikka kämpästä sisältä parkkikselle. Se on sitä nykyaikaa..

    Eivaan. Edellisessä taloyhtiössä meillä meni 20€ vuosi lisää yhtiövastikeeseen sen mukaan käyttikö lämmitystolppaa vai ei. Toki jos tolpasta nykäistään sähköä reilusti enemmän kuin mitä tyypillisesti niin muut joutuvat sitten maksumieheksi. Muuta tapaa tuohon ei taida olla kun asennella tolppaan kWh mittari ja saada asia jotenkin sovittua taloyhtiössä että maksaa sähköstä kulutuksen mukaan mittarin lukemiin perustuen ekstraa. Luulisin että sama ongelma vaivaa aika moneakin. Taitaa kuitenkin valtaosa ihmisistä asua sellaisissa paikoissa missä ei ole lämpötolppapaikkaa asunnon oman kWh-mittarin takana.

    Rakennellessa tuossa olin itse kaukaa viisas ja laitoin talon mittauskeskuksen autokatokseen. Saa sitten tarvittaessa helpolla joskus lisäwirtaa mahdollisesti ladattavalle autolle. Samoin samassa katoksessa on talosta sisältä ohjelmoitavat pistorasiat lohkolämmittimiä varten.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Jacques
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2008
      • 573
      • pk

      Hehe, roikan vetäisin ellei matka olisi 60-70m ja menisi useamman naapurin pihan poikki. :think

      Tolpat ovat 2h ajastimella, mikä kyllä riittäisi. Totta on myös että ympärivuotinen parin tunnin lataus tarkoittaa suurempaa vuotuista sähkönkäyttöä kuin talvikauden lämmitys. Kyllähän tolpasta jo maksetaan 8e/kk, eikä ole ongelma maksaa korotettua hintaa tolpasta sähköauton ollessa kyseessä, korotus olisi täysin perusteltu. Toisekseen sähköautoa ei tarvitse ladata aamulla sinä aikana kun muut lämmittävät autojaan, lataustehoahan pystytään rajoittamaan jos tolpan tai yhtiön vastusten osalta siinä nähdään riskejä. Tällöin kyllä herättäisin kysymyksen ilmoille onko tolppien omat sulakkeet väärin mitoitettuja.
      G30 540i
      F32 435d

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        Originally posted by Jacques View Post
        Hehe, roikan vetäisin ellei matka olisi 60-70m ja menisi useamman naapurin pihan poikki. :think

        Tolpat ovat 2h ajastimella, mikä kyllä riittäisi. Totta on myös että ympärivuotinen parin tunnin lataus tarkoittaa suurempaa vuotuista sähkönkäyttöä kuin talvikauden lämmitys. Kyllähän tolpasta jo maksetaan 8e/kk, eikä ole ongelma maksaa korotettua hintaa tolpasta sähköauton ollessa kyseessä, korotus olisi täysin perusteltu. Toisekseen sähköautoa ei tarvitse ladata aamulla sinä aikana kun muut lämmittävät autojaan, lataustehoahan pystytään rajoittamaan jos tolpan tai yhtiön vastusten osalta siinä nähdään riskejä. Tällöin kyllä herättäisin kysymyksen ilmoille onko tolppien omat sulakkeet väärin mitoitettuja.
        Ilmeisesti vetosivat sitten sähkön suureen kulutukseen?

        Yksittäinen tolppa ei välttämättä ole ongelma mutta jos kaikki tolpat ovat samaan aikaan päällä niin saattaa vaiheille nousta poskettomat kuormat. Tämä saattaa vaatia jopa sulakekoon kasvattamista ja/tai kaapeloinnin koon tarkistusta. Kun sulakekoko nousee niin nousee myös kuukausimaksut. Riippuen taloyhtiöstä niin voipi olla että maksajaa noille on myös hankala löytää.

        Pikkuhybrideiden kanssa ongelma ei varmaan olekaan niin nopeasti käsillä mutta paljon työtä on tehtävä vielä että voidaan mitenkään järkevästi puhua sähköautoilusta isommassa mittakaavassa varsinkaan jos autot alkavat oikeasti syömään sähköä.

        Eipä tuossa tilanteessa varmaan muu auta kun yrittää puhua ja hakea ratkaisua taloyhtiön kanssa yhdessä. Luulisi että aiheesta löytyy netistäkin jo paljon juttua että kuinka asiat on hoidettu muualla.. ?
        Last edited by fraatti; 19-12-2018, 10:14.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Jacques
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 573
          • pk

          Joo, vetosivat siihen ettei mitään selvityksiä ole tehty. Ja ennen sitä, eivät voi kuin kieltää. Hyväksyn tämä selityksen, ei ongelmaa. Ongelma syntyi siitä että otetaan facebookkiin kuva autosta - kuvatekstillä "tämä on kielletty" - ennen kuin sitä on virallisesti tiedoitettukaan. Ehtihän auto olla melkein 2 vuorokautta omistuksessa.

          Tässä on hyvä dokumentti kiinteistöjen latauspisteisiin liittyen.

          Sen taulukoista näkee hyvin että 16A sulakkeella 330e saa ladattua lähes täyteen ja 8€/kk maksun sijasta tulisi maksaa ~33€/kk. Vaatii myös osakkaiden kesken erillissopimista ja ennen kaikkea taloyhtiön sähköjärjestelmän kartoituksen, montako sähköautoa asukkailla voi olla ennen kuin kapasiteetti ylittyy.
          G30 540i
          F32 435d

          Comment

          • *makke*
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 884
            • Klaukkala

            Sama se kai on mihin sen 2h/vuorokausi sitä maksettua sähköä siitä tolpasta käyttää :think Eikö noissa sähköpeleissäkin joku matkustamon esilämmitys ollut?

            Comment

            • 315i
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2014
              • 241
              • Arctopolis

              Aivan, sanot että lämmität autoa niinkuin se tekeekin.
              Niin ja voit itse valita vaikka 8A ottotehon tai alemman jos joku mussuttaa johtojen kestävyydestä...

              Comment

              • MikkoPD
                Newbiemmer
                • Jan 2019
                • 4
                • Vantaa

                Originally posted by Jacques View Post
                Joo, vetosivat siihen ettei mitään selvityksiä ole tehty. Ja ennen sitä, eivät voi kuin kieltää. Hyväksyn tämä selityksen, ei ongelmaa. Ongelma syntyi siitä että otetaan facebookkiin kuva autosta - kuvatekstillä "tämä on kielletty" - ennen kuin sitä on virallisesti tiedoitettukaan. Ehtihän auto olla melkein 2 vuorokautta omistuksessa.

                Tässä on hyvä dokumentti kiinteistöjen latauspisteisiin liittyen.

                Sen taulukoista näkee hyvin että 16A sulakkeella 330e saa ladattua lähes täyteen ja 8€/kk maksun sijasta tulisi maksaa ~33€/kk. Vaatii myös osakkaiden kesken erillissopimista ja ennen kaikkea taloyhtiön sähköjärjestelmän kartoituksen, montako sähköautoa asukkailla voi olla ennen kuin kapasiteetti ylittyy.
                Sama homma tuli mulla eteen viime vuoden puolella. Meillä taloyhtiö tilasi sähköverkon kartoituksen mikä on varmaan muutenkin ihan järkevää, koska sähköautojen ja lataushybridien määrä luultavasti tulee nousemaan lähivuosina. Kartoituksen tulos oli, että 8 autoa voidaan ladata yhtäaikaisesti nykyisellä järjestelmällä. Sen jälkeen pitää uusia keskusta.

                Ohjeistus meillä on, että latausvirta pitää rajoittaa 8A ja kotelossa pitää olla kWh -mittari ja vikavirtasuoja. Homma meni niin, että nykyinen lämmitystolppa vaihdettiin Satmaticin koteloon: http://www.satmatic.fi/Lataus_ja_lam...ppa/p8MMO466S/. Töineen kaikkineen hintaa tuli vajaa 500€ ja maksajana oli allekirjoittanut. Kotelo on siis minun ja jos muutan tuosta pois niin kotelo lähtee mukaan ja vanha lämmitysboksi asennetaan takaisin. Mittari luetaan puolen vuoden välein ja kulutuksen mukaan maksetaan yhtiölle. Eli latauksesta maksetaan mutta sisätilälämppäri kuuluu edelleen autopaikan vuokrahintaan.

                Vaikka auton pystyy lämmittämään automaagisesti ilman erillistä lämmitintä niin tuosta perustolpasta tuleva virta ei riitä lämmitysvastuksille ja lataukselle. Eli vaikka auto on latauspiuhassa niin auton oman lämmityksen käyttö lyhentää ajomatkaa.

                Toinen vaihtoehto olisi ollut kotelo, missä lataus ja lämmitys kahdelle autolle: https://www.garo.fi/fileadmin/garofi..._216-2_kWh.jpg.

                Yhtiö voi myös hakea ARA:lta tukea jos asennetaan vähintään 5 latauspaikkaa. Tuen suuruus on maks 35%. http://www.ara.fi/fi-FI/Lainat_ja_av...usinfraavustus
                Last edited by MikkoPD; 08-01-2019, 08:19.

                Comment

                • Jacques
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 573
                  • pk

                  Kiitos Mikko kattavasta raportista. Antaa hyvää suuntaa miten asiaa tulee viedä eteenpäin. Olen osaltani antanut tilanteen rauhoittua naapurustossa.
                  G30 540i
                  F32 435d

                  Comment

                  • 315i
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2014
                    • 241
                    • Arctopolis

                    Olen kahtena aamuna yrittänyt ajastaa autosta latauksen aamun tunneille, jostain syystä alkaa kuitenkin heti lataamaan???
                    Kun katoin koetaulua, se se näytti kyllä aamun lähtöajan, mutta kun kännystä katsoin on akku jo täysi.


                    Pitäiskö se tehdä kännykän kautta? Se näyttää tällä hetkellä kiinteää latausaikaa 0.00-0.00. Voisiko tuo olla se syy?

                    Comment

                    • Matson^
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2008
                      • 2113
                      • Seinäjoki

                      Onko kukaan nähnyt koukkua tämmösessä?

                      Juu ei saa tehtaalta, jne jne muuta kamalaa vääryyttä, mutta onko? Google kyllä löytää näihin esim. westfalian koukkua sähkösarjoineen, mutta mahtaako se oikeasti sinne sopia?
                      Onko auton takaosa erilainen kuin tavan, maailman pilaaja -malleissa?
                      Last edited by Matson^; 12-02-2019, 22:47.
                      | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                      | Nissan Navara TREK-1 |
                      ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                      Comment

                      • Nakkisoturi
                        Aluevastaava
                        • Apr 2011
                        • 1262
                        • Helsinki

                        Originally posted by Matson^ View Post
                        Onko kukaan nähnyt koukkua tämmösessä?

                        Juu ei saa tehtaalta, jne jne muuta kamalaa vääryyttä, mutta onko? Google kyllä löytää näihin esim. westfalian koukkua sähkösarjoineen, mutta mahtaako se oikeasti sinne sopia?
                        Onko auton takaosa erilainen kuin tavan, maailman pilaaja -malleissa?
                        Mulla on irroitettava koukku omassa, voin tsekata merkin kun pääsen kotia. Eli kyllä sinne ainakin jokin koukku sopii.
                        Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!

                        G08 LCI iX3 M-sport -22

                        ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
                        ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
                        ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
                        ex e90 LCI 320d M-Sport -09
                        ex e36 328is M-Sport -95

                        Comment

                        • peter
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 316
                          • xy

                          Vetäähän sillä ei otteen mukaan saa.

                          Comment

                          • toukopouko
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 162
                            • Oulu

                            Originally posted by peter View Post
                            Vetäähän sillä ei otteen mukaan saa.
                            Joo, siis autoa ei ole tyyppihyväksytty vetämään mitään. Laitonta hommaa siis. Miten lie käy mahdollisessa kolaritilanteessa korvausten kanssa, jos autossa on koukku ja siinä mahdollisesti kärrykin?
                            - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Joo ei saa vetää. Katsastuksessa voi tulla ongelmia, jos inssi tuon huomaa. Myös poliisi voi ratsiassa tuosta sakottaa ja kärri jää sitten siihen kunnes sopiva veturi löytyy. Kolaritilanteessa varmasti vakuutusyhtiö yrittää tuohon vedoten alentaa korvauksia, jos huomaavat että ko.autollaa ei saa vetää mitään ja kärri oli perässä.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Spetke
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 3450
                                • Janakkala

                                Voihan siihen koukkuraudan asentaa ilman sähkösarjaa.
                                Koukun nuppiin voi sitten laittaa polkupyörätelineen, ja kuskata pyörää.
                                Kärryn vetoon homma on laitonta kun vetokyky on 0. Siinä tulee kallis veto jos tien päällä jää kiini tai jos haaveri sattuu.
                                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎